:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۷.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
رئیس‌ کل بانک مرکزی با اشاره به ثبات بازار ارز مطرح كرد

سيگنال ارزي كشورها براي جلب رضايت ايران / تکمیل پرونده بانک‌ها و صرافی‌های بانکی در بازار متشکل ارزی / دلار ارزان شد

قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار تومان می‌فروشند که ۱۰۰ تومان کاهش قیمت داشته است. در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز نرخ دلار 11539 تومان معامله شد اما براي معاملات فردايي دلار 11420 تومان داد و ستد مي شود. در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي يورو به 12950 و دلار به 11500 تومان رسيد. مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 809 هزار، گرم 18 عيار 418 هزار، سكه امامي طرح جديد 4 ميليون و 150 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 150 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 340 هزار و سكه گرمي 960 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
اقتصاد گردان - رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز و به تبع آن در سایر بازارها، گفت: ثبات بازار ارز قطعا به معنای توقف یا کاهش قیمت‌ها و رفع فشار اقتصادی بر طبقات درآمدی متوسط و پایین جامعه نیست و صرفا شکست فشار حداکثری آمریکا در نیل به اهدافش را نشان می‌دهد.


 عبدالناصر همتی با بیان اینکه حمایت از اقشار با درآمد ثابت و پایین باید با جدیت پیگیری شود، گفت: در کنار برنامه‌ریزی‌های دولت، امید به بهبود شرایط با توجه به عزمی که در تولیدکنندگان و اخبار واصله از گوشه و کنار کشور در تلاش برای رونق تولید ملی می‌رسد، به شدت نسبت به شش ماه پیش فزونی یافته است.
رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: تلاش برای افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و مهم‌تر از همه صادرات غیرنفتی به روش‌های مختلف در حال گسترش است.
همتی تاکید کرد که تلاش کشورهای همراه با تحریم، برای فاصله گرفتن از اشتباه خود و از همه مهم‌تر ارائه برخی از پیشنهادها برای کسب رضایت ایران، جهت پذیرش مذاکره، سیگنال‌های مهمی از پیروزی مردم ایران در صحنه مقاومت اقتصادی و نیز قدرت‌نمایی‌اش در منطقه است.

پرونده بانک‌ها در بازار متشکل ارزی تکمیل شد

 از سوي ديگر، يك كارشناس بانكي، از تکمیل پرونده بانک‌ها و صرافی‌های بانکی برای حضور در بازار متشکل ارزی خبر داد.
حمید تهرانفر در گفتگو با ایبِنا درباره وضعیت بازار متشکل ارزی اظهار داشت: تقریبا همه بانک‌ها و صرافی‌های بانکی عضو بازار متشکل ارزی هستند و ضوابط و مقررات این بازار به بانک‌ها اعلام شده است.
وی افزود: پرونده بانک‌ها برای عضویت در این بانک‌ها تکمیل و حساب نزد بانک عامل افتتاح شده است، ترکیب مدیران بازار نیز مشخص شده و طی چند روز آینده کار این بازار شروع خواهد شد.
تهرانفر با بیان اینکه بانک‌ها منتظر اعلام بانک مرکزی برای شروع به کار در این بازار هستند، تاکید کرد: به طور قطع آغاز به کار این بازار اثرات مثبتی را بر بازار ارز خواهد داشت و جای خالی چنین بازاری در کشور محسوس بود. بازار متشکل این امکان را می‌دهد تا ضمن انجام تبادلات نقدی، نرخ واقعی ارز را در کانونی را تعیین کنیم و نرخی که توسط این بازار تعیین می‌شود نوسان نخواهد داشت، چراکه همه دست اندرکاران و بازیگران در این بازار حضور دارند.
معاون اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه بازار متشکل همچنین کمک می‌کند که نیازهای نقدی در این بازار به خوبی پاسخ داده شود، خاطرنشان کرد: امیدوارم در آینده نزدیک با شروع به کار بازار بر مسائل و چالش‌های بازار نقدی ارز مسلط شویم.

