:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
اونس طلاي جهاني 1525 دلار

كاهش نرخ يورو و دلار به دليل انتخابات اروپا

در شرايطي كه نرخ اونس طلای جهانی در حد 1525 دلار باقي مانده و نرخ دلار به 11280 تومان كاهش داشته است، نرخ سكه و طلا نيز رو به كاهش گذاشته و مظنه یک مثقال طلاي 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 777 هزار تومان، يك گرم طلاي18عيار 410 هزار تومان، سکه طرح جديد امامی 4 ميليون و 80 هزار، نیم سکه 2 ميليون و 110 هزار، ربع سکه 1 ميليون و 310 هزار، سکه یک گرمی 940 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۰۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
اقتصاد گردان - محسن شمشيري
روز دوشنبه 11 شهريور 98 نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 11250 و يورو به 12450 تومان رسيد. صرافي هاي مجاز بانكي نيز نرخ فروش دلار را 11300 و نرخ خريد دلار را 11200 تومان، نرخ فروش يورو را 12500 و نرخ خريد يورو را 12400 تومان اعلام كردند. همچنين سامانه سنا ميانگين نرخ ارز معامله شده در روز يكشنبه را براي دلار  11360، يورو 12592، درهم 3131، يوآن 1737، پوند 13911 و  ليرتركيه 2085 تومان اعلام كرد. 
در شرايطي كه نرخ اونس طلای جهانی در حد 1525 دلار باقي مانده و نرخ دلار به 11280 تومان كاهش داشته است، نرخ سكه و طلا نيز رو به كاهش گذاشته و  مظنه یک مثقال طلاي 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 777 هزار تومان، يك گرم طلاي18عيار 410 هزار تومان، سکه طرح جديد امامی 4 ميليون و 80 هزار، نیم سکه 2 ميليون و 110 هزار، ربع سکه 1 ميليون و 310 هزار، سکه یک گرمی 940 هزار تومان معامله شد. 
فعالان بازار معتقدند كه مهمترين تحول روزهاي اخير بازار ارز، كاهش نرخ يورو متاثر از تحولات اروپا، تصميمات فدرال رزرو آمريكاست. زيرا در آستانه انتخابات آلمان و ساير كشورهاي اروپايي، فعاليت ها و انتقاد از احزاب حاكم، و همچنين احتمال تضعيف احزاب حاكم همچون حزب مركل در آلمان، وضعيت اتحاديه اروپا و سياست هاي آن نامشخص است و همين موضوع موجبات تضعيف يورو را مطرح ساخته است. 
از سوي ديگر، فدرال رزرو همچنان با كاهش نرخ بهره در آمريكا متناسب با درخواست ترامپ مخالفت كرده  و اين موضوع موجبات تقويت نرخ دلار در برابر يورو و ساير ارزها را ايجاد كرده است و در نتيجه روي نرخ برابري يورو نيز اثرگذار بوده است. 
براين اساس، نرخ يورو براي مدتي نامشخص و احتمالا تا اعلام نتايج انتخابات در آلمان و كشورهاي ديگر اروپا، در وضعيت تضعيف ارزش برابري قرار خواهد داشت و پس از آن بايد ديد كه چه سرنوشتي در انتظار يورو خواهد بود. 
با وجود اینکه قیمت دلار و یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ارزان شده‌اند، بانک‌ها نرخ خرید این ارزها از مردم را افزایش دادند. بازار ارز مدتی است که با ثبات نسبی همراه است و نوسانات هیجانی در بازار دیده نمی‌شود، بر همین اساس بانک‌ها روز ۱۱ شهریور هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۱۹۸ تومان می‌خرند که کمتر از ۱۰۰ تومان افزایش داشته است.همچنین هر یورو در بانک‌ها به قیمت ۱۲ هزار و ۳۰۷ تومان خریداری می‌شود که قیمت این ارز نیز با افزایش کمتر از ۱۰۰ تومانی همراه بوده است. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۶۱۳ تومان است.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۶۸ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.
صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۲۰۰ تومان کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان است.این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان می‌فروشند که نسبت به روز گذشته ۱۵۰ تومان کاهش قیمت داشته است.
در بازار ارز و سکه امروز شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم اما نرخ خرید دلار و یورو توسط بانک‌ها اندکی افزایش یافت.قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و طرح قدیم در بازار وز دوشنبه ۲۰ هزار تومان ارزان شده است و هر کدام به ترتیب چهار میلیون و ۷۰ هزار و چهار میلیون و ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شوند.نیم‌سکه نیز دو میلیون و ۸۰ هزار تومان قیمت دارد که ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه می‌کند.ربع سکه هم با کاهش ۲۰ هزار تومانی قیمت و یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان معامله می‌شود. اما سکه یک گرمی بدون تغییر مانده و ۹۳۰ هزار تومان قیمت دارد.قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز اندکی کاهش یافته و ۴۱۰ هزار تومان در طلافروشی‌ها داد و ستد می‌شود.این در حالی است که قیمت ها در بازار جهانی افزایش یافته و هر اونس طلا بیش از ۱۵۲۵ دلار معامله شده است.