:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
آمار تازه از ریزش قیمت‌ها در 18 منطقه پایتخت

کاهش قیمت آپارتمان با اهرم «پول‌لازم»ها

حجم معاملات مسکن طی دوسه ماه گذشته روند نزولی داشته و درخرداد ماه تعداد قراردادهای خرید و فروش، به کمترین میزان ممکن طی 6 سال گذشته رسیده است، قیمت‌ها هم سیری کاهشی داشته و روند صعودی ماه‌های گذشته را تجربه نکرده است.
کد خبر: ۱۳۹۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
اقتصادگردان- در این میان، رییس اتحادیه مشاوران املاک از همان روزهای ابتدایی تیر ماه، گزارش‌هایی مبنی بر کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن را مطرح کرد. مصطفی قلی خسروی چند روز پیش هم آماری را منتشر کرد که حاکی از افت چشمگیر قیمت‌ها در مناطق مختلف پایتخت دارد.

 در تازه‌ترین آماری که او منتشر کرده است، جز در دو منطقه 11 و 5 که قیمت مسکن ثابت مانده است و مناطق 12 و 17 که قیمت‌ها روندی افزایشی را تجربه کرده‌اند، در 18 منطقه دیگر شهر تهران، قیمت‌ها سیرنزولی داشته و بازار افت قیمتی بین 10 تا 30 درصد را تجربه کرده است.

اما در شرایطی که گزارش اتحادیه مشاوران املاک حاکی از کاهش قیمت در اغلب مناطق پایتخت است، گزارش میدانی روزنامه «تعادل» از وضعیت بازار مسکن و گفت‌وگو با مشاوران املاک 5 منطقه تهران حکایت از آن دارد که قیمت مسکن در مناطق جنوبی و شمالی تقریبا ثابت بوده و در مناطق غربی، مرکزی و شرقی، روند کاهشی داشته است.

البته به گفته مشاوران املاک مناطق غربی، مرکزی و شرقی هم افت قیمت رخ داده اما‌ قابل ملاحظه نیست و جهش قیمت طی یک سال ونیم گذشته به حدی بوده است که افت چند درصدی قیمت در هفته‌های گذشته کمکی به آن نمی‌کند و همچنان خرید مسکن از توان اغلب خریداران خارج است.نتایج گزارش میدانی «تعادل» نشان می‌دهد، قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در مناطق غربی حدود 2 میلیون تومان، در مناطق مرکزی 4 تا 5 درصد و در مناطق شرقی بین 1 تا 1.5 میلیون تومان کاهش داشته است، اما با وجود افت قیمت در اغلب مناطق تهران، تعداد قراردادهای خرید و فروش در هیچ کدام از مناطق پایتخت افزایش نداشته و روندی نزولی داشته و به گفته مشاوران املاک فعال در مناطق پایتخت، حجم معاملات به صفر رسیده است.

 ثبات قیمت‌ها در شمال پایتخت

درحالی که براساس آمار اتحادیه مشاوران املاک تهران، مناطق شمالی پایتخت (1 و 3) کاهش قیمت داشته‌اند و به عنوان نمونه منطقه 3 تهران، 10 درصد کاهش داشته است، اما اظهارات یک مشاور املاک فعال در این منطقه، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

این مشاور املاک که در منطقه چهارراه دولت، دفتر مشاور املاک دارد درباره تحولات بازار مسکن طی یک ماه گذشته به «تعادل» می‌گوید: قیمت‌های پیشنهادی از سوی فروشندگان، کارشناسی و درست نیست و حتی با وجود کاهش قیمت‌ها طی هفته‌های گذشته معامله‌ای انجام نشده است.

او ادامه می‌دهد: تعداد قراردادهای خرید وفروش مسکن به‌شدت کاهش داشته است و معاملاتی که در بازار انجام می‌شود فقط مربوط به فروشندگانی است که واقعا قصد فروش ملک خود را دارند و برهمین اساس قیمت واحد مسکونی خود را کاهش می‌دهند.

او اظهار می‌کند: در حال حاضر قیمت هرمترمربع واحد مسکونی نوساز در این منطقه متفاوت است و بستگی به محله و ساختمان دارد.

به گفته این مشاور املاک، قیمت‌ها در مناطق بالایی دولت بیشتر از مناطق جنوبی است، اما بطور متوسط محدوده قیمتی هرمترمربع واحد مسکونی در این منطقه بین 20 تا 30 میلیون تومان است.

 کاهش قیمت درغرب

گزارش‌های اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره وضعیت بازار مسکن در غرب تهران به نتایج گزارش میدانی روزنامه «تعادل» نزدیک است و در این منطقه شاهد کاهش قیمت هستیم، به عنوان نمونه جز منطقه 5 که قیمت‌ها در آن ثابت است، منطقه 2 از 3 میلیون تومان تا 5 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است، منطقه 9 حدود 15 درصد کاهش، منطقه 10 حدود متری یک میلیون تومان کاهش داشته‌اند.

یک مشاور املاک فعال در بازار مسکن که در منطقه مرزداران دفتر مشاوره دارد، با اشاره به کسادی بازار به «تعادل» می‌گوید: بخش مسکن در رکود فرورفته است و معاملات نسبت به سال گذشته و حتی ماه‌های گذشته به‌شدت کاهش داشته است.

