:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
مکث طلا در برابر گرانی دلار

اصلاح مالیات بر ارزش افزوده طلا در مجلس / بازار ارز آرژانتین پلیسی شد، یورو به کمترین سطح ۱۶ ماه اخیر رسید

دلار به صعود ادامه داد - مقررات ارزی وثیقه واردکنندگان ابلاغ شد / در بازار طلا با اعلام هر اونس جهاني به قيمت 1531 دلار و دلار به قيمت 11400 تومان، مظنه مثقال طلاي 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 793 هزار، طلاي 18 عيار به 414 هزار، سكه امامي طرح جديد 4 ميليون و 125 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 100 هزار، ربع سكه 1 مليون و 300 هزار، سكه گرمي به 930 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
اقتصاد گردان - محسن شمشيري
عباس هاشمی مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: پیشنهاد اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده طلا برای طرح به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. پیشنهاد اصلاح لایحه ارزش افزود طلا به مجلس فرستاده شده و در کمیته های تخصصی در حال بررسی و نهایی شدن است. 
 وی با بیان اینکه در صورت تصویب این پیشنهاد ۹ درصد ارزش افزوده از اجرت و یا سود طلا و فلزات گرانبها گرفته خواهد شد، گفت: با تصویب این پیشنهاد کمک شایانی به رونق تولید و رشد صادرات صنعت طلا خواهد شد.در محاسبه مالیات بر ارزش افزوده نمی توان طلا را مانند سایر کالاها یکسان ارزیابی کرد. صنعت طلا برای توسعه و تقویت به اصلاح برخی قوانین و مقررات و رویه ها نیاز دارد. مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت توضیح داد: طلاسازی تلفیقی از هنر و صنعت است و با توجه به پتانسیل هایی که در کشور در خصو ص معادن طلا، طراحی و ساخت طلا وجود دارد می تواند مشابه کشورهای همسایه (ترکیه) ارزآوری و اشتغال مولد و پایدار را برای کشور فراهم نماید.

نرخ ها در بازار 

روز سه شنبه 12 شهريور 98، قیمت ارز در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نسبت به روز قبل با افزایش همراه بود. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۱۵۰ تومان افزایش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند که ۱۵۰ تومان افزایش قیمت داشته است
به گزارش تعادل، نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به 11400 تومان رسيد. نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 11400 و يورو به 12600 تومان رسيد. سامانه سنا نرخ ميانگين ارز معامله شده در روز دوشنبه را براي دلار 11307، يورو 12471، درهم 3078، يوآن 1731، پوند 13789 و لير تركيه 2066 تومان اعلام كرد. 
بانک‌ها هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۲۹۷ تومان می‌خرند که حدود ۱۰۰ تومان افزایش داشته است. همچنین هر یورو در بانک‌ها به قیمت ۱۲ هزار و ۳۵۶ تومان خریداری می‌شود که قیمت این ارز نیز با افزایش حدود ۵۰ تومانی همراه بوده است.قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۵۹۷ تومان است.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۷۱۸ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.
در بازار ارز رسمي نيز، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۶ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۹ واحد پولی دیگر افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند.هر دلار آمریکا برای « سه شنبه دوازدهم شهریورماه ۹۸» بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۵۰۶ ریال کاهش ۵۰ هزار و ۵۴۹ ریال و هر یورو نیز با ۲۲۶ ریال افت ۴۵ هزار و ۹۳۶ ریال ارزش‌گذاری شد.
همچنين در بازار طلا با اعلام هر اونس جهاني به قيمت 1531 دلار و دلار به قيمت 11400 تومان، مظنه مثقال طلاي 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 793 هزار، طلاي 18 عيار به 414 هزار، سكه امامي طرح جديد 4 ميليون و 125 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 100 هزار، ربع سكه 1 مليون و 300 هزار، سكه گرمي به 930 هزار تومان معامله شد. 


