:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
معاون وزیر صنعت اعلام کرد

پیشرفت ١٩ درصدی پروژه احیای معادن کوچک

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به اینکه پروژه احیای معادن کوچک، دستورکار جدی امسال ایمیدرو است، گفت: اعتقاد به ساخت داخل در حوزه معدن داریم و در اجرای این رویکرد با قوت پیش خواهیم رفت.
کد خبر: ۱۳۹۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
اقتصادگردان- خداداد غریب‌پور اظهار کرد: اکتشاف اولویت ما است و بر این اساس، ما در این حوزه کار را پیش خواهیم بود؛ اکتشاف البته سنگ بنای توسعه در بخش معدن است و با توجه و تذکر رسانه و برنامه‌ریزی ایمیدرو در کانون توجه قرار گرفته است.  او عنوان کرد: کمیته‌های اجرایی برای فعال‌سازی معادن کوچک تشکیل شده و اکنون این دستور کار جدی ما است. این کار تا پایان تیرماه ١٩ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و نقشه راه معدن با ساعت‌ها کار تدوین شده و به صورت ماهانه نیز رصد می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه وسعت اکتشاف معادن توسط ایمیدرو با برنامه جدیدی که به تایید رسیده، به مرز 600هزار کیلومتر مربع خواهد رسید، افزود: اکنون برنامه جدید اجرای 300هزار کیلومتر مربع به تایید وزیر صنعت معدن و تجارت رسیده و به زودی اجرای آن آغاز می‌شود. او با تاکید بر اینکه انجام برنامه‌های اکتشاف و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی به سبب پیگیری‌های خبرنگاران و نقدهای انجام شده، قوت گرفته است، گفت: رسانه‌ها طی سال‌های گذشته همواره نسبت به فعال شدن پتانسیل‌های اکتشافی ایران سخن گفته‌اند و گزارش و نقدهای متعدد منتشر کرده‌اند که این امر، نیرو بخش این سازمان در انجام وظایف خود بوده است.

غریب پور تصریح کرد: ایمیدرو تاکنون با کمک بخش خصوصی، 14 میلیارد دلار سرمایه در معدن و صنایع معدنی جذب کرده و تا افق 1404 نیز 16 میلیارد دلار سرمایه جدید جذب خواهد کرد.

به‌گفته او، احیا و فعال‌سازی معادن کوچک نیز به نیکی از سوی خبرنگاران اطلاع‌رسانی و نقد شده و این مهم کمک بزرگی به اجرای آن کرده است. امروزه برای احیای معادن کوچک، کمیته‌های اجرایی در استان‌ها ایجاد شده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو به جایگاه این سازمان در نقشه راه معدن و صنایع معدنی اشاره و اظهار کرد: در نقشه راه معدن ۷۲ راهبرد مشخص شده که ایمیدرو مسوول ۳۳ راهبردها- معادل ۴۶درصد آن- است. برای این ۳۳ راهبرد ۱۴۵ هدف تعیین کرده‌ایم و بیش از ۳۰درصد هم پیشرفت حاصل شده است. او خبر داد: پیش‌بینی شده امسال افزون بر 3.5 میلیارد دلار پروژه معدنی و صنایع معدنی افتتاح شود و از جمله برنامه‌های افتتاحی امسال، کارخانه احیای مستقیم بافت و واحد جدید گندله‌سازی در سنگان است.

غریب‌پور درباره جایگاه این حوزه در بورس گفت: طی 4 ماهه نخست امسال، 20 شرکت بزرگ معدنی 27 درصد فروش بورس (47 هزار میلیارد تومان) را به خود اختصاص دادند به همین دلیل ما در مجامع تلاش کرده‌ایم در پروژه‌های مشخصی، افزایش سرمایه دهیم تا این پروژه‌ها با ظرفیت عظیم شرکت‌های بزرگ پیش رود. او ادامه داد: در حالی که با تشدید تحریم‌ها، زمانی نگران حفظ تولید بودیم امروز با رشد تولید مواجه شده‌ایم. با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، 170 نیاز آموزشی از شرکت‌های ایمیدرو شناسایی و 27 مورد را به پروژه آموزشی تبدیل کردیم.