:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴
رئیس هیات موسس کانون صرافان بر كاهش مقررات دست‌‌و‌پا گیر ارزی تاكيد كرد

اونس طلا روز جمعه 1 شهريور 1502 دلار / نارسايي هاي بازار ارز بايد با كمك صرافي ها برطرف شود

صرافي هاي مجاز بانكي نيز قيمت ارز را در روز پنج شنبه 31 مرداد 98 كاهش دادند و دلار به قيمت 11650 تومان و يورو به نرخ 13150 تومان معامله شد. همچنين روز پنج شنبه سكه طرح جديد 4 ميليون و 160 هزار، نيم سكه 2 ميليون و130 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 380 هزار و سكه گرمي 960 هزار تومان، هر گرم طلاي 18 عيار 415 هزار و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 796 هزار تومان، داد و ستد شد
کد خبر: ۱۴۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
اقتصاد گردان -  شهريورماه 98 بازار ارز را در روز جمعه و با كاهش قيمت دلار به 11620 تومان آغاز كرد كه همزمان با كاهش قيمت اونس جهاني طلا به 1496 دلار، قيمت سكه و طلا نيز كاهش يافت و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي ابشده به 1 ميليون و 790 هزار تومان و قيمت گرم 18 عيار به 414 هزار تومان رسيد. 
 صرافي هاي مجاز بانكي نيز قيمت ارز را در روز پنج شنبه 31 مرداد 98 كاهش دادند و دلار به قيمت 11650 تومان و يورو به نرخ 13150 تومان معامله شد. همچنين روز پنج شنبه سكه طرح جديد 4 ميليون و 160 هزار، نيم سكه 2 ميليون و130 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 380 هزار و سكه گرمي 960 هزار تومان، هر گرم طلاي 18 عيار 415 هزار و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 796 هزار تومان، داد و ستد شد. 
بازار سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز پنج شنبه 31 مرداد را براي دلار 11621، يورو 13097، درهم 3190، يوآن 1760، پوند 14208، و لير تركيه 2190 تومان اعلام كرد. در بازار ارز رسمي، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۶ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۱ واحد پولی دیگر افزایش یافت. نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار آمریکا برای پنج شنبه ۳۱ مردادماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۴۶ ریال کاهش نسبت به روز چهارشنبه ۵۰ هزار و ۹۲۱ ریال و هر یورو نیز با ۳۲ ریال افت نسبت به روز چهارشنبه ۴۶ هزار و ۵۶۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

حباب سکه تمام به ۵۰ هزار تومان کاهش یافت

یک کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه با آغاز ماه محرم حباب سکه بیش از گذشته تخلیه خواهد شد و در حال حاضر حباب سکه تمام به ۵۰ هزار تومان رسیده است، گفت: در روزهای پایانی هفته در پی کاهش ارزش انس جهانی و ثبات ارزش دلار قیمت طلا و انواع سکه روند نزولی به خود گرفت.