مقررات ارزی وثیقه واردکنندگان ابلاغ شد

 همچنين  اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی تبصره ۴ ذیل بند «ی» بخش اول مجموعه مقررات ارزی درباره وثیقه مقرر واردکنندگان را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
فرهاد آگاهی رییس هیات مدیره فدراسیون واردات در تاریخ ۱۶ تیرماه در نامه‌ای به دکتر عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی خواستار اجرای صحیح تبصره ۴ از بندی «ی» مجموعه مقررات ارزی کشور مبنی بر رفع تعهد ارزی واردکنندگان معادل کالای ترخیص شده از گمرکات شده بود.
در این نامه آمده بود: احتراما بازگشت به دستورالعمل سامانه رفع تعهدات ارزی واردکنندگان نرخ خردادماه سال ۱۳۹۸ به استحضار می‌رساند، عدم اجرای صحیح تبصره ۴ بند «ی» مجموعه مقررات ارزی کشور مبنی بر رفع تعهد ارزی واردکنندگان معادل کالای ترخیص شده از گمرکات توسط بانک‌های عامل، مشکلات عدیده‌ای را در پی داشته است.متاسفانه با گذشت سه ماه از مصوبه شورای گفتگو با حضور وزیر محترم اقتصاد و ابلاغ آن به بانک مرکزی، کماکان در بانک‌های عامل برخلاف ضوابط بانک مرکزی موارد کسر تخلیه یا احتمال بیش بود ارزش کل پروفورم، به عنوان تعهد ارزی واردکنندگان لحاظ می‌شود.
 در نامه‌ای که از سوی اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی در جواب نامه رییس هیات مدیره فدراسیون واردات ارسال شده، آمده است: احتراما بازگشت به نامه مورخ ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸ در ارتباط با درخواست مطروحه، به اطلاع می‌رساند در اجرای مصوبات هشتاد و پنجمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی پیرامون وثیقه مقرر در تبصره (۴) ذیل بند «ی» بخش اول مجموعه مقررات ارزی به موجب نامه مورخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸، مراتب جهت اجرا به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. لذا خواهشمند است به واردکنندگان اعلام کرده تا موضوع را از بانک عامل مربوطه پیگیری کنند. 

