:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
روند انتخابات کمیسیون‌های 18 گانه پارلمان بخش خصوصی

منتخبان جدید اتاق ایران

اعضای هیات رییسه کمیسیون‌های 18گانه اتاق ایران مشخص شدند.
کد خبر: ۱۳۹۹۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
اقتصادگردان- انتخابات کمیسیون‌های اتاق بازرگانی در روزهای 26 و 27 مردادماه 98 در ساختمان اتاق ایران برگزار شد و نمایندگان بخش خصوصی، رییس و نواب رییس هجده کمیسیون‌ تخصصی اتاق بازرگانی ایران را انتخاب کردند. منتخبین در دوره نهم با رای اعضا، مسوولیت کمیسیون‌های اتاق بازرگانی ایران را بر عهده خواهند داشت. اما نتایج به دست آمده از این انتخابات نشان می‌دهد، هشت عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در هیات رییسه کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران حضور دارند. اما نگاهی به فهرست اسامی برگزیدگان در چند کمیسیون مهم، نشان از این دارد که با رای اعضا، «جمشید نفر» به عنوان رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی برگزیده شده است. از سوی دیگر، «کاوه زرگران» در رقابتی نزدیک با «خسرو فروغان گران سایه» و با رای اعضا سکان کمیسیون تازه شکل گرفته بازرگانی داخلی را به دست گرفت. همچنین نتایج این انتخابات حاکی از این است که با رای اعضا «سید محمد جعفری» رییس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات، «ابوالفضل روغنی» رییس کمیسیون صنایع  و «بهرام شکوری» رییس کمیسیون معادن وصنایع معدنی شدند.

     برگی دیگر از انتخابات اتاق

کمیسیون‌های تخصصی در پارلمان بخش خصوصی در راستای اجرای بند (د) ماده ۱۶ اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مصوب پانزدهم اسفند ۱۳۶۹ به عنوان اتاق فکر و بازوهای مشورتی بخش خصوصی شکل گرفته است. این کمیسیون‌ها متشکل از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران هستند که علاوه بر حوزه تخصصی خود مسائل عمومی اقتصاد کشور و موضوعات بین‌المللی را مورد بررسی، نقد و تحلیل قرار داده و در شکل دهی نظرات اتاق ایران به عنوان مشاور سه قوه نقش موثری دارند. این نظرات به صورت گزارش، نقد، پیشنهاد و تحلیل در اختیار سایر نهادهای متخصص نیز قرارمی گیرد. 26 خردادماه سال 98 گام پایانی انتخابات اتاق بازرگانی ایران برداشته شد و با انتخاب «غلامحسین شافعی» به عنوان رییس پارلمان بخش خصوصی و «حسین سلاح‌ورزی، مسعود خوانساری، محمدرضا انصاری و محمدامیرزاده» به عنوان نواب رییس و «غلامحسین جمیلی، خزانه‌دار و کیوان کاشفی» به عنوان منشی هیات رییسه، پرونده انتخابات هیات رییسه اتاق ایران در این دوره از انتخابات بسته شد.  پس از این، اما انتخاب و تعیین کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا و در نخستین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در دوره نهم که تیرماه در اتاق مشهد برگزار شد، موضوع عنوان کمیسیون‌های تخصصی مورد بحث قرار گرفت. برای تعیین نام کمیسیون‌های تخصصی دوره نهم ابتدا ۱۷ عنوان کمیسیون از سوی هیات نمایندگان به بحث و رای گذاشته شد که در نهایت، پس از اعلام نظر اعضای هیات نمایندگان ۱۸ عنوان با ۸۶ درصد آرا تصویب شد. در این میان، اما تشکیل کمیسیون تلفیق با رای منفی اکثریت اعضا مواجه و سپس عنوان «آب» نیز به کمیسیون کشاورزی اضافه شد. بر این اساس ۱۸ کمیسیون تخصصی در دوره نهم هیات نمایندگان اتاق ایران تشکیل شد که تعداد و همچنین برخی عناوین آن نسبت به دوره هشتم متفاوت است.  با مشخص شدن عناوین کمیسیون‌ها، فرایند انتخابات هیات رییسه 18کمیسیون تخصصی دوره نهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، کلید خورد و با برگزاری انتخابات درونی، اعضای کمیسیون‌ها، هیات رییسه خود را شناختند. در این انتخابات که طی روزهای 26 و 27 مرداد ماه در ساختمان اتاق ایران برگزار شد، نتایج رای‌گیری هیات‌رییسه کمیسیون‌ها  مشخص شد.

     انتقاد از روند برگزاری انتخابات کمیسیون‌ها

در این میان اما برخی از اعضای هیات نمایندگان نسبت به روند برگزاری انتخابات هیات رییسه کمیسیون‌ها انتقاد داشتند  به‌طوری که کاوه زرگران که به تازگی ریاست کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران را هم به عهده گرفته است، طی اظهاراتی از روند برگزاری انتخابات هیات رییسه کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران انتقاد کرد. این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در سومین نشست هیات نمایندگان به روند برگزاری انتخابات هیات رییسه کمیسیون‌های تخصصی گریزی زدو گفت: متأسفانه در انتخابات هیات رییسه کمیسیون‌ها شاهد اتفاق تلخی بودم. از سطوح مختلف اتاق یعنی از بین کارکنان و حتی معاون تلاش می‌شد که روی آرا و نتیجه انتخابات اثرگذار باشند و حتی این رفتارها به تهدید هم تبدیل شدند.البته زرگران در صحبت‌های خود از اشاره به افراد اجتناب کرد؛ اما از هیات رییسه خواست تا در جمعی خصوصی‌تر در مورد جزییات موضوع صحبت کند. ریاست کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران، از هیات رییسه اتاق ایران خواست تا با دقت‌نظر خاص خود اجازه ندهند، سنگ بنای چنین اعمالی در اتاق گذاشته شود؛ چراکه اگر به این مساله بی‌توجهی شود، بدعت ناشایستی در اتاق گذاشته و حتی ممکن است در انتخابات آتی شاهد مسائلی از این بدتر و حتی تقلب هم باشیم. زرگران تذکر در مورد این موضوع خاص را به این دلیل مطرح کرد که باید تلاش شود اتاق همچنان نماینده و صدای بخش خصوصی باشد و نه صدای گروهی خاص.

     چه خبر از هیات رییسه چند کمیسیون مهم؟

اما چه کسانی بر صندلی هیات رییسه 18 کمیسیون تخصصی اتاق ایران تکیه زدند. نتایج رای نشان از این دارد که از اتاق تهران 8 عضو توانسته‌اند با رأی نمایندگان بخش خصوصی، در ترکیب هیات رییسه کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران جای بگیرند. براساس فهرست اعلام شده از سوی دبیرخانه اتاق ایران، چهار عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، ریاست چهار کمیسیون تخصصی اتاق ایران را عهده‌دار شدند. بر اساس آنچه در اطلاعیه دبیرخانه کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران آمده، «حمیدرضا صالحی، کاوه زرگران، محمدرضا طلایی و افشین کلاهی» به ترتیب بر مسند ریاست کمیسیون‌های «انرژی»، «بازرگانی داخلی»، «فناوری، اطلاعات و ارتباطات» و «کسب و کارهای دانش‌بنیان» تکیه زدند. همچنین «ناصر ریاحی»، عضو هیات رییسه و خزانه‌دار اتاق تهران در کمیسیون «حقوقی و حمایت قضایی و مقررات»، «حسن فروزان‌فرد، فرزین فردیس و سجاد غرقی»، دیگر اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، در کمیسیون‌های «توسعه پایدار، محیط زیست و آب»، «کسب وکارهای دانش بنیان» و «معادن و صنایع معدنی» اتاق ایران به عنوان نواب‌رییس برگزیده شدند.  البته اعلام فهرست منتخبین کمیسیون‌های 18 گانه اتاق ایران، نشان از این دارد که هر کدام از اتاق‌های سراسر کشور هر کدام به نوعی در انتخابات این دوره از اتاق سهم داشته‌اند. در این بین، اما برخی از طیف‌ها وجریان‌ها که نتوانستند در هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران کرسی‌های لازم را به دست بیاورند، به نظر می‌رسد یک‌بار دیگر، در جایگیری نیروهای خود در کمیسیون‌های تخصصی و مهره‌چینی چندان موفق عمل نکردند و به اهداف موردنظر خود دست نیافته و ناکام ماندند.

