:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

برخورد کشورهای دنیا با استخراج کنندگان رمزارز چگونه است؟

استخراج رمزارز این روزها نه در کشور ما، بلکه در اکثر کشورهای دنیا به یکی از موضوع‌های پرطرفدار و پربحث تبدیل شده است.در این میان، دولت‌ها برخوردهای متفاوتی با این موضوع و فعالان این حوزه دارند که قابل بررسی است.
کد خبر: ۱۴۰۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
اقتصادگردان- استخراج رمرزارزها و تعرفه برق ماینرها به یکی از بحث‌های داغ در دو ماه قبل تبدیل شده است و درحالی که دولت در نظر دارد متوسط تعرفه صادراتی را برای آن‌ها در نظر بگیرد، فعالان این حوزه بر این باورند که اگر ماینر به عنوان یک صنعت شناخته شده است، بنابراین باید تعرفه برق صنعتی را هم بپردازد. این درحالی است که دولت بر این باور است که اختصاص تعرفه‌های ارزان برق برای رمزارزها حقوق سایر صنایع را پایمال می‌کند.

البته فعالان این بخش به وضعیت استخراج رمزارزها در سایر کشورها پرداخته و اعلام کردند: در حالی که در ایران از نرخ متوسط صادراتی حرف زده می‌شود، روسیه و قزاقستان با دو سنت به فعالان این حوزه برق می‌دهند و حتی از ماینرها مالیات نمی‌گیرند.

لزوم وضع قوانین برای ارزهای مجازی

در این باره محمد خدادادی با تاکید بر این‌که بررسی‌ها نشانگر آن است که به دلیل نگرانی دولت‌ها از تاثیر مخرب استخراج ارزهای مجازی بر شبکه‌های برق، عملا مصرف انرژی به عنوان پاشنه آشیل ارزهای مجازی در دنیا به شمار می‌رود، اظهار کرد: به دلیل همین نگرانی‌ها،  موجی از برخوردها در حوزه اعمال تعرفه‌های برق با قیمت‌های متفاوت در کشورهای مختلف دنیا در حال گسترش است.

وی به گزارش‌های کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده، اشاره کرد و گفت: این کمیته به اقتصاددانان توصیه کرده است که حضور ارزهای مجازی در بازارهای مالی را جدی بگیرند. در این گزارش به سیاست گذاران توصیه شده است که ضمن اجتناب از برخورد انفعالی و نادیده‌ گرفتن این ارزها یا برخورد سلبی و ممنوع‌ کردن استفاده از آن‌ها، علاوه بر به رسمیت‌شناختن ارزهای مجازی، نسبت به وضع قوانین و مقررات مربوط به این ابزار مالی جدید همانند سایر ابزارهای مالی اقدام کنند.

به گفته این کارشناس صنعت برق، ارزهای مجازی و بیت‌کوین (به عنوان یکی از پرکاربردترین آن‌ها) برای تبدیل‌شدن به یک ابزار مالی متداول در بازارهای دنیا صرفا با مشکلات از جنس مالی و اقتصادی مواجه نیستند.

خدادادی به گزارش‌های منتشره در مجلات معتبری چون فوربز اشاره کرد و افزود: بررسی‌ها نشانگر آن است که مصرف بالای بیت‌کوین به مصرف انرژی را به عنوان پاشنه آشیل ارزهای مجازی به شمار می‌رود، همین موضوع باعث شده برخی دولت‌ها اقداماتی را جهت ممنوع یا محدود کردن دسترسی استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به شبکه سراسری برق خود شروع کنند.

بررسی نحوه برخورد دولت‌های مختلف با رمزارزها

وی ادامه داد: در همین راستا سال گذشته بانک مرکزی چین به مقامات محلی اعلام کرد تا نسبت به محدودسازی فعالیت استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از طریق محدودسازی دسترسی آن‌ها به شبکه برق اقدام کند. درهمین باره مجله فوربز به نقل از یکی از مجلات چینی گزارشی را منتشر کرده و نوشته بود که رگولاتورهای محلی در چین به دنبال تمهیداتی هستند تا اطمینان حاصل کنند که از این پس استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از سیاست‌های تشویقی مربوط به مالیات، قیمت برق و همچنین اعطای زمین بهره‌مند نشوند. در ایالات متحده امریکا نیز مقامات محلی بیش از گذشته نگران تاثیر استخراج بیت‌کوین بر مصرف‌کنندگان عادی برق هستند.

این کارشناس صنعت برق در ادامه درباره دلایل نگرانی‌های مذکور توضیح داد: بعد از این‌که در مارس ۲۰۱۸ مصرف برق ناشی از استخراج بیت‌کوین از ظرفیت شبکه برق شهر پلاتزبرگ در ایالت نیویورک فراتر رفت، فعالیت‌های جدید استخراج رمزارزها در این شهر ممنوع شد و دارندگان دستگاه‌های استخراج نیز موظف به خرید برق با قیمت گران‌تر شدند. در ایالت واشنگتن نیز به دلیل افزایش فشار بر شبکه برق، محدودیت‌هایی بر دسترسی مزارع استخراج بیت‌کوین به شبکه برق اعمال شد.

خدادادی ادامه داد: در ایتالیا نیز هم اکنون تامین‌کننده دولتی برق از فروش برق به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین امتناع می‌کنند و اعلام کرده که مصرف شدید برق توسط استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به دلایل محیط‌زیستی با مدل تجاری شرکت مذکور مغایرت دارد. در کانادا نیز شرکت برق هایدرو-کِبِک اعلام کرده است تا زمانی که نتواند راهکاری پایدار برای تامین تقاضای برق فوق‌العاده زیاد مربوط به استخراج بیت‌کوین پیدا کند، قیمت فروش برق به آن‌ها را از ۵ سنت به ۱۵ سنت افزایش خواهد داد. هم‌چنین دولت نروژ نیز اعلام کرده است برخلاف سایر صنایع پرمصرف که از برق یارانه ای برخوردار هستند، اعطای برق یارانه ای به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین را متوقف خواهد کرد.