:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۲.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران مطرح کرد:

نمایشگاه بین المللی گاز، فرصتی طلایی برای تعامل سازنده با دست اندرکاران

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شهرآفتاب رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی، صنایع، ‌معادن و کشاورزی تهران گفت:‌ تحولات جاری درعرصه دیپلماسی انرژی جهان بیانگر آن است که در سال هایی نه چندان دور، کشورهایی قدرت برتر اقتصادی خواهند بود که بر منابع انرژی جهان، به ویژه نفت و گاز تسلط داشته باشند. عامل مهمی که خلیج فارس را بعنوان بزرگترین مخزن انرژی جهان در کانون توجه جهانی قرار داده است.
کد خبر: ۱۴۰۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- وی در خصوص اهمیت راهبردی صنعت گاز برای ایران گفت: آخرین مطالعات و دستاورد های حاصله در مراجع داخلی و خارجی معتبر نشانگر آن است که داشتن منابع عظیم گازی ایران می تواند از مهم ترین محور های سیاست کلی اقتصاد بوده و به درستی نسخه ی خوبی برای اقتصاد کشور عزیزمان ایران در عبور از بحران های موجود و پیش رو و نیز توسعه و تاثیرگذاری بلند مدت آن باشد.

پدیدار با اشاره به جایگاه گاز ایران افزود: به گزارش بریتیش پترولیوم  (BP) رتبه نخست جهان در صنعت گاز را ایران دارد اما متاسفانه در رتبه بندی صادرکنندگان جهان  مقام بیست و پنجم را دارد و این موضوع بیشتر به دلیل مشکلات جنگ، تحریم ها و عدم دسترسی ایران به تجهیزات روز دنیا می باشد.

وی در ادامه افزود: استفاده بهینه از مخازن موجود گاز به عنوان جایگزین قطعی نفت با بهره گیری از روش های نوین مدیریت استراتژیک می تواند علیرغم تحریم های مستقیم و غیر مستقیم  به عنوان یکی از راهکار های اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی تلقی شده و در صورت کاهش خرید نفت و گاز به صورت خام، می توان از آن به عنوان موتور محرکه تولید استفاده نمود.

پدیدار گفت: ناگفته نماند که منابع عظیم گاز ایران می تواند در تحقق اقتصاد ملی و یا اصلاح اقتصادی کشور نقش آفرینی نماید. ایران می تواند در چارچوب اهداف استراتژی خود نقش موثری را در مدیریت انرژی منطقه ایفا نموده و از تمام زوایا به اهمیت راهبردی انرژی گاز و جریان ژئوپلتیک انرژی (گاز) بپردازد. نقش گاز در آینده انرژی جهان تا زمانی که انرژی مطمئن دیگری یافت نشود، اثرات دامنه دار و موثری بر اقتصاد جهان و ایران به عنوان دارنده بزرگترین میدان گازی جهان، یعنی میدان گازی پارس جنوبی خواهد داشت.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در خصوص بازار تقاضای انرژی در سال ۲۰۴۰ گفت: دو عامل منابع و ارتباطات نقش اصلی را در شکل گیری مناطق ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک بازی می کنند که منابع انرژی خلیج فارس و دریای خزر یکی از مهم ترین های ژئوپلتیک دوران ماست. کشور های قدرت برتر جهانی در سده بیست و یکم  تلاش دارند تا بتوانند بر منابع و خطووط انتقال انرژی جهان تسلط داشته باشند. موقعیت ایران بویژه در بخش گاز اهمیت بیشتری از نفت دارد، زیرا از یک سو گاز در استراتژی و امنیت انرژی مصرف کنندگان آسیایی جایگاه ویژه ای دارد و از سوی دیگر ایران در منابع گاز جهان دارای رتبه نخست می باشد.

