:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
پیش‌بینی‌های عرضه و تقاضای نفت در جدید‌ترین گزارش اوپک نشان از کاهش زور امریکا در بازار نفت دارد

آغاز سیر نزولی صنعت نفت ایالات متحده؟

داده‌های تحلیلی پیش‌بینی عرضه و تقاضای نفت و رشد اقتصادی کشورهای جهان که در گزارش‌های ماهانه اوپک انتشار می‌یابد، شمایی کلی از آینده صنعت انرژی کشورها با توجه به موقعیت اقتصادیشان به دست می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۰۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
اقتصادگردان- با در نظر گرفتن فضای کلی پیش‌بینی کاهش رشد اقتصاد جهانی که در گزارش‌های چند ماه اخیر اوپک دیده می‌شود، نکته تازه‌ای که در جدیدترین گزارش اوپک جلب‌توجه می‌کند، ورود ایالات متحده به سراشیبی اقتصادی جهان است که خود مهم‌ترین بازیگر شکل‌گیری آن بوده است. در این گزارش، رشد اقتصادی ایالات متحده کمتر از ماه گذشته تخمین زده شد و رشد عرضه نفت آن نیز کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی بود. سازمان کشورهای همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) نیز که امریکا یکی از اعضای آن است در گزارش ماه اوت اوپک با کاهش تقاضای نفت به نسبت پیش‌بینی ماه گذشته روبرو بود. همه این داده‌ها نشان می‌دهند که وضع اقتصادی و حوزه نفت ایالات متحده به دلیل نامشخص بودن انضباط مالی در حوزه نفت و همچنین کند شدن حفاری‌ها و فعالیت‌های تکمیلی این صنعت، در حال متأثر شدن بیش از حد انتظار از وضع کلی حاکم بر جهان است. البته پیش‌بینی‌های گزارش اوپک با تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اختلافاتی داشت.

در گزارش اوپک پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی کاهش یافت و در سال 2019 به 3 درصد و در سال 2020 به 3.1 درصد رسید. گزارش ماه قبل رشد اقتصاد جهانی را در سال 2019 معادل 3.1 درصد و در سال 2020 معادل 3.2 درصد پیش‌بینی کرده بود. این کاهش در پیش‌بینی‌ها به دلیل کندی زیاد شونده و مداوم رشد اقتصادی در ایالات متحده و منطقه اقتصادی یورو، رشد کمتر از حد مورد انتظار هند در سه‌ماهه نخست سال 2019، افزایش مسائل مربوط به بدهی دولتی در آرژانتین و ادامه یافتن نزاع تجاری چین و امریکا به همراه چند عامل دیگر بوده است. رشد اقتصادی ایالات متحده مورد تجدید نظر قرار گرفت و برای سال 2019 معادل 2.3 درصد و برای سال 2020 معادل 1.9 درصد پیش‌بینی شد. رشد اقتصادی منطقه یورو نیز در سال 2019 معادل 1.2 درصد و در سال 2020 به 1.1 درصد پیش‌بینی شد. رشد اقتصادی ژاپن که در سه‌ماهه نخست سال 2019 عملکردی بهتر از پیش‌بینی‌ها داشت، برای سال 2019 بالاتر از ماه قبل و 0.9 درصد تخمین زده شد، هر چند برای سال 2020 کاهش یافت و به 0.3 درصد رسید. رشد اقتصادی چین در سال 2019 همان 6.2 درصد باقی ماند و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2020 آهسته‌تر شده و به 5.9 درصد برسد. رشد اقتصادی هند نیز نسبت پیش‌بینی‌های به ماه قبل آهسته‌تر تخمین زده شد و به 6.1 درصد در سال 2019 و 6.7 درصد در سال 2020 رسید. پیش‌بینی رشد برزیل نیز برای سال 2019 کاهش یافت و به 0.8 درصد رسید، اما پیش‌بینی می‌شود که در سال 2020 افزایش یافته و به 1.4 درصد برسد. پس از آنکه روسیه رشد آهسته‌ای را در سه‌ماهه نخست سال 2019 تجربه کرد، پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور برای سال 2019 کاهش یافت و به 1.1 درصد رسید. پیش‌بینی می‌شود که روسیه در سال 2020 معادل 1.2 درصد رشد اقتصادی را تجربه کند.

 استمرار کاهش تقاضای نفت

پیش‌بینی می‌شود که رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2019 معادل یک میلیون و 20 هزار بشکه در روز باشد که 80 هزار بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی‌های ماه گذشته است. این افت تقاضا در پیش‌بینی‌ها را می‌توان به داده‌هایی مربوط دانست که تقاضای جهانی ضعیف‌تر از حد انتظاری را در نیمه نخست سال 2019 نشان دادند و رشد اقتصادی کندتری را برای باقی ماه‌های سال پیش‌بینی کردند. پیش‌بینی‌های رشد تقاضای هر دو گروه OECD (سازمان کشورهای همکاری اقتصادی و توسعه) و non-OECD (کشورهایی که عضو سازمان کشورهای همکاری اقتصادی و توسعه نیستند) کاهش یافتند و به ترتیب 30 هزار بشکه در روز و 50 هزار بشکه در روز کمتر از گذشته ارزیابی شدند. رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2020 یک میلیون و 80 هزار بشکه در روز پیش‌بینی می‌شود. این پیش‌بینی به دلیل تغییر در چشم‌انداز اقتصادی جهان برای سال 2020، معادل 60 هزار بشکه در روز کمتر از تخمین ماه گذشته است.