او اظهار می‌کند: قیمت‌ها هم در بازار مسکن شکسته شده است اما این کاهش چندان محسوس نیست و در حد 20 تا 30 درصد است.

به گفته این مشاور املاک، به عنوان نمونه در این منطقه، اگر دوماه پیش قیمت هرمترمربع واحد مسکونی 22 میلیون تومان بود هم‌اکنون به 20 میلیون تومان رسیده است.

او بیان می‌کند: خرید و فروشی انجام نمی‌شود و به صفر رسیده است و در حال حاضر قیمت هرمترمربع واحد مسکونی بین 20 تا 35 میلیون تومان است.

 افت ناچیز قیمت‌ها در مرکز

آمار اتحادیه مشاوران املاک در مناطق مرکزی نشانگر کاهش قیمت است و گفت‌وگوی «تعادل» با مشاوران املاک این منطقه هم به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد، به عنوان مثال، براساس گزارش اتحادیه مشاوران املاک، منطقه شش حدود 8 درصد، منطقه هفت نزدیک 10 درصد کاهش داشته‌اند و به گفته یکی از فعالان بازار مسکن هم که در منطقه فاطمی دفتر مشاور املاک دارد، قیمت‌ها در این منطقه تاحدودی کاهش داشته است و دلیل آن هم گرانی مسکن است و چون خریدار قادر به خرید نیست، فروشندگان مجبور به کاهش قیمت‌ها شده‌اند.

او اظهار می‌کند: کاهش قیمت‌ها، بسیار بالا نبوده است، اما درحد 4، 5 درصد افت کرده است. این مشاور املاک ادامه می‌دهد: حجم معاملات هم به‌شدت کاهش داشته است و تقریبا معامله‌ای انجام نمی‌شود.

کاهش قیمت‌ها در شرق

قیمت‌ها در شرق تهران براساس گزارش میدانی «تعادل» و همچنین مشاوران املاک در حال کاهش است. به عنوان نمونه آمار اتحادیه املاک نشان می‌دهد که قیمت‌ها در منطقه 8 نزدیک 15 درصد و در منطقه 14 حدود یک تا دو میلیون تومان افت داشته است.

یکی از فعالان بازار مسکن که در منطقه تهرانپارس دفتر مشاور املاک دارد، درباره وضعیت بازار مسکن به «تعادل» می‌گوید: بازار در رکود فرورفته است و معامله‌ای انجام نمی‌شود، قیمت‌ها هم کاهش داشته است، اما باز هم خریداری وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: قیمت‌ها حدودا بین 1 تا 1.5 کاهش داشته است اما با این وجود معاملات به صفر رسیده است.

این مشاوراملاک اظهار می‌کند‌: در حال حاضر قیمت هرمترمربع واحد مسکونی نوساز در منطقه تهرانپارس متفاوت است و بستگی به محله، ‌خیابان و نوع ساختمان دارد اما حدودا بین 16 تا 18 میلیون تومان است.

 قیمت‌ها درجنوب کاهش نداشته است

درحالی که اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرده که قیمت‌ها در مناطق جنوبی روند نزولی داشته است، اما گفت‌وگوی «تعادل» با مشاوران املاک این منطقه حاکی از ثبات قیمت‌ها است، به عنوان نمونه منطقه 15 حدود 15 درصد کاهش داشته و منطقه 16 حدود 10 درصد کاهش را تجربه کرده‌اند، یکی از مشاوران املاک که در منطقه افسریه فعالیت می‌کند، درباره وضعیت بازار مسکن طی یک ماهه گذشته به «تعادل» می‌گوید: قیمت‌ها در بازار مسکن تغییری نکرده است و دلیل آن هم این است که قیمت سایر کالاها و خدمات کاهشی نداشته است.

او می‌افزاید: البته تعدادی از فروشندگان که پول لازم هستند، اقدام به کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود می‌کنند اما تعداد آنها هم انگشت شمار است.

این فعال بازار مسکن ادامه می‌دهد: نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها دربازار مسکن کاهش یابد، چون قیمت مصالح کاهشی نداشته و دستمزد کارگران هم افزایش داشته است، البته اگر تولید مسکن بهبود یابد، قیمت‌ها در بازار افت می‌کند؛ اما درشرایط فعلی که قیمت‌ها به‌شدت رشد کرده است به نظر نمی‌رسد که بازار مسکن رونق یابد.

به گفته این مشاور املاک فعال در افسریه، حجم معاملات به‌شدت کاهش یافته است و به کمترین میزان ممکن رسیده است، درحال حاضر نه خریدار چندانی در بازار وجود دارد نه فروشنده‌ای.

او بیان می‌کند: وضعیت مشاوران املاک هم مناسب نیست و با وجود آنکه معامله‌ای انجام نمی‌شود اما دفاتر مشاوراملاک باید مالیات خود را به موقع پرداخت کنند.

این مشاور املاک اظهار می‌کند: قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نوساز در این منطقه بین 10 تا 11 میلیون تومان است که از توان خریداران در این منطقه خارج است.