:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
به دنبال تعويق در تعرفه هاي جديد عليه چين و كاهش نرخ بهره اروپا رخ داد

كاهش نرخ اونس جهاني طلا به 1488 دلار / واردات طلای آب شده به کشور آزاد شد

در بازار طلا با كاهش قيمت هر اونس طلا به نرخ 1488 دلار متاثر از كاهش نرخ بهره در آمريكا، و همچنين تعويق در اجراي تعرفه هاي جديد آمريكا عليه چين، قيمت طلا و سكه نيز كاهش يافته است و قيمت مظنه مثقال طلاي 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 760 هزار، هر گرم طلاي 18 عيار 406 هزار، سكه طرح جديد 4 ميليون و 42 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 100 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 300 هزار، سكه گرمي 910 هزار تومان دادو ستد شد
کد خبر: ۱۴۱۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
اقتصاد گردان - محسن شمشيري 

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران می‌گوید با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار درباره واردات فلزات گران‌بها، ورود طلای آب شده به کشور آزاد شده است.
سیدحجت شفایی درباره مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص اصلاح آئین‌نامه ورود و خروج طلا و فلزات گران‌بها با اعلام این خبر افزود: مهم‌ترین نکته درباره این مصوبه آن است که به جز شمش‌های طلا، ورود طلای آب شده نیز به کشور مجاز شده است.
وی با اشاره به تحریم فروش طلا به اتباع ایرانی از سوی آمریکا، گفت: پیش از این امکان فروش شمش طلا به دارندگان گذرنامه‌های ایرانی وجود نداشت زیرا این موضوع قابل رهگیری از سوی آمریکا و تحریم فروشندگان بود ولی با این مصوبه، کشورهای مقصد صادراتی ایران می‌توانند طلای ذوب شده با عیارهای مختلف را به ایران بفروشند و این موضوع نیز قابل رهگیری نیست.
شورای پول و اعتبار در یکهزار و دویست و هفتاد و سومین جلسه خود که در تاریخ پنجم تیرماه برگزار شد، به پیشنهاد بانک مرکزی و با هدف تسهیل واردات شمش و طلای ذوب شده، صادرات مصنوعات فلزات گرانبها و رفع موانع تسویه تعهدات صادراتی صادرکنندگان مصنوعات فلزات گرانبها، «آیین نامه ورود، صدور و معاملات طلا، نقره و پلاتین» را بازنگری و ضمن تغییر نام آن به «آیین نامه ورود و صدور فلزات گرانبها» آیین نامه مزبور را تصویب کرد.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران در عین حال یکی از مشکلات کنونی فعالان این صنعت را ثبت سفارش عنوان کرد و توضیح داد: رویه ثبت سفارش از نظر ما باید تغییر کند زیرا صادرات و واردات در این صنعت بیشتر چمدانی بوده و قابل ارائه به باربری یا بیمه نیست. فعالان این صنعت نیز نگران لو رفتن اطلاعات خود در این زمینه هستند.
شفایی ادامه داد: اتحادیه تولیدکنندگان طلا خواستار برداشته شدن ثبت سفارش برای واردات یا صادرات طلا بود اما از آنجایی که این موضوع قانون بوده و قابل تغییر نیست، لذا خواستار اصلاح رویه آن از سوی سازمان توسعه تجارت هستیم.
این فعال صنعت طلا خاطرنشان کرد: ما حاضر هستیم بعد از ورود طلا به کشور و رسیدن آن به جای امن، تمامی اطلاعات مورد نظر گمرک و سایر سازمان‌های ذیربط را در اختیار آنها قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما، عرضه ارز حاصل از صادرات طلا به سامانه نیما است زیرا ما باید برای واردات، ارز خود را از بازار آزاد و با نرخ‌های بالاتر تهیه کنیم.

