:
كمينه:۱۵°
بیشینه:۲۴°
به‌روز شده در: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶
در نخستین جلسه ستاد تعمیق و توسعه ساخت داخل ایران خودرو بر اجرای فرآیند توسعه ساخت داخل و نظامات موجود، تحلیل ریسک پروژه‌های خودکفایی مربوط به میزیک و دو با محوریت تعمیق ساخت داخل، روش‌های پیشنهادی جهت تامین نقدینگی لازم برای توسعه داخلی‌سازی تاکید شد.
کد خبر: ۱۴۱۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
اقتصادگردان- نخستین جلسه ستاد تعمیق ساخت داخل ایران خودرو به ریاست فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مدیران ارشد، مشاور معاونت امور صنایع وزارت صمت، مدیر گروه پژوهش‌های صنعت و معدن موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برگزارشد.

دراین جلسه فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: داخلی‌سازی قطعات طی دودهه درکشور مطرح است اما به دلیل نداشتن چارچوب مشخص و نظامند خیلی راهگشا نبوده است.

وی با تاکید بر ایجاد فرآیند شفاف در توسعه ساخت داخل تصریح کرد: اگر فرآیند داخلی‌سازی قطعات را شفاف و نظام مند طراحی کنیم، محصول با کیفیت تحویل می‌گیریم.

مقیمی خاطر نشان ساخت: باید در نظامند‌سازی داخلی‌سازی قطعات، ریسک‌ها و گلو گاههای پروژه‌های خودکفایی قطعات مرتبط با میز یک و دو صنعت را شناسایی کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: برای مدیریت واردات و کنترل ثبت سفارش قطعات وارداتی باید وضعیت تولید قطعاتی که خودکفاشده و یا درحال خودکفایی است را به وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش دهید.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطر نشان ساخت: همچنین بسته ارائه مشوق به سازندگان جهت پیشبرد پروژه‌های خودکفایی نیز باید از سوی ساپکو بررسی و اعلام شود

وی یادآوری کرد: امروز یکی از چالش‌های موجود داخلی‌سازی قطعات که نیاز مند هدف‌گذاری است، نبود چارچوب مشخص در تجمیع نیاز‌ها و تقاضاست.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در این فرآیند داخلی‌سازی قطعات باید میزان داخلی‌سازی هر قطعه و ارزبری هر محصول، تضمین خرید از سازندگان بابت قطعه خودکفا شده، مشخص شود.

مقیمی تاکیدکرد: باید در توسعه داخلی‌سازی قطعات پیشرفته خودرو ازتوان مهندسی صنایع دفاع تا شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده بهینه کنیم.

درادامه منصور منصوری مدیرعامل ساپکو گزارشی از روند داخلی‌سازی قطعات و امضای قرارداد با سازندگان ارائه داد و اظهارکرد: درمیز اول تعمیق ساخت داخل قطعات صنعت خودرو، ۱۷ قرارداد با حجم ریالی ۴۲۰ میلیارد تومان به امضا ء رسید ودر میز دوم نیز به زودی برای تولید ۳۴ قطعه با کاهش ارزبری ۴۴ میلیون یورویی با ۱۶ سازنده داخلی قرارداد امضا می‌شود. به عبارت دیگر ساپکو درمیز اول و دوم ۴۳ پروژه با ۳۳ سازنده امضا کرد ه و یا درحال امضاء‌است که حدود ۲. ۸۱ میلیون یورو(‌به لحاظ تیراژ سالیانه ) کاهش ارزبری خواهد داشت.

همچنین کیومرث فروتنی مشاور معاونت امور صنایع وزارت صمت، آغاز نهضت ساخت داخل در صنعت و تشکیل میز‌های تخصصی تعمیق ساخت داخل را یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: ساماندهی ثبت سفارش واردات قطعات و تجهیزات خارجی جهت حمایت از توسعه تولید ملی ضروری است.

وی با اشاره به برخی از ابراز نگرانی‌ها از ثبت شفارش قطعات مشابه داخلی، حتی پس از داخلی‌سازی آنها تاکید کرد: عزم جدی وزارت صمت براین است که با ممنوعیت یا اعمال نظام تعرفه‌ای به رونق تولید و نهضت ساخت داخل کمک کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: