:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

گردش مالی ۲۳ هزار میلیارد تومانی صنعت برق کشور در سال

وزیر نیرو گفت: سالانه بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان گردش مالی در صنعت برق کشور داریم که تقریباً صددرصد آن را از مردم دریافت می‌کنیم.
کد خبر: ۱۴۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
اقتصادگردان- رضا اردکانیان امروز شنبه در سفر یک روزه به استان البرز و در حاشیه بازدید سرزده از اداره برق شهرستان ساوجبلاغ، با اشاره به ضرورت پاسخگویی مناسب پرسنل ادارات برق به ارباب و رجوع اظهار کرد: سیستم این‌ مجموعه باید به گونه‌ای باشد که به مطالبات مراجعه کنندگان در زمان مناسب پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: روش کار، برنامه‌ریزی و ضوابط کار باید به گونه‌ای باشد که مردم با مراجعه به ادارات احساس خستگی و بطالت وقت نکنند.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که بخش مهمی از منابع مالی صنعت برق از طریق مردم تامین می‌شود، افزود: سالانه بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان گردش مالی در صنعت برق کشور داریم که تقریباً صددرصد آن را از مردم دریافت می‌کنیم.

وی اشاره کرد: قبض برق کاغذی را از مردم می‌گیریم و در قبال آن مواردی مانند ایجاد ساختمان‌های اداری شرکت برق، ایجاد شبکه‌های برق و یا احداث نیروگاه را اجرایی می‌کنیم.

اردکانیان با خطاب قرار دادن مدیرعامل شرکت توزیع برق استان البرز بیان کرد: وسواس کاری در سیستم ما باید به گونه‌ای باشد که مردم هنگام مراجعه به ادارات معطل نشوند، در این میان کارکنانی که به هر دلیل توان مواجه با مردم و در صف قرار گرفتن خدمت به آن‌ها را ندارند، در سیستم شناسایی شوند.

وی گفت: باید افراد با خلوص نیت پشت گیشه‌های پاسخگویی به مراجعات مردمی مستقر شوند تا با انجام به موقع کارها وقت کمی از مردم گرفته شود.

برق را 17 برابر قیمت داخلی به همسایه‌ها می‌فروشیم

 اردکانیان همچنین در نخستین روز از هفته دولت و سفر یک روزه به استان البرز برای بهره‌برداری از چند طرح عمرانی در این استان اظهار کرد: طی شش سال گذشته 10 هزار و۲۰۰ روستای کشور به شبکه آبرسانی سالم و پایدار متصل شده‌اند که این اتصال مشکل آب بیش از شش میلیون و ۷۰۰ هزار روستایی را برطرف می‌کند.

وی با اشاره به پروژه‌های مهم وزارت نیرو در سال جاری ادامه داد: تا پایان امسال، ۲۲۷ پروژه مهم در استان‌های مختلف به بهره برداری می‌رسد که افتتاح ۱۰ سد در ۹ استان، ایجاد دو هزار و۶۰۰ هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی، آبرسانی به بیش از هزار روستای دیگردر ۲۸ استان، ایجاد ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب در ۱۶ استان و  ایجاد سه هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در ۱۳ استان به بهره برداری می رسد.

وی گفت: برای این پروژه‌ها در سالی که با سخت‌ترین تحریم‌ها مواجه هستیم بیش از ۳۳ هزار میلیارد هزینه می‌شود. این پروژه‌ها به جز ۲۲ پروژه‌ای است که با اعتباری بالغ بر 4000 میلیارد تومان کلنگ زنی و در سال‌های بعدی به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به پروژه‌های وزارت نیرو در استان البرز تصریح کرد: در حال حاضر  وزارت نیرو ۶۵۲ پروژه فعال در بخش آب؛ برق و... در این استان دارد که اغلب آنها به طور متوسط ۳۴ درصد پیشرفت داشته اند.

وی ادامه داد: اعتبار پروژه‌های در دست اجرای وزارت نیرو در البرز بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

وزیر نیرو گفت: امروز ۲۳ پروژه با ۲۷۷ میلیارد تومان اعتبار در البرز به بهره برداری می‌رسد.

وی گفت: پروژه فعلی وزارت نیرو در البرز آبرسانی به ۲۲ روستای البرز با جمعیت بالغ بر ۲۴ هزار نفر است.

وزیر نیرو با اشاره با مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های بخش نیرو خاطرنشان کرد: بیش از 1600 میلیارد تومان پروژه‌هایی است که در این هفته با مشارکت بخش خصوصی در البرز به بهره برداری می‌رسد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تابستان امسال خاموشی نداشته‌ایم گفت: طی ۱۰ سال گذشته به جز پارسال حدود پنج درصد افزایش اوج بار مصرف داشته‌ایم و سال گذشته این آمار به سه درصد و امسال به یک درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: مدیریت بهینه مصرف و افزایش توان تولید برق باعث شده تابستان امسال خاموشی نداشته باشیم.

اردکانیان با اشاره به میزان افزایش تولید برق در کشور گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون سالانه 1800 مگاوات تولید برق کشور افزایش داشته ولی سال گذشته در تولید رکورد داشته ایم و این افزایش به سه هزار و ۸۰۰ مگاوات رسیده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: این افزایش تولید ظرفیت صادرات برق را هم بیشتر کرده به طوری که امسال دو میلیون و ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی به کشورهای همسایه فروخته ایم، قیمت فروش انرژی به کشورهای همسایه ۱۶ تا ۱۷ برابر قیمتی است که پس از اعمال یارانه به مردم عرضه می‌شود.

وی توضیح داد: فروش برق به کشورهای همسایه نقش به سزایی در تامین بخشی از ارز مورد نیاز کشور دارد.

اردکانیان افزود: هفته دولت فرصتی برای ارائه و مقایسه عملکرد یکساله دستگاه‌های مختلف و توجه بیشتر به برنامه‌های آتی است.

وزیر نیرو ادامه داد: امسال برای اولین بار دستگاه‌های اجرایی مشمول طرح‌های زیربنایی مثل وزارت بهداشت، نیرو، راه و شهرسازی و... عملکرد شش ساله خود را ارائه می‌دهند و مردم را در جریان خدمات نظام در دولت تدبیر و امید قرار می دهند.