:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران:

سیاست‌های اخیر بانک مرکزی باعث بازگشت اعتماد به بخش خصوصی شده است

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سیاست‌های اخیر بانک مرکزی درست‌تر از گذشته است و سبب شده که اعتماد به بخش خصوصی و صادرکنندگان برگردانده شود.
کد خبر: ۱۳۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳

اقتصادگردان- محمدرضا مودودی در خصوص راه‌اندازی بازار متشکل ارزی اظهار کرد: این بازار در نظر دارد به نوعی فضای مبادله پول و ارز را تسهیل کند و آنرا از بند بروکراسی‌های اداری همچون بازگشت ارز به سامانه نیما و نرخ تعیینی که سبب دغدغه صادرکنندگان و تولیدکنندگان است، خارج کند.

وی افزود: این بازار تلاش دارد که جریان بازار را به سمت بازار آزاد هدایت کند و میان ارز حاصل از صادرات، تقاضا برای این ارز و نحوه تامین آن ارتباط برقرار کند و به نوعی این ارتباط را تسهیل کند، بیشترین هدف این بازار خروج ارز از چند نرخی و حرکت به سمت شفافیت است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که برخی منتقدین معتقدند ایجاد این بازار به چند نرخی شدن ارز دامن می‌زند، خاطرنشان کرد: سیاست‌های اخیر  بانک مرکزی درست‌تر از گذشته است و سبب شده که اعتماد به بخش خصوصی و صادرکنندگان برگردانده شود.

مودودی تصریح کرد: خبر خوبی که رئیس بانک مرکزی اعلام کردند این است که در سال ۹۷ حدود ۶۲ درصد از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بازگشته و اگر در سیاست‌های ارزی اصلاحاتی ایجاد شود، دیگر نیازی به تشکیل بازار متشکل ارزی نیست.

وی اضافه کرد: در حقیقت ما نباید وارد چند نرخی شدن ارز شویم، زیرا زمینه ایجاد فساد، رانت و انحراف از برنامه‌های کلان اقتصادی را فراهم می‌کند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقدند که این بازار نیز مشابه بازار آتی سکه بوده و نتیجه‌ای نخواهد داشت، گفت: تا زمانی که دولت به بخش خصوصی ورود کند و به صورت تکلیفی و دستوری عمل کند، این جریانات وجود دارد. در حقیقیت بازار باید تعیین‌کننده باشد و هرچه فضا برای هم‌پوشانی عرضه و تقاضا فراهم‌تر باشد، این اتفاقات خطرناک کمتر رخ خواهد داد.