:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران :

در آینده نزدیک با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی شرکت‌های تعاونی تولید، پلی‌کلینیک‌ تخصصی می‌شوند

نشست بررسی راهکارها و تقویت تعامل‎های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با محور ایجاد مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی با حضور دکتر حسین شیرزاد، دکتر شاهرخ رمضان‎نژاد، مهندس حسن عنایتی، مهندس نادر علیزاده، دکتر محمدرضا رزاقی و جمعی از مدیران تعاون روستایی و اتحادیه‎های استانی برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۰۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- معاون وزیر جهاد کشاورزی در این نشست با تأکید بر اهمیت همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: سوابق همکاری این دو سازمان به حدود سه چهار سال قبل برمی‎گردد که تفاهمنامه‌ای فی‌مابین دو سازمان برقرار شد، اما جنبه عملیاتی به خود نگرفت و در همان بدو آغاز به دلیل کاستی‌ها و نارسایی‌های آن کنار گذاشته شد، زیرا نتوانست انتظارات دوطرف را برطرف کند. پیشنهاد دارم که آن تفاهمنامه را کنار گذاشته و برمبنای پیوند فکری بین این دو سازمان، پروژه‌ای تعریف شود و تمام توان خود را برای اجرای آن در یک بازه زمانی مشخص بگذاریم.

دکتر شیرزاد در ادامه با اشاره به نوسازی شبکه‌های تعاونی‌های روستای کشور، افزود: با توجه به ضرورت بهره‌گیری از نیروهای متخصص و قابل اعتماد، در دگریسی و بازسازی اعضای هیئت‌مدیره و حاکمیت شرکتی، می‌توانیم از توان و خدمات سازمان نظام مهندسی استفاده کنیم.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران همچنین با نگاهی به همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌های نرم‌افزاری، ادامه داد: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران می‌تواند به‌عنوان بستری برای اجرایی کردن و بروز و ظهور ایده‌ها و برنامه‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در یک سپهر مشخص و چشم‌انداز معین باشد و این دو سازمان از این زاویه می‌توانند با یکدیگر با در نظر گرفتن تعهدات طرفین تعامل داشته باشند.

دکتر شیرزاد در زمینه اعطای مجوزها تصریح کرد: در گفت‌وگو با دکتر رمضان‌نژاد این موضوع طرح شد که می‌توانیم با همکاری همدیگر با یک سهامداری مشخص با شرکت‌های تعاونی تولید می‌توانیم حتی خط هوایی و کارگو نیز داشته باشیم. بنابراین می‌توانیم خدمات بازرگانی را اورهال کنیم. بسیاری از شرکت‌ها که در حوزه بازاررسانی فعالیت می‌کنند را می‌توانیم از این طریق به شراکت بگذاریم.

رئیس هئیت مدیره سازمان تعاون روستایی ایران با اشاره به رهایی این سازمان از چنبره خصوصی‌سازی و بازگشت آن به‌صورت کامل به دولت، ادامه داد: با دوباره دولتی شدن این سازمان، این شانس وجود دارد که بتوانیم گام‎های مطمئن‎تری برداریم.

او همچنین تأکید کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران آمادگی همکاری با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در زمینه ایجاد مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی با محوریت شرکت‌های تعاونی تولید روستایی، شرکت‌های سهامی‌زراعی و شرکت‌های کشت‌وصنعت را دارد تا پویایی بیشتری در این همکاری حاصل شود. آینده سازمان در دگردیسی‌هایی است که ایجاد شده و سیر این دگردیسی‌ها باید ادامه پیدا کند.

غنای مفهومی شرکتهای تعاونی تولید
دکتر شیرزاد با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی تولید، به مثابه مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی هستند، تصریح کرد: اکنون زمان رسمیت بخشیدن به یکی از مهم‌ترین وظایف شرکت‌های تعاونی تولید در عرصه خدمت‌رسانی است. ایجاد این مراکز، به معنای نفی موجودیت شرکت‌های تعاونی تولید نیست، بلکه به منزله غنای مفهومی شرکت‌های تعاونی تولید است. در معنای دیگر تبدیل شرکت‌های تعاونی تولید به پلی‌کلینیک‌های تخصصی را نمایندگی می‌کند؛ یعنی تعاونی تولید در کنار سایر فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، فعالیت دیگری هم می‌پذیرد که به نوعی بازی برد- برد برای هر دو سازمان خواهد بود. این اقدام می‌تواند به شفاف‌سازی صورت‌های مالی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی کمک کند. به عقیده من می‌تواند در حاکمیت شرکتی تعاونی‌های تولید درگردیسی ایجاد کند که این شرکت‌های تعاونی تولید به سمت فعالیت‌های تخصصی‌تر پیش روند. به واسطه استفاده شرکت‌های تعاونی تولید روستایی از آرم سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، شرکت‌های تعاونی تولید می‌توانند از امتیازات خوبی بهره‌مند شوند.

رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه باد تغییر وزیدن گرفته است، افزود: هر تغییری سخت است و هر کسی در برابر آن مقاومت کند، در نهایت می‌شکند، درحالی که می‌توان از این تغییرات به‌عنوان فرصت بهره گرفت، درغیر این‌صورت با ایجاد مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی بدون مشارکت شرکت‌های تعاونی تولید روستایی، تنها به رقیب‌سازی منتهی خواهد شد.

این معاون وزیر در ادامه گفت: اختیارات و امتیازاتی که از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در اختیار شرکت‌های تعاونی تولید روستایی قرار می‌گیرد، در قبال آن انتظار می‌رود شرکت‌های تعاونی روستایی، درصد پرداختی به آن سازمان داشته باشند.

