:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
اثر جنگ تجاري و افزايش تعرفه ها و اختلاف رئيس كل بانك مركزي آمريكا با ترامپ چه خواهد بود؟ /حمله ترامپ به رئیس بانک مرکزی آمریکا

افزايش دوباره نرخ اونس جهاني طلا / انتقاد رئيس فدرال رزرو از تبعات منفی جنگ تجاری با چین

روز شنبه، صرافي هاي مجاز بانكي قيمت ارز را ثابت نگه داشتند و دلار به قيمت 11650 تومان و يورو به نرخ 13100 تومان معامله شد. نرخ لحظه اي دلار نيز در سامانه سنا به 11600 و يورو به 13050 تومان رسيد. همچنين قيمت سكه و طلا اندكي افزايش داشت و سكه طرح جديد 4 ميليون و 165 هزار، نيم سكه 2 ميليون و140 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 340 هزار و سكه گرمي 950 هزار تومان، داد و ستد شد و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي ابشده به 1 ميليون و 811 هزار تومان و قيمت گرم 18 عيار به 418 هزار تومان رسيد
کد خبر: ۱۴۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
اقتصاد گردان  – احسان شمشيري
بازار ارز وطلا روز 2 شهريور 98، تحت تاثير كاهش قيمت دلار به 11570 تومان و  رشد قيمت اونس جهاني طلا به نرخ 1526 دلار  قرار داشت كه به خاطر ادامه جنگ تجاري آمريكا و چين، اختلاف نظر ترامپ با رئيس كل بانك مركزي آمريكا و نگراني از ركود اقتصادي در ماه هاي آينده و... فلز زرد و دارايي و سرمايه گذاري سنتي طلا با افزايش قيمت 30 دلاري همراه شد و كارشناسان پيش بيني مي كنند كه تحت تاثير تحولات اقتصاد جهان، شاخص هاي ارزي مانند رشد ارزش دلار و كاهش ارزش يوان، افزايش قيمت طلا و سقوط ارزش برخي ارزها ادامه خواهد داشت. 

 روز شنبه،  صرافي هاي مجاز بانكي قيمت ارز را ثابت نگه داشتند و  دلار به قيمت 11650 تومان و يورو به نرخ 13100 تومان معامله شد. نرخ لحظه اي دلار  نيز در سامانه سنا به 11600 و يورو به 13050 تومان رسيد. 
همچنين قيمت سكه و طلا اندكي افزايش داشت و سكه طرح جديد 4 ميليون و 165 هزار، نيم سكه 2 ميليون و140 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 340 هزار و سكه گرمي 950 هزار تومان، داد و ستد شد و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي ابشده به 1 ميليون و 811 هزار تومان و قيمت گرم 18 عيار به 418 هزار تومان رسيد.
بازار سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز پنج شنبه 31 مرداد را براي دلار 11611، يورو 13034، درهم 3163، يوآن 1689، پوند 14042، و لير تركيه 2166 تومان اعلام كرد. در بازار ارز رسمي، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۶ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۱ واحد پولی دیگر افزایش یافت. نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار آمریکا برای پنج شنبه ۳۱ مردادماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۴۶ ریال کاهش نسبت به روز چهارشنبه ۵۰ هزار و ۹۲۱ ریال و هر یورو نیز با ۳۲ ریال افت نسبت به روز چهارشنبه ۴۶ هزار و ۵۶۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

بانک‌ها دلار را چند می‌خرند؟
 
در حالی که نرخ ارز در صرافی‌های بانکی با افزایش اندک قیمت نسبت به هفته گذشته همراه شده، قیمت خرید ارزهای اصلی در بانک‌ها کاهش یافت. مدتی است که ثبات به بازار ارز بازگشته و تغییرات چندانی در قیمت دلار صورت نمی‌گیرد، بر همین اساس بانک‌ها دوم شهریور هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان می‌خرند که نسبت به هفته گذشته با کاهش همراه بوده است. همچنین هر یورو در بانک‌ها به قیمت ۱۳ هزار تومان خریداری می‌شود که قیمت این ارز نیز نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته کاهش یافته است. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان است.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۲۵۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد.