دلار ارزان شد

همچنين  روز يكشنبه 3 شهريور 98، در بازار ارز نرخ ها به روند کاهشی خود ادامه داد و قیمت‌ ارزهای رایج در کشور نسبت به روز شنبه با کاهش همراه شده است. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز گذشته ۱۰۰ تومان کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار تومان می‌فروشند که ۱۰۰ تومان کاهش قیمت داشته است.
در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز نرخ دلار 11539 تومان معامله شد اما براي معاملات فردايي دلار 11420 تومان داد و ستد مي شود. در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي يورو به 12950 و دلار به 11500 تومان رسيد. سامانه سنا نرخ ميانگين ارزهاي معامله شده در روز شنبه 2 شهريور را نيز براي دلار 11575، يورو 13016، درهم3181، يوآن 1750، پوند 14161 و لير تركيه 2152 تومان اعلام كرد. 

در بازار طلا نيز با اعلام نرخ اونس جهاني طلا به قيمت 1526 دلار، و كاهش نرخ دلار به محدوده 11500 تومان، قيمت طلا و سكه ثابت مانده و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 809 هزار، گرم 18 عيار 418 هزار، سكه امامي طرح جديد 4 ميليون و 150 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 150 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 340 هزار و سكه گرمي 960 هزار تومان معامله شد. 
بانک‌ها روز (سوم شهریور) هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۲۱۷ تومان می‌خرند که با کاهش حدود ۳۰۰ تومانی همراه بوده است. همچنین هر یورو در بانک‌ها به قیمت ۱۲ هزار و ۵۱۰ تومان خریداری می‌شود که قیمت این ارز نیز حدود ۵۰۰ تومان، کاهش یافته است. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۷۹۳ تومان است.
ارز مسافرتی  نيز ۱۰۰ تومان ارزان شد و قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۱۳۹ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

كاهش تقاضا قیمت دلار را پایین آورد

 همچنين  یک كارشناس اقتصادي با بیان اینکه دولت باید تلاش کند منابع تامین ارز در بازار داخلی را مستحکم کند، اصلی‌ترین عامل کاهش قیمت دلار در هفته‌های گذشته را کاهش تقاضا قلمداد کرد.
ناصر ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر بنا باشد کاهش یا ثبات نرخ دلار، اثرات مثبتی بر اقتصاد ایران بگذارد، این اتفاق جز با ثبات طولانی مدت قیمت‌ها رخ نخواهد داد. اگر تلاطم‌های یک یا دو سال گذشته ادامه پیدا کند و هیچ کسی امکان پیش‌بینی از آینده اقتصاد کشور را نداشته باشد، این کاهش نسبی قیمت‌ها تاثیر چندانی نخواهد داشت.
به گفته وی، در کنار ثبات فعلی، یکی از اصلی‌ترین مسائلی که در تحلیل‌ها از کاهش قیمت‌ ارز در بازار اهمیت دارد، علت این اتفاق است. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت‌ها، اصلی‌ترین عاملی که باعث کاهش نرخ دلار یا ثبات نسبی آن شده، نبود تقاضا به دلیل پایین آمدن قدرت خرید است.
وي با اشاره به محدودیت‌هایی که در ورود ارز به کشور شکل گرفته است، تاکید کرد:‌ یکی از مسائلی که می‌تواند به کاهش نرخ ارز کمک کند، افزایش عرضه و بالا رفتن توان دسترسی به منابع جدید ارزی است. آمارها و شاخص‌ها نشان می‌دهد که دولت با توجه به تحریم‌ نفت، عملا فضایی برای افزایش دسترسی به ارز جدید پیدا نکرده و این در حالی است که اگر بنا بر کاهشی شدن نرخ ارز باشد، باید تامین منابع جدید ارزی را جدی گرفت.
ریاحی درباره ثبات نسبی که در هفته‌های گذشته در اقتصاد ایران احساس می‌شود نیز گفت: این طبیعی است که بعد از هر شوک اقتصادی، چه طبقه بازرگان و تولیدکننده و چه مصرف‌کنندگان تا حدی تلاش کنند خود را با شرایط جدید تطبیق بدهند. آنچه که اخیرا در اقتصاد کشور دیده می‌شود نیز از همین جنس است.
وی خاطرنشان کرد:‌ البته این ثبات نسبی را نباید با بهبود کامل اوضاع به اشتباه گرفت. اگر ثبات بر هم بخورد و باز شوک‌های جدید اقتصادی به جامعه وارد شود، دو طرف این ماجرا با مشکلات جدی مواجه خواهند شد و فشاری گسترده را تجربه می‌کنند؛ از این رو پیش از هر چیز اقتصاد ایران در کوتاه مدت به ثبات احتیاج دارد. برخلاف روند صعودی دلار در سال ۱۳۹۷، قیمت این ارز در ماه‌های گذشته ثبات یا روند کاهشی قیمت را تجربه کرده است.