* داوری سازمان مرکزی تعاون روستایی
این مقام مسئول بر همین اساس تصریح کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران می‌تواند به‌عنوان ناظر و داور بر تفاهم فی‌مابین اتحادیه مرکزی تعاونی‌های تولید روستایی ایران و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، ظاهر شود.

به گفته او، در همکاری شرکت‌های تعاونی تولید و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، ریسکی متوجه شرکت‌های تعاونی تولید نیست و دغدغه‌ها در این زمینه، قابل رفع است.

دکتر شیرزاد، تأکید کرد: یک کارگروه متشکل از اتحادیه‌های تعاونی تولید روستایی و شرکت‌های تعاونی تولید با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای تعیین درصد پرداخت شرکت‌های تعاونی تولید به این سازمان، شکل گیرد.

* ابراز امیدواری رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی از همکاری دو سازمان
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز در ادامه با ابراز امیدواری از گفتمان‌ جدیدی که در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ایجاد شده، گفت: با چنین رویکردی امید می‌رود که بتوانیم همکاری‌های خوبی را در آینده داشته باشیم.

دکتر رمضان نژاد در ادامه با اشاره به چهار چالش پیش روی بخش کشاورزی و اقدامات سازمان نظام مهندسی در این راستا، افزود: بخش کشاورزی از ناحیه ورود سرمایه غیردولتی رنج می‌برد. ورود سرمایه مردمی در این بخش با سرعت لازم و مکفی همراه نیست که ضرورت دارد در این زمینه اقداماتی صورت گیرد. در این زمینه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، به دو مقوله کسب‌وکارها و ابزار جذب سرمایه می‌تواند ورود داشته باشد. کسب‌وکارها پنجره ورود سرمایه محسوب می‌شوند. اگر کسب‌وکارها از جذابیت کافی برخوردار نباشند، سرمایه‌گذار را جذب نمی‌کنند. در این زمینه، این سازمان تمام تلاش خود را بر تسهیل فرآیند و رفع موانع جذب سرمایه‌های مردمی قرار داده است. همچنین بخشی از مشکلات به نبود ابزار سرمایه‌پذیری بازمی‌گردد. در این زمینه، تنها به ابزارهای پولی و بانکی متکی بودیم که تلاش داریم با ایجاد لیزینگ‌ها به جذب سرمایه‌ البته با همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی که این قابلیت در آن وجود دارد، اقدام کنیم.

او همچنین با اشاره به سرعت پایین انتقال دانش و تکنولوژی به بخش کشاورزی، افزود: مهم‌ترین رسالت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، دانش‌گستری در محیط کشاورزی، اشاعه دانش و اطلاعات کشاورزی است. همگان متفق هستند که دانش، بهره‌وری را به وجود می‌‌آورد. باوجودی‌که در بسیاری از حوزه‌ها مازاد و سرریز دانش و تکنولوژی را داریم، در برخی حوزه‌های دیگر با کمبود مواجهیم که همین امر سبب شده بخش‌های محروم، در سایه قرار گیرند. در ۱۵ سال گذشته با این زمینه فعالیت این سازمان که در اساسنامه آن نیز موجود است، نپرداخته‌ایم، اما اکنون ذیل این وظیفه شرکتی، شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه کشاورزی ایجاد کردیم، اما متأسفانه این فرآیند تکمیل نشد. برهمین اساس هم حلقه مفقوده آخر که ایجاد مراکز کشاورزی غیردولتی برای اشاعه دانش و تکنولوژی است را ایجاد کردیم تا بتوانیم از این طریق، دانش را به بخش کشاورزی منتقل کنیم. توسعه کاربرد پهپادها در بخش کشاورزی یکی از فناوری‌های جدیدی است که قصد داریم با همین هدف، در بخش‌های مختلف کشاورزی آن را گسترش دهیم. مراکز کشاورزی غیردولتی، ویترینی خواهد بود تا از طریق آن، فناوری‌های را با دیدگاه پایداری و بنگاهی اشاعه داد.

دکتر رمضان نژاد با اشاره به فقدان یک بخش خصوصی قوی و منسجم در بخش کشاورزی، گفت: منظور از این موضوع، ساختار نیست، زیرا در این زمینه نظام‌مهندسی در بخش‌های مختلف شکل گرفته است، بلکه موضوع بر سر نهادسازی است که در این زمینه مشکلات فراوانی پیش رو بخش کشاورزی قرار دارد. در این زمینه نیز در کنار مهندسی‌سازی کشاورزی از نظر فنی، مهندسی اجتماعی را از طریق اینجاد نهادهای خصوصی منسجم و قوی در نظر داریم که در این زمینه می‌توانیم با دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران همکاری خوبی داشته باشیم.
این مقام مسئول با تأکید بر محدودیت‌های اقلیمی با تأکید بر مقوله آب، ادامه داد: در این رابطه نیز رسالت‌های سازمان نظام مهندسی را بر سازگاری یا مقابله با کمبود آب قرار داده‌ایم.

او با اشاره به عضویت ۲۵۰هزار نفری در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، افزود: این تعداد از اعضا، مانند لشگری عظیم هستند که با مهارت‌آموزی آنها می‌توانیم بخش کشاورزی را تقویت کنیم که این مهم نیز جز از طریق بخش خصوصی پیشرو فراهم نخواهد شد. با آرایش جغرافیایی این تعداد از اعضا در عرصه و همینطور مهارت‌آموزی آنها به کمک سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، می‌توانیم از طریق مراکزخدمات کشاورزی غیردولتی در در ۲۴۹۷ دهستان کشور، به این هدف دست‌یابیم.