محمد کشتی آرای در رابطه با بازار طلا و سکه در هفته گذشته گفت: در هفته گذشته ارزش انس جهانی در محدوده ۱۴۹۸ تا ۱۵۳۰ دلار در نوسان بود که در مجموع ارزش متوسط یک هفته گذشته انس جهانی ۱۵۰۵ دلار بوده است.
این کارشناس بازار طلا و سکه ادامه داد: قیمت طلا و سکه تا روز سه‌شنبه بدون تغییر ماند و از روز چهارشنبه روند نزولی به خود گرفت که تا پایان روز پنج‌شنبه این روند ادامه داشت.
وی بیان کرد: در دو روز پایانی هفته گذشته ارزش دلار بدون تغییر بود و در کنار کاهش ارزش انس به کمتر از ۱۵۰۰ دلار و همچنین کاهش تقاضا برای سکه، ارزش طلا و سکه روند نزولی به خود گرفت و حباب سکه‌های کوچک‌تر به‌جز سکه یک گرمی با تخلیه همراه شد.
کشتی آرای با اشاره به اینکه با آغاز ماه محرم و کاهش تقاضا برای سکه، حباب سکه‌های گرمی نیز تخلیه خواهد شد، یادآور شد: ارزش طلای خام ۱۸ عیار در هفته گذشته در محدوده ۴۱۵ هزار تا ۴۱۹ هزار تومان در نوسان بوده که حجم قابل‌توجهی از این نوسان متأثر از ارزش‌گذاری بازار جهانی طلا بوده است.
وی بیان کرد: در مجموع در هفته گذشته ارزش طلا ثبات نسبی به خود گرفته بود و از حباب سکه‌های خرد کاسته شد که بیشترین میزان تخلیه حباب در سکه‌ها به میزان ۱۰۰ هزار تومان مربوط به نیم‌سکه بود و حباب سکه تمام در حال حاضر ۵۰ هزار تومان است.
این کارشناس بازار طلا و سکه آخرین قیمت انس جهانی را ۱۵۰۳ دلار، سکه تمام طرح قدیم را ۴ میلیون و ۷۰ هزار، سکه تمام طرح جدید را ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار، نیم‌سکه ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار، ربع‌سکه را ۱ میلیون و ۳۶۰ هزار، سکه یک گرمی را ۹۶۰ هزار، هر مثقال طلا را ۱ میلیون و ۷۹۵ هزار و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار را ۴۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد.
همچنين يكي از فعالان بازار سكه و طلا در اين زمينه گفت: با توجه به قيمت هاي روز پنج شنبه و اعلام دلار  نقدی تهران  11،630 تومان، حباب طلا و سكه به شرح زير برآورد مي شود: حباب یک مثقال17عیار20,560، حباب یک گرم18عیار4,750 حباب مثبت سکه امامی نسبت به بازار داخلی98,500 حباب سکه امامی نسبت به بازار داخلی با مالیات266,100 حباب مثبت سکه امامی نسبت به بازار جهانی52,100 حباب مثبت سکه امامی نسبت به بازار جهانی با مالیات316,700 حباب مثبت نیم سکه نسبت به بازار داخلی104,200حباب مثبت نیم سکه نسبت به بازار داخلی با مالیات78,100حباب مثبت نیم سکه نسبت به بازار جهانی81,100 حباب مثبت نیم سکه نسبت به بازار جهانی با مالیات103,300 حباب مثبت ربع سکه نسبت به بازار داخلی317,100 حباب مثبت ربع سکه نسبت به بازار داخلی با مالیات225,900 حباب مثبت ربع سکه نسبت به بازار جهانی305,500 حباب مثبت ربع سکه نسبت به بازار جهانی با مالیات213,300  تومان است.

مقررات دست‌‌و‌پا گیر ارزی بايد كاهش يابد

از سوي ديگر، علی‌اصغر سمیعی رئیس هیات موسس کانون صرافان گفت: بازار متشکل بعد از راه‌اندازی در زمینه عرضه و خرید و فروش اسکناس فعالیت خواهد داشت و قیمت اسکناس را کشف و اعلام می کند ولی حتی اگر فرض کنیم این بازار توانائی این کار را داشته باشد،  جای سوال دارد که کارهای دیگر صرافی چگونه باید انجام شود؟ به نظر مي رسد كه در كنار اين اقدامات، بايد ساير نارسايي ها و ناكارآمدي هاي بازار ارز با كمك صرافي ها انجام شود. 
وي افزود:  اگر فرض کنیم بازار متشکل ارزی توانائی کشف قیمت را داشته باشد، اما همچنان بخش مهمی از کار روی زمین می‌ماند. مثلاً در شرایط فعلی، صرافان مجاز نیستند به هر نفر سالانه بیش از یکبار ارز بفروشند و آن هم حداکثر ۲۲۰۰ دلار، اگر مسافری خواست برای بار دوم به سفر برود ارز مورد نیازش را چگونه تهیه کند. یا اگر مسافری سفرش طولانی بود یا پر هزینه بود و بیش از ۲۲۰۰ دلار نیاز داشت چه بايد كرد.  

