:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

کوچر بیرکار، فريدون درخشاني دانشمند برگزيده 2019 شد

پروفسور «کوچر بیرکار» مهاجر متفكر،ریاضیدان برجسته کُرد مریوانی ايران در یک نظر سنجی آنلاین توسط مجله prospect magazin در بریتانیا، از میان ٥٠ متفکر دنیا به عنوان شخص متفکر سال جهان انتخاب شد
کد خبر: ۱۴۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
اقتصاد گردان -  بیرکار ریاضیدان کُرد ایرانی‌ متولد روستای «نی» شهرستان مریوان که در بریتانیا زندگی می کند،  به عنوان شخص متفکر سال 2019 از بین 50 متفکر برجسته جهان انتخاب شد، وی یکسال پیش هم به عنوان یکی از چهار برنده بزرگترین جایزه ریاضی جهان موسوم به «فیلدز» که معادل نوبل ریاضی تلقی می شود، برگزیده شد.


به گزارش فراتاب، در ادامه مصاحبه ای را که توسط مجله prospect magazine با «بیرکار» انجام شده است، می خوانید:

ده ها هزار رای برای انتخاب متفکر برتر جهان از بین 50 نامی که در آخرین شماره خود ارائه دادیم رای دادند. در اینجا با برنده صحبت می کنیم، Caucher Birkar، ریاضیدان کمبریج.

در لیست ما از 50 متفکر برتر جهان، با ده ها هزار رای، علاقه پدیداری وجود داشته است. پس از بسته شدن رأی، اعتراف می کنم که من در مورد باز کردن نتایج وحشت داشتم. در این زمان های قطبی، چه روشی بیشترین پشتیبانی آنلاین را به دنبال خواهد داشت؟ به نظر می رسید یکی از متفکران با جدیت در این لیست شرط بندی مطمین تر به نظر می رسد، نامی که احتمالاً این مجموعه یا مجموعه دیگری از خوانندگان آینده نگر را از خود منحرف می کند.

با این وجود، در این رویداد، برنده فراری متفکر از نوع دیگری بود: ریاضیدان 41 ساله کمبریج «کوچر بیرکار». بسیار مایه رضایت بخش است که کار اندیشه ناب را به این روش مورد افتخار قرار دهیم و به طور مضاعف به این دلیل که این یک برنده مدال فیلدز است که دارای پیش زمینه کاملاً خوبی است.

«بیرکار» یک کرد از ایران است. وی متولد 1978، و درست در مرز با عراق بزرگ شد. جنگ خونین در تمام دوران کودکی او در دهه 1980 شدت داشت.

وی در یک صحبت تند و تیز در چین، جایی که بیرکار سخنرانی می کند، به من می گوید که چگونه خانواده اش در غرب ایران زندگی کردند: «والدین من کشاورز بودند، زیرا همه اجداد من کشاورز بودند. ما یک قطعه زمین در اطراف روستا داشتیم و من (از جمله خودم و برادرم) مجبور بودیم که در این مزارع کار کنیم و انواع سبزیجات، گندم، جو و ... را تولید کنیم تقریباً هر آنچه مصرف کردیم تولید کردیم.»

«بیرکار» می گوید: «مادر من هرگز در هیچ مدرسه ای شرکت نکرده است پدر من تا دبستان در مدرسه شرکت کرد، و پس از آن او ادامه نداد، زیرا واقعاً عملی نبود.» استعداد شمارش بیرکار توسط برادرش که شش سال از او بزرگتر است و سپس در آموزش متوسطه پرورش یافت. از 10 یا 11 سالگی، او با «ریاضیات و فیزیک پیشرفته تر ... چیزهایی مثل حساب آشنا شد.» در انگلیس، این نوع موردی است که شما در سطح A تحصیل می کنید. هر چند «بیرکار»، برای پاس کردن امتحان ریاضیات درس نمی خواند: او می گوید، نکته عالی ای بود. ما فهمیدیم شما می توانید چیزهایی را فقط برای سرگرمی بیاموزید، نه فقط برای کسب نمرات خوب در مدرسه.

بیرکار به ادامه تحصیل در رشته ریاضیات در دانشگاه تهران پرداخت و در سال 2000 برای شرکت در یک مسابقه دانشگاهی به انگلستان رسید. او هرگز به خانه بازنگشت: در عوض، او نام خود را از فریدون درخشاني به «كوچر بیركار» تغییر داد، كه به زبان كردی به معنی «ریاضیدان مهاجر» است.