بازگشت ارز صادراتي پارسال چه شد؟

 از سوي ديگر، باوجود گذشت نیمی از سال جدید، هنوز خبری از افزایش میزان بازگشت ارزهای صادراتی پارسال نیست و از آنجاکه آخرین مهلت برای بازگشت ارزهای صادراتی سال ۱۳۹۷ چهارماه پس از آغاز سال جدید است، به نظر می‌رسد پرونده این ماجرا با بازگشت کمتر از نیمی از ارزهای صادراتی بسته شده است.
به گزارش ایسنا، بعد از گذشت حدود شش ماه از سال ۱۳۹۸ هیچ آمار جدیدی از میزان بازگشت ارزهای صادراتی منتشر نشده و بر اساس آخرین اظهارنظرهای مقامات رسمی، کمتر از نیمی از ارزهای صادراتی به کشور بازگشته است.  بر اساس آخرین اظهارنظرهای مسئولان اقتصادی درباره میزان بازگشت ارزهای صادراتی، فقط بازگشت حدود ۱۸.۵ میلیارد دلار از مجموع ۴۰ میلیارد دلار ارزهای صادراتی مربوط به سال گذشته به کشور قطعی شده است.
برای اولین بار، زمستان سال گذشته بود که وزیر اقتصاد در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی گفت که فقط حدود هشت میلیارد دلار از ارزهای صادراتی به کشور بازگشته که از این رقم ۶.۵ میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها می‌شود. بنابر این آمار، عمده بازگشت ارز حاصل از صادرات از محل محصولات پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها بوده است و سایر حوزه‌ها همچون صادرات مواد غذایی، کمترین ارزآوری را داشته‌اند.
بعد از گذشت چندماه از این قضیه و افزایش فشارها برای بازگشت ارزهای حاصل از صادرات، رئیس کل بانک مرکزی از بازگشت حدود ۱۸.۵ میلیارد دلار از مجموع حدود ۴۰ میلیارد دلار ارزهای صادراتی خبر داد. بعد از چند ماه فرهاد دژپسند - وزیر اقتصاد - نیز این آمار را تایید کرد.
با این حال این آخرین آماری است که از سوی مسئولان اقتصادی دو دستگاه سیاست‌گذار پولی و اقتصادی به عنوان متولی ارائه این آمارها منتشر شده است و از آنجاکه آخرین مهلت برای بازگشت ارزهای صادراتی سال ۱۳۹۷ چهارماه پس از آغاز سال جدید است، به نظر می‌رسد پرونده ارزهای صادراتی با تحقق نیمی از ارزهای مورد نظر بسته شده است.
هرچند سال ۱۳۹۷ با همه فراز و فرودهایش تمام شد، اما مساله اصلی در پیگیری این مطالبه عمومی، عدم تکرار آن در سال جاری است؛ امری که با تدابیر نهادهای اقتصادی و با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند شدنی است.
اما چرا صادرکنندگان ملزم هستند ارزهای حاصل از صادرات خود را به کشور برگردانند؟ واقعیت این است که جدای از شرایط اقتصادی خاص این روزهای کشور و تنگای ارزی موجود، صادرکنندگان غیرنفتی به دلیل یارانه‌های کلانی که در حوزه‌های انرژی و همچنین معافیت‌های مالیاتی دریافت می‌کنند، موظفند ارزهای حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند.
به این معافیت‌ها می‌توان تفاوت هزینه‌های تولید در ایران با دیگر کشورها را هم مقایسه کرد؛ امری که باعث احتساب هزینه‌های تولید با ریال و فروش آن به ارز می‌شود. این معامله پرسود در حوزه‌های مربوط به صادرات اقلام کشاورزی از اهمیت بیشتری هم برخوردار می‌شود، چرا که علاوه بر نیروی کار ارزان، منابع آبی زیادی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که در کشوری همچون ایران شاید دست کمی از نفت نداشته باشد.
تصور کنید با صادرات محصولاتی همچون سیب‌زمینی و پیاز که جزو آب‌برترین محصولات کشاورزی هستند، چه مقدار آب از کشور خارج می‌شود. حالا اگر قرار باشد اینگونه محصولات در قالب صادرات غیرنفتی از کشور خارج شوند و پول‌شان هم به کشور بازنگردد، زیان بزرگی متوجه منافع ملی خواهد شد.

مکث طلا در برابر گرانی دلار

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد، کاهش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۵۲۳ دلار و ۲۶ سنت رسید اما هنوز با رکورد بالای ۱۵۵۴ دلار و ۵۶ سنت که هفته گذشته بر جای گذاشته بود، فاصله چندانی ندارد.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۵۳۲ دلار و ۲۰ سنت رسید.
به گفته بنجامین لو، تحلیلگر شرکت "فیلیپ فیوچرز"، قوی‌تر شدن دلار قیمت طلا را با کاهش روبرو کرده است. سرمایه‌گذاران منتظر انتشار نظرسنجی بخش تولید آمریکا از سوی موسسه مدیریت عرضه (ISM) هستند تا نشانه بیشتری از وضعیت اقتصاد این کشور به دست آوردند. اگر این گزارش بهتر از حد مطلوب باشد، قیمت طلا در اواسط معاملات ضعیف‌تر خواهد شد.شاخص دلار در برابر سبدی از شش ارز بزرگ ۰.۴ درصد رشد کرد و به بالاترین حد در بیش از دو سال اخیر رسید. رشد ارزش دلار طلا که به این ارز قیمت گذاری می‌شود را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند.
در این بین، بازارهای سهام آسیا در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر تداوم مسائل مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین از صعود بازماندند.چین از آمریکا بر سر تعرفه‌های واردات به سازمان جهانی تجارت شکایت برده است. دور جدید تعرفه‌های آمریکا علیه واردات کالاهای چینی از یکشنبه هفته جاری به اجرا درآمد با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که برنامه ملاقات مقامات دو کشور به قوت خود باقی مانده است.
بر اساس گزارش رویترز، موضوع دیگری که مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد، بریگزیت است. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرده ممکن است برای جلوگیری از تلاش نمایندگان پارلمان برای ممانعت از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا خواستار برگزاری انتخابات شود.طلا در ماه اوت به دلیل تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین، نگرانی‌ها از رکود اقتصادی، بازده منفی اوراق قرضه و امیدواری به تسهیل سیاست پولی بانکهای مرکزی بیش از ۱۰۰ دلار یا حدود هفت درصد افزایش قیمت داشت.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۸ دلار و ۴۰ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، ۹۲۶ دلار و ۴۳ سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۵۳۷ دلار و ۵۰ سنت رسید.