گردش سفته‌بازانه ریال محدود شد

 از سوي ديگر، كارشناسان معتقدند كه با كاهش قيمت دلار، و ثبات بازار ارز، نگهداري و خريد و فروش دلار كم سود، زيان ده و با ريسك همراه شده و لذا كساني كه به دنبال سود از طريق نگهداري و خريد و فروش دلار هستند، كمتر به معامله پرداخته و يا به بازارهاي ديگر منتقل شده اند و لذا تقاضاي بازار ارز به سمت واقعي شدن حركت كرده و حتي براي حفظ ارزش پول نيز كمتر مورد توجه است و لذا تقاضاي سفته بازي و كسب سود و سوداگري در بازار ارز كاهش يافته و تاحدودي از بين رفته است. 
محدود کردن گردش سفته‌بازان ریال، تغییر نحوه محاسبه سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار و کنترل نقدینگی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در دولت دوازدهم بوده است. دولت دوازدهم در آستانه هفته دولت، گزارش چکیده‌ محورهای مهم عملکرد خود را در حوزه‌های مختلف اطلاع‌رسانی کرده که در بخش بانکی آن، به محدود کردن گردش سفته‌بازان ریال به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات در این بخش اشاره شده است.
بر اساس این گزارش، حذف چک‌های تضمینی قابل پشت‌نویسی دوم و محدود کردن مبلغ تراکنش پورتفوی بانکی به ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر شماره کارت ملی و ۵۰ میلیون تومان هر کارت بانکی نقش اساسی در کنترل گردش سفته‌بازان ریال داشته و عملاً ده‌ها هزار میلیارد تومان گردش سفته بازانه ریال را از چرخه بازارها (خصوصاً بازار ارز و سکه) خارج کرده است.
همچنین با کنترل پوزهای خارج از کشور علاوه بر محدودسازی آن‌ها، امکان حمله سفته‌بازانه از طریق پوزهای بانکی در کشورهای ترکیه، کانادا، عراق، افغانستان را به شدت محدود شد.
بانک مرکزی همچنین کنترل و مدیریت گواهی سپرده‌های ویژه ۲۰ درصدی که اواخر سال ۱۳۹۶ برای کنترل بازار ارز عرضه شده بود را در دستور کار خود قرار داد و با تبدیل تدریجی آن به گواهی‌های ۱۸ درصدی و جلوگیری از هجوم آن به سایر بازارها که نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود، از برخی مشکلات احتمالی و افزایش نرخ تورم جلوگیری کرد.
یکی دیگر از اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته، تغییر در نحوه محاسبه سود سپرده‌های کوتاه‌مدت بانکی از روزشمار به ماه شمار بود که این اقدام ضمن اینکه سیالیت منابع کوتاه‌مدت برای عملیات سفته بازی را به شدت محدود کرد، موجب کاهش هزینه قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها شد.
یکی از مواردی که چندین بار کارشناسان، نمایندگان مجلس و ... نسبت به آن انتقاد کردند، افزایش حجم نقدینگی در دولت دوازدهم بود؛ با این حال، کنترل نقدینگی و جلوگیری از رشد شدید آن علی‌رغم شرایط بسیار سخت نیمه دوم سال ۱۳۹۷ به عنوان یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی در گزارش دولت دوازدهم آمده است.
در این گزارش اشاره شده: در حالی که همگان مدعی رشد سریع نقدینگی بودند و تصور ابرتورم و نظایر آن را می‌کردند، بانک مرکزی توانست رشد نقدینگی سال ۱۳۹۷ را در حد رشد سال ۱۳۹۶ (۲۳ درصد) حفظ و تورم را در حدود ۳۰ درصد تا پایان سال ۱۳۹۷ کنترل کند.
بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات به بخش تولیدی نیز عملکرد تقریبا مناسبی از خود به جا گذاشته؛ به‌طوریکه کمک به اشتغال پایدار روستایی، صنایع خودرو و قطعه‌سازی به عنوان بخش‌های مورد توجه این بانک بوده و تا پایان خرداد ماه سال جاری مجموعاً ۷.۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال پایدار روستایی پرداخت شده که زمینه ایجاد ۲۳۷ هزار شغل جدید را فراهم کرده است. همچنین تامین اعتبار ۴۰۰۰ میلیارد تومانی برای قطعه‌سازان نیز از سوی بانک مرکزی انجام شده است.


