:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
همتي، در آستانه هفته دولت برنامه هاي بانك مركزي براي بهبود وضعيت اقتصادي را تشريح كرد

تشريح بيش از 20 برنامه بانك مركزي؛ ارسال نام ۷ بدهکار کلان بانکی / برنامه جديد تسهيلات دهي بانك ها در سه هفته آينده

سیاست جدید رونق تولید و تسهيلات دهي در سه هفته آينده، انتشار اوراق براي نيازهاي دولت، نياز شركت ها و انتشار اوراق در فرابورس، تامين دارو و کالاهای اساسی، تخصيص ارز براي واردات، فروش اموال مازاد بانک‌ها، اصلاحات نظام بانكي، موضوع كسري بودجه دولت، اعلام رقم بدهي دولت به بانك ها و بدهي بانك ها به بانك مركزي، ثبات بازار ارز، دلیل تعویق در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، قدرت خريد مردم و كنترل تورم، بهبود وضعيت بازار مسكن، وام ازدواج، افزايش اشتغال، درآمد نفت و شرايط اضطرار و صندوق توسعه ملي، افزايش پايه مالياتي و قيمت بنزين، كاهش بدهي خارجي، بررسي قانون بانكداري و بانك مركزي در مجلس، اينستكس و خريد نفت ايران توسط اروپا
کد خبر: ۱۳۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
اقتصاد گردان - عبدالناصر همتي با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای بدهکاران کلان بانکی گفت: نام ۷ بدهکار دانه درشت را در قالب نامه ای به شورای عالی سران قوا فرستادم. چند سالی است که کمیته فرادستگاهی در این زمینه فعالیت می‌کند. هریک از این افراد بین هزار تا ۳ هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهی دارند.
 رئيس كل بانك مركزي در آستانه هفته دولت، با اشاره به برنامه هاي دولت و بانك مركزي براي بهبود شرايط بخش هاي مختلف اقتصاد كشور،  توليد و واحدهاي اقتصادي، در مورد بيش از 20 برنامه دولت و بانك مركزي از جمله اعلام اسامی ۷ بدهکار دانه درشت بانکی، سیاست جدید رونق تولید و تسهيلات دهي در سه هفته آينده، انتشار اوراق براي نيازهاي دولت، نياز شركت ها و انتشار اوراق در فرابورس،  تامين دارو و کالاهای اساسی، تخصيص ارز براي واردات، فروش اموال مازاد بانک‌ها، اصلاحات نظام بانكي، موضوع كسري بودجه دولت، اعلام رقم بدهي دولت به بانك ها و بدهي بانك ها به بانك مركزي، ثبات بازار ارز، دلیل تعویق در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، قدرت خريد مردم و كنترل تورم، بهبود وضعيت بازار مسكن، وام ازدواج، افزايش اشتغال، درآمد نفت و شرايط اضطرار و صندوق توسعه ملي، افزايش پايه مالياتي و قيمت بنزين، كاهش بدهي خارجي، بررسي قانون بانكداري و بانك مركزي در مجلس، اينستكس و خريد نفت ايران توسط اروپا، نكاتي را مطرح و برنامه هاي دولت و بانك مركزي در اين زمينه را تشريح كرد. 

 دلیل تعویق در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی 

 همتی با اشاره به وضعیت بازار متشکل ارزی گفت: در زمینه راه‌اندازی بازار متشکل ارزی متاسفانه تاریخی برای شروع به کار این سامانه اعلام شد و همین مسئله باعث شد تا اقدامات لازم برای بهره‌برداری به سرعت انجام شود که زمانی که پیشرفت بیشتر شد، بررسی کردیم و متوجه شدیم که پیچیدگی‌های سامانه بسیار زیاد است؛ شرکتی که این بازار را شکل داده و بانک مرکزی نیز نهاد ناظر آن به شمار می‌رود تصمیم داشت تا این سامانه با یک یا دو بانک شروع به کار کند اما بانک مرکزی تاکید داشت که باید حداقل چند بانک برای شروع در این سامانه مستقر باشند که بانک‌ها اعلام آمادگی کردند اما سیستم نرم افزاری ریالی و ارزی برخی بانک‌ها با سامانه همخوانی نداشت و باید آزمایشات و اقداماتی انجام می‌شد تا مشکلات رفع و اتصال بر قرار شود.
وی افزود: هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ صرافی در بازار متشکل ارزی ثبت نام کرده‌اند که نیاز است تا دوره آموزشی آن‌ها طی شود، اعتقاد دارم کار نباید نادرست شروع شود چرا که این موضوع  برای سیستم و کشور خوب نیست؛ بر همین اساس باید در این زمینه اطمینان پیدا کنم در همین راستا نیز تا زمان قطعی شروع به کار تاریخی اعلام نخواهد شد. عدم شروع به کار بازار متشکل ارزی در حال حاضر مشکلی ایجاد نکرده چرا که در بازار ثبات حاکم است و مشکلی وجود ندارد.