نرخ ارز در صرافی‌های بانک

اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به هفته گذشته ۵۰ تومان افزایش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان است این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار تومان می‌خرند و ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان می‌فروشند که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.

پایان دادن به سلطه دلار 

 از سوي ديگر، رئیس بانک مرکزی انگلیس گفت جهان باید به وابستگی پر ریسک خود به دلار خاتمه دهد.
به گزارش یاهوفاینانس، مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس که به منظور شرکت در اجلاس مشترک روسای بانک‌های مرکزی جهان راهی وایومینگ آمریکا شده بود، از ضرورت اتحاد بانک های مرکزی جهان با یکدیگر برای تغییر ترکیب فعلی ذخایر ارزی سخن گفت و افزود سلطه دلار بر نظام مالی جهان باعث افزایش آسیب‌پذیری کشورها در مقابل نرخ بهره پایین و رشد ضعیف آمریکا شده است.
کارنی که پیش تر نیز پیش‌بینی کرده بود یوان چین به زودی جای دلار را به عنوان ارز غالب جهانی خواهد گرفت، افزود که مفاد توافق کنفرانس برتون وودز از دهه ۱۹۷۰ رها شده است و دلار دیگر ارزی متکی به طلا نیست. وی که یکی از گزینه های هدایت صندوق بین المللی پول نیز به شمار می‌رود گفت مشکل نظام مالی جهان در حال حاضر مقابله با سیاست‌های پوپولیستی است.
کارنی نقش دلار را در مقطع کنونی، برهم زننده نظام مالی جهانی خواند و تاکید کرد کشورها برای پایان دادن به سلطه دلار باید یک نظام چند قطبی متشکل از ارزهای معتبر دیگر و حتی ارزهای دیجیتالی تشکیل دهند و منابع مالی صندوق بین‌المللی پول را تقویت کنند.
کارنی پیشتر گفته بود که دوره گذار از دلار به ارزی دیگر سریع نخواهد بود چرا که اقتصاد آمریکا در اواسط قرن نوزده با پشت سر گذاشتن انگلیس به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل شد اما دلار تا سال ۱۹۲۰ نتوانست جای پوند را به عنوان ارز غالب جهانی بگیرد.
رئیس بانک مرکزی انگلیس در بخش دیگری از سخنان خود گفت که وابستگی بالای کشورهای جهان به دلار باعث افزایش آسیب پذیری آن ها به نوسانات دلار خواهد شد و لازم است تا کشورها روی این مساله بهتر فکر کنند و راه حلی برای آن بیابند.

