:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
سازمان انرژی اتمی موظف است تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مد نظر بوده را کنار بگذارد

اعلام رسمی اجرای گام سوم به موگرینی تا چند ساعت آینده

در حالی که آقای روحانی رئیس جمهور خبر از آغاز گام سوم کاهش تعهدات ایران در برجام داده است، ظریف وزیر خارجه نیز از اعلام رسمی اجرای گام سوم به موگرینی تا چند ساعت آینده خبر داده و آمریکا نیز مخالفت خود با پیشنهاد فرانسه برای برنامه 15 میلیارد دلاری پیش فروش نفت یا خط اعتباری به ایران را اعلام کرده است
کد خبر: ۱۴۰۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱
اقتصاد گردان - در حالی که آقای روحانی رئیس جمهور خبر از آغاز گام سوم کاهش تعهدات ایران در برجام داده است، ظریف  وزیر خارجه نیز از اعلام رسمی اجرای گام سوم به موگرینی تا چند ساعت آینده خبر داده و آمریکا نیز مخالفت خود با پیشنهاد فرانسه برای برنامه 15 میلیارد دلاری پیش فروش نفت یا خط اعتباری به ایران را اعلام کرده است.

آقای ظریف وزیر خارجه گفت: طی چند ساعت آینده آغاز گام سوم ایران را رسما به اطلاع خانم موگرینی خواهم رساند.

رئیس جمهور در پایان نشست سران سه قوه گفت: سازمان انرژی اتمی موظف است تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مد نظر بوده را کنار بگذارد.

به گزارش سایت ریاست جمهوری، حسن روحانی چهارشنبه شب گفت: اقدامات ایران در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود و مهلت ۶۰ روزه دیگری پیش روی اروپاست و هر زمان به تعهدات خود برگردند ما هم به تعهدات برجامی بر می‌گردیم.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از تداوم برگزاری جلسات سران قوا گفت: در این جلسه راجع به مسائل اقتصادی کشور، مبارزه با فساد و حاکم کردن یک فضای اعتماد و اطمینان در کشور و مسائل منطقه و بویژه راجع به مسائل هسته‌ای و گام سومی که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد بردارد، بحث و گفت و گو شد.

روحانی با قدردانی از ایستادگی و مقاومت ملت طی ۱۶ ماه گذشته در برابر فشارهای اقتصادی دشمنان، گفت: سران قوا تاکید داشتند که باید فضای مناسب‌تری را برای مردم بوجود بیاوریم و این فضای مناسب از یک طرف باید فضای تولید و فعالیت اقتصادی باشد و از طرف دیگر فضایی باشد که در آن مردم بدانند از طرف نظام و همه قوا، با انحراف، فساد و به یغما بردن بیت‌المال مسلمان‌ها، برخورد قاطع می‌شود.

رئیس جمهور افزود: راجع به هر دو مسأله اقتصادی و مبارزه با فساد، درباره هماهنگی‌هایی که لازم است بین سه قوه انجام گیرد، بحث شد. ما هم در اصول و هم در فروع نظرات واحد داشتیم و تاکید شد که باید در این زمینه همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه " خوشبختانه منطقه ما مسیر صلح و آرامش بهتری را تجربه می‌کند و مردم مسلمان و مقاوم در کشورهای مختلف پیروزی‌های فراوانی را در این ایام به دست آوردند و ان‌شاء الله موفقیت نهایی از آن آنهاست، گفت: نمونه این پیروزی‌ها را در این ایام، در یمن و در لبنان با ایستادگی و مقاومت حزب‌الله لبنان و پاسخ قاطع آن به رژیم صهیونیستی، شاهد بودیم.

رئیس جمهور در ادامه به بحث مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها از ۱۶ ماه پیش سه هدف را دنبال می‌کردند. هدف مهم و اولیه آنها تغییر نظام بود و هدف بعدی این بود که اگر نتوانستند به هدف نخست دست یابند، نظام را تضعیف کنند و سومین هدف آنها نیز این بود که مذاکره‌ای را به نحوی که خودشان بخواهند بر ما تحمیل کنند؛ مذاکره‌ای که توأم با تحریم شدید بر ایران باشد تا به این ترتیب قدرت چانه زنی آنها افزایش یابد.

