:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
آخرین خبرها از رمز دوم یک‌بار مصرف

بانك ملت؛ پيشتاز بانك ها در اجراي رمز دوم يكبار مصرف از اول شهريور

بانک ملت اعلام کرده که از ابتدای شهریورماه، تمامی تراکنش‌های نیازمند رمز دوم کارت (به جز قبوض عمومی همچون برق، آب، گاز و تلفن) صرفاً با استفاده از رمز دوم پویا امکان‌پذیر خواهد بود؛ به عبارت دیگر استفاده از رمز دوم پویا در این بانک از اول شهریور اجباری می‌شود
کد خبر: ۱۳۹۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
اقتصاد گردان - در حالي كه انتظار مي رفت استفاده از رمز دوم يكبار مصرف به تدريج از اول شهريور در بانك هاي مختلف اجباري شود، اما به دلايل مختلف از جمله آماده نبودن بانك ها و زيرساخت هاي نرم افزاري،  مشكل ارسال پيامك به انواع گوشي هاي موبايل و مشكلات اپراتورهاي تلفن همراه، تفكيك ارقام زير 500 هزار تومان و طيف هاي مختلف قيمتي و نقل و انتقال پول و... تنها يكي از بانك ها يعني بانك ملت، توانست زمينه ساز اجباري شدن رمز يكبار مصرف شود تا به افزايش امنيت مشتريان خود در نقل و انتقال پول كمك بيشتري كند.
برخي كارشناسان معتقدند كه طيف متنوع مشتريان بانك ملت و به خصوص كسب وكارهاي بازارهاي مختلف، بازار ارز، طلا و بورس، شركت ها و سازمان هاي اقتصادي، كه ارقام درشت تري را در نقل و انتقال پول استفاده مي كنند، ضرورت افزايش امنيت در شبكه مشتريان بانك ملت را مطرح ساخته و بانك ملت از اين طريق، به افزايش امنيت مشتريان و نقل و انتقال پول كمك زيادي خواهد كرد. بانك ملت براي ساير مشتريان و پرداخت هاي خرد نيز راهكارهاي مختلفي را جهت ارسال پيامك رمز دوم و افزايش ايمني در دستور كار قرار داده است.
 اما در ساير بانك ها، تراكنش ها و پرداخت هاي خرد، مشتريان با انواع گوشي تلفن همراه و ساير مشكلات، موجب تاخير در اجراي اين برنامه شده است و البته تجربه بانك ملت مي تواند به تدريج مشكلات وچالش هاي موجود را براي ساير بانك ها كاهش دهد. 
در حال حاضر، استفاده از رمز دوم پویا در بانك ملت اجباری شده، اما مشتریان سایر بانک‌ها می‌توانند فعلا از همان رمز دوم ثابت خود استفاده کنند، چراکه این اقدام بر اساس سیاست‌های داخلی بانک مذکور بوده و ربطی به طرح بانک مرکزی ندارد.
بانک ملت اعلام کرده که از ابتدای شهریورماه، تمامی تراکنش‌های نیازمند رمز دوم کارت (به جز قبوض عمومی همچون برق، آب، گاز و تلفن) صرفاً با استفاده از رمز دوم پویا امکان‌پذیر خواهد بود؛ به عبارت دیگر استفاده از رمز دوم پویا در این بانک از اول شهریور اجباری می‌شود.
با این خبر این گمان می‌رفت که بانک مرکزی اجرای این طرح را در دستور کار خود قرار داده و از شهریور ماه استفاده از رمز دوم پویا اجباری خواهد شد، اما پیگیری‌ها از مقام‌های مسئول حاکی از آن است که این موضوع تنها مربوط به بانک ملت بوده و بانک مرکزی هیچ‌ بخش‌نامه یا ابلاغیه‌ای در این زمینه نداشته است و اقدام بانک ملت ارتباطی به برنامه بانک مرکزی ندارد. بانک مرکزی هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح است و اقدام بانک ملت تنها در راستای سیاست‌های خود این بانک است.
به این ترتیب، رمزهای دوم ثابت کماکان معتبرند و مردم می‌توانند از این رمزها برای تراکنش‌های اینترنتی خود استفاده کنند، اما مشتریان بانک ملت باید حتما نسبت به دریافت رمز دوم پویا اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، با گسترش سایت‌های فروش کالا و افزایش خریدهای اینترنتی از سوی مردم، استفاده از رمز دوم کارت‌های بانکی، رواج قابل توجهی پیدا کرده است و این روزها تعدادی زیادی از مردم از این رمزها استفاده می‌کنند؛ حال آنکه رمزهای دوم فعلی گاها مورد فیشینگ (سرقت اطلاعات اینترنتی) قرار گرفته و ممکن است از امنیت بالایی برخوردار نباشند.
آن‌طور که گفته می‌شد، پلیس فتا و سایر نهادهای مسئول از بانک مرکزی خواسته بودند که نسبت به ارائه رمز دوم یک‌بار مصرف و پویا به مردم اقدام کند تا امنیت این خریدها افزایش یابد.
در همین راستا، در سال گذشته اعلام شد که رمزهای دوم پویا از خرداد ماه امسال اجباری خواهد شد و رمزهای دوم ثابت قابل استفاده نیست.
قرار بود این طرح بر پایه اپلیکیشن اجرایی شده و مشتریان بانکی پس از احراز هویت حضوری، بتوانند از طریق اپلیکیشن‌های بانکی نسبت به دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف اقدام کنند.
با توجه به اینکه بخشی از مردم ایران از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند، اقدام شرکت اپل در مسدودسازی برخی اپلیکیشن‌های ایرانی سبب شد تا اجرای این طرح از طریق اپلیکیشن متوقف شود و بانک مرکزی برای جلوگیری از ایجاد مشکل در اپلیکیشن‌ها به دنبال شیوه دیگری برای دریافت رمز دوم پویا باشد.
مسئولان بانک مرکزی درخصوص زمان اجرایی شدن این طرح صحبتی نکردند و گفتند که باید برای این موضوع تصمیم‌گیری و با دقت عمل، اجرایی شود.