:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

كاهش نرخ ارز و طلا و سكه / امسال ۶۶۸۰ میليون یورو ارز صادراتی وارد نیما شد

نرخ دلار در بازار نقدي و آزاد به 11650 تومان كاهش يافتدر بازار طلا نيز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۱۴ هزار و ۳۷۵ تومان با ۵۰۷۹ تومان کاهش و ارزش مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 798 هزار تومان رسيد. قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و ۱۷۰ هزار تومان با ۵۵ هزار تومان کاهش و قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم چهار میلیون و ۸۰ هزار تومان با۴۰ هزار تومان کاهش معامله شد. همچنین هر عدد نیم سکه به قیمت دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان با ۵۰ هزار تومان کاهش و هر عدد ربع سکه به قیمت یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۹۴۰ هزار تومان با۱۰ هزار تومان افزایش به فروش می‌رسد
کد خبر: ۱۳۹۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
اقتصاد گردان – احسان شمشيري 
عصر چهار شنبه 23 مرداد 98 نرخ اونس طلا در بازار جهاني به 1512 دلار رسيد كه نسبت به روز قبل كاهش داشته است. همچنين نرخ دلار در بازار نقدي و آزاد به 11650 تومان كاهش يافت و براساس اين كاهش نرخ اونس جهاني و كاهش نرخ دلار، قيمت طلا و سكه نيز كاهش داشت. 

صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ثابت نگه داشتند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان می‌فروشند که نسبت به روز سه شنبه تغییری نداشته است.
نرخ لحظه اي سامانه سنا نيز براي دلار به 11700 و يورو به 13200 تومان رسيد. سامانه سنا نرخ ميانگين ارز معامله شده براي روز سه شنبه را براي دلار 11690، يورو 13193، درهم 3198، يوآن 1743، پوند 14330، و لير تركيه 2232 تومان اعلام كرده است. 
در بازار طلا نيز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۱۴ هزار و ۳۷۵ تومان با ۵۰۷۹ تومان کاهش و ارزش مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 798 هزار تومان رسيد. 
قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و ۱۷۰ هزار تومان با ۵۵ هزار تومان کاهش  و قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم چهار میلیون و ۸۰ هزار تومان با۴۰ هزار تومان کاهش  معامله شد. همچنین هر عدد نیم سکه به قیمت دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان با ۵۰ هزار تومان کاهش و  هر عدد ربع سکه به قیمت یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۹۴۰ هزار تومان با۱۰ هزار تومان افزایش به فروش می‌رسد.

