:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

لغو الزام دریافت کپی مدارک هویتی مشتریان در بانک‌ها

شورای عالی مقابله با جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم ضرورت دریافت تصویر از مدارک هویتی شهروندان در سیستم بانکی کشور را ملغی کرد.
کد خبر: ۱۴۰۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
اقتصادگردان- در آخرین جلسه شورای عالی مقابله با جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم، بنا بر تصمیم اعضا مقرر شد، نسبت به حذف دریافت تصویر از مدارک هویتی شهروندان در سیستم بانکی کشور، اقدامات لازم صورت گیرد. با این تصمیم الزام ارائه کپی مدارک هویتی در بانک‌ها لغو شد اما براساس ضوابط و مقررات و الزامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشتریان باید اصل مدارک هویتی را برای انجام امور بانکی به بانک‌ها ارائه کنند.

بر این اساس مشتریان برای دریافت هرگونه خدمات بانکی غیر پایه نظیر واریز و برداشت نقدی و ...، ضرورت دارد کارت ملی خود را به همراه داشته باشند. همچنین ارائه خدمات پایه مانند افتتاح حساب، پرداخت تسهیلات و ... نیز طبق روال معمول با دریافت کارت ملی همراه با  شناسنامه یا گواهینامه منقضی نشده یا گذرنامه معتبر انجام می‌شود. برای اتباع خارجی متقاضی دریافت خدمات بانکی نیز ارائه مدرک شناسایی معتبر و شماره فراگیر الزامی است.

همچنین با توجه به لزوم احراز هویت صحیح مشتریان در نظام بانکی، شناسه‌ای تحت عنوان «شهاب» برای هر یک از مشتریان بانکی تعریف شده که مشتری را در همه بانک‌ها شناسایی می‌کند. این بخشنامه از ابتدای اردیبهشت سال جاری الزامی شده و نداشتن این شناسه محدودیت‌هایی در انجام امور بانکی برای فرد خواهد داشت.

شناسه «شهاب» برای هر شخص منحصر به فرد است و در تمام بانک‌ها به صورت یکسان تعریف می‌شود. این شناسه بعد از احراز هویت و حصول اطمینان از هویت افراد اختصاص داده می‌شود. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، از ابتدای اردیبهشت ماه نبود شناسه «شهاب» برای اشخاص به منزله عدم احراز هویت بوده و محدودیت‌های مشخصی نظیر نقل و انتقال وجه برای حساب‌های اشخاص حقیقی در نظر گرفته شده است.