یورو به کمترین سطح ۱۶ ماه اخیر رسید
 
به گزارش رویترز، جنگ تجاری و مساله برگزیت باعث ریزش مجدد ارزش یورو شد. پس از اعتراضات گسترده داخلی در انگلیس در واکنش به موافقت ملکه این کشور با درخواست انحلال موقت پارلمان، بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس در سخنانی نمایندگان مجلس این کشور را تهدید کرد که در صورت تداوم مخالفت با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مجلس را منحل و انتخابات زودهنگام برگزار خواهد کرد. 
از سوی دیگر میشل بارنیه- مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا با طرف انگلیسی گفته است که چندان نسبت به دستیابی توافقی مشخص بر سر چگونگی خروج انگلیس از این اتحادیه امیدوار نیست. رشد اقتصادی آلمان به عنوان بزرگ ترین اقتصاد منطقه یورو نیز منفی شده و چشم انداز بازار کار تحت تاثیر قرار گرفته است. البته مشکلات اروپا به همین جا ختم نشده و آمریکا و چین نیز وارد فاز جدیدی از درگیری تجاری با یکدیگر شده‌اند که با توجه به روابط گسترده اروپا با دو طرف، بر چشم انداز اقتصادی قاره سبز نیز تاثیر گذاشته است.
تیموتی گراف- استراتژیست ارزی در موسسه " استیت استریت گلوبال ادویژن" گفت: اگر جنگ تجاری بین آمریکا و چین تشدید شود، جاهای (امن) کمی برای پناه گرفتن در بازار ارز وجود دارد. با توجه به ارتباطات تجاری گسترده اروپا با چین و آمریکا، آسیب‌پذیری یورو زیاد خواهد بود.اکنون بسیاری از ناظران بازار انتظار دارند بانک مرکزی اروپا در نشست این ماه خود نرخ بهره را دست کم به میزان ۰.۲ درصد کاهش دهد.