كاهش نرخ  طلا

از سوي ديگر،  روز شنبه 23 شهريور 98 بازار طلا و سكه عمدتا تحت تاثير كاهش نرخ اونس جهاني طلا بود كه به خاطر كاهش نرخ بهره در اروپا و همچنين تعويق در اجراي تعرفه هاي جديد آمريكا عليه چين، جذابيت سهام در بازار هاي بين المللي بالا رفته و جذابيت طلا كاهش يافته است و در نتيجه با كاهش نرخ اونس جهاني طلا، قيمت طلا و سكه در ايران نيز تحت تاثير قرار گرفته است. همچنين قيمت دلار نيز نسبت به هفته قبل روند نزولي گرفته و تا حدودي كاهش داشته است. 
روز شنبه نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 11400 تومان و نرخ يورو به 12650 تومان رسيد. صرافي هاي مجاز بانكي نيز نرخ فروش دلار را 11450  و نرخ خريد دلار را 11350 تومان، نرخ فروش يورو را 12700 تومان و نرخ خريد يورو را 12600 تومان اعلام كردند. در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز نرخ دلار از 11450 تومان شروع و تا 11380 تومان كاهش يافت. 
همچنين سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارزهاي معامله شده در روز 21 شهريور را براي دلار 11392 تومان،  يورو 12717، درهم 3137، يوآن 1757، پوند 14123، لير تركيه 2089 تومان اعلام كرده است. نرخ فروش حواله سامانه نيما نيز  براي دلار 10889، يورو 12255، درهم 3004، يوان 1586 تومان اعلام شده است.
در بازار طلا نيز با كاهش قيمت هر اونس طلا به نرخ 1488 دلار متاثر از كاهش نرخ بهره در آمريكا، و همچنين تعويق در اجراي تعرفه هاي جديد آمريكا عليه چين، قيمت طلا و سكه نيز كاهش يافته است و قيمت مظنه مثقال طلاي 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 760 هزار، هر گرم طلاي 18 عيار 406 هزار، سكه طرح جديد 4 ميليون و 42 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 100 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 300 هزار، سكه گرمي 910 هزار تومان دادو ستد شد. 