    اما اعضای هیات رییسه 18 کمیسیون چه‌کسانی  هستند؟

براساس نتایج رای‌گیری هیات رییسه کمیسیون‌های ۱۸گانه اتاق بازرگانی ایران، «ابوالفضل روغنی» به عنوان رییس، «نیما بصیری تهرانی» نایب‌رییس اول و «عباس جبالبارزی» نایب‌رییس دوم در کمیسیون صنایع انتخاب شدند. با توجه به سال رونق تولید و معضلاتی که بخش صنعت و تولید کشور با آن درگیر هستند، کمیسیون صنایع باید با واکاوی چالش‌های پیش روی صنایع و بنگاه‌های کوچک ومتوسط درصدد تدوین راهبردهای عملیاتی و نسخه راهی برای برون رفت صنایع از این وضعیتی که بدان دچار است، باشد وتنها به دنبال برگزاری نشست‌های بی‌حاصل نباشند. اما در کمیسیون معادن و صنایع معدنی، که با رای اعضا، سکان آن به «بهرام شکوری» رسید و «سجاد غرقی» و «غلام سرور نوتی زهی» نیز به ترتیب به عنوان نایب‌رییس اول و نایب‌رییس دوم انتخاب شدند، هم باید تمام توان خود را برای توسعه معادن و صنایع معدنی واینکه بخش خصوصی چگونه می‌تواند راهبر این بخش مهم اقتصادی باشد، به کار بگیرند.  در ادامه روند انتخابات، اعضا با رای خود در کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی، «جمشید نفر» را به عنوان رییس و «محمدعلی محمد میرزاییان» و «سیدمصطفی موسوی» را به ترتیب به عنوان نایب‌رییس اول و نایب‌رییس دوم برگزیدند. اما با توجه به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی که پیش روی صادرکنندگان طی سال‌های 97 و 98 وجود داشت، وجود این کمیسیون از اهمیت بالایی برخوردار است واز جایگاه مهمی برای بازپس‌گیری بازارهای صادراتی که دراین سال‌ها از دست رفتند، دارد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه اخیرا قائم مقام وزارت بازرگانی از راه‌اندازی «ستاد توسعه صادرات» سخن گفته است و از آن‌سو، دولت هم به دنبال تقویت حضور رایزنان بازرگانی در بازارهای هدف صادراتی است، کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی می‌تواند با ارایه راهکاری عملیاتی، دولت را ترغیب کند که بخش خصوصی را برای پیشبرد این اهداف، بیشتر به بازی بگیرد تا موانع و چالش‌های که پیش روی صادرکنندگان قرار دارد، با نسخه بخش خصوصی برداشته شود.

اما از کمیسیون تازه شکل گرفته «بازرگانی داخلی» چه خبر؟ چه کسانی سکان این کمیسیون جدید را به دست گرفتند؟ نتایج به دست آمده از روند انتخابات در این کمیسیون حاکی از این است که «کاوه زرگران» که ریاست کمیسیون کشاورزی اتاق تهران را نیز درکارنامه خود دارد، با رای اعضا از این پس هدایتگر اصلی این کمیسیون جدید خواهد بود. اما در کنار او، «خسرو فروغان گران سایه» که با رای بسیار نزدیک نتوانست «زرگران» را از پیش روی بردارد، به عنوان نایب‌رییس اول انتخاب شد. همچنین «سیداسماعیل یزدان پناه» نایب‌رییس دوم کمیسیون بازرگانی داخلی را از آن خود کرد.  اما به نظر می‌رسد، شکل‌گیری کمیسیون بازرگانی داخلی، از چند نظر حایز اهمیت است؛ نخست اینکه در سال جاری شاهد نوعی آشفتگی در بازارهای کالایی بودیم که معیشت مردم را به نوعی نشانه گرفته بود، که چنین کمیسیونی می‌تواند با به کارگیری روش‌های کارآمد برای نظم بخشی به بازار به کمک دولتمردان بیاید. از سوی دیگر، با لغو قانون انتزاع از سوی سران قوا و تفویض اختیارات حوزه بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت «صمت»، حضور این کمیسیون برای پیشبرد اهداف بازرگانی داخلی و به خصوص تنظیم بازار پررنگ‌تر هم خواهد بود. از این منظر، این کمیسیون در شروع فعالیت خود، می‌تواند موضوعاتی چون «طرح تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت، حذف دلار 4200 تومانی برای واردات گروه کالاهای اساسی و رصد تجمیع فعالیت‌های بازرگانی در وزارت صمت و...» را برای بررسی بیشتر در دستور کار خود قرار دهد و نتایج بررسی‌های کارشناسی خود را در اختیار دولتمردان قرار دهد.

اما در ادامه انتخابات هیات رییسه کمیسیون‌های تخصصی، چه کسانی به عنوان هیات رییسه کمیسیون «تسهیل تجارت و مدیریت واردات» انتخاب شدند. نتایج رای‌گیری به دست آمده نشان می‌دهد، با رای اعضاء «سیدمحمد جعفری» رییس، «محمدرضا فاروقی» نایب‌رییس اول و «پرهام رضایی» نایب‌رییس دوم شدند. وجود کمیسیون «تسهیل تجارت و مدیریت واردات» نیز با توجه به بی‌نظمی که طی سال‌های 97 و 98 بر روند واردات و ثبت سفارش کالاها گذشت، قطعا نقش پررنگی در مدیریت واردات بر عهده خواهد گرفت. البته با اتمام انتخابات هیات رییسه، جلسات این کمیسیون‌ها به زودی با دستورکارهای مشخص برگزار خواهد شد. در ادامه این گزارش، فهرست کامل اعضای هیات رییسه دیگر کمیسیون‌های اتاق ایران در جدولی جداگانه آورده شده است.