دلار به صعود ادامه داد

 از سوي ديگر، ارزش دلار در برابر همتایان خود مجددا تقویت شد.
به گزارش رویترز، دلار به لطف عملکرد ضعیف رقبای اروپایی خود موفق شد روز خوبی را پشت سر بگذارد و به مسیر صعودی هفته گذشته خود ادامه دهد.با وجود درگیر بودن آمریکا در یک جنگ تجاری گسترده با چین، به لطف نزدیک شدن به موعد برگزیت و به توافق نرسیدن انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر یک راه مورد توافق چگونگی خروج، ارزهای اروپایی در موضع کاملا ضعیف‌تری نسبت به دلار قرار گرفتند.
در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارزی، ارزش پوند انگلیس در برابر دلار با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۱.۲۰۳ دلار رسید تا زیان پوند در برابر دلار طی دو روز نخست معاملات این هفته به ۱.۱ درصد برسد. پوند اکنون فقط اندکی با پایین ترین سطح دو سال اخیر خود یعنی ۱.۲۰۱۵ دلار فاصله دارد. ارزش پوند پس از آن رو به کاهش رفت که بوریس جانسون - نخست وزیر انگلیس - اعضای مجلس این کشور را تهدید کرد که در صورت سنگ اندازی در مسیر برگزیت، پارلمان را منحل و انتخابات مجدد برگزار خواهد کرد.
نگرانی از چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث متزلزل شدن ارز واحد اروپایی نیز شده است؛ به گونه ای که هر یورو به ۱.۰۹۳۶ دلار رسید. از سوی دیگر میزان تولیدات کارخانه‌های انگلیسی در ماه ژوئیه به پایین‌ترین سطح خود در طول هفت سال اخیر رسید.
هیرویوکو یونو ، استراتژیست ارشد موسسه " میزوهو سکیوریتیز" گفت: مشکلات خیلی زیادی در جهان داریم. از جنگ تجاری آمریکا و چین گرفته تا برگزیت. هیچ کس واقعا فکر نمی کند که چین و آمریکا تمام اختلافاتشان را کنار بگذارند اما تا زمانی که اقتصاد آمریکا جلو برود، بازارها امیدوار باقی خواهند ماند.در بازار اوراق قرضه، بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا به ۱.۵۳۲ درصد افزایش یافت و از پایین‌ترین سطح سه سال اخیر خود فاصله گرفت. بازدهی اوراق قرضه دو ساله دولتی آلمان به منفی ۰.۹۶۴ درصد کاهش پیدا کرد.
با تشدید اختلافات چین و آمریکا بر سر مسائل تجاری، شاخص‌های بورسی واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.
به گزارش بلومبرگ، معاملات روز سه شنبه شاهد سردرگمی معامله گران بود به گونه‌ای که جریان خرید و فروش در بیشتر بورس‌ها بر یکدیگر غالب نبودند. پس از افزایش تعرفه برخی از محصولات وارداتی آمریکا از چین و اقدام متقابل چین در افزایش تعرفه بر واردات نفت خام از آمریکا، جو ریزشی بر بازارها حاکم شد اما انتشار خبری از احتمال دیدار نمایندگان دو کشور با یکدیگر برای حل و فصل اختلافات در این ماه، بارقه ای از امید در دل معامله گران ایجاد کرد.
به نظر می‌رسد که ماه سپتامبر با توجه به در پیش بودن جلسات مهم بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکا که احتمالا با کاهش نرخ بهره در این کشورها همراه خواهد بود و دیدار طرفین درگیر در جنگ تجاری، ماه بسیار مهمی برای بازارهای جهانی خواهد بود. از سوی دیگر اما مساله چگونگی انگلیس از اتحادیه اروپا و اعتراضات هنگ کنگ از جمله مسائلی هستند که می توانند روند بازارها را تحت تاثیر قرار دهند.

بازار ارز آرژانتین پلیسی شد

 همچنين به منظور جلوگیری از ریزش بیشتر پزو، دولت آرژانتین محدودیت‌های وسیعی در بازار ارز اعمال کرد.
به گزارش بی بی سی، دولت آرژانتین اعلام کرد که از این پس هرگونه خرید و فروش ارزهای خارجی در سطح کلان نیازمند اخذ مجوز از بانک مرکزی خواهد بود و اشخاص حقیقی و حقوقی در این کشور برای خرید بالای ۱۰ هزار دلار یا معادل آن به دیگر ارزها در هر ماه، باید از بانک مرکزی مجوز بگیرند.
دولت آرژانتین در باینیه ای اعلام کرد که هدف از اعمال این اقدامات غیرعادی، حفظ فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال در سطح مطلوب و محافظت از مصرف‌کندگان است. قرار است این محدودیت از امروز تا پایان امسال اجرایی شود و در انتهای سال نسبت به تداوم این رویه یا بازگشت به حالت عادی تصمیم‌گیری شود.