اما کار برنده جایزه ریاضی چیست؟ در روزنامه نگاری، اندکی اختلاف در این زمینه رخ می دهد. اما وقتی با بیرکار صحبت می کنید، به زودی مشخص می شود که هیچ مشکلی در روش شما در زمینه هندسه جبری امروزی وجود ندارد. این عبارت چندان دلهره آور به نظر نمی رسد: قانون فیثاغورس که بیشتر ما در مدرسه آن را مطالعه کرده ایم، روابط هندسی را به صورت جبری بیان می کند. اما وقتی با خوشحالی سؤال می کنم که آیا کار او را می توان فیثاغورث پیشرفته تصور کرد، تصحیح می کنم. این گمراه کننده خواهد بود که به فکرمان خطور کند که ریاضیدانان بعد از 3000 سال فقط کارهایی مثل فیثاغورس انجام می دادند.

بنابراین کار «بیرکار» چیست؟ به نظر می رسد ساده ترین پاسخ – اگر چه نیمه استعاری - پیدا کردن ارتباط بین اشکال پیچیده است.

اما وقتی خلاصه ای مختصر و مفید را می خواهم، او ابتدا این توضیحات را ارائه می دهد: «راه حل معادلات چند جمله ای» بنابراین هندسه از کجا وارد می شود؟ چنین معادلاتی اغلب برای توصیف اشکال استفاده می شود. بیرکار توضیح می دهد که فکر او به «دو زبان مختلف پیش می رود: از یک طرف، ما جبر داریم، که این معادله و کارکردها است. از طرف دیگر، ما یک چیز هندسی داریم.»

من فکر می کنم که بیرکار، دقیقاً دقیق و دقیق، از کلمه نادرست «چیز» استفاده می کند، زیرا «شکل» کاملاً درست نیست. به طور معمول او در بیش از سه بعد کار می کند، با سازه هایی که از تجسم مخالف است. اما اگر او دیگر به شکل هایی نپرداخته است که می توانید تجسم کنید، آیا این هندسه اصلاً وجود دارد؟ بله، او به من می گوید: «هنوز شهود» وجود دارد كه باعث می شود «فضاها» كه شما واقعاً نمی توانید ترسیم كنید از لحاظ روحی و روانی بیشتر قابل تحمل تر از موارد دیگر باشد اگر در صورت انجام معادلات بدون فکر بصری عمل می كردید. جبر "روشهایی برای انتقاد از آن و تدوین آن به شما می دهد". "هندسه" ، "شهود" در مورد آنچه "باید بکنید ، چه هدفی را باید طی کنید".

اما شما واقعاً با این "چیزها" یا "فضاها" چه کاری انجام می دهید؟ "بیرکار مقایسه خوشایندی را با زیست شناسی ارائه می دهد ، جایی که" شما موجودات زنده را در یک گروه قرار می دهید و آنها را به آنها "پستانداران" می خوانید ، [دیگر] با دیگری تماس می گیرید [ گروه] ماهی یا هر چیز دیگری "، نه به این دلیل که همه ماهی ها یا همه پستانداران" یکسان "هستند ، بلکه به این دلیل که" آنها شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. "او می گوید که آنچه در تلاش است انجام دهد ، در اصل" فضاهایی "است که می آیند. از معادلاتش: "قرار دادن آنها در گروه های مختلف ، به طوری که افراد یک گروه دارای ویژگی های مشابه هستند."

ریشه های میدان کار «بیرکار» را می توان در قرن 19 کشف کرد. در اوایل قرن بیستم، فضاهای دو بعدی طبقه بندی شدند، در حالی که بعد سوم بین دهه 1970 و 90 مطرح شده است. مشکلات با ابعاد چهار و بالاتر چند برابر می شود، جایی که «بیرکار» کار را ادامه می دهد.

آیا این تفکر ریاضی واقعاً به خاطر خودش است؟ «بیرکار» می گوید، بخش اعظم انگیزه ها از سایر رشته ها نیز ناشی می شود، و نشان می دهد که کار خودش "با روابط تئوری" ارتباطات بسیار عمیقی دارد. شاخه های مختلف از یکدیگر الهام می گیرند و همچنین ابزارهای جدید حل مسئله را برای یکدیگر ابداع می کنند. اما همچنین "ارتباط با انواع دیگر علوم" وجود دارد ، به ویژه فیزیک (که ارتباط نزدیک دو طرفه با ریاضیات مارکوس چون در مورد p69 کاوش می کند) ، و زمینه های کاربردی تر مانند علوم کامپیوتر و رمزنگاری. برنامه های کاربردی عملی نیز وجود دارد. او می گوید: "وقتی کسی از دستگاه خودپرداز پول نقدی بگیرد ،" احتمالاً از هندسه جبری استفاده می شود. "

با خیال راحت به زمین سه بعدی برگردانده شده ام، بیرکار استدلال می کند که با توجه به اینکه "جوانان بیشتر و بیشتر می دانند که در جهان چه می گذرد." این احتمال، کمتر وجود دارد. مطمئناً Brexit یک دست انداز در جاده است ، "زیرا احتمالاً پول کمتری نیز خواهد داشت ... جنبش مردمی کمتری و غیره." وی در یک نگاه "100 ساله" اطمینان دارد که راهپیمایی تفاهم ادامه خواهد یافت.