۶.۲ میلیارد دلار برای دارو و کالاهای اساسی

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: بالغ بر ۶.۲ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو از سوی بانک مرکزی با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و نیمایی تامین شد و به واردکنندگان تخصیص داده شده است و تا پایان سال نیز پیش‌بینی‌ها برای ادامه روند تخصیص ارز به کالاهای اساسی و دارو انجام شده است؛ علاوه بر ذخایر روزمره ذخایر استراتژیکی وجود دارد که برای روز مبادا نگهداری شده تا نگرانی وجود نداشته باشد.

در زمینه کالاهای اساسی هیچگونه مشکلی نداریم

همتی با بیان این که در حوزه کالاهای اساسی هیچگونه مشکلی وجود ندارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام و در بندرها وجود دارد که هنوز ترخیص نشده است که نسبت به میزانی که سال گذشته وجود داشته در حدود ۹۰ درصد بیشتر است؛ از سویی دیگر  آمارها حاکی از آن است که واردات نسبت به سال گذشته در زمینه کالاهای اساسی ۶۲ درصد افزایش یافته است.

تخصیص ۱۴.۲ میلیارد دلار ارز برای واردات در شرایط تحریم

عبدالناصر همتی با اشاره به حجم واردات در شرایط سخت تحریم گفت: در حدود  ۱۴.۲ میلیارد دلار ارز برای واردات تا به امروز تامین شده این در حالی است که سخت‌ترین شرایط تحریم برای کشور برقرار است از سویی دیگر برخی کشورها برای واردات همکاری نمی‌کنند و فشار زیادی در سیستم بانکی برای مبادلات پولی وجود دارد.
بانک‌ها موضوع فروش اموال مازاد را جدی بگیرند
رییس کل بانک مرکزی درباره فروش اموال مازاد بانک‌ها اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که در سیستم بانکی داریم بحث اموال مازاد است که باید بانک‌ها در این زمینه جدیت بیشتری داشته باشند؛ مجلس بر اساس قانون در خصوص فروش اموال مازاد تاکید داشته و بانک‌هایی که اموالی را نفروخته‌اند به سازمان امور مالیاتی برای پرداخت مالیات خاصی معرفی می‌شوند.بانک مرکزی همانطور که در بخشنامه‌ای تاکید کرده بود موضوع فروش اموال مازاد اهمیت بسیار زیادی دارد و در تایید صلاحیت مدیران اثر گذار است؛ در صورتی که مدیرات بانک‌ها رعایت‌های لازم را نداشته باشند عزل خواهند شد.

اقدامات چراغ خاموش بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی

وی خاطر نشان کرد: اصلاح نظام بانکی سخت است و دولت قصد ندارد تا این موضوع را پیگیری کند اما این موضوع نادرست است؛ اصلاح نظام بانکی به طور جدی در دستور کار  بانک مرکزی است که به صورت چراغ خاموش پیگیری می‌شود؛ بانک‌های ناتراز را در حال شناسایی و کنترل هستیم .اقداماتی از سوی بانک مرکزی در راستای اصلاح نظام بانکی برای شناسایی بانک‌های ناتراز، فروش اموال و در درصد سهامداری مالکین در حال انجام است که در دو هفته آینده این موضوعات در دستور کار شورای پول و اعتبار خواهد بود.
رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: یکی از کارهای مهم شورای پول و اعتبار طرح امهال بود که از زمانی که قانون بانکداری اسلامی ایجاد شده بود، این موضوع وجود نداشت؛ تاکید دارم که در حوزه اصلاح نظام بانکی نباید عجله کرد چرا که مشکلات یک شبه وجود نیامده که یک شبه بخواهد حل شود.بانک‌ها امسال اموال مازاد را خوب به فروش رسانده‌اند و عملکرد خوبی داشتند.

کاهش ۳۰ هزار میلیارد تومانی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

اضافه برداشت یکی از مشکلات بانک مرکزی بود و بانک مرکزی در یک سال اخیر اجازه نداده تا بانک‌ها اضافه برداشت داشته باشند که مسئله بسیار مهمی به شمار می‌رود؛ بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی حدود بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و  بدهی دولت به بانک‌ها نیز دارای اختلاف نظری به دلیل سود برای بدهی است که مقرر شده تا با وزارت اقتصاد و برخی دیگر از مسئولان در این بخش موضوع رفع شود تا مشخص شود که بدهی دولت به بانک‌ها به صورت رسمی اعلام و شفاف شود.