دلار تکان نخورد

قیمت دلار در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ثابت ماند. بانک‌ها ۲۳ مرداد قیمت دلار را ثابت نگه داشتند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها ۱۱ هزار و ۳۶۲ تومان بود، همچنین شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۲ هزار و ۶۹۲ تومان می‌خرند که در مقایسه با قیمت ۱۲ هزار و ۷۳۱ تومانی روز سه شنبه، نرخ این ارز کاهش یافته است. هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۳ هزار و ۶۹۶ تومان خریداری می‌شود.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۳۳۰ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد.
نظرسنجی کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو حكايت از پيش بيني سرمایه گذاران و تحلیلگران در جهت افزايش قیمت‌ها دارد.  زيرا تحولات جهاني از جمله جنگ تجاري آمريكا و چين، نگرانی‌ها نسبت به اعتراضات در هنگ کنگ و ریزش ارزش ارز آرژانتین، خروج بريتانيا از برگزيت، آينده قيمت سهام را تضعيف كرده و در نتيجه سرمايه گذاري سنتي مثل طلا با رشد قيمت ها همراه شده است. 
امسال ۶.۶۸۰ میلیارد یورو ارز صادراتی وارد نیما شد
 جدیدترین آمار نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تا ۲۰ مردادماه، شش میلیارد و ۶۸۰ میلیون یورو وارد سامانه نیما شده است.
به گزارش ایسنا، براساس جدیدترین آمارها از ابتدای مرداد ماه سال ۱۳۹۷ تا ۲۰ مردادماه سال ۱۳۹۸ میزان ارز وارد شده به سامانه نیما، ۱۷ میلیارد و ۷۸۰ میلیون یورو بوده است و از ابتدای سال تاکنون نیز شش میلیارد و ۶۸۰ میلیون یورو ارز وارد سامانه نیما شده است.
از این رقم‌ها حدود ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو ارز در سامانه نیما از مردادماه سال ۱۳۹۷ تا مردادماه سال ۱۳۹۸ برای واردات خریداری شده و از ابتدای سال تا ۲۰ مردادماه سال ۱۳۹۸، شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو در این سامانه به منظور واردات خرید شده است.
همچنین در یک ماه منتهی به ۲۰ مردادماه سال ۱۳۹۸، ارز صادراتی وارد شده به نیما یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو بوده که در قیاس با ماه قبل از آن، کاهش ۲۴۰ میلیون یورویی را نشان می‌دهد. همچنین در یک ماه گذشته حدود ۹۷۰ میلیون یورو ارز در سامانه نیما برای واردات خریداری شده که این عدد نیز در قیاس با ماه قبل از آن، کاهش حدودا ۳۰۰ میلیون یورویی را نشان می‌دهد.
براساس برآوردهای صورت گرفته در تیرماه سال ۱۳۹۸ میانگین نرخ خرید یورو در بازار نیما، ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که این عدد در مردادماه سال ۱۳۹۸ به ۱۳ هزار تومان کاهش یافته است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که خرید اسکناس در تیرماه ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و در مردادماه ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان بوده، دلار نیز در تیرماه سال ۱۳۹۸، ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان و در مردادماه ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شده است.
در یک ماه گذشته قیمت سکه هشت درصد، نیم سکه ۴.۷ درصد، ربع سکه ۲.۸ درصد و طلای ۱۸ عیار، ۴.۶ درصد کاهش داشته است.

