:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
مدیرعامل سازمان بنادر:

افزایش سهم ترانزیت و تخلیه بارگیری بنادر کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که در سال جاری سهم ترانزیت و تخلیه و بارگیری بنادر کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۴۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰

اقتصادگردان- محمد راستاد - معاون وزیر راه و شهرسازی - اظهار کرد: بخش مهمی از ترانزیت کشور ترانزیت از طریق بنادر جنوبی و بنادر شمالی کشور است. به ویژه از جنوب به شمال که رونق بیشتری دارد.

وی افزود: یکی از مزیت های مهمی که در بنادر داریم ظرفیت قابل توجه ۲۴۰ میلیون تنی بنادر است. علی الخصوص اینکه عمده بنادر مهم ایران که به سایر شقوق حمل و نقل نیز اتصال مناسبی دارند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: به عنوان مثال می‌توان به بندر امام خمینی (ره)، بندر شهید رجایی و بندر امیرآباد در شمال اشاره کرد که دسترسی ریلی دارند و در حوزه توسعه ترانزیت بسیار اثر گذار هستند و بندری مانند بندر چابهار که بر اساس طرح توسعه‌ نوشته شده برای آن، می‌تواند یکی از حلقه‌های اتصال خیلی مهم برای کشورهای همسایه در حوزه اقیانوس هند، کشورهای CIS، افغانستان و ... باشد.

راستاد اعلام کرد: میزان ترانزیت غیر نفتی ما از ابتدای امسال تا کنون بیش از یک میلیون و ۷۱۲ هزار و ۱۱۷ تن بوده که از طریق بنادر تجاری کشور صورت گرفته و در همین بازه زمانی تخلیه و بارگیری کل بنادر نیز ۶۶ میلیون و ۵۳۱ هزار و  ۸۲۴ تن بوده است.

به گفته وی، میزان تخلیه و بارگیری بنادر در ماه‌های گذشته ۴.۱ درصد رشد داشته است. تخلیه و بارگیری غیرنفتی کشور که بالغ بر ۴۷ میلیون تن بوده و با بیش از ۸.۸ درصد رشد روبرو شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهارکرد: واردات غیر نفتی با ۱۴.۹ میلیون تن حدود ۲۳.۵ درصد رشد داشته و صادرات غیر نفتی نیز ۲۴.۶ میلیون تن بوده و ۵.۳ درصد افزایش یافته است.