 ابهام در عرضه نفت

پیش‌بینی رشد عرضه نفت خام کشورهای غیراوپک در سال 2019 معادل 10 هزار بشکه در روز نسبت به تخمین ماه گذشته رشد کرد و به یک میلیون و 990 هزار بشکه در روز رسید. تجدیدنظرهای رو به بالا در پیش‌‌بینی‌های تولید نفت خام کشورهای روسیه، قزاقستان، استرالیا و کانادا از پیش‌بینی کاهش رشد عرضه نفت ایالات متحده پیشی گرفتند. هدایت‌کنندگان اصلی رشد عرضه در سال 2019، عبارتند از ایالات متحده با رشد تولید یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز، برزیل، چین، انگلستان، استرالیا و کانادا.

پیش‌‌بینی می‌شود که مکزیک و نروژ بیشترین کاهش عرضه نفت خام را در میان کشورهای غیر عضو اوپک داشته باشند. همچنین پیش‌بینی رشد عرضه نفت خام کشورهای غیراوپک در سال 2020 مورد تجدید نظر قرار گرفت و با 136 هزار بشکه در روز کاهش نسبت به گزارش ماه قبل به 2 میلیون و 250 هزار بشکه در روز رسید. این کاهش عمدتأ به دلیل تجدیدنظر در پیش‌‌بینی عرضه نفت امریکا بود که هم‌اکنون انتظار می‌رود یک میلیون و 540 هزار بشکه در روز رشد عرضه را تجربه کند. پیش‌بینی‌ها برای عرضه نفت در سال آینده نیز همچنان با ابهامات زیادی همراه است و این ابهامات عمدتأ به انضباط در صرف کردن سرمایه‌گذاری‌ها و کند شدن حفاری‌ها و فعالیت‌های تکمیلی در ایالات متحده مربوط است.

انتظار می‌رود که تولید گاز مایع طبیعی (LNG) اوپک در سال 2019 معادل 70 هزار بشکه در روز رشد کند و به 4 میلیون و 840 هزار بشکه در روز برسد و در سال 2020 نیز با 30 هزار بشکه در روز رشد به 4 میلیون و 870 هزار بشکه در روز برسد. بر اساس گزارش منابع ثانویه، در ماه اوت تولید نفت خام اوپک 136 هزار بشکه در روز افزایش یافت و بطور میانگین به 29 میلیون و 740 هزار بشکه در روز رسید.

پیش‌بینی تقاضا برای نفت اوپک در سال 2019، نسبت به پیش‌بینی ماه قبل کاهش یافت و بر حجم 30 میلیون و 600 هزار بشکه در روز ایستاد که یک میلیون بشکه در روز کمتر از سطح تقاضای نفت این گروه در سال 2018 است. پیش‌بینی تقاضا برای نفت اوپک در سال 2020 بدون تغییر نسبت به ماه گذشته باقی ماند و بر حجم 29 میلیون و 400 هزار بشکه در روز ایستاد که حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کمتر از سطح تقاضای نفت این گروه در سال 2019 است.

 نظر IEA: رونق نفت در امریکا

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در میانه بحران‌های اقتصادی، تقاضای جهانی نفت خام در سطح پایینی قرار دارد و از طرفی به دنبال افزایش عرضه از سوی امریکا که در ماه ژوئن گوی سبقت را از عربستان به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان ربوده، قیمت‌های این کالای راهبردی با کاهش روبرو بوده است. این آژانس در گزارش خود آورده است اکنون که قیمت‌ نفت نسبت به یک سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است، این شرایط به سود مصرف‌کنندگان خواهد بود.افزایش تولید نفت شیل سبب شده است امریکا در ماه ژوئن بطور موقت عربستان سعودی را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان پشت سر بگذارد، بطوری که صادرات نفت خام ایالات متحده ۳ میلیون بشکه در روز

افزایش یافت.

IEA در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت خود پیش‌بینی کرد که تقاضا برای نفت خام اعضای اوپک در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش می‌یابد.

براساس تازه‌ترین برآورد این نهاد مستقر در پاریس، رشد تقاضای جهانی نفت خام امسال روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه و برای سال آینده میلادی یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود مذاکرات تجاری امریکا و چین بیشتر از این چالشی نداشته باشد.

براساس این گزارش، احیای تولید نفت خام پس از پایان توفان دوریان در کنار افزایش تولید نفت برزیل و میدان‌های دریای شمال سبب رشد شدید عرضه کشورهای غیرعضو اوپک می‌شود.در پی کاهش شدید عرضه نفت عربستان و آلودگی در یکی از خطوط لوله اصلی صادرات نفت روسیه، فروش نفت امریکا در ماه ژوئن بیش از سه میلیون بشکه افزایش یافت. تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد که این رقم نسبت به سال جاری میلادی ۴۰۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

تقاضا برای نفت خام اعضای اوپک در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، به ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد، در حالی که این رقم نسبت به تولید ماه اوت امسال روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

ثبات ظاهری بازار نفت دوباره به شرایط مازاد عرضه باز می‌گردد و این وضع قیمت‌ها را تحت فشار می‌گذارد. چالش مدیریت بازار نفت برای سال ۲۰۲۰ میلادی نیز باقی می‌ماند.