:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

نبض معاملات بورس در دست حقیقی‌ها

در ۵ ماه گذشته مشارکت سهامداران حقیقی در خرید ۶۸ درصد، سهامداران حقوقی در خرید ۳۲ درصد، مشارکت سهامداران حقیقی در فروش ۶۶ درصد و سهامداران حقوقی در فروش ۳۴ درصد بوده است.
کد خبر: ۱۴۰۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
اقتصادگردان- در جریان معاملات بورس اوراق بهادار در دومین ماه تابستان امسال تعداد ۶۴۱۲۶ میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش ۲۱۵۶۳۹ میلیارد ریال در بیش از ۶ میلیون و ۴۴۴ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت.

شاخص بورس نیز در پایان معاملات مردادماه با ۱۳۰۷۰ واحد افزایش نسبت به تیرماه به رقم ۲۶۶۱۲۷ واحد رسید که ۵.۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد و در مقایسه با تیرماه شاخص بورس ۵.۲ درصد رشد داشته است.

این درحالی است که از ابتدای امسال تا پایان مرداد طی مدت ۵ ماه، شاخص بورس ۴۹ درصد افزایش را از آن خود کرده است. همچنین نگاهی به معاملات بورس اوراق بهادار در ماه گذشته حکایت از این دارد که در این مدت، متوسط حجم معاملات بورس ۲۴۷۵ میلیون سهم و حق تقدم، متوسط ارزش معاملات ۸۷۷۸ میلیارد ریال، مشارکت سهامداران حقیقی در خرید ۷۹ درصد، مشارکت سهامداران حقوقی در خرید ۲۱ درصد، مشارکت سهامداران حقیقی در فروش ۷۷ درصد و مشارکت سهامداران حقوقی در فروش ۲۳ درصد بوده است.

این در شرایطی است که متوسط حجم معاملات بورس در دومین ماه تابستان امسال نسبت به تیرماه ۱۳.۴ درصد افت، متوسط ارزش معاملات ۱۰.۷ درصد کاهش، مشارکت سهامداران حقیقی در خرید ۵.۸ درصد رشد، مشارکت سهامداران حقوقی در خرید ۱۶.۹ درصد کاهش، مشارکت سهامداران حقیقی در فروش یک درصد افزایش و مشارکت سهامداران حقوقی در فروش ۳.۳ درصد کاهش داشته است.

علاوه بر این نگاهی به معاملات بورس اوراق بهادار از ابتدای امسال تا پایان مرداد نشان می‌دهد در ۵ ماه گذشته مشارکت سهامداران حقیقی در خرید ۶۸ درصد، مشارکت سهامداران حقوقی در خرید ۳۲ درصد، مشارکت سهامداران حقیقی در فروش ۶۶ درصد و مشارکت سهامداران حقوقی در فروش ۳۴ درصد بوده است که نشان از حضور پررنگ حقیقی‌ها در معاملات امسال بورس دارد.

همچنین در ماه گذشته گروه‌های استخراج سایر معادن با ۶۶.۵۵ درصد، انتشار، چاپ و تکثیر با ۶۰.۱۴ درصد، اطلاعات و ارتباطات با ۳۸.۸۹ درصد، منسوجات با ۳۷.۲۱ درصد و کاشی و سرامیک با ۳۶.۵۷ درصد بیشترین رشد و گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی با ۶.۹۱ درصد، خرده‌فروشی بجز وسایل نقلیه با ۴.۰۴ درصد، فلزات اساسی با ۲.۸۳ درصد و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با ۰.۸۵ درصد بیشترین کاهش سرمایه را نصیب سهامداران خود کرده‌اند.

افزوان بر این، در ماهی که گذشت گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۳.۳۳ درصد، خودرو و ساخت قطعات با ۱۴.۴۸ درصد، سرمایه‌گذاری‌ها با ۹.۷۲ درصد، محصولات شیمیای با ۲.۰۹ درصد و انبوه‌سازی، املاک و. مستغلات با ۳۵.۶۳ درصد بیشتریتن تغییرات را بر شاخص بورس از خحوب بجای گذاشته‌اند. این گزارش می‌افزاید: در مردادماه امسال بازار سرمایه رشد ۵.۲ درصدی، بازار ارز کاهش ۵ درصدی و بازار سکه افت ۱.۸ درصدی را نصیب سرمایه فعالان خود کرده‌اند.