:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳

کمبود نقدینگی بزرگترین مشکل در اجرای طرح احیا و توسعه معادن مقیاس کوچک

به اعتقاد یکی از کارشناسان حوزه معدن و صنایع معدنی، با توجه به اهمیت احیا و فعالسازی معادن کوچک باید در کنار متولیان این امر (شرکت تهیه وتولید مواد معدنی و ایمیدرو)، بانک‌ها نیز به کمک بیایند؛ چرا که کمبود نقدینگی در این حوزه، از مهمترین موانع اجرای احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن مقیاس کوچک است.
کد خبر: ۱۴۰۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹

اقتصادگردان- کیوان جعفری طهرانی- تحلیل‌گر حوزه معدن و صنایع معدنی و کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد و سنگ آهن- در گفت‌وگو اظهار کرد: معادن کوچک مقیاس از نظر کلی در داخل کشور به معادنی اطلاق می‌شود که ذخایر کوچک عموما زیر ۱۰ میلیون تن دارند. البته معادنی هم وجود دارد که ذخایر بیشتری دارند اما به این دلیل که تامین بودجه برای سرمایه‌گذار برای توسعه لازم در آن‌ها شکل نگرفته است؛ در دسته معدن با مقیاس کوچک هستند.

وی افزود: احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن مقیاس کوچک در عین حال که برای رونق اقتصادی کشور به‌ ویژه در مناطق کم‌توسعه امری ضروری است، برای تامین مواد اولیه شرکت‌های بزرگ نیز نیاز است که در این زمینه ارائه تسهیلات از طریق صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، ایجاد کنسرسیوم، سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه واحدهای فرآوری سیار از جمله راهکارهای قابل طرح برای راه‌اندازی این معادن صورت گیرد. طی دو سال گذشته، در راستای تحقق احیای معادن کوچک مقیاس که توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و اجرای ایمیدرو(سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی) شکل گرفته است، این امر سرعت گرفته و پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

جعفری‌طهرانی تصریح کرد: در رابطه با معادن کوچک مقیاس افراد بسیاری بوده‌اند که در مدت زمان فعالیت خود، سعی در انجام اقداماتی کرده‌اند اما به دلیل عدم پیگیری‌ها نتیجه‌ای حاصل نشده است که می‌توان علت آن را وابستگی به ذخایر معادن بزرگ دانسته که این تصور را ایجاد می‌کند که با وجود معادن بزرگ دیگر نیازی به احیای معادن کوچک نیست؛ اما در شرایط کنونی طی چند سال اخیر به دلیل نگرانی از محدودیت ذخایر معادن بزرگ از جمله چادرملو و... طرح احیای معادن کوچک به میان آمده است.

به اعتقاد این کارشناسان حوزه معدن و صنایع معدنی، برای معادن مقیاس کوچک در کنار تمام اقداماتی که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و ایمیدرو انجام می‌شود، باید از کمک و حمایت بانک‌ها نیز بیشتر استفاده کرد؛ چرا که بیشترین عامل  عدم پیشرفت این پروژه از بدو فعالیت معادن کوچک تا به امروز، کمبود نقدینگی بوده است.

وی ادامه داد: اگر نقدینگی مهیا باشد، کمک بزرگی خواهد کرد. یکی از راهکارهای پیشنهادی شرکت تهیه و تولید این است که  معادن کوچک، به جای آن که به تنهایی پروژه کنسانتره‌سازی داشته باشند، پروژه‌های فرآوری مشترکی داشته باشند و به صورت مشترک طرح‌های خود را اجرایی کنند. تمام این موارد به کمبود نقدینگی برمی‌گردد که اکثر واحدهای بخش خصوصی با آن دست به گریبان بوده‌اند. در واقع مشکل نقدینگی حتی در همکاری بخش خصوصی و زیر سایه حمایت دولت هم قابل حل نیست مگر اینکه بانک‌ها به جهت حمایت این پروژه وارد عمل شوند.