:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

ابلاغ آیین نامه ساختار و تشکیلات مرکز اطلاعات مالی

معاون اول رئیس جمهور در اجرای تبصره (۲) ماده (۷) مکرر قانون مبارزه با پولشویی، آیین نامه ساختار و تشکیلات مرکز اطلاعات مالی را ابلاغ کرد
کد خبر: ۱۴۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
اقتصاد گردان - به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت هیئت وزیران در جلسه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸  آیین‌نامه ساختار و تشکیلات مرکز اطلاعات مالی را که توسط شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم و در راستای اجرای قانون مبارزه با پولشویی تدوین شده، به تصویب رساند.
در این آیین‌نامه با هدف پیشگیری و مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در کشور، ۲۶ وظیفه و اختیارات برای مرکز اطلاعات مالی تعریف شده است. دریافت، گردآوری، نگهداری و تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات و بررسی معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم، ردیابی وجوه و انتقال اموال با رعایت ضوابط قانونی و گزارش معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم از جمله وظایف تعریف شده برای این مرکز است.
گفتنی است، رعایت اصل استقلال اداری و مالی مرکز، کاهش سطوح سازمانی به منظور تسهیل و تسریع در تصمیم گیری و رعایت ضوابط و مقررات تشکیلاتی ابلاغی نهادهای ذی ربط و انطباق بر مواد و تبصره های مندرج در قانون از مهمترین دلایل تدوین این آیین نامه است.
بر اساس این آیین‌نامه، رئیس مرکز با رای حداکثر دو سوم اعضای شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی  و تامین مالی تروریسم و با حکم رئیس این شورا به مدت چهار سال به این سمت منصوب می‌شود.