:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
زنگنه:

خط اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری به معنای کاهش تحریم‌ها نیست

وزیر نفت با بیان اینکه موضوع خط اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری اروپا به معنای کاهش تحریم‌ها نیست، گفت: از نظر صنعت نفت، کاهش تحریم‌ها به معنای فروش نفت خواهد بود.
کد خبر: ۱۴۱۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
اقتصادگردان- «بیژن زنگنه» امروز شنبه در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال، ‌در جمع خبرنگاران، افزود: اساس این بوده تا تحریم‌های نفتی برداشته شود و بتوانیم نفت بفروشیم زیرا این خط اعتباری در آینده، ایران را بدهکار می‌کند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس به صورت مجازی و با هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری اجرا شده، ‌ادامه داد: این پالایشگاه اکنون با ظرفیت ۴۵۰ هزار بشکه کار می‌کند و ظرفیت آن تا پایان سال به ۴۸۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی افزود: اکنون در این پالایشگاه دیگر نه یوتولیتی اضافه و نه خوراک اضافه داریم و مشخص نیست چرا زمانی که می‌توان با  ۱۰۰ میلیون دلار ظرفیت را بالا برد اصرار می‌شود که اینکار با یک میلیارد دلار هزینه انجام شود.

زنگنه در مورد آخرین وضعیت پالایشگاه‌های سیراف نیز گفت:‌ سیراف در آخرین مراحل هماهنگی‌ها برای تامین مالی قرار دارد و در تلاشیم تا تامین مالی اجرای این طرح از طریق بازار سرمایه انجام شود از همین رو هماهنگی‌هایی با بورس انجام شده و این هفته آن را نهایی می‌کنیم تا با دریافت تضامین کافی نقش بانک‌ها و صندوق توسعه ملی مشخص شود.  

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران پالایشگاه‌های سیراف قوی هستند، افزود:‌ بعضی از اینها به دنبال این هستند تا از نفتای تولید شده در سیراف، واحدهای پایین دستی پتروشیمی تاسیس کنند.

زنگنه به تصویب اساسنامه شرکت ملی گاز که در مجلس مطرح شده اشاره کرد و ادامه داد:‌ طرحی در مجلس است که به شرکت گاز اجازه می‌دهد با نظر دولت این شرکت در مواردی بتواند در بالادست گاز وارد شود اما این به معنای تفکیک کامل بخش بالادست گاز از شر کت ملی نفت نیست.

وی با اظهار امیدواری در خصوص آغاز اکتشاف توصیفی در فرزاد بی، ‌گفت: اگر هندی‌ها در زمان مشخص حاضر شوند، کار را با آنها جلو می‌بریم در غیر این صورت مستقل عمل می‌کنیم.

وزیر نفت به توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز اشاره کرد و افزود:‌ چین به طور رسمی اعلام نکرده که از قرارداد فاز ۱۱ خارج شده اما در عمل، این کار را انجام می‌دهد البته در حال مذاکره با شرکت چینی هستیم تا این موضوع مسالمت‌آمیز حل شود.

زنگنه با بیان اینکه هنوز توسعه فاز ۱۱ از تحریم‌ها معاف نشده، ‌ادامه داد: ‌ارقام ذخیره‌سازی نفت ایران را تایید نمی‌کنم و درباره تحریم نیز هیچ چیز نمی‌گویم.

وی انتخاب عبدالعزیز بن سلمان به عنوان وزیر نفت عربستان را مسئله داخلی این کشور دانست.

زنگنه همچنین به موضوع کارت سوخت نیز اشاره کرد و گفت:‌ برداشت اشتباهی که وجود دارد این است که سهمیه دریافت بنزین کاهش پیدا کرده، در صورتی که اکنون نظام سهیمه‌بندی نداریم بلکه استفاده از کارت جایگاه‌داران را محدود کرده‌ایم تا مردم به سمت استفاده از کارت سوخت شخصی و سوخت‌گیری نامحدود توسط آن بیایند زیرا هر فرد با کارت خود هر مقداری که می‌خواهد می‌تواند بنزین بزند و قرار نیست ۹۵ درصد از کارت جایگاه‌داران استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تا یکی دو روز دیگر کارت سوخت در ۹ کلان شهر برای همه خودرو ها صادر خواهد شد، ‌تاکید کرد:‌ تعداد کمی هنوز کارت سوخت ندارند زیرا روزانه ۴۰ تا ۵۰ هزار کارت سوخت در کشور تولید می‌شود با این حال تا قبل از پایان مهرماه همه کارت‌های سوخت صادر خواهد شد.  

وزیر نفت ادامه داد: ‌البته نزدیک یک میلیون کارت سوخت نیز همچنان در باجه‌های پست معطل است.