:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نقدینگی باید به سمت تولید و رونق تولید سوق پیدا کند

تاکید همتی بر بازگشت ارز به کشور و سه اقدام بانک مرکزی برای حمایت از تولید / ارسال اسامی عدم بازگشت ارز به قوه قضاییه

رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه هدف اصلی این است که از صادرکنندگانی که مقید به بازگشت ارز حاصل از صادرات است باید حمایت شود گفت: اگر برخی محدودیت هایی اعمال می شود، صرفاً برای افرادی است که از امکانات کشور استفاده کرده‌اند اما در مقابل از بازگشت ارز خودداری می کنند در همین راستا برای برخورد قانونی، اسامی آن‌ها به قوه قضاییه ارسال شده است.
کد خبر: ۱۴۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳
اقتصاد  گردان - رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: هدف، آمدن ارز به سامانه نیما نیست بلکه آمدن ارز به کشور هدف است؛ سامانه نیما فقط مظهر دخل و خرج ارزی کشور است.

 
همتی در بخش دیگری از سخنان خود سیاست بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز را از میان بردن اختلاف نرخ اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در این راه نیز به موفقیت هایی دست یافته‌ایم ضمن آنکه بانک مرکزی با تمام توان در راستای تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی گام بر می دارد.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر این‌که من به صادر کنندگان این اطمینان را می‌دهم تا زمانی که من در بانک مرکزی هستم، همراه صادرکنندگان خواهم بود گفت: شما صادرکنندگان نیز می توانید با بازگرداندن ارز به کشور کمک شایان توجهی به اقتصاد کشور کنید. میزان ارزی که به کشور بر می‌گردد و میزان تقاضایی که از واردات تامین می‌شود، برای من مهم است و اکنون بانک مرکزی با تمام توان در مسیر تامین نیازهای واقعی ارزی کشور گام بر می دارد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: نقدینگی باید به سمت تولید و رونق تولید سوق پیدا کند.

عبدالناصر همتی ظهر پنج شنبه در حاشیه سفر به استان کرمان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هدف اصلی بانک مرکزی ثبات قیمت‌هاست اظهار کرد: رشد نقدینگی سبب ثبات قیمت ها در جامعه خواهد شد و در این راستا وظیفه اصلی و مهم بانک مرکزی بحث ثبات قیمت است.

وی با تاکید بر اینکه نقدینگی باید به سمت تولید و رونق تولید سوق پیدا کند اظهار کرد: لازمه این کار این است که باید ببینیم چه تولیداتی هستند که با تزریق نقدینگی منجر به تولید شده و به عنوان مولدی در کشور عمل خواهد کرد که در این راستا شناسایی این واحدها بسیار مهم بوده که هدف از سفرهای استانی آشنایی با بخش های مختلف استان‌هاست تا در صورت امکان کمک کنیم تا مشکلات نقدینگی این واحدها را حل کرده تا به رونق تولید در کشور کمک کنیم.

همتی با اشاره به اهمیت رونق تولید، صادرات و برگشت ارز صادرات به کشور نیز گفت: با توجه به پیشتاز بودن کرمان در صادرات مهم خشکبار به ویژه پسته و خرما و همچنین فرش و دیگر محصولات تولیدی در  استان کرمان و آغاز  برداشت حجم عظیمی از پسته در این استان در آینده نزدیک، می تواند ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشد و  پیش بینی شده همین نقدینگی مورد نیاز پسته کاران برای برداشت تامین شود و با ارزی که از این طریق وارد چرخه اقتصاد کشور خواهد شد، مشکلات برخی واحدهای صنعتی مانند خودروسازی در استان حل  شود.

رییس کل بانک مرکزی درباره ادامه روند کاهش بدهی‌های خارجی نیز گفت: خوشبختانه با وجود محدودیتهای ارزی ما، در یکسال و نیم گذشته، بیش از ۳ میلیارد دلار از بدهی ارزی را کاهش دادیم و هم اکنون بدهی ارزی بانک مرکزی نزدیک به ۹ میلیارد دلارست که نسبت به خیلی از کشورها قابل مقایسه نیست.

لزوم اصلاح ساختار تسهیلاتی بانک‌ها

رییس کل بانک مرکزی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان هم با بیان این مطلب که متاسفانه بانک‌ها به بخش خدمات بیشتر تسهیلات می‌دهند که حوزه خدمات نیز عمدتا در شهر تهران است، تصریح کرد: باید ساختار تسهیلاتی بانک‌ها را اصلاح کنیم و اگر این مهم انجام شود، سهم استان کرمان به واسطه وجود ظرفیت های بالای اقتصادی، افزایش می‌یابد.

