:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

رقابت گازی روسیه و امریکا قیمت گاز در اروپا را پایین آورد

قیمت گاز طبیعی اروپا در هفته جاری به پایین‌ترین حد طی حداقل یک دهه گذشته رسید.
کد خبر: ۱۴۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
اقتصادگردان- دلیل این کاهش قیمت، جنگ بر سر سهم بازار بین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دنیا، روسیه و امریکا بود. به گزارش راشاتودی، به نظر می‌رسد قیمت گاز بیش از این هم کاهش یابد. شاخص قیمت گاز در هلند هنوز از 10 پوند (11 دلار) در هر مگاوات بالاتر نیامده است. قیمت گاز هلند در اوایل تابستان سال جاری میلادی به کمتر از 11 دلار در هر مگاوات ساعت رسید.

طبق نظر مشاوران ریستاد انرژی، قیمت گاز هلند که شاخص اصلی برای بازار گاز طبیعی در غرب اروپا است، به خاطر عرضه بالای این محصول، در پایین‌ترین حد از زمان آغاز بهره‌برداری از آن در 2010 قرار دارد. نیک ون کوترن، یک تاجر ارشد در شرکت انرژی هلندی PZEM، گفت: « سایت‌های ذخیره گاز در شمال اروپا در سپتامبر پرخواهند شد که خطر کاهش بیشتر قیمت گاز را افزایش می‌دهد. در قیمتهای مشخصی، تولیدکنندگان مجبور می‌شوند گاز کمتری تولید کنند ولی در همین حین عرضه‌کنندگان بزرگی مثل روسیه سعی دارند سهم خود را در بازار افزایش دهند. ذخایر گاز در   شمال غرب اروپا، ایتالیا و اتریش در 28 آگوست به 62.3 میلیارد مترمکعب معادل 94 درصد کل ظرفیت رسید. با وجود کاهش قیمت گاز، روسیه و امریکا صادرات خود را در پنج ماه اول سال جاری میلادی به‌شدت افزایش دادند. روسیه سال گذشته 38 درصد تقاضای گاز اروپا را تامین کرد.

گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان داد در 2018، صادرات سالانه گاز طبیعی مایع به اروپا 13 برابر سال 2016 بود.  کارلوس تورس دیاز، سرپرست تحقیقات بازارهای گاز ریستاد انرژی گفت: « دو تولید‌کننده بزرگ گاز طبیعی جهان، روسیه و امریکا، رقیبانی طبیعی در بازار آسیا و حالا در بازار اروپا هستند. هر دوی این کشورها مقادیر فزاینده‌ای از گاز را با وجود قیمت پایین آن به اروپا فرستاده اند». گزپروم، شرکت بزرگ انرژی روسیه هفته گذشته اعلام کرد صادرات آن به اروپا تا 192 میلیارد مترمکعب در سال جاری کاهش می‌یابد که 4.5 درصد کمتر از 2018 است. انتظار می‌رود میانگین قیمت گاز هم 13 درصد نسبت به سال گذشته پایین بیاید. ولی گزپروم قصد ندارد به خاطر پایین آمدن قیمت، صادرات گاز را متوقف کند. بخش صادرات شرکت گزپروم اعلام کرد: « وقتی فرصت داریم، فروش بیشتری خواهیم داشت».