جنگ آمریکا و چین قیمت طلا را بالا می‌برد؟

 از سوي ديگر،  جنگ تجاری آمریکا و چین دوباره بالا گرفته و این اتفاق ممکن است به طلا فرصت دهد در هفته جاری درخشش بیشتری پیدا کرده و به پیشروی خود در بالای مرز ۱۵۰۰ دلار ادامه دهد. قیمت طلا پس از این که در کل هفته گذشته به دنبال یافتن مسیر حرکت مشخص بود، سرانجام روز جمعه با اقدامات تجاری تلافی جویانه چین و آمریکا علیه یکدیگر و موضع سیاست پولی تسهیلی بانک مرکزی آمریکا، دو درصد افزایش پیدا کرد و آخرین بار هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا، ۱۵۳۷ دلار و ۶۰ سنت معامله شد.
برخی از تحلیلگران بر این باورند که احتمال صعود طلا به مرز ۱۶۰۰ دلار در هفته جاری قوت بیشتری پیدا کرده است.  دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، روز جمعه با توییت های خود که در آنها وعده داد به تعرفه های تلافی جویانه چین واکنش نشان دهد و همزمان از بانک مرکزی آمریکا انتقاد کرد، بازارها را ملتهب ساخت.
ساعاتی پس از اعلام تعرفه های تلافی جویانه چین روی واردات ۷۵ میلیارد دلار کالای آمریکایی، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد واشنگتن روی کالاهای چینی به ارزش ۵۵۰ میلیارد دلار، پنج درصد دیگر تعرفه وضع خواهد کرد.
تحلیلگران به دقت به نظاره سیر جنگ لفظی میان دو کشور در هفته جاری نشسته اند. ترامپ توییت کرده که ما دیگر به چین نیازی نداریم. به نظر می رسد تعرفه های جدید اجرایی می شوند و بازارهای سهام به ریزش ادامه می دهند. در نتیجه داراییهای امنی مانند فرانک سوییس، اوراق قرضه، طلا و نقره از این وضعیت سود خواهند برد.
همچنین بازارها روز جمعه پیش از تحولات مربوط به جنگ تجاری واشنگتن و پکن، به هضم اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا پرداختند که نسبتا کم اهمیت بود. وی بر این موضوع که اقتصاد آمریکا در موقعیت مطلوبی قرار دارد، تاکید کرد و وعده داد بانک مرکزی به اقدام مناسب ادامه خواهد داد.
بر اساس گزارش کیتکونیوز، اظهارات پاول که در مقایسه با برخی دیگر از مقامات بانک مرکزی آمریکا، موافق سیاست تسهیل پولی بود خاطر فعالان بازار را آسوده کرد. پایین ماندن نرخهای بهره به نفع طلاست که دارایی بدون بازده است و جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می کند. به گفته تحلیلگران، علاوه بر تمامی ناملایمات تجاری، آمارهای اقتصادی شامل تولید ناخالص داخلی آمریکا که هفته جاری منتشر می شوند از جمله عوامل تاثیرگذار بر حرکت قیمت طلا خواهند بود.