او با بیان اینکه باید تلاش کنیم که سپرده‌های موجود بانک‌ها برای خود استان‌ها هزینه شود گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی حرکت کشور به سمت کاهش وابستگی‌ها؛ تحریم های ظالمانه دشمن به گونه ای بود که همه منافذ اقتصادی بیرونی ما را بسته‌ و ما در شرایط غیرعادی قرار دادند. همه فشارهای بین‌المللی روی بانک مرکزی بوده و از سوی دیگر همه انتظارات در داخل کشور نیز از بانک مرکزی است اما خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته از سوی دولت و رهنمودهای مقام معظم رهبری این فشار تحریم ها در حال شکسته شدن است.

همتی بیان کرد: مشکل کنونی کشور مباحث تامین منابع ریالی و ارزی است و  از سوی دیگر نیز بانک مرکزی در این خصوص با محدودیت‌هایی روبرو است.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص اظهارات خودروسازان استان کرمان مبنی بر لزوم حمایت جدی از خودروسازان از سوی بانک مرکزی عنوان کرد: اشتغال مناطق برای ما مهم است و در راستای رفع مشکل آنها تلاش می‌کنیم و جای نگرانی نیست و در این راستا بار دیگر تاکید داریم که به منظور حل مشکلات اقتصادی بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی استان‌ها، باید منابع هر استان در خود آن استان هزینه شود.

وی در خصوص حوزه انرژی بیان کرد: حوزه انرژی یک بحث مهمی است زیرا ابعاد تاثیر آن روی همه جامعه است و نمی‌توان سریع روی آن تصمیم‌گیری کرد و در حال بررسی کارشناسی دقیق روی این موضوع هستیم.

رییس کل بانک مرکزی در شورای گفت‌وگوی بخش دولتی و خصوصی استان کرمان، هم با تاکید بر اینکه من به صادر کنندگان این اطمینان را می دهم که تا زمانی که من در بانک مرکزی هستم همراه صادرکنندگان خواهم بود گفت: شما صادرکنندگان نیز می توانید با بازگرداندن ارز به کشور کمک شایان توجهی به اقتصاد کشور کنید.

او با تشریح وضعیت اقتصادی کشور  هم تصریح کرد: ما معتقدیم که فعالان بخش خصوصی در این دوره تعیین کننده بوده و می توانند نقش بسیار مهمی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه به طور قاطع می توان گفت که فشار تحریم را با تلاش و کوشش همه شکسته‌ایم و اکنون در شرایط به نسبت با ثباتی هستیم و لازم است این ثبات ادامه پیدا کند و با تاکید بر اینکه بانک مرکزی از فعالان اقتصادی حمایت لازم را خواهد کرد گفت: با تلاش بانک مرکزی و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی که در واقع رزمندگان جنگ اقتصادی هستند، خوشبختانه فشارهای چندین ماهه طراحان تحریم  شکسته شده و فضای نسبتاً با ثباتی در اقتصاد حاکم گردیده است.

همتی افزود: در صورت حل نشدن مشکلات فعالان اقتصادی نمی‌توان با تحریم‌ها مبارزه کرد چرا که رزمنده اصلی در این شرایط فعالان اقتصادی هستند، بر این اساس حل مشکلات حوزه فعالیت بازرگانان و  تولیدکنندگان از اولویت‌های بانک مرکزی است.

رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه هدف اصلی این است که از صادرکنندگانی که مقید به بازگشت ارز حاصل از صادرات است باید حمایت شود گفت: اگر برخی محدودیت هایی اعمال می شود، صرفاً برای افرادی است که از امکانات کشور استفاده کرده‌اند اما در مقابل از بازگشت ارز خودداری می کنند در همین راستا برای برخورد قانونی، اسامی آن‌ها به قوه قضاییه ارسال شده است.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی از فعالان اقتصادی حمایت لازم را خواهد کرد، گفت: خوشبختانه فشارهای چندین ماهه طراحان تحریم شکسته شده و فضای نسبتاً با ثباتی در اقتصاد حاکم شده است.

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر عبدالناصر همتی که در جریان سفر به کرمان در جمع شورای گفت و گوی بخش دولتی و خصوصی این استان سخن می گفت، با تشریح وضعیت اقتصادی کشور  تصریح کرد: ما معتقدیم که فعالان بخش خصوصی در این دوره تعیین کننده، می‌توانند نقش بسیار مهمی را داشته باشند، اظهار داشت: به طور قاطع می توان گفت که فشار تحریم را با تلاش و کوشش همه شکسته‌ایم و اکنون در شرایط به نسبت با ثباتی هستیم و لازم است این ثبات ادامه پیدا کند.

