:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

سه عامل موثر بر قیمت نفت در سال آینده

سه عامل اساسی روند قیمت نفت در سال میلادی آینده را مشخص خواهد کرد.
کد خبر: ۱۴۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
اقتصادگردان- بیورن تونهاگن، مدیر تحقیقات بازار نفت در شرکت تحقیقاتی "ریستاد انرژی" بر این باور است که بازار متعادل نفت در سال ۲۰۲۰ منوط به عدم رکود اقتصادی جهانی، ادامه کاهش تولید اوپک و اجرای مقررات جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) برای سوختهای دریایی است.

به گفته تونهاگن، بازارها می توانند با تمدید کاهش تولید نفت اوپک تا پایان سال ۲۰۲۰ متعادل شوند زیرا ما بر این باوریم که مقررات IMO که در سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته می‌شود، تقاضای بیشتری برای نفت خام ایجاد خواهد کرد. بعلاوه اقتصاد جهانی باید از رکود اجتناب کند و تقاضا برای نفت به بیشتر از نرخ معمول رشد که بین یک تا ۱.۲ میلیون بشکه در روز است، بهبود پیدا کند. اگر این عوامل تحقق پیدا نکنند ممکن است اوپک ناچار شود کاهش تولید بیشتری را برای پشتیبانی از بازار صورت دهد.

شرکت "ریستاد انرژی" در جدیدترین گزارش تعادل بازار نفت که هفته گذشته منتشر شد، پیش بینی کرد بازار حتی با قیمت فعلی نفت در سال ۲۰۲۰ متعادل خواهد شد زیرا جدیدترین بازبینی ها نشان می‌دهد تولید نفت اوپک سال آینده به ۳۰.۱ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲۹.۵ میلیون بشکه در روز در ماه اوت خواهد رسید.

با این حال بازار نفت متعادل در سال میلادی آینده مستلزم این است که اقتصاد جهانی دچار رکود نشود و تقاضا برای نفت به حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز بهبود پیدا کند. اوپک باید سطح تولید فعلی را حفظ کرده و کاهش تولید خود را حداقل تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه دهد و همزمان اجرای مقررات جدید IMO برای سوختهای دریایی در سال ۲۰۲۰ تاثیر مثبتی روی رشد تقاضا برای نفت خواهد داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، "ریستاد انرژی" پیش بینی کرده که رشد تولید نفت خام و میعانات در خارج از اوپک و روسیه، سال میلادی آینده به دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید که ۰.۲ میلیون بشکه در روز کمتر از برآورد قبلی است.