:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
یک کارشناس مسائل اوراسیا :

پیوستن ایران به سوئیفت روسی، قدرت آن را افزایش می‌دهد، پس از وقایع اوکراین، روسیه به فکر راه‌اندازی سوئیفت افتاد، بخشی از دولت تمایلی به سوئیف روسی ندارد و دنبال اینستکس است

یک کارشناس مسائل اوراسیا گفت: بخشی از دولت تمایل ندارد که مسائل مالی خود را از طریق روسیه انجام دهد و به دنبال این است که با فعال کردن اینستکس، مبادلات مالی کشور صورت بگیرد.
کد خبر: ۱۴۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
اقتصادگردان- شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه در خصوص صحبت‌های اخیر دستیار رئیس‌جمهور روسیه در امور سیاست خارجی مبنی بر پیوستن ایران به سیستم سوئیفت روسی گفت: این موضوع اتفاق جدیدی نیست و از گذشته بحث انجام مبادلات مالی بین ایران و روسیه از طریق یک سیستم مالی خاص مطرح بوده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی تحریم آمریکا، مسدود کردن مبادلات مالی بوده و در چنین شرایطی روسیه می‌تواند به ایران در دو محور کمک زیادی کند؛ اول اینکه ایران برای انجام مبادلات مستقیم مالی با بانک‌ها و موسسات مالی کوچک روسیه استفاده کند و دوم آنکه از سیستم سوئیفت روسی برای تبادلات مالی سنگین خود استفاده کند.

بهمن با اشاره به راه‌اندازی سوئیفت روسی گفت: پس از وقایع اوکراین و اعمال تحریم‌های اروپا علیه روسیه این کشور تصمیم گرفت که یک سیستم سوئیفت مختص به خود را راه‌اندازی کند و سرانجام توانست در سپتامبر 2018 این پیام رسان مالی را ایجاد کند و هم اکنون بیشتر بانک‌ها و موسسات مالی روسیه عضو آن هستند. اکنون با اضافه شدن ایران به این سیستم قدرت آن افزوده خواهد شد و از طرف دیگر نیز ایران می‌تواند به راحتی تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

وی افزود: نکته دیگر آن است که هیچ محدودیتی برای عضویت بانک‌های دیگر کشورهای جهان به این سیستم وجود ندارد و آنها نیز می‌توانند بدون نگرانی از تحریم و جریمه، از آن استفاده کنند.

کارشناس مسائل اوراسیا در پاسخ به این سوال که از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا همواره قرار بوده که سیستم مالی بین ایران و روسیه راه اندازی شود اما تا به امروز هیچ اتفاق عملی صورت نگرفته است، گفت: علت اصلی این تاخیر مشکلات داخلی است و ربطی به طرف روسی ندارد.

شعیب با اشاره به آماده نبودن سیستم‌های بانکی ایران برای امور بین‌المللی گفت: واقعیت این است که سیستم بانکی ما از لحاظ سازوکار اداری و مسائل پیچیده فنی آمادگی پیوستن به این پیام‌رسان‌های بین‌المللی را ندارد اما مسئله مهمتر تمایلات سیاسی است.

وی افزود: بخشی از دولت تمایل ندارد که مسائل مالی خود را از طریق روسیه انجام دهد و به دنبال این است که با فعال کردن اینستکس مبادلات مالی کشور صورت بگیرد، گرایش‌هایی که به سمت کار کردن با غرب وجود دارد باعث شده که تا به امروز جلوی کار کردن با سوئیفت روسی گرفته شود.