وی افزود: در صورت حل نشدن مشکلات فعالان اقتصادی نمی‌توان با تحریم ها مبارزه کرد چرا که رزمنده اصلی در این شرایط فعالان اقتصادی هستند، بر این اساس حل مشکلات حوزه فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان از اولویت‌های بانک مرکزی است.

رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه هدف اصلی این است که از صادرکنندگانی که مقید به بازگشت ارز حاصل از صادرات هستند، باید حمایت شوند، گفت: اگر برخی محدودیت‌هایی اعمال می شود صرفاً برای افرادی است که از امکانات کشور استفاده کرده اند اما در مقابل از بازگشت ارز خودداری می کنند. در همین راستا برای برخورد قانونی اسامی آنها به قوه قضاییه ارسال شده است.

دکتر همتی در بخش دیگری از سخنان خود سیاست بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز را از میان بردن اختلاف نرخ اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در این راه نیز به موفقیت هایی دست یافته ایم ضمن آنکه بانک مرکزی با تمام توان در راستای تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی گام بر می دارد.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه من به صادر کنندگان این اطمینان را می‌دهم که تا زمانی که من در بانک مرکزی هستم همراه صادرکنندگان خواهم بود گفت: شما صادرکنندگان نیز می‌توانید با بازگرداندن ارز به کشور کمک شایان توجهی به اقتصاد کشور کنید.

وی ادامه داد: میزان ارزی که به کشور برمی گردد و میزان تقاضایی که از واردات تامین می شود برای من مهم است و اکنون بانک مرکزی با تمام توان در مسیر تامین نیازهای واقعی ارزی کشور گام بر می دارد.

رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: هدف، آمدن ارز به سامانه نیما نیست بلکه آمدن ارز به کشور هدف است؛ سامانه نیما فقط مظهر دخل و خرج ارزی کشور است.

همچنین در این نشست فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی کرمان مطالبی درباره تسهیل و تسریع در روش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات ارائه دادند.

نمایندگان مجلس حوزه استان کرمان نیز مسائل خود را در خصوص توجه به بهبود وضعیت پرداخت تسهیلات و هماهنگی بانک‌ها، بررسی وضعیت بازگشت ارز حاصل از صادرات خشکبار عنوان کردند.


سه اقدام بانک مرکزی برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی

رئیس کل بانک مرکزی تصویب آیین‌نامه قانون چک برای بنگاه‌هایی با بیش از ۱۰۰ پرسنل، تمدید ضمانت‌نامه‌های بانکی و تامین نقدینگی را از جمله اقدامات آتی این بانک برای حمایت از تولید عنوان کرد.

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر عبدالناصر همتی که در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان در جمع مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی سخن می گفت، در خصوص اقدامات بانک مرکزی در جهت حمایت از تولید به تصویب آیین نامه قانون جدید چک در دولت اشاره کرد و گفت: آیین نامه قانون چک که در روزهای آینده ابلاغ می شود، به منظور حمایت از بنگاه های با پرسنل ۱۰۰ نفر و بالاتر است و امیدواریم با این آئین نامه مشکل برخی واحدهای تولیدی در زمینه چک برگشتی با واگذاری اختیار تصمیم به شورای تأمین استانها، رفع شود.

رییس کل بانک مرکزی همچنین به سایر اقدامات حمایتی این بانک از واحدهای تولیدی پرداخت و گفت: علاوه بر قانون چک، تمدید ضمانت نامه های بانکی و تامین نقدینگی بنگاه های اقتصادی از دیگر اقدامات حمایتی بانک مرکزی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است.

رئیس شورای پول و اعتبار مدیریت بهینه منابع ارزی بدلیل شرایط تحریم را از موضوعات اصلی بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: برای مدیریت نقدینگی و هدایت آن به تولید، باید وزارتخانه های مربوطه خصوصا وزارت صمت با شناسایی واحدهای تولیدی فعال و مولد همکاری لازم را با بانک مرکزی و شبکه بانکی برای تأمین نقدینگی آنها داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل تحریم ها شرایط کشور ویژه است، افزود: تلاش بانک مرکزی حل مشکلات واحدهای تولیدی از طریق نقدینگی موجود در جامعه است، ضمن آنکه این بانک درصدد است که منابع بانکی هر استان تاحد ممکن در همان استان هزینه شود.

وی افزود: حل مشکلات خودروسازان استان که موجب اشتغال تعداد زیادی از جوانان استان شده است، بسیار برای بانک مرکزی حائز اهمیت است بر این مبنا این موضوع مورد توجه  این بانک قرار دارد.