:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
در میزگرد آسیب‌شناسی صنعت پوشاک ایران بررسی شد

عارضه‌یابی بی‌پایان، مانع رونق تولید پوشاک

زمانی که ایران در تولید پوشاک از قدمت برخوردار بود، کشورهایی که اکنون به صورت موفق در این صنعت فعالیت می‌کنند حرفی برای گفتن نداشتند؛ اما اکنون این کشورها پیشرفت کرده و ایران درجا زده است.
کد خبر: ۱۳۹۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
اقتصادگردان- اینها گفته‌های فعالان اقتصادی صنعت پوشاک است که روز گذشته در میزگرد آسیب‌شناسی صنعت پوشاک ایران مطرح شد. متاسفانه اکنون تولیدکنندگان ایرانی با ۲۰ درصد ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند که 80 درصد مواد اولیه آن نیز وارداتی است، این در حالی است که باید تولیدکنندگان شناسایی و خودشان مامور واردات شوند؛ اما هنوز لابی‌ها اجازه این کار را نمی‌دهند. فعالان اقتصادی این حوزه بر این باورند که چندین سال است دولت به دنبال عارضه‌یابی در صنعت پوشاک است و هنوز به بحث رونق تولید نرسیده است، در حالی که مشکلات این صنعت مشخص است.

     برنامه توسعه تجارت پوشاک در مرحله اقدام

رییس اداره نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در میزگرد آسیب‌شناسی صنعت پوشاک ایران رشد صنعت پوشاک در سال‌های اخیر را معقول توصیف کرد و گفت: آخرین جلسات برنامه توسعه تولید و تجارت صنعت پوشاک در حال برگزاری است و این برنامه در مرحله اقدام است. این برنامه الزاماتی را مشخص کرده تا این صنعت در پنج سال به نقطه مطلوب برسد. امیرسعید صادقی با بیان اینکه ۲۸ سال پیش سهم صنعت پوشاک از ارزش افزوده ۲۱.۵ درصد بوده است، افزود: صنایع بزرگ همچون خودرو و فولاد رشد عجیب و غریب داشته‌اند، اما صنعت پوشاک نیز به اندازه خود در سال‌های اخیر رشد کرده است. او ادامه داد: باید توجه شود که آسیب‌پذیری صنعت پوشاک با صنایع بزرگ همچون خودرو و فولاد قابل مقایسه نیست. برای مثال قاچاق در صنایع بزرگ ممکن نیست. این مقام مسوول با بیان اینکه وقتی در صنعت پوشاک درباره تولیدکننده صحبت می‌کنیم، صنف و صنعت فرقی ندارد، گفت: در توزیع مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی پوشاک در سال گذشته نیز این مساله رعایت شد و تفاوتی بین واحد صنفی و واحد تولیدی در نظر گرفته نشد. او با اشاره به اشتغال‌زایی بالا در صنعت پوشاک، تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده و تامین منابع از جمله مواردی است که در این برنامه دیده شده و به سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام شده است. بنابراین اکنون تشکل‌ها باید اجرای این برنامه را از ما مطالبه کنند. صادقی گفت: فرصت‌های توسعه صنعت پوشاک، منابع، احداث فروشگاه و شرکت در نمایشگاه از جمله مواردی است که در برنامه وزارتخانه برای صنعت پوشاک در نظر گرفته شده است. صادقی با بیان اینکه علاوه بر طراحی و مد، بازاریابی و فروش نیز در برنامه صنعت نساجی دیده شده است، اظهار کرد: تهیه این برنامه شهریور ماه سال 94 شروع شده و اردیبهشت ماه امسال آخرین جلسات آن برگزار شده است و اکنون در مرحله اقدام است. او افزود: در زمینه مالیات بر ارزش افزوده درخواست کردیم که به تولیدکنندگان تخفیف‌هایی داده شود، اما امکان حذف کامل مالیات وجود ندارد. این مقام مسوول درباره اینکه چرا ۸۰ درصد مواد اولیه صنعت پوشاک وارداتی است، توضیح داد: چون نیاز صنعت پوشاک در کشور کم است، تنوع پارچه نیز محدود است و سفارش طرح‌های جدید صرفه اقتصادی ندارد. اما در یک کانتینر مواد اولیه وارداتی به کشور بیش از ۴۰۰۰ طرح مختلف وجود دارد. البته حل این مساله نیز در برنامه صنعت نساجی دیده شده است. یکی از تولیدکنندگان پوشاک نیز در پاسخ به این سوال گفت که علاوه بر کمبود تنوع، به دلیل قدیمی بودن تجهیزات صنعت نساجی، کیفیت پارچه‌های داخلی مطلوب نیست.

     ادامه حیات پوشاک با 20 درصد ظرفیت

همچنین در این میزگرد، مدیر علمی مرکز پژوهش‌های اتحادیه کوچک صنف پوشاک تهران با اشاره به اینکه تولیدات خانگی و زیرپله‌ای باید در جرگه سرانه تولید کشور قرار بگیرد، گفت: اکنون تولیدکنندگان پوشاک با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند. ولی‌پور اظهار کرد: تولیدات خانگی و زیرپله‌ای باید در جرگه سرانه تولید کشور قرار بگیرد. در کشور ما تولید پوشاک نیاز به یک واحد صنعتی ندارد و می‌تواند در یک زیرپله انجام شود که این موضوع یک چالش است. زمانی که ما در تولید پوشاک قوی بودیم چین، اندونزی و دیگر کشورهای موفق در پوشاک حرفی برای گفتن نداشتند، اما الان کشورهای همجوار ما در حوزه پوشاک قوی شده‌اند و ما درجا زده‌ایم و تولیدکنندگان ما با ۲۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنند.

     ۸۰ درصد مواد اولیه پوشاک وارداتی است

یک تولیدکننده پوشاک نیز در این میزگرد با اشاره به واردات ۸۰ درصدی مواد اولیه در کشور، گفت: باید تولیدکنندگان شناسایی و خودشان مامور واردات شوند، اما اکنون لابی‌گران مواد اولیه را با ارز نیمایی وارد می‌کنند و با چند برابر قیمت به تولیدکنندگان عرضه می‌کنند. منصور الیاسی با بیان اینکه ما چندین سال است به دنبال عارضه‌یابی در صنعت پوشاک هستیم و هنوز به بحث رونق تولید نرسیدیم، افزود: مشکلات مشخص است؛ بنابراین ما باید در جلساتی مسوولان را مجاب کنیم که مسوولیت‌هایشان را درست انجام دهند. ما می‌توانیم در این صنعت روش ترکیه را کپی کنیم و به یکی از بهترین تولیدکنندگان پوشاک تبدیل شویم.