همچنين اگر کسی سال‌ها پیش، از اعتبارش در یک کشور خارجی استفاده کرده و پولی را از بانک های آنجا وام گرفته و به ایران آورده و سرمایه گذاری کرده باشد، الان که موعد باز پرداخت آن وام است، چگونه ریال خود را تبدیل به ارز کند و دین خود را ادا کند؟ یا برعکس، اگر کسی در ایران بدهی داشته باشد ولی پولش در بانک های خارج باشد، آیا راهی دارد که بتواند آن را تبدیل به ریال کرده و به کشور بیاورد و قرضش را پس بدهد؟
بانک‌های کشور که متأسفانه گرفتار تحریم ها هستند، صرافان هم که در نبود آنها می‌توانند این خدمات را ارائه کنند که دست و پایشان توسط مقررات عجیب بسته شده.  اگر پدر پیری در ایران فقیر باشد ولی فرزندش مثلاً در کانادا، دارای حقوق خوبی باشد و بخواهد به پدر و مادرش ماهیانه کمک مالی کند آیا می‌تواند این کار را به صورت قانونی انجام دهد؟ یا می‌باید به صرافان غیر رسمی مراجعه کند؟ یا اگر فرزندی در خارج از کشور گرفتاری مالی داشته باشد و پدرش یا مادرش بخواهند برای او پولی حواله کنند آیا راهی جز مراجعه به صرافان غیر رسمی دارند؟ چرا با گذاشتن مقررات دست و پا گیر باعث می شویم مردم ناچار به زیر پا گذاشتن قانون شوند؟
افراد مختلفي، در مواقعی مجبور به انجام معامله با صرافان غیر رسمی می‌شوند و گاهی هم در این رابطه ضرر های بزرگ می کنند. گاهی گرفتار آدم‌های ناسالم می شوند، و همه اینها باعث تیره شدن فضای کار و فعالیت های اقتصادی می شود.
از طرف دیگر وقتی صرافان مجاز، غیر فعال می شوند و کار به دست صرافان غیر رسمی می افتد، کار نظارت به درستی انجام نمی شود، دولت هم از مالیات حقه خود محروم می شود، مردم هم ضرر می کنند چون هم خدمات را گرانتر دریافت می‌کنند و هم احتمال خطر برای آن معاملات بسیار زیادتر خواهد بود. لذا بايد مقررات دست و پاگير كاهش يابد و نارسايي هاي موجود با كمك صرافي ها، بازار متشكل ارزي و نيما و... برطرف شود. 

بازار متشکل ارزی در مرحله آزمایش قرار دارد

از سوي ديگر، یک فعال بازار ارز درباره وضعیت بازار متشکل ارزی گفت: این بازار فعلا در مرحله آزمایش قرار دارد و پس از پایان تمام بررسی‌ها راه‌اندازی خواهد شد.
وی از تایید مدارک 63صراف برای ورود به بازار متشکل ارزی خبر داد و افزود: از بین 533صرافی که مجوز بانک مرکزی دارند، 79صراف برای ورود به بازار متشکل ارزی ثبت‌نام کرده‌اند که تا کنون مدارک 63صرافی مورد تایید قرار گرفته است که رقم بسیار کمی است و و قریب به اکثر ‌صرافی های بانکی اقدام به ورود به بازار متشکل ننموده اند.
او همچنین با اشاره به مشکل صرافان برایخرید ارز صادراتی تجار بیان کرد: صرافی‌ها نمی‌توانند ارز حاصل از صادرات تجار و اشخاص که به صورت حواله هستند را درسامانه سنا به واردکنندگان بفروشند و از همین رو در خرید این ارز با صادرکنندگان مشکل دارند.
این فعال بازار ارز گفت: بنابر قوانین بانک مرکزی برخی از صرافی‌ها نمی‌توانند در سامانه نیما ارز صادرکنندگان را بخرند و به واردکنندگان  با مدارک‌قانونی به صورت سنایی بفروشند و تنها صادرکنندگان و وارد کنندگان مجاز به خرید و فروش در سامانه جامع تجارت هستند که دلیل آن مشخص نیست.
به گفته وی، صرافان در صورت نبودن محدودیت با اکثر توان قادرند ارز اشخاص و حاصل از صادرات را در چهار چوب قوانین معامله، خریده و گره گشای محدودیت‌های تحریمی باشند.