تبعات منفی جنگ تجاری با چین

همچنين رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت که جنگ تجاری با چین یکی از مهمترین ریسکهای خارجی موجود بر سر راه اقتصاد آمریکا است.
به گزارش رویترز، سخنرانی جروم پاول در خصوص وضعیت اقتصادی آمریکا هزاران معامله گر در سراسر جهان را به پای تلویزیون ها کشاند اما برخلاف انتظارات، وی نه تنها سعی نکرد که پیامدهای جنگ تجاری با چین را منکر شود که از تشدید وضعیت فعلی شدیدا ابراز نگرانی کرد.
پاول گفت که اقتصاد آمریکا در موقعیت مطلوبی قرار دارد و بانک مرکزی آمریکا متناسب با شرایط اقدام خواهد کرد. پاول با بیان این که شاخصه‌های اصلی اقتصادی آمریکا در محدوده هدف‌گذاری شده قرار دارند، از وجود ریسک‌های جدی بر سر راه اقتصاد آمریکا خبر داد و از کاهش رشد اقتصادی جهان و آینده نامطمئن جنگ تجاری به عنوان مهم‌ترین ریسک های خارجی نام برد.
رئیس بانک مرکزی آمریکا با بیان این‌که در حال حاضر مشکل اصلی فدرال رزرو نرخ تورم پایین است افزود که بانک مرکزی کار دشواری برای رساندن تورم به محدوده مناسب خواهد داشت.
توماس کاسترگ، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " ولث منیجمنت" سوئیس گفت: به نظر می‌رسد که پاول بیشتر از مدیران دفاتر منطقه‌ای فدرال رزرو در خصوص وضعیت اقتصادی نگران است. به نظرم این که گفته بانک مرکزی متناسب با شرایط اقدام خواهد کرد می تواند نشان دهنده این باشد که فدرال رزرو در ماه سپتامبر یک مرتبه دیگر نرخ بهره را کاهش خواهد داد.  
جفیل اورلاندو، استراتژیست ارشد موسسه " فدریتد اینوستورز" نیز گفت: پاول با سه مساله چالش برانگیز روبرو است: اول استقلال بانک مرکزی و حفظ آن در مقابل حملات و فشارهای دونالد ترامپ، دوم قابل اتکا بودن اطلاعات اقتصادی و سوم نگرانی‌های فرامرزی نظیر مساله برگزیت و جنگ تجاری با چین. در مقایسه با وضعیت اروپا و آلمان و چین باید گفت که اقتصاد آمریکا موقعیت بهتری دارد و این یعنی باید منتظر کاهش نرخ بهره در سپتامبر باشیم.

حمله ترامپ به رئیس بانک مرکزی آمریکا

 از سوي ديگر، رئیس جمهور آمریکا تلویحا از رئیس بانک مرکزی این کشور خواست تا استعفا دهد.
به گزارش رویترز، پس از آن که جروم پاول در سخنان خود به تاثیر زیاد جنگ تجاری با چین بر روی رشد اقتصادی آمریکا اعتراف کرد و سیگنال مشخصی برای کاهش بیشتر نرخ بهره ارسال نکرد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حملاتی بسیار تند و بی سابقه، وی را دشمنی بزرگ‌تر از چین برای آمریکا دانست!
ترامپ که در حال ترک واشنگتن به مقصد پاریس برای شرکت در اجلاس سران گروه ۷ به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد گفت که در صورتی که پاول بخواهد از ریاست بر فدرال رزرو استعفا دهد مانع کارش نخواهد شد.
ترامپ پیش از این نیز در توئیتر خود نوشته بود: مثل همیشه فدرال رزرو هیچ کاری نکرد! باورکردنی نیست که می توانند بدون این‌که بدانند یا بپرسند من چه کار می کنم حرف می‌زنند. ما دلار خیلی قوی و بانک مرکزی خیلی ضعیفی داریم و من باید با هر دوی آن‌ها سر و کله بزنم! تنها سوال من این است: دشمن بزرگتر ما کیست، جروم پاول (رئیس فدرال رزرو) یا شی جین پینگ (رئیس‌جمهور چین)!؟
ترامپ هم‌چنین گفت که در حال برنامه ریزی روی طرحی است که هم بر روی فدرال رزرو و هم دلار موثر خواهد بود اما به جزئیات اینکه چه کاری می‌خواهد انجام دهد اشاره نکرد. وی هم‌چنین در پست توئیتری دیگری وعده داد پاسخ مناسبی به اقدام اخیر چین در افزایش تعرفه ها روی محصولات وارداتی آمریکایی خواهد داد.
وی همچنین در سخنان دیگری از شرکت‌های آمریکایی خواست تا جایگزین های دیگری برای تجارت با چین پیدا کنند و هر چه زودتر به تجارت خود با چین خاتمه دهند.
مینث ترانگ، معامله گر ارز در شهر سانتا کلارا گفت: سخنان پاول بسیاری از چیزها را زیر سال برد، این که اقتصاد آمریکا واقعا چه قدر خوب عمل کرده است و این که جنگ تجاری با چین چه پیامدهایی برای ما خواهد داشت. فکر می‌کنم چیزی که از دهان پاول بیرون آمد با چیزی که بازارها می‌خواستند بشنوند متفاوت بود.