عقب‌گرد دلار در برابر نرخ بهره اروپا

 از سوی دیگر پس از آن که بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفت نرخ بهره در منطقه یورو را به منظور تقویت رشد اقتصادی کاهش دهد، ارزش یورو نیز در برابر دلار تقویت شد تا جایی که هر یورو به ازای ۱.۱۰۷۶ دلار مبادله شد.
افزایش امیدواری‌ها به توافق بر سر برگزیت باعث تقویت ارزش پوند در برابر همتایانش شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال موافقت ملکه انگلیس با لایحه پارلمان این کشور برای جلوگیری از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا و تاکید رئیس مجلس مبنی بر پیگیری جدی این لایحه در زمان بازگشایی مجدد مجلس، ارزش پوند به بالاترین سطح خود در طول ۷ هفته اخیر رسید و هر پوند به ازای ۱.۲۵۰۱ دلار مبادله شد. 
گاوین فریند- استراتژیست ارشد بازار در بانک ملی استرالیا گفت: شاید این کار بانک مرکزی اروپا انتحاری نبود اما ماریو دراگی- رئیس بانک مرکزی اروپا تمام تلاش خود را کرد تا سرمایه گذاران را متقاعد کند که اجرای سیاست های محرک اقتصادی با قدرت تمام ادامه خواهد یافت.
ارزش یورو پیشتر و به دنبال کاهش شدید رشد اقتصادی آلمان و در پیش بودن مساله برگزیت به پایین ترین سطح خود در برابر دلار طی دو سال اخیر رسیده بود. دیگر ارز مهم اروپایی یعنی فرانک سوئیس نیز در برابر دلار تقویت شد و به ۱.۰۰۹۹ دلار رسید.
در برابر ارزهای آسیایی دلار نسبتا بدون تغییر باقی ماند، هر دلار آمریکا به ازای ۱۰۷.۹۶۷ ین ژاپن، ۷.۰۷۸۸ یوان چین و ۱.۴۵۳۷ دلار استرالیا مبادله شد.
نرخ بهره در منطقه یورو به کمترین سطح تاریخ خود رسید. بانک مرکزی اروپا با کاهش ۰.۱ درصدی نرخ بهره در سطح منطقه یورو موافقت کرد تا بدین ترتیب، نرخ بهره با رسیدن به منفی ۰.۵ درصد در کمترین سطح خود از زمان تشکیل منطقه یورو تاکنون قرار گیرد. بانک مرکزی اروپا هم چنین اعلام کرد بسته بزرگ محرک اقتصادی را از ماه نوامبر مجددا اجرایی خواهد کرد. این بسته که شامل خرید اوراق قرضه دولتی کشورهای عضو است آخرین بار در سال گذشته اجرا شده بود.
احتمالا این تصمیم، آخرین اقدام مهم بانک مرکزی اروپا تا پیش از کنار رفتن ماریو دراگی، رئیس ایتالیایی فعلی آن است. وی سی و یکم اکتبر از این سمت کنار خواهد رفت و جای خود را به کریستین لاگارد، رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول که سابقه وزارت دارایی فرانسه را نیز در کارنامه دارد خواهد داد.
قرار است بانک مرکزی اروپا در هر ماه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری کند تا راه را برای تقویت رشد اقتصادی در سطح منطقه یورو هموار کند. این بسته فرا تر از حد انتظار، احتمالا بانک های مرکزی ژاپن و آمریکا را نیز مجبور خواهد کرد که سیاست های مشابهی را در پیش بگیرند.
ماریو دراگی در کنفرانس خبری خود به همین مناسبت به خبرنگاران گفت: یادتان هست که گفتم همه ابزارها روی میز است و آماده استفاده از آن هستیم؟ امروز این کار را کردیم.
با این حال هنوز تردیدهایی نسبت به موفقیت اجرایی شدن این بسته وجود دارد که یکی از آخرین تیر های موجود در توپخانه بانک مرکزی اروپا محسوب می‌شود. با توجه به درپیش بودن برگزیت و کاهش رشد اقتصادی اعضای مهم منطقه یورو نظیر آلمان و ایتالیا و رشد ضعیف سایر اعضا نظیر فرانسه و اسپانیا، کار بانک مرکزی برای احیای رشد بسیار دشوار خواهد بود.
لازم به ذکر است منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند
همچنين ترامپ خواهان نرخ بهره منفی در آمریکا شد. رئیس جمهور آمریکا در انتقادات جدید خود از مدیران بانک مرکزی این کشور از آن‌ها خواست نرخ بهره را کاهش دهند.
به گزارش رویترز، پس از آن که بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفت نرخ بهره را در سطح منطقه یورو بیش از پیش کاهش دهد، دونالد ترامپ در چندین پیام توئیتری از بانک مرکزی این کشور خواست تا آن‌ها نیز نرخ بهره را کاهش دهند. وی هم‌چنین خواستار رسیدن به نرخ بهره به سطح منفی برای کمک به بحران بدهی دولت شد که اکنون به ۲۲ تریلیون دلار رسیده است.