او همچنین بر ارتباط بین رشته خود و دنیای فکری گسترده تر پافشاری می کند - و کاریکاتور ریاضیدانان را به عنوان یک نژاد جدا به چالش می کشد ، "افراد دیوانه که به چیزی جز معادلاتشان اهمیت نمی دهند."

در حقیقت، بیرکار استدلال می کند، "ریاضیات علوم جزئی ، هنر جزئی است" ، و غالباً با سایر علایق دست به دست می شود. در مورد خودش این موارد عبارتند از: روانشناسی ، تاریخ بشر ، تاریخ طبیعی و موسیقی. که به عنوان یک کودک از رایش سوم گریخت، به دلیل بودجه نظامی از موسسات ریاضی در فرانسه خارج شد و به ویتنام رفت تا در اعتراض به بمباران آمریکایی سخنرانی در مورد تئوری طبقه در جنگلهای اطراف هانوی برگزار کند.

«بیرکار» می گوید، حتما چنین است که، بعضی ها هنوز یک روشنفکر را به عنوان "کسی که در ادبیات کار می کند" تصور می کنند و "برای هضم این ایده که یک ریاضیدان می تواند یک متفکر برتر باشد" تلاش می کنند. " فقط منظورم "ریاضیدان" نیست، منظورم "متفکر" است.

 




جايزه فيلدز 

خبر کوتاه بود اما مهم: کوچر بیرکار ریاضیدان ایرانی‌تبار و استاد دانشگاه کمبریج توانست به‌عنوان دومین ایرانی، جایزه فیلدز مهم‌ترین جایزه جهان در حوزه ریاضیات را از آن خود کند ؛جایزه‌ای که پیش از بیرکار، مریم میرزاخانی به‌عنوان نخستین زن و اولین ایرانی موفق به دریافتش شده بود.

به‌گزارش ایسنا، «ایران» در ادامه نوشت: از همان دقایق اولیه انتشار خبر، نام کوچر بیرکار در صدر اخبار ایران و جهان قرار گرفت تاجایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی نام کوچر بیرکار را دست به دست می کردند و هر کسی که اطلاعات تازه‌ای از کوچر داشت به اشتراک می‌گذاشت تا اینکه خبر آمد که کوچر بیرکار مهاجر کرد ایرانی است.

برای خیلی‌ها نام کوچر بیرکار ناآشنا بود؛ نخبه مریوانی که حتی بسیاری از کاربران معنای نامش را هم نمی‌دانستند.

نام اصلی‌اش فریدون درخشانی است

حیدر درخشانی برادر کوچر بیرکار می‌گوید: بعد از مهاجرت از کشور، نامش را به‌ کوچر بیرکار به معنای «مهاجر متفکر» تغییر داده است. کوچر ٤٠ ساله در روستای نی مریوان به دنیا آمد و سومین فرزند یک خانواده شش فرزندی است. پدرش کشاورز است و مادرش خانه‌دار.

او درباره تغییر نام کوچر می‌افزاید: برادرم برای پدر و مادرم احترام خاصی قائل است. به همین دلیل وقتی تغییر نام داد به آنها اعلام کرد. پدرم علت این کار را پرسید و کوچر در جواب توضیح داد که عاشق ریاضی هستم و اینجا هم مهاجرم برای همین می‌خواهم نامی کردی روی خودم بر اساس علایقم بگذارم. می‌گفت چندین ماه فکر کردم تا به این اسم رسیدم. او هم عاشق ریاضی است و هم عاشق همشهری‌هایش.

حیدر درخشانی در ادامه توضیح داد: کوچر نوجوان بود و عاشق تحصیل اما شرایط اقتصادی خانواده اجازه نمی‌داد که تمرکزش را روی درس و علایقش بگذارد. به همین خاطر برادرم هم کار می‌کرد و هم درس می‌خواند. او در دوران دبیرستان علاقه زیادی به ریاضی داشت، همیشه معلم‌هایش می‌گفتند که اگر ریاضی بخواند حتماً یک کاره‌ای می‌شود.

