:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

افزایش ۷۵ درصدی صادرات غیرنفتی خوزستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان گفت: میزان صادرات غیرنفتی از استان خوزستان در پنج ماه نخست امسال چهار میلیارد و ۵۰۸ میلیون و ۸۰۴ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد به لحاظ ارزشی افزایش و از نظر وزن هفت درصد کاهش دارد.
کد خبر: ۱۴۰۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
اقتصادگردان- امیرحسین نظری در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان خوزستان با بیان این مطلب، افزود: صادرات به عراق در این مدت از لحاظ وزنی یک میلیون و 557 هزار و892 تن و از لحاظ ارزشی یک میلیارد و 38میلیون و 696 هزار و 755 دلار می باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی 28 درصد افزایش داشته است .

او اضافه کرد : در بحث صادرات ما باید شرایطی را ایجاد کنیم تا بتوان با آسانترین راه امر صادرات انجام بپذیرد و از هرگونه مانع تراشی در این خصوص جلوگیری شود .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز در این جلسه بیان کرد: گزارشی از وضعیت مرزهای خوزستان برای ارایه به شورای عالی امنیت ملی در حال تهیه است تا مشکلات صادرات در مرزهای خوزستان، در سطح ملی مورد بررسی قرار گیرد.

حسن زاده با اشاره به ۲ دستور کار کارگروه صادرات غیر نفتی خوزستان در سال ۹۷ بیان کرد:مقرر شده بود که گارد گمرک در مرزهای چذابه و شلمچه توسط اداره کل گمرکات خوزستان با همکاری بخش خصوصی راه اندازی شود که هنوز این کار انجام نگرفته است؛ همچنین پارسال این کارگروه مصوب کرده بود که ایکس ری کامیونی توسط منطقه آزاد در مرز شلمچه نصب شود که متاسفانه این مصوبه نیز هنوز عملیاتی نشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: از وزارت کشور نامه ای در خصوص انعقاد تفاهم نامه همکاری اقتصادی و تجاری بین ایران و روسیه ارسال شده است که باید از این ظرفیت برای تقویت و توسعه صادرات از خوزستان به کشور روسیه استفاده کرد و لازم است که بخش خصوصی از این فرصت برای صادرات استفاده کند.

حسن زاده تصریح کرد: بخش خصوصی با نیاز سنجی کالاهایی که کشور روسیه لازم دارد برای توسعه صادرات به روسیه ورود کند.

او با بیان اینکه از سال ۸۴ تاکنون در مرز چذابه مشکلاتی بر سر راه صادرکنندگان وجود دارد که هنور حل نشده اند گفت: برای حل مشکلات در مرز چذابه دادستان اهواز نیز ورود کرده و در چند روز گذشته از مرز چذابه دیدن و از نزدیک با مشکلات آن آشنا شدند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با ابراز گلایه از حضور نداشتن ۱۹ عضو کارگروه صادرات غیر نفتی در نشست امروز بیان کرد: اسامی اعضایی که در این کارگروه شرکت نداشتند به استاندار خوزستان اعلام می شود تا با این افراد به دلیل توجه نداشتن به موضوع مهم صادرات در خوزستان برخورد شود.

گفتنی است، خوزستان با داشتن ۲ مرز بین المللی چذابه و شلمچه و چندین بندر مهم تجاری از جمله بندر امام (ره)، بندر خرمشهر و آبادان، و داشتن مرز زمینی با عراق و مرز دریایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس ، از ظرفیت های بسیار بالایی برای فعالیت های اقتصادی و صادراتی برخوردار است و از لحاظ رتبه خوزستان در بخش صادرات رتبه سوم و در بخش واردات رتبه دوم کشور را دارا می باشد.