این نخستین بار است که ترامپ به صورت علنی از بانک مرکزی آمریکا می خواهد تا به مانند بانک‌های مرکزی ژاپن و اروپا، نرخ بهره را به سطح منفی کاهش دهند. وی در یکی از این توئیت ها نوشت: فدرال رزرو باید نرخ بهره را به صفر یا کمتر کاهش دهد و ما باید بعد از رسیدن نرخ بهره به چنین سطحی اقدام به تامین مالی مجدد برای بازپرداخت بدهی‌هایمان کنیم. هزینه استقراض باید کمتر شود. ما یک ارز پرقدرت داریم و ترازنامه ما هم در چنین وضعیتی است.
رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از چروم پاول، رئیس فدرال رزرو انتقاد کرد و افزود: این تنها نشان دهنده ناپختگی پاول است که نمی‌گذارد شرایطی مشابه دیگر کشورها داشته باشیم.  
به گفته ناظران، اگر چه احتمال به صفر رساندن نرخ بهره توسط فدرال رزرو تقریبا محال است اما به احتمال خیلی زیاد، بانک مرکزی با کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره به منظور جلب رضایت ترامپ موافقت خواهد کرد.
مارک لویچینی، استراتژیست رمایه گذاری در موسسه  " جانی مونتگومری" با اشاره به اظهارات قبلی ترامپ مبنی بر مخالف بودنش با نرخ بهره منفی گفت: باید دید چه پیش آمده که ترامپ اکنون خواستار نرخ  بهره منفی است. این می‌تواند باعث کاهش اطمینان شهروندان آمریکا به دور بودن از بحران مالی شود.
یک مقام آگاه در کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است که ترامپ برای کاهش بدهی‌های آمریکا منتظر بانک مرکزی نخواهد ماند و از هر ابزاری برای مدیریت بحران بدهی استفاده خواهد کرد. وی هم چنین از احتمال درخواست کمک دولت از کنگره برای کاهش بدهی خبر داد.
بانک مرکزی اروپا درحالی در جریان نشست روز پنج‌شنبه در فرانکفورت آلمان، بسته محرک مالی را با هدف ممانعت از حاکم شدن رکود اقتصادی در منطقه یورو تصویب کرد که این اتفاق با واکنش‌های جهانی هم روبرو شده است
مطابق این مصوبه بانک مرکزی اروپا متعهد شده تا زمانی که نیاز باشد به خرید اوراق قرضه و دارایی‌های مالی کشورهای منطقه یورو ادامه دهد. بانک مرکزی اروپا هچنین کاهش نرخ بهره به زیر صفر درصد را نیز تصویب کرد.
بدین ترتیب نرخ بهره بانکی با یک دهم واحد کاهش به رقم بی‌سابقه منفی نیم درصد می‌رسد و از ابتدای نوامبر خرید ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا آغاز خواهد شد.
ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در جریان نشست مطبوعاتی روز پنج‌شنبه که با هدف اعلام نتایج نشست هیات مدیره این بانک برگزار شد، گفت که این بسته محرک مالی در عمل موجب کاهش هزینه وام‌دهی در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو می‌شود و با کاهش نرخ برابری یورو به ۱.۱ دلار باعث تحریک نرخ تورم و افزایش رونق اقتصادی خواهد شد.
بانک مرکزی اروپا امیدوار است تا با اجرای این بسته مالی تبعات جنگ تجاری چین و آمریکا و نیز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به حداقل ممکن برساند.
این اقدام عملی بانک مرکزی اروپا فشار را بر بانک‌های مرکزی اقتصادهای برتر جهان به ویژه آمریکا و ژاپن که با مساله کاهش رشد اقتصادی مواجه شده‌اند، افزایش خواهد داد و انتظارها از آنها را برای بروز واکنش سریع نسبت به شرایط اقتصادی بالا می‌برد. به طوری که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توئیتی از سرعت عمل بانک مرکزی اروپا در کاهش نرخ بهره تمجید کرد.
البته او بانک مرکزی اروپا را به تضعیف تعمدی یورو در برابر دلار با هدف ضربه زدن به صادرات آمریکا متهم کرد. ترامپ در ادامه این توئیت خود، بانک مرکزی آمریکا را به نهادی منفعل تشبیه کرد که تنها به کسب نرخ سود از طریق اعطای وام‌ عادت کرده است.
با این وجود کارشناسان اقتصادی منتقد بانک مرکزی اروپا فارغ از محافظه‌کاری و برای بهبود اوضاع اقتصادی منطقه یورو باید نرخ سود بانکی را تا ۰.۲ واحد کاهش می‌داد و تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی هم باید یک دهم واحد دیگر آن را تنزل دهد. همچنین آنها معتقدند که بانک مرکزی اروپا حداقل باید ۳۰ میلیارد دلار از اوراق قرضه دولت‌ها را تا پیش از ماه اکتبر خریداری کند.