روحانی تصریح کرد: تردیدی نیست که آمریکا در سیاستهای تغییر، تضعیف و تحمیل مذاکره، دچار شکست شده و خواهند شد و راهی برای آنها وجود نداردجز اینکه به قانون، تعهدات و مقررات بین‌المللی برگردند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه بعد از خروج آمریکا، ۱+۴ نتوانسته بودند به تعهدات خودشان عمل کنند، راهی را که از ۴ ماه پیش از طرف جمهوری اسلامی ایران در زمینه برجام، انتخاب کردیم، کاهش تعهدات بود که اعلام شد.

روحانی اضافه کرد: مرحله اول کاهش تعهدات را انجام دادیم بعد ۲ ماه به ۱+۴ فرصت دادیم، مرحله دوم را هم عمل کردیم و باز ۲ ماه دیگر به آنها فرصت دادیم، البته در هر ۲ ماه، مذاکراتی با کشورهای ۱+۴ و از جمله اتحادیه اروپا و مخصوصاً ۳ کشور اروپایی داشتیم اما چون به نتیجه مطلوب خودمان نرسیدیم، ان‌شاء الله گام سوم از پس فردا برداشته می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کاهش تعهدات در گام سوم، اظهار داشت: در گام سوم سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه نیاز فنی کشور است، بلافاصله شروع کند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مد نظر بوده را کنار بگذارد و شاهد گسترش در حوزه تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژهای جدید و هر آنچه که برای غنی‌سازی نیاز داریم را سازمان انرژی انجام دهد و شاهد سرعت عمل در این زمینه باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: البته می‌دانیم که این کار، گام بسیار بلندی است که جمهوری اسلامی ایران برمی‌دارد برای اینکه مردم مطلع باشند، بخش عمده مذاکرات با ۱+۵ و با ۶ قدرت بزرگ برای زمان‌بندی تحقیق و توسعه بود که زمان‌بندی تحقیق و توسعه طی سال‌های گوناگون چگونه باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: تمام این زمان‌بندی‌هایی که در برجام مورد تعهد ما، برای تحقیق و توسعه بود، از روز جمعه به طور کامل برداشته می‌شود و هر آنچه که ما از لحاظ فنی و از لحاظ پیشرفت در زمینه تکنولوژی و فناوری هسته‌ای مورد نیاز است، با نظارت آژانس و در چارچوب حرکت صلح‌آمیز انجام خواهیم داد و در عین حال ۲ ماه هم به کشورهای ۱+۴ فرصت می‌دهیم که اگر توانستیم به توافق برسیم، در شرایط توافق ممکن است به تعهدات برجامی برگردیم.

آمریکا در حال بررسی ایده تامین خط اعتباری برای ایران است

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا  در این رابطه اعلام کرده بود که دولت این کشور در حال بررسی ایده فرانسه مبنی بر تأمین خط اعتباری برای ایران است.

به گزارش اسپوتنیک، گوردون سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا چهارشنبه شب اظهار داشت: دولت آمریکا در حال بررسی ایده فرانسه مبنی بر تأمین خط اعتباری برای ایران در ازای تعهد به توافق اتمی است.

سوندلند در خلال یک جلسه تلفنی گفت: موضوع خط اعتباری در حال بررسی است، من نمی توانم چیز دیگری بگویم.

این دیپلمات یادآور شد که ایالات متحده به سیاست فشار حداکثری بر ایران پایبند است و سعی می‌کند ایران را وادار کند تا الزامات مربوط به برنامه هسته‌ای و موشکی را رعایت کند. در عین حال سوندلند تأکید کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قادر به تنظیم میزان این فشار بر روی تهران است.

پیشتر گزارش شده بود که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد برداشتن قدم‌هایی در راستای افزایش صادرات نفت ایران در ازای از سرگیری اجرای تعهدات توسط این کشور را داده است. این موضوع مربوط به آن است که ایران بتواند حداقل روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند. علاوه بر این، فرانسه پیشنهاد داده است که برای خرید نفت ایران یک خط اعتباری به ارزش ۱۵ میلیارد دلار فراهم شود.
 آمریکا دنبال احیای تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران
معاون رئیس‌جمهور آمریکا با نخست‌وزیر انگلیس دیدار کرده است. منابع خبری گفته‌اند او در این دیدار به دنبال بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران است.