تسهيلات و رونق توليد از سه هفته آينده

رییس کل بانک مرکزی از برنامه افزایش تسهیلات در بخش‌های مسکن و صنعت خبر داد و گفت: سیاست جدید نظام بانکی برای رونق تولید از ۳ هفته آینده اجرایی می شود.پس از شوک ارزی و تورمی که در اقتصاد ایجاد شد اختلالاتی در اقتصاد به وجود آمد  و تلاش شده که  بر مشکلات فائق آییم و ثبات نسبی ایجاد شده و مشکلات در بخش تولید را  تا حدودی رفع کرده ایم.
وی با بیان اینکه، در حد قابل قبولی توانستیم پول ملی را تقویت کنیم و امسال نیز سال رونق تولید است، گفت: ماهیانه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دهی انجام می شود که البته سهم بخش صنعت ۳۰ درصد، بخش کشاورزی ۹ درصد و بخش مسکن حدود۱۳ تا ۱۴ درصد است که در نهایت حدود ۶۰ درصد منابع به بخش تولید اختصاص می یابد .

سهم مسكن 20 درصد مي شود

 رییس کل بانک مرکزی از برنامه افزایش تسهیلات در بخش‌های مسکن  و صنعت خبر داد و گفت:  تسهیلات بخش مسکن از ۱۳ تا ۱۴ درصد به ۲۰ درصد افزایش  می‌یابد.
 وی با اشاره به برخی اظهارات در خصوص همراهی بانک مرکزی برای بخش تولید، گفت: منابع ما محدود است  این در حالی است که  از ابتدای سال ۸ هزار میلیارد تومان کمک به سیل زدگان  انجام شده و  ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم  در نظر گرفته شده  است ضمن اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان تعهدات قرض الحسنه داریم  و نباید گفت که بانک ها وام نمی‌دهند و اگر به بانک‌ها فشار بیاوریم بانک‌ها به سمت بانک مرکزی می روند و این امر فشار بر بانک مرکزی  است این در حالی است که  رونق فقط پول نیست و باید علاوه بر اینکه بهره وری افزایش یابد تقاضا برای محصولات نیز باید رشد کند  و همه اینها جزئی از رونق تولید است.
رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه، اولین وظیفه بانک مرکزی حفظ ثبات  است و کمک به تولید وظیفه فرعی است ، گفت: طرحی در کمیته نقدینگی در حال بررسی است  و بدون پول تورمی می توانیم به تولید کمک کنیم.

حمايت از زنجيره تامين بدون ركود تورمي

همتی از طراحی طرحی در کمیته نقدینگی بانک مرکزی خبر داد که براساس آن بدون ایجاد رکود تورمی، از زنجیره تامین حمایت خواهد شد. براساس این طرح و با حمایت بانک مرکزی و شبکه بانکی، واحدهای تولیدی، نهادهای تولیدی مورد نیاز خود را با گواهی تضمین بانکی می فروشند. اوراق مذکور قابل فروش در سامانه فرابورس بوده و فرد می‌تواند آن را فروخته یا صبر کند تا سررسید سالیانه آن را دریافت کند.
رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد که این طرح برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی است و در صورت مثبت بودن شرایط ظرف چند هفته آینده نهایی و اجرایی می شود.
همتی با بیان اینکه بعد از ایجاد ثبات در بازار ارز، بانک مرکزی فراغت بیشتری برای تمرکز بر مشکلات نقدینگی بنگاه ها یافته است، گفت: در سفرهایی که به استان های مختلف داشته ام، رونق تولید را احساس کرده ام البته این طور نیست که مشکلی نباشد. بانک‌ها آمادگی کمک به رونق تولید را دارند و من هم از آنها خواهش کرده ام تا اولویت خود را به تامین سرمایه در گردش بدهند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه بخش بزرگی از تسهیلات بانک‌ها در حقیقت استمهال وام های قبلی است و پول جدیدی به واحدها تزریق نمی شود، اظهار داشت: سرمایه در گردش اساسا وامی یکساله است. من هم قبول دارم که این موضوع ناشی از امهال وام های قبلی است اما اگر امهال نشوند، واحدهای تولیدی گرفتار می شوند و پرداخت این وام ها نیز کمک به تولید است.