تقویت لیر با کاهش نرخ بهره در ترکیه

از سوي ديگر، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را ۳.۲۵ درصد دیگر کاهش داد. به گزارش دیلی صباح، بانک مرکزی ترکیه برای دومین ماه متوالی نرخ بهره را کاهش داد و با این اقدام خود، زمینه تقویت لیر در برابر ارزهای دیگر را نیز فراهم کرد. کمیته پولی بانک مرکزی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نرخ بهره در این کشور با ۳.۲۵ درصد کاهش به ۱۶.۵ درصد رسیده است.
کمیته پولی بانک مرکزی ترکیه در بیانیه خود افزوده است: با نگاهی رو به جلو، انظتار می رود که پیشی گرفتن صادرات از واردات به تقویت رشد اقتصادی کمک کند و به تدریج از محدوده رشد منفی خارج شویم. این کمیته اطمینان دارد که تراز حساب جاری ترکیه به روند رو به بهبود خود ادامه خواهد داد.  
پیش تر رجب طیب اردوغان که از مخالفان سرسخت نرخ بهره بالا محسوب می‌شود و بارها و بارها خود را دشمن نرخ بهره خوانده است، گفته بود که هدف ترکیه آن است که نرخ بهره را تا پایان سال حدود ۱۵ درصد کاهش دهد و سپس به نرخ تک رقمی برساند. رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود وعده داده است که مردم ترکیه ثمره کاهش نرخ بهره را خواهند دید: وقتی که این اتفاق افتاد خواهید دید که نرخ تورم نیز به طرز محسوسی کمتر خواهد شد.
رجب طیب اردوغان که همانند همتای آمریکایی‌اش به اتخاذ رویکر انتقادی از نرخ بهره بالا مشهور است گفت بود: من نسبت به نرخ بهره آلرژی دارم. من کاملا مخالف نرخ بهره بالا هستم. اردوغان پیش‌تر نیز نرخ بهره بالا را مادر شیاطین خوانده بود.
به دنبال برکناری رئیس قبلی بانک مرکزی ترکیه و روی کارآمدن تیم جدید، چرخه کاهش نرخ بهره در ترکیه آغاز شده است تا جایی که بانک مرکزی نخستین بار در ماه ژوئیه نرخ بهره را به ۱۹.۷۵ درصد کاهش داد و انتظار می‌رود که این روند کماکان ادامه داشته باشد.به دنبال کاهش نرخ بهره، ارزش لیر در برابر ارزهای مهم تقویت شد تا جایی که نرخ برابری هر دلار معادل ۵.۶۸۶۱ لیر، هر یورو معادل ۶.۲۹۸ لیر و هر پوند معادل ۷.۱۰۸۷ لیر اعلام شد.

روسیه دیگر دلار قرض نمی‌کند

 همچنين وزارت دارایی روسیه اعلام کرد این کشور سال آینده تنها بر حسب یوان و یورو استقراض خواهد کرد.
به گزارش راشاتودی، روسیه در راستای کاهش وابستگی اقتصاد خود به دلار و کاهش آسیب پذیری در برابر تحریم های آمریکا تصمیم گرفته است استقراض بر حسب دلار را کنار بگذارد و دیگر ارزهای مهم جهانی نظیر یوان را جایگزین اسکناس سبز کند.  وزارت دارایی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد امسال و سال آینده، وام های خارجی روسیه تنها بر حسب یورو و یوان خواهد بود و دیگر استقراضی بر حسب دلار صورت نخواهد گرفت.
آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه در توضیح دلیل انگیزه این کشور گفته است که این تصمیم در چارچوب برنامه ریزی بلندمدت این کشور برای کاهش وابستگی به دلار اتخاذ شده است.
در ماه مارس امسال وزارت دارایی روسیه اوراق قرضه یورویی به ارزش ۲.۷ میلیارد یورو (معادل ۰ ۳ میلیارد دلار) با سرسید ۱۶ ساله منتشر کرد. این وزارت خانه هم‌چنین ۷۵۰ میلیون یورو اوراق قرضه با سررسید ۶ ساله و ۱.۳۷ میلیارد یورو اوراق قرضه یورویی با سررسید ۱۰ ساله منتشر کرده است.  
پیش‌تر مشخص شده بود که مسکو و پکن در حال همکاری با یکدیگر برای کاهش وابستگی به دلار هستند به گونه‌ای که روسیه در نظر دارد امسال برای نخستین بار اقدام به انتشار اوراق قرضه بر حسب یوان کند. در شرایطی که اوراق قرضه بر حسب روبل در چین خرید و فروش نمی‌شود، اوراق قرضه یوانی می تواند راه را برای سرمایه گذاری چینی ها در بازار اوراق قرضه روسیه هموار کند.
از سوی دیگر روسیه به تدریج در حال تقویت ذخایر طلای خود و تنوع بخشی به ذخایر ارزی خود است. نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی روسیه نیز برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ وارد محدوده منفی شده است. دولت روسیه در حال حاضر ۱۶.۲ تریلیون روبل ( معادل ۲۴۷.۳ میلیارد دلار) بدهی دارد.