:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
شریعتمداری خواستار شد

نهضت مهارت افزایی در کشور باید شکل بگیرد

وزیر کار بر ضرورت توجه بیش از پیش به موضوع مهارت افزایی تاکید کرد و گفت: نهضت مهارت آموزی در کشور باید ایجاد شود و به عنوان نیاز جدی کشور مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۱۳۹۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
اقتصادگردان- محمد شریعتمداری در آئین بدرقه تیم ملی مهارت اعزامی به چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت -۲۰۱۹ کازان روسیه  ابراز امیدواری کرد: تیم ملی مهارت کشورمان با اقتدار و جنگندگی در مسابقات جهانی مهارت شرکت کند.

وی با بیان اینکه افرادی که دارای مهارتند در داخل و خارج کشور بهتر شغل پیدا می‌کنند افزود:امروز فقدان مهارت ضعف بزرگی برای نظام مهارت آموزی به شمار می رود و این آمار که ۴۷ درصد فارغ التحصیلان دارای مهارت کافی و متناسب با انتظار نیستند، رقم بالایی است.

شریعتمداری با بیان اینکه جهان کار در حال تغییرات گسترده است گفت:در حوزه کار و کارآفرینی جهان در حال پوست اندازی است. در گذشته کارآفرینی شاید در حوزه صنایع سخت و سیمان و فولاد تعریف می شد ولی امروز به همه رشته ها و آی تی و آی سی تی حتی ارزهای رسمی و بیت کوین ورود کرده است.

به اعتقاد وی تحولاتی که در بازار کار اتفاق می افتد معطوف به دانش و مهارت است و ایرانیان نیز به لحاظ علمی و توانایی های ذاتی در جایگاه قابل اعتنایی قرار دارند.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:در حال حاضر مسایل مهارتی در دنیا در سطح شورا دنبال می شود ولی ما در داخل کشورمان این مسئولیت را تنها بر دوش سازمان آموزش فنی و حرفه ای قرار داده ایم لذا درصدد هستیم  دبیرخانه شورای عالی مهارت به این مساله ورود کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت مسابقات جهانی مهارت، برنامه ریزی‌ها برای مسابقات سال آینده  به لحاظ تامین و تدارک و لجستیک باید از حالا معطوف و مدنظر باشد.

شریعتمداری در عین حال حضور ۱۰ رشته از مجموع سی و سه رشته شرکت کننده در مسابقات ۲۰۱۹ جهانی مهارت گفت: اینکه علیرغم آمادگی کشورمان در ۳۳ رشته امکان حضور با ۱۰ رشته برای ما مهیا شده باعث تاسف است و این امر به دلیل شرایط کشور ایجاد شده ولی انتظار داریم با قلت تعداد وارد مسابقات می شویم با کثرت مدال بازگردیم.

وزیر کار همچنین به تیم ملی مهارتی اعزامی به مسابقات جهانی مهارت وعده داد: در صورت کسب مدال، پاداش و جوایز ویژه ای برای مقام آوران این دوره از مسابقات درنظر خواهد گرفت و مساله سربازی آنها را با مکاتباتی که در این خصوص صورت گرفته پیگیری خواهد کرد.

به گفته شریعتمداری از طریق بانک‌های توسعه تعاون و رفاه کارگران نیز تسهیلاتی برای کارآفرینی در اختیار مدال آوران قرار می گیرد و از حضور آنها در بخشهای مختلف استفاده خواهد شد.

تیم ملی مهارت کشورمان با حضور ۱۰ نفر رقابت کننده و ۲۰ نفر مترجم و کارشناس فردا تهران را به مقصد کازان روسیه و برای شرکت در چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت ترک خواهد کرد.

ایران طی سالهای گذشته در ۹ دوره از مسابقات جهانی شرکت کرده و در مجموع سه مدال نقره و پنج مدال برنز و ۳۸ مدال افتخار را کسب کرده است.

سازمان فنی و حرفه ای از سال ۲۰۰۱ بعنوان نماینده رسمی ایران در مسابقات جهانی مهارت حضور دارد و در رقابتهای امسال ۱۳۰۰ شرکت کننده به رقابت با همدیگر می پردازند.