 ثبات بازار مهم تر از نرخ ارز

رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: با کاهش ۱۸ درصد نرخ ارز دلار، نرخ ارز ۱۴ و ۵۰۰ بود ولی این رقم در روزهای اخیر و در بازار آزاد به ۱۱هزار و ۵۰۰ رسیده است.
وی با بیان اینکه ثبات بازار از نرخ برای بانک مرکزی مهم تر است، اظهار داشت: سرمایه گذاران و کارآفرینان باید نسبت به آینده مطمئن باشند و نباید نوسانات زیاد داشته باشیم زیرا که به نفع تولید و کشور نیست. بدنبال آن هستیم تا تقاضاهای کاذب، بحث های مربوط به خروج سرمایه از کشور و تقاضاهای سفته بازانه را کاهش دهیم. بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز در ماه های گذشته روان شده است.

 تب ابر تورم و ونزوئلایی شدن کنترل شد

 همتی درباره کاهش قدرت خرید مردم و حفظ ارزش پول ملی تصریح کرد: تورم ظرف چهار ماه گذشته کنترل شده و تورم ماهانه و نقطه به نقطه کاهنده بوده است. البته این موضوع به معنای کاهش قیمت ها نیست بلکه به معنای جلوگیری از رشد قیمت هاست. در ماه های گذشته به طور مثال ۵ درصد رشد داشتیم که الان به کمتر از ۲ درصد در ماه رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: امروز دیگر تب ابر تورم و ونزوئلایی شدن کنترل شده است. البته می دانم که بیشترین فشار به قشر کم درآمد و افرادی با حقوق ثابت است تحمیل می شود.

وضعیت اشتغال

رییس کل بانک مرکزی گفت : در  ۳ ماه ابتدایی سال جاری ۳۲۰ هزار اشتغال زیادتر شده است که با کمک اشتغال روستایی این جهش شکل گرفته است و در عین حال بانک مرکزی ۸۰۰۰ میلیارد تومان تزریق برای اشتغال در نظر گرفته است.
همتی  اظهار  داشت : آمارها نشان می‌دهد که در سال ۹۷ در بخش کارگاه های صنعتی شاهد رشد منفی ۸.۵ درصدی بودیم که بیش از ۵۵ درصد این رشد منفی بخاطر صنایع اتومبیل سازی بوده است که با کمک بانک مرکزی و وزارت صمت ۴۰ هزار میلیارد ریال به قطعه سازها تسهیلات ارائه شد تا این روند به سمت مثبت شدن حرکت کند.

چشم انداز بازار مسکن

رییس کل بانک مرکزی در خصوص وضعیت بازار مسکن و روند معاملات آن گفت : تازه ترین آمارها که مربوط به مرداد ماه سال جاری است نشان می‌دهد که نرخ متوسط قیمت معاملات مسکن کاهش پیدا کرده است به طوری که در این دوره یکماهه اخیر ۳۰۰۰ معامله در سامانه ها به ثبت رسیده است که حاکی از آن است تقاضا در بازار مسکن کاهش پیدا کرده است.پس مشخص می شود که مسکن زیاد است. من واقعا به نقدینگی حساس هستم و ۲۴ درصدرشد نقدینگی فعلی زیاد است که باید در مسیر اصلاح قرار گیرد و نقش بازار مسکن در این میان مهم است.
رییس کل بانک مرکزی افزود : در همین زمینه دولت و وزارت مسکن قصد دارند که وارد ساخت مسکن شوند تا بتوانند این بازار را به سمت تعادل هدایت کنند و در همین زمینه دولت قصد دارد تا ۴۰۰ هزار مسکن بسازد و بانک مرکزی هم قصد دارد تا وام ساخت بدهد و بعدا به خریدار منتقل می شود.
همتی در خصوص وام مسکن و افزایش آن نیز گفت : وام برای خرید مسکن باید آسیب شناسی و تجزیه و تحلیل شود چرا که نقدینگی باید به صورت برنامه ریزی شده به بخش های مورد نیاز هدایت شود.

آمار وام ازدواج

رییس کل بانک مرکزی درباره آمار وام ازدواج افزود : در سال ۹۷ به میزان یک میلیون وام ازدواج پرداخت شده است و این در حالی است که در ۳ ماه اخیر ۳۸۰ هزار وام ازدواج پرداخت شده، ۱۲۰ هزار وام در حال نهایی شدن است و ۸۰ هزار وام ازدواج نیز در حال ثبت و آغاز پرداخت آن است.
همتی درباره ضامن برای وام ازدواج نیز گفت : روز چهارشنبه هفته جاری با صدور یک بخشنامه به سیستم بانکی ابلاغ می کنیم که با یک ضامن وام ازدواج هم پرداخت ها را انجام دهند.