 این کارشناس حوزه انرژی اشاره کرد: دانیل برگلین Daniel Berglin دانشمند و محقق انگلیسی می گوید وقتی که به آینده قرن بیست و یکم نگاه می ­کنیم هر مترمکعب گاز به اندازه پیشرفت در علوم کامپیوتری باعث تسلط و برتری خواهد بود و انرژی گاز بعنوان جایگزین در دسترس نفت همچنان مولد ثروت­ های بزرگ برای افراد، شرکت ها و کشورهای دارنده می باشد.

وی افزود: بدین جهت سیاست گذاری انرژی پایه کشورهای دارنده منابع انرژی ( نفت و گاز) به واقع بخش عمده­ای از سیاست گذاری این کشورها را تشکیل می دهد و برنامه ریزی ها متاثر از سیاست های نفت و گاز خواهد بود. کشور ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر منابع عظیم نفت و گاز است. مجموع ذخایر قابل استحصال نفت خام و میعانات گازی ایران در پایان سال ۱۳۹۷ با احتساب منابع جدید بیش از ۱۵۶ میلیارد بشکه است .

وی در مقایسه سهم انواع حامل های انرژی در تامین تقاضای جهان بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۴۰  اظهار داشت: سهم نفت، گاز، ذغال سنگ، تجدیدپذیر و هسته ای در سال ۲۰۱۸ به ترتیب ۳۲، ۲۱، ۲۹، ۱۳ و ۵ درصد بوده که در سال ۲۰۴۰ سهم نفت ۲۶، سهم گاز ۲۵، سهم ذغال سنگ ۲۴، سهم انرژی های تجدیدپذیر ۱۹ و هسته ای ۷ درصد خواهند بود که نشان از کاهش سهم نفت و ذغال سنگ دارد.

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق در خصوص تقاضای انرژی در سال ۲۰۴۰ افزود: در آغاز هزاره بیست و یکم دو عامل منابع و ارتباطات نقش اصلی را در شکل گیری مناطق ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک بازی می کنند که بیضی انرژی خلیج فارس –  دریای خزر یکی از مهمترین واقعیت های ژئوپلتیک دوران ماست . روند کنونی تحولات نظام بین المللی بیانگر این است که کشورهایی نقش قدرت برتر جهانی در سده بیست و یکم بازی می کنند که بتوانند بر منابع و خطوط انتقال نفت و گاز جهان تسلط داشته باشند.

پدیدار در تشریح منطق موقعیت ویژه ایران در بخش گاز و اهمیت بیشتر آن نسبت به نفت گفت:‌ از یک سو گاز در استراتژی و امنیت انرژی مصرف کنندگان آسیایی جایگاه ویژه ای دارد و از سوی دیگر ایران اولین منابع گاز جهان را دارد و از موقعیت برتر جغرافیایی در منطقه غرب آسیا برخوردار است. در خاورمیانه ایران از اهمیت ویژه ای به لحاظ نفت و گاز برخوردار است و قدرت های جهانی ویترین انرژی ایران را زیر نظر دارند و در آرزوی دستیابی به درون آن همیشه در انتظار فرصت هایی هستند تا در راستای اهداف استراتژیک خود وارد آن شوند. اما متاسفانه ایران علیرغم داشتن رتبه نخست در ذخایر گازی در بین کشورهای صادر کننده، حائز رتبه بیست و پنجم شده است که عدم تعامل با منطقه و جهان را می توان مهمترین علت آن دانست.

پدیدار در پایان افزود: با نگاهی به میزان ذخایر گاز ۶ درصد کشور برتر و درصد آن ها به کل جهان می توان گفت که برگزاری و هدایت موضوعی این مهم در نمایشگاه بین المللی گاز فرصتی طلایی برای تعامل سازنده با دست اندرکاران این سرمایه بزرگ ملی و جهانی است.

خاطر نشان می شود نمایشگاه های صنعت گاز و صنایع پایین دستی نفت ایران از امروز آغاز به کار کردند و تا روز جمعه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در مرکز نمایشگاه های شهر آفتاب پذیرای بازدیدکنندگان است.