مبادلات ارزي بخش خصوصی با عراق
از سوي ديگر، كارشناسان ارزي معتقدند كه بخش خصوصی برخلاف بخش دولتی از انعطاف بالایی برای دریافت مطالبات خود از طرف‌های عراقی برخوردار است و دینار، دلار و ریال از آنها دریافت می‌کند.
مبنا قرار گرفتن دینار در تبادلات ایران و عراق به توسعه تجارت بخش خصوصی كمك كرده و در حال حاضر برای صادرات به عراق دینار، دلار و حتی ریال از طرف های خود در این کشور می گیرند و به دلیل انعطاف بیشتر، مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.
مشکل اصلی برای قراردادهای دولتی برق و گاز بین دو کشور بوده زیرا که مبنای محاسبه آن را دلار و یورو قرار داده بودند. در دو سال گذشته عراقی ها امکان پرداخت یورو و دلار را نداشتند و اصرار داشتند تا ارز محلی را جایگزین پرداخت مطالبات دولت ایران کنند و در نهایت توافق شد تا ایران مطالبات خود را به دینار بگیرد.
شرط این موضوع آن است که دینار تحویل گرفته شده از سوی ایران، قابل تبدیل شدن برای واردات و همچنین تبدیل به یورو باشد تا ما هم بتوانیم با استفاده از این منبع، کالا از سایر کشورها وارد کنیم. هنوز این موضوع روان و تسهیل نشده و پول های ایران همچنان در حساب ها موجود است. بروکراسی داخل عراق هنوز اجازه نداده تا از این سیستم برای تجارت و واردات استفاده شود.
رشد دلار و يوان
از سوي ديگر،  با ایجاد شدن امید های جدید نسبت به حل و فصل جنگ تجاری، ارزش دلار و یوان بالا رفت.
به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیروز اعلام کرد که از تصمیم خود برای اعمال تعرفه بر کالاهایی به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار از چین در ماه سپتامبر منصرف شده و آن را در صورت نرسیدن به توافق تجاری با این کشور از ماه دسامبر اجرایی خواهد کرد. این تصمیم که به نوبه خود، نخستین عقب نشینی طرف آمریکایی از زمان تشدید تنش های تجاری تلقی می‌شود با استقبال مثبت بازار ارز مواجه شد.
در معاملات چهارشنبه بازارهای ارز، ارزش دلار در برابر ین ژاپن ۱.۲۸ درصد تقویت شد و هر دلار به ۱۰۶.۶۵ ین افزایش یافت. شاخص دلار نیز که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می گیرد با ۰.۴۵ درصد افزایش در سطح ۹۷.۸۱۵ واحدی ایستاد. ارزش یوان در برابر دلار نیز ۱.۲۵ درصد تقویت شد تا نرخ برابری هر دلار آمریکا، ۷.۰۱۲۵ یوان چین اعلام شود.
با این حال برخی از تحلیل‌گران بازار ارز معتقدند که این روند طولانی نخواهد بود. آلن روسکین، استراتژیست بین المللی دویچه بانک گفت: تغییر مسیر محسوس یوان و دلار و بازگشت از ین و طلا احتمالا زیاد طول نخواهد کشید و این که چین و آمریکا برنامه ریزی‌های بلندمدت خود را با سناریو عدم توافق جلو ببرند اصلا دور از انتظار نیست.
با توجه به وقایع اخیر، اکنون کارشناسان انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر برای دومین بار در سال جاری نرخ بهره را کاهش دهد.
ارزهای اروپایی امروز بر خلاف روز قبل عملکرد بدی در برابر دلار داشتند و یورو به یک کانال پایین تر رفت. امروز هر یورو به ازای ۱.۱۱۷۲ دلار، هر پوند انگلیس به ازای ۱.۲۰۵۵ دلار و هر فرانک سوئیس به ازای ۱.۰۲۴۶ دلار مبادله شدند.
هم چنین هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۷۱۷ دلار استرالیا، ۱.۳۲۲۱ دلار کانادا و ۱.۳۸۴۵ دلار سنگاپور معامله شدند.
ریزش ارزهای نوظهور ادامه دارد
 همچنين  ارزش پزو آرژانتین و روپیه هند در برابر دلار بار دیگر کاهش یافت.
به گزارش هندو بیزینس لاین، افزایش تنش‌های ژئوپلتیکی در سطح جهان باعث شد تا ارزش روپیه هند به پایین ترین حد خود در طول شش ماه اخیر برسد و هر دلار به ازای ۷۱.۴۰ روپیه معامله شود. از سوی دیگر روند نزولی ارزش پزو آرژانتین نیز ادامه دارد و بازارهای مالی این کشور نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند که در طول نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده است.
از ابتدای این ماه تاکنون، روپیه ۳.۵ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است و این اتفاق در حالی رخ میدهد که ماه جاری میلادی ماه خوبی برای دلار در برابر ارزهای مهم جهانی نظیر پوند، یورو، فرانک و ین نبود.
از زمانی که بانک مرکزی آمریکا تصمیم به کاهش نرخ بهره گرفت، فشارها بر بانک مرکزی هند برای اتخاذ رویکرد مشابه افزایش پیدا کرده است و این مساله می تواند با توجه به احتمال بالای کاهش مجدد نرخ بهره در آمریکا، روپیه را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.
از سوی دیگر آن‌طور که خبرگزاری فرانسه نوشته است، ارزش پزو در برابر دلار ۱.۷۷ درصد دیگر کاهش یافته است تا تنها طی سه روز، ۱۸.۷۶ درصد از ارزش پول ملی آرژانتین از بین برود. ارزش پزو پس از آن ریزش کرد که نامزد حزب رقیب رئیس جمهور کنونی این کشور توانست در انتخابات ریاست جمهوری از وی پیشی بگیرد، هر چند که به دلیل نرسیدن رای وی به تعداد مورد نیاز، انتخابات به مرحله بعدی کشیده شد.
پزو سال گذشته حدود نیمی از ارزش خود در برابر دلار را از دست داد که این مساله به نوبه خود باعث کاهش شدید محبوبیت دولت فعلی و افزایش نرخ تورم در سومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی شد. در حال حاضر ۳۲ درصد مردم این کشور در فقر زندگی می کنند.