وی می‌گوید: البته تحصیل‌کردن در آن زمان خیلی سخت بود. مدرسه‌ای در روستای ما وجود نداشت و مجبور بودیم برای ادامه تحصیل به روستا‌های دورتری برویم. الان هم دانش‌آموزان به سختی درس می‌خوانند. حالا تصور کنید که ٢٥ سال پیش وضعیت بدتر از الان بود. خانواده‌ها می‌گفتند پسر باید کار کند و کمک‌خرج خانواده باشد. خیلی از خانواده‌ها اجازه درس خواندن به فرزندانشان را نمی‌دادند اما فریدون علاقه زیادی به تحصیل داشت. هم درس می‌خواند، هم کار می‌کرد. برادرم عاشق دانشگاه تهران بود. آن زمان قبول شدن در دانشگاه تهران سخت بود کوچر خیلی تلاش کرد و سرانجام در همان دانشگاه و در رشته ریاضی قبول شد.

درخشانی در ادامه توضیح می‌دهد: پدرم به سختی اجازه داد تا به تهران بیاید. در تهران هم در خوابگاه زندگی می‌کرد البته او برای تأمین هزینه‌های زندگی تابستان‌ها هم کار می‌کرد. حتی به روستا می‌آمد و در کار کشاورزی به پدرم کمک می‌کرد. تا اینکه دوره لیسانس را به پایان رساند و مسئولان دانشگاه تهران هم او را به‌همراه گروهی از دانشجویان نخبه برای مسابقه ریاضی به انگلیس بردند. قبل از سفرش به ما گفته بود که دیگر به ایران برنمی‌گردد. دلیلش هم این بود که می‌خواست استاد بزرگ ریاضی شود. می‌گفت در اینجا هرچه بود یاد گرفته و باید برای پیشرفت از  کشور خارج شود. به همین دلیل ما هم مخالفتی نکردیم.

وی درباره مهاجرت برادرش توضیح می‌دهد: 
در دانشگاه ناتینگهام دکترایش را می‌گیرد. البته کوچر در انگلیس هم سخت کار می‌کرد و بعد از مدتی هم همان جا ازدواج کرد و یک پسر دارد. الان هم حسابی از زندگی‌اش راضی است.

او درباره احساس خانواده‌اش پس از اینکه شنیدند کوچر جایزه جهانی ریاضی را گرفته، می‌گوید: جایزه را که گرفت به مادرم زنگ زد و خوشحال بود. می‌گفت این جایزه مال شماست، برای همه همشهریان و کل مردم ایران است و در حالی که با پدر و مادرم حرف می‌زد از خوشحالی گریه می‌کرد. از پیروزی و موفقیت او همه گریه کردیم. همشهری‌ها وقتی خبر را شنیدند جشن گرفتند چرا که این جایزه برای همه ایرانی‌ها‌ست. ما خوشحالیم که برادرم با جایزه‌اش دل مردم ایران را شاد کرد.

درخشانی درباره آرزوهای کوچر می‌گوید: برادرم به‌خاطر درخواست پناهندگی که به انگلیس داده نمی‌تواند به ایران بیاید. همه ما دلتنگش هستیم و او هم دلتنگ خانواده. مادرم چند سال یک‌بار می‌رود و برادرم را می‌بیند اما سخت است. فریدون دلش می‌خواهد به کشورش بیاید و خانواده و فامیل‌ها را ببیند.

رؤیای جایزه جهانی فیلدز

نشان فیلدز هر چهار سال یک بار به ابتکار ریاضیدان کانادایی جان چارلز فیلدز در جریان کنگره بین‌المللی ریاضیات به یک ریاضیدانان جوان داده می‌شود. مریم میرزاخانی، ریاضیدان فقید ایرانی در سال ۲۰۱۴ برنده این نشان شده بود. خیلی‌ها جایزه فیلدز را در سطح نوبل می‌دانند.

پروفسور بیرکار به خاطر کارهایش در حوزه هندسه جبری، معروف است و پیش از این هم برنده جایزه معتبر لورهولم شده است. البته خودش رؤیای مدال فیلدز را همیشه در سر داشته، او در مصاحبه به‌خاطره‌ای از تهران و انجمن ریاضی اشاره می‌کند که تصاویر برندگان مدال فیلدز همیشه در این انجمن وجود داشته و گفته بود: «من به آنها نگاه می‌کردم و با خودم می‌گفتم که آیا روزی می‌رسد با آنها دیداری داشته باشم؟ آن زمان فکر نمی‌کردم که یک روز بتوانم به غرب بروم.»