دیدار پنس با جانسون/ آمریکا دنبال احیای تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا امروز پنجشنبه در دفتر «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس با وی دیدار کرد. 

«مایکل ویلنر»، خبرنگار روزنامه آمریکایی «مک‌کلاچی» گفته مایک پنس در این یددار به دنبال مجاب کردن انگلیس برای احیای تحریم‌های بین‌المللی شورای امنیت علیه ایران، در صورت توسعه برنامه غنی‌سازی از سوی تهران است. 

ویلنر در توئیتر نوشت: «معاون رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال طرحی است که به موجب آن انگلیس، در صورت توسعه برنامه غنی‌سازی ایران تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور را احیا کرده و برجام را کاملاً باطل کند.»

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از کشورهای باقی‌مانده در برجام خواسته قبل از فرارسیدن موعد رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، از بند موسوم به «مکانیسم ماشه» در این توافق برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران استفاده کنند.

 منظور از مکانیسم ماشه همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در توافق هسته‌ای برجام است که در آنها مسائل مربوط به  حل و فصل اختلاف میان  طرف‌های برجام، در صورت بروز مناقشه مفصلاً شرح داده شده‌اند. این دو بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌اند. 

طبق این دو بند، در صورتی که کشورهای اروپایی ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای متهم کنند و تصمیم بگیرند مسئله را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع دهند، ایران به عنوان طرف متشاکی ۳۰ روز فرصت خواهد داشت رضایت طرف شاکی (کشورهای اروپایی) را جلب کند. در صورتی که رضایت طرف شاکی جلب نشود، پرونده پس از چند روز به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع خواهد شد. 

شورای امنیت ظرف یک ماه بعد از دریافت این شکایت بایستی درباره بازگشت تحریم‌های ایران رأی‌گیری کند، اما کشورهای غربی در مذاکرات برجام ساختار این رأی‌گیری را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که امکان وتوی نظر کشورهای غربی درباره برگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به کل از روسیه و چین سلب شده است.

در شورای امنیت به جای رأی‌گیری درباره «رفع تحریم‌های ایران» بر سر «ادامه رفع تحریم‌های ایران» رأی‌گیری می‌شود؛ این تغییر در عبارت‌پردازی ابتکار عمل استفاده از حق وتو را عملاً در اختیار طرف غربی قرار می‌دهد، به این صورت که این طرف‌ها می‌توانند از حق وتوی خود استفاده کرده و از تصویب «ادامه لغو تحریم‌ها» جلوگیری کنند. در این حالت، قطعنامه‌های تحریمی پیشین سازمان ملل متحد علیه ایران احیا خواهند شد. 

یک مقام دولت آمریکا اخیراً  اذعان کرده که واشنگتن با توجه به خروج از برجام نمی‌تواند از ساز و کارهای مندرج در این توافق برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران استفاده کند.

«برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران ۲۹ مردادماه سال جاری گفت:  «در خصوص مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها (مکانیسم ماشه) باید بگویم ما دیگر داخل آن توافق (برجام) نیستیم. طرف‌هایی که هنوز داخل توافق هستند باید تصمیم خودشان را بگیرند که می‌خواهند از مکانیسم حل اختلاف استفاده کنند یا خیر. تردیدی وجود ندارد که ایران در حال نقض توافق هسته‌ای است ولی این تصمیمی است که آنهایی که داخل توافق هستند باید بگیرند.»

پیش از این، کارشناسان گفته‌اند آمریکا بعد از خروج از برجام به جهت آنکه جزئی از این توافق هسته‌ای نیست نمی‌تواند برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به بند مکانیسم ماشه در برجام استناد کند. 

دولت آمریکا با توجه به اینکه نمی‌تواند از این مکانیسم استفاده کند در هفته‌های گذشته تلاش کرده توجه کشورهای عضو برجام را به فرارسیدن موعد رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر سال ۲۰۲۰ جلب کند. 

 «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز ۳۰ اردیبهشت‌ماه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی از فرا رسیدن موعد اتمام تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران خواستار تمدید این محدودیت‌ها شد.ا