:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
رئيس كل بانك مركزي: تورم ماهانه و نقطه به نقطه کاهشی شده است

بار اصلی تأمین واردات کشور بر دوش نیما / كاهش فاصله سنا و نیما

نرخ دلار در بازار آزاد به 11710 تومان رسيد. سكه طرح جديد 4 ميليون و 180 هزار، 18 عيار 418 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 1ميليون و 813 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 400 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 300 هزار، سكه گرمي 980 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۳۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱
اقتصاد گردان - رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه شرایط اقتصادی طبق شاخص‌ها در حال بهبود است، گفت: طی سه ماه گذشته روند تورم ماهانه و نیز تورم نقطه به نقطه کاهشی بوده است که خود خبر مثبتی است.


به گزارش بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در جلسه شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولتی استان کرمانشاه گفت: بانک مرکزی نهایت همکاری را با صادرکنندگان و فعالان اقتصادی خواهد داشت و مسائل مربوط به برگشت ارز را مطابق با شرایط آنها  به توافق خواهد رسید. 
رئیس کل مقام بانک مرکزی با بیان اینکه شاخص های اقتصادی نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی در حال بهبود است، گفت: آخرین اطلاعات درباره شاخص های اقتصادی تورم حاکی از آن است که طی سه ماه گذشته روند تورم ماهانه و نیز تورم نقطه به نقطه کاهشی بوده است که خود خبر مثبتی است. 
وی در ادامه یادآور شد: نرخ رشد نقدینگی سال 97 مانند سال 96 بود. در سال جاری نیز علی رغم وجود مشکلات و کاهش درآمدهای نفتی و فشاری که از این ناحیه به بودجه وارد می شود، تلاش می کنیم با اقدامات  لازم، رشد نقدینگی را کنترل کنیم. 
وی با اشاره به معاملات انجام شده در سامانه نیما اظهار کرد:‌ در حال حاضر بار اصلی تأمین واردات کشور بر دوش سامانه نیما است. روزانه دهها میلیون دلار در آن معامله انجام می شود و به این واسطه صادرکنندگان ارز را عرضه می کنند و واردکنندگان ارز مورد نیاز خود را که اخیراً فزاینده بوده است تهیه می کنند. 
وی افزود: از  ابتدای سال تاکنون در حدود دو میلیارد دلار واردات در مقابل صادرات داشتیم که رقم قابل توجهی است و این علاوه بر ارزی است که در نیما عرضه شده است. وی آمادگی سیستم بانکی برای تأمین سرمایه درگردش واحدهای مولد استان کرمانشاه را اعلام و تاكيد كرد كه نظام بانکی نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی را تامین می کند
عبدالناصر همتی در جریان بازدید از دو واحد صنعتی در حال احداث و یک واحد صنعتی فعال در کرمانشاه گفت: یکی از اقدامات سیستم بانکی در استان کرمانشاه موضوع حمایت از زلزله زدگان بود که در این زمینه بانک ها عملکرد مناسبی داشته اند، همچنین در خصوص تولید، علی رغم تحریم های بین المللی شاهد پیشرفت صنعت در بیشتر زمینه ها هستیم.


كاهش فاصله سنا و نیما 

اختلاف درصد میانگین خرید یورو در سامانه‌های سنا و نیما از ۱۶.۲ درصد در ۱۹ تیرماه به ۵.۷ درصد در ۱۹ مرداد امسال کاهش یافت.
میانگین نرخ خرید یورو در بازار نیما (ثانویه) در ۱۹ تیرماه ۱۳هزار و ۲۰۰ تومان که این رقم در ۱۹ مردادماه با ۲۰۰ تومان کاهش به ۱۹ هزار تومان رسیده است. براین اساس میانگین قیمت خرید اسکناس یورو در سامانه سنا در ۱۹ تیرماه ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که در ۱۹ مردادماه به ۱۳هزار و ۳۰۰ تومان کاهش یافته است. از سوی دیگر خرید حواله ارزی یورو نیز که در ۱۹ تیرماه ۱۳هزار و ۱۰۰ تومان بوده، در ۱۹ مردادماه به ۱۲هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافته است.
نرخ خرید اسکناس یورو در مدت زمان مورد اشاره یک هزار و ۲۰۰ تومان و خرید حواله ارزی یورو نیز ۵۰۰ تومان اُفت را تجربه کرده اند. اختلاف نرخ خرید یورو در سامانه سنا و نیما نیز از ابتدای امسال تا ۱۹ تیرماه ۲.۱ درصد و از ابتدای امسال تا ۱۹ مرداد ۰.۷۴ درصد محاسبه شده است. این آمار نشان می دهد که اختلاف درصد خرید یورو در سامانه سنا و نیما از ۱۶.۲ درصد در ۱۹ تیرماه به ۵.۷ درصد در ۱۹ مردادماه کاهش یافته است.
میانگین خرید اسکناس دلار در سامانه سنا در روز ۱۹ تیرماه ۱۲هزار و ۷۰۰ تومان بوده که با ۹۰۰ تومان کاهش به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان در روز ۱۹ مردادماه رسیده است. قیمت خرید حواله ارزی دلار نیز در سامانه سنا ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که در ماه بعد از آن به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.
فروش ارز صادراتی از ابتدای مردادماه ۱۳۹۷ تا ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ برابر با ۱۷ میلیارد و ۷۸۰ میلیون یورو در سامانه نیما بوده است.
از ابتدای امسال تا روز ۲۰ مردادماه نیز ۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون یورو ارز صادراتی در سامانه نیما به فروش رسیده است. این گزارش می افزاید از ابتدای مردادماه ۱۳۹۷ تا پایان روز بیستم مردادماه ۱۳۹۸ معادل ۱۵ میلیارد و ۵۶۰ میلیون یورو خرید برای واردات از سامانه نیما انجام شده است. از ابتدای امسال تا پایان روز بیستم مردادماه نیز ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو خرید برای واردات از سامانه نیما انجام شده است.
در یک ماهه منتهی به بیستم تیرماه ۱۳۹۸ معادل یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون یورو ارز صادراتی در سامانه نیما به فروش رفته که این رقم برای یک ماهه منتهی به بیستم مردادماه با حدود ۲۰۰ میلیون یورو کاهش به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو رسیده است.

نرخ ها در بازار

از سوي ديگر،  صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۵۰ تومان افزایش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان می‌فروشند که نسبت به روز گذشته تغییری نداشته است. در سامانه سنا نيز نرخ دلار 11750 و يورو 13200 تومان اعلام شده است. 
نرخ دلار در بازار آزاد به 11710 تومان رسيد. سكه طرح جديد 4 ميليون و 180 هزار، 18 عيار 418 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 1ميليون و 813 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 400 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 300 هزار، سكه گرمي 980 هزار تومان معامله شد.