:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران:

صادرات افزایش داشته است

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه صادرات در ایران تنها شاخصه اقتصادی است که با افزایش روبه‌رو بوده، گفت: در سال جاری ۱۱ و نیم میلیارد دلار از ایران صادرات انجام شده است.
کد خبر: ۱۳۹۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
اقتصادگردان- محمدرضا مودودی در نشست با صادرکنندگان و تجار تایبادی که با حضور مسئولان کشوری و استانی و نیز فرماندار تربت‌جام در محل فرمانداری تایباد برگزار شد، اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال صادرات انواع کالا از ۲۸ میلیون تُن به ۴۰ میلیون تُن رسیده که این رقم به لحاظ وزنی رشد ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ممنوعیت صادرات برخی کالاها از کشور افزود: در این میان برخی سودجویان و دلالان اقتصادی قصد صادر کردن کالاهایی را داشتند که سال گذشته با سوبسید دولتی وارد شده بود و در واقع این مهم نوعی خیانت به ارزآوری کشور است.

مودودی در گفته‌های خود به جنگ اقتصادی اشاره کرد و گفت: اکنون ما در جنگ اقتصادی قرار گرفته‌ایم و باید این امر را بپذیریم، در این مدل جنگ چیزی از بیرون صدمه نمی‌بیند و افراد از داخل منهدم خواهند شد، جنگ نسل چهارم بدون خونریزی و به دور از قالب نظامی است.

او تصریح کرد: برای مقابله با دشمن در این مدل جنگ، ایرانیان هیچ آموزشی ندیده‌اند و در هیچ یک از مراکز علمی نحوه مقابله با جنگ اقتصادی آموزش داده نشده است. هدف دشمن در این نبرد از بین بردن منابع ارزی و تبدیل کشور از خودکفایی به سمت وابستگی است. در این میان از ورود مواد اولیه که قرار است وارد کشور شود جلوگیری و در عوض کالاهای لوکس به راحتی وارد ایران می‌شود و برای انجام چنین برنامه‌ای از قبل برنامه‌ریزی انجام گرفته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر این امر که در هیچ کجای دنیا مرز بی حد و اندازه وجود ندارد، گفت: کنترل ورود و خروج در مرز یک برنامه منظم و هماهنگ است، اگر قرار باشد این مهم بدون حد و مرز انجام شود هرگز توسعه اقتصادی و تجارت پاک صورت نخواهد گرفت.

مودودی از مجوز اقامت موقت سرمایه‌گذاران و تجار خارجی در کشور خبر داد و افزود: ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات استان‌های سراسر کشور در مرز دوغارون می‌تواند فرصتی برای عرضه تولیدات و محصولات ایرانی باشد که این مهم نیز در دستور کار سازمان توسعه و تجارت ایران قرار دارد.

بیشترین مبادلات اقتصادی افغانستان با کشور ایران صورت می‌گیرد

در ادامه این نشست مدیر کل گمرک دوغارون گفت: گمرک دوغارون همواره گمرک پیشتاز صادرات به کشور افغانستان در شرق کشور بوده و نقش مهمی در حوزه تجارت خارجی دارد.

محمد کوه‌گرد با اشاره به این مهم که بیشترین مبادلات اقتصادی افغانستان با ایران صورت می‌گیرد، افزود: سالانه بیش از سه میلیارد دلار حجم صادرات از ایران به سمت افغانستان روانه می‌شود و این رقم نشان دهنده بالغ بر ۶۰ درصد صادرات از طریق این معبر رسمی است.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های اقتصادی مرز دوغارون در سه حوزه شامل گمرک، منطقه ویژه و بازارچه مرزی به صورت یک طرفه با ۱۵۰ شرکت حمل و نقل و ۵۰ شرکت بازرگانی انجام می‌شود.

در این جلسه چند تَن از نمایندگان تجار و فعالان اقتصادی شهرستان تایباد در مرز دوغارون مشکلات حوزه صادرات را بیان کردند و خواهان رفع آن از طریق مسئولان کشوری شدند.

بازدید از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، سی. آی. پی، پلیس گذرنامه، ایکس ری کامیونی، جلسه هم‌اندیشی و نشست تخصصی با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان از برنامه‌های سفر یک روزه سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران و هیئت همراهش به شهرستان مرزی تایباد بود.