۱۲ درصد درآمد نفتی برای اضطرار

وی در خصوص کسری بودجه دولت و اصلاح ساختار بودجه گفت: به هر حال ۳۰ درصد درآمدهای بودجه نفتی بود و امیدوار هستیم که بخشی از صادرات نفت کشور امسال احیا شود.
همتی افزود: با این حال در صورتی که صادرات نفت کشور نیز احیا نشود، پیش بینی کرده ایم که کمترین آسیب از محل کسری بودجه به بانک مرکزی وارد شود. در شورای عالی هماهنگی سران قوا نزدیک به ۶۲ هزار میلیارد تومان از سقف بودجه کاهش یافته که این موضوع نیز به تائید رهبر معظم انقلاب رسیده است.
رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: سال گذشته ۱۲ درصد از درآمدهای نفتی برای شرایط اضطرار کنار گذاشته و قرار شد در صورتی که نتوانیم درآمدهای نفتی را محقق کنیم، با تائید رهبر معظم انقلاب از این رقم برای جبران کسری بودجه استفاده شود.
وی با اشاره به راهکارهای سه گانه جبران کسری بودجه تصریح کرد: صندوق توسعه ملی برای مواقع ضروری ایجاد شده است. آیا ضروری تر از الان هم مگر وجود دارد؟
رئیس کل بانک مرکزی درباره انتشار اوراق نیز گفت: قرار است دولت بخشی از نیازهای خود را در حد محدود با انتشار اوراق تامین کند و بخش دیگری نیز از محل فروش اموال و دارایی ها باشد که وزارت اقتصاد آن را دنبال می‌کند.

افزایش پایه های مالیاتی 

همتی درباره افزودن پایه های جدید مالیاتی و لغو معافیت های مالیاتی برای جبران کسری بودجه تصریح کرد: در شرایطی هستیم که فشار و تحریم افزایش یافته و درآمدهای نفتی هم کاهش یافته است. تنها ۳۱۰ هزار میلیارد تومان از بودجه برای حقوق و دستمزد و بیمه است. وی افزایش پایه های مالیاتی را برای تامین بودجه امسال غیرممکن توصیف کرد و افزود: این درآمدها امسال محقق نمی شود برای سال آینده خواهد بود. بسیاری از معافیت های مالیاتی نیز مربوط به بخش کشاورزی است و نمی توان آن را لغو کرد.

افزايش قيمت بنزين

رئیس کل بانک مرکزی از رسانه ها و صدا و سیما خواست تا اطلاعات درست به مردم بدهند و گفت: بحث دیگر برای جبران کسری بودجه، افزایش قیمت بنزین است. اگر قیمت بنزین افزایش قابل توجه داشته باشد، باید آثار تورمی آن را نیز دید.

قانون بانكداري و بانك مركزي

وی درباره طرح مجلس برای قانون بانکداری و بانک مرکزی نیز تاکید کرد: بخشی از ایرادات ما به این طرح رفع شده و بخش دیگری هنوز رفع نشده است. ترجیح می دهیم تا زمانی که این طرح به صحن نیامده، درباره آن اظهار نظر نکنیم؛ هرچند که نظر دولت این است که این موضوعات در قالب لایحه به مجلس برود.
 
کاهش بدهی خارجی

همتی با بیان اینکه بدهی های خارجی کشور کاهش یافته است، تصریح کرد: در اواخر سال ۱۳۹۶ بدهی‌های خارجی کشور ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که با وجود مشکلات این رقم به ۹.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از ۱۴ میلیارد دلار برای واردات تامین ارز کرده ایم. سال گذشته نیز ۴۰ میلیارد دلار برای واردات تامین کردیم.

 اروپا نفت بخرد یا پیش خرید

وی در خصوص آخرین شرایط اینستکس نیز اظهار داشت: باید به این سامانه پول تزریق شود. مشکل ما با یک یا ۲ میلیارد دلار حل نمی شود. ما می‌خواهیم درآمدهای نفتی ایران در اینستکس جاری شود یعنی یا نفت ما را بخرند یا پیش خرید کنند.ما خواهان اعتبار قابل توجه در اینستکس هستیم. ارقامی که طرف مقابل می گوید برای ما اهمیتی ندارد. ما اعتبار برای خرید کالاهای اساسی نمی‌خواهیم بلکه طبق برجام باید خرید کالاهای تحریمی نیز در اینستکس دیده شود.