قیمت طلای جهانی به زیر ۱۵۰۰ دلار برگشت

قیمت طلا در بازارهای جهانی ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد.
به گزارش رویترز، پس از چندین افزایش متوالی و عبور از کانال ۱۵۰۰ دلاری، قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهشی شد و در معاملات روز جمعه، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل به ازای ۱۴۹۵.۷۹ دلار مبادله شد. قیمت طلا این هفته پس از آن مجددا در مدار صعودی قرار گرفت که دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا در سخنانی اعلام کرد عجله‌ای برای رسیدن به توافق تجاری با چین ندارد و هرگونه توافقی با این کشور باید طبق شرایط مورد نظر آمریکا باشد.
از زمان تشدید اختلافات تجاری بین واشنگتن و پکن، آمریکا بر واردات کالاهایی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از چین تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی اعمال و تهدید کرده است که از یکم سپتامبر (هشت روز دیگر) بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی خود از چین تعرفه ۱۰ درصدی اعمال خواهد کرد. چین از طرف دیگر اعلام کرده است که هرگونه اقدام آمریکا را تلافی خواهد کرد.
رابرت کاپلان- مدیر دفتر منطقه‌ای بانک مرکزی آمریکا در دالاس گفته است که جنگ تجاری باعث افزایش اقبال معامله‌گران به دارایی های امن‌تر شده است.
برخلاف طلا، قیمت نقره در بازارهای جهانی به مسیر صعودی خود ادامه داد و هر اونس نقره با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل به ازای ۱۷.۰۲ دلار معامله شد. کارولین یو ماور- مدیر بخش چین در بانک " بی ان پی پاری با" فرانسه گفت: ریزش ارزش یوان در معاملات امروز خیلی معامله گران را نگران نکرد چرا که بانک مرکزی و سایر بانک‌های دولتی چین قدرت مداخله زیادی در بازارهای ارز دارند. با این حال تداوم این روند می تواند تقاضا برای خرید طلا را افزایش دهد.

عقب‌گرد ۰.۲ درصدی شاخص دلار

منتظر ماندن معامله گران برای تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ بهره باعث کاهش تقاضای خرید اسکناس سبز شد.
به گزارش رویترز، با کاهش رشد اقتصادی کشورهای جهان و تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین، معامله گران بیش از هر زمان دیگری منتظر اتخاذ سیاست های محرک بیشتر توسط بانک های مرکزی در سراسر جهان هستند. فعالان بازار می‌گویند بانک مرکزی امریکا احتمالا این ماه نیز یک مرتبه دیگر نرخ بهره را کاهش خواهد داد تا رشد اقتصادی آمریکا را تقویت کند.
با این حال این احتمال وجود دارد که جروم پاول- رئیس فدرال رزرو با کاهش شدید نرخ بهره مخالفت کند و همین مساله باعث شده است تا معامله گران فعلا رویکرد صبر و انتظار را  برای مشخص‌تر شدن موضع بانک مرکزی آمریکا اتخاذ کنند. پاول امروز در خصوص چشم انداز اقتصادی آمریکا و احتمال وقوع رکود سخنرانی خواهد کرد.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۲ درصد کاهش به ۹۸.۱۴۸ واحد رسید و در برابر ین ژاپن نیز دلار با افت مشابه ۰.۲ درصدی به ازای ۱۰۶.۴۱ ین مبادله شد
استر جورج- رئیس دفتر منطقه ای فدرال رزرو در کانزاس و پاتریک هارکر- رئیس دفتر منطقه ای فیلادلفیا گفته اند که پس از کاهش نرخ بهره ماه گذشته، نیازی به اعمال یک بسته محرک بزرگ برای تقویت رشد اقتصادی وجود ندارد. کیتی لین- استراتژیست ارزی در بانک بارکلی گفت: این ریسک وجود دارد که پاول در سخنان امروز خود شانس کاهش نرخ بهره را باز هم کاهش دهد هر چند که فعالیت بازار در ماه گذشته عمدتا بر این فرض جلو رفت که نرخ بهره کاهش خواهد یافت.
سیاست گذاران بانک مرکزی آمریکا با یکدیگر بر سر کاهش یا حفظ نرخ بهره در سطح کنونی هم‌عقیده نیستند. ادوارد مویا- تحلیل‌گر ارشد در موسسه "اواندا" گفت: در حالی که در برخی از نقاط جهان نرخ بهره منفی شده است، فشار بر بانک مرکزی آمریکا برای کاهش نرخ بهره افزایش پیدا کرده است.
امروز یورو نسبت بدون تغییر در مقایسه با روز قبل به ازای ۱.۱۰۸۶ دلار مبادله شد.