:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

خروج غول نفتی آمریکایی از دریای شمال انگلیس

غول نفتی اکسون موبیل سرگرم بررسی فروش دارایی‌های خود در دریای شمال انگلیس پس از گذشت بیش از ۵۰ سال حضور در این منطقه و متمرکز شدن به تولید شیل آمریکا و پروژه‌های جدید است.
کد خبر: ۱۳۹۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
اقتصادگردان- منابع صنعتی آگاه به رویترز اظهار کردند: اکسون موبیل که بزرگترین شرکت انرژی سهامی عام در جهان است، در هفته‌های اخیر با شماری از اپراتورهای دریای شمال مذاکراتی برای ارزیابی علاقه آنها به دارایی‌هایش داشته است که ممکن است ارزش آنها به دو میلیارد دلار بالغ شود.

ترک دریای شمال انگلیس، عقب نشینی عمده‌ای از اروپا برای شرکت اکسون خواهد بود که پیش از این اموال فراساحلی خود در نروژ را به فروش گذاشت.

اقدام اکسون موبیل مشابه اقدام رقیبان آمریکایی این شرکت شامل شورون و کونوکو فیلیپس خواهد بود که اوایل امسال عمده فعالیت‌های خود در دریای شمال را فروختند.

عمده فعالیت‌های اکسون تحت جوینت ونچر ۵۰-۵۰ با شرکت رویال داچ شل به نام  "تولید و اکتشاف اسوی انگلیس" مدیریت می‌شود و شامل منافعی درحدود ۴۰ میدان نفت و گاز است.

طبق آمار اعلام شده در وب سایت اکسون، اکسون روزانه حدود ۸۰ هزار بشکه نفت و ۴۴۱ میلیون فوت مکعب گاز در دریای شمال انگلیس تولید می‌کند.

خریداران احتمالی ممکن است شامل تولیدکنندگان دریای شمال که تحت حمایت سرمایه گذاران خصوصی قرار دارند مانند Chrysaor یا نپتون باشند که در سال‌های اخیر دارایی‌های تولیدکنندگان قدیمی را خریداری کرده‌اند.

ارزیابی ارزش دارایی‌های نفت و گاز در دریای شمال پیچیده است زیرا بسیاری از میادین و زیرساخت‌ها نزدیک پایان عمرشان هستند و باید برچیده شوند که فرآینده پرهزینه‌ای بوده و ممکن است درآمد حاصل از سال‌ها تولید را جبران کند.

دریای شمال در سال‌های اخیر با راه‌اندازی شدن میادین جدید و بهبود عملکرد اپراتورها پس از ریزش قیمت‌ها در سال ۲۰۱۴، شاهد بهبود تولید نفت بوده است با این حال سازمان نفت و گاز انگلیس اعلام کرده است انتظار می رود تولید این منطقه در یک دهه‌ آینده کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، منابع آگاه اظهار کرده‌اند که اگر مذاکرات مستقیم اکسون موبیل با خریداران نتیجه‌ای در برنداشته باشد، این شرکت بانکی را برای انجام فرآیند رسمی فروش منصوب خواهد کرد.

اکسون موبیل در سال‌های اخیر فعالیت‌هایش را به آمریکا متمرکز کرده است که تولید نفت منطقه شیل پرمیان باسین آن به سرعت رشد کرده و همچنین در گویان سرگرم توسعه میادین جدید و بزرگی است.