:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
جنگ تجاري آمريكا و چين و تحولات هنگ كنگ دلايل عمده رشد اونس جهاني به بالاي 1530 دلار است

تصويب آیین‌نامه واردات صادرات طلا در شورای پول و اعتبار / پرواز اونس جهاني طلا به 1530 دلار

در ساعات عصