:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
نگاهی به تجارت ایران در مرداد ۹۸

میزان واردات از میانگین ماهانه سال ۹۷ کمتر شد

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که میزان واردات ایران در مردادماه سال ۱۳۹۸ از میزان میانگین ماهانه سال گذشته کمتر شده است.
کد خبر: ۱۴۰۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
اقتصادگردان- طبق اعلام اتاق بازرگانی تهران براساس ارزیابی‌هایی که نهادهای فعال در حوزه تجارت انجام می‌دهند متوسط واردات ماهانه ایران در سال ۱۳۹۷ معادل ۳.۵ میلیارد دلار در هر ماه بوده است.

این در حالی است که در آمار مردادماه ۱۳۹۸ این عدد به ۳.۴ میلیارد دلار کاهش یافته و حدودا ۱۰۰ میلیون دلار از عدد میانگین نیز پایین‌تر است.

همچنین میزان واردات کشور در مردادماه امسال در قیاس با مردادماه سال گذشته نیز حدود هشت درصد و در قیاس با تیرماه سال ۱۳۹۸، ۱۵ درصد کاهش یافته است.

در حوزه صادرات اما در مردادماه امسال میزان صادرات کالاهای غیرنفتی به عدد ۳.۲ میلیارد دلار رسیده است که در قیاس با تیرماه سال جاری افزایش ۳.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

اما میزان صادرات در مرداد ماه امسال از نظر وزنی افزایش و از نظر ارزشی کاهش داشته است.

در حوزه وزنی صادرات کالایی بدون نفت خام در مردادماه امسال ۱۶ درصد رشد داشته و به حدود ۱۱ میلیون تن رسیده است. در قیاس با مردادماه سال ۱۳۹۷ نیز میزان رشد وزنی صادرات ۲۴ درصد بوده است.

آمار صادرات مردادماه سال ۱۳۹۸ از نظر ارزشی در قیاس با میانگین ماهانه سال ۱۳۹۷ که ۳.۷ میلیارد دلار در هر ماه بود، کاهش یافته و در قیاس با مردادماه سال قبل، ۱۶ درصد افت داشته است.

در جدول ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران از فروردین‌ سال ۱۳۹۷ تا مردادماه سال ۱۳۹۸، اردیبهشت‌ماه امسال با ثبت حدود شش میلیارد دلار صادرات، بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده است و پس از آن میزان صادرات ایران در خرداد، تیر و مردادماه تقریبا ثابت مانده است.

بالاترین میزان واردات ایران در ماه‌های گذشته نیز به اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ باز می‌گردد که در این ماه حدود پنج میلیارد دلار واردات داشته‌ایم و پس از آن عددها به طور نسبی کاهش یافتند.

در حوزه واردات مردادماه در قیاس با تیرماه سال جاری از لحاظ وزنی ۲۳ درصد کاهش یافته و به ۲.۳ میلیون تن رسیده است. این عدد در مقایسه با مردادماه سال گذشته نیز کاهش ۴.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

در آمارهای منتشر شده همچنان اردیبهشت‌ماه امسال بالاترین میزان صادرات از لحاظ وزنی را به خود اختصاص داده و مردادماه سال ۱۳۹۸ نیز یکی از بالاترین عملکردها را در این حوزه در میان ماه‌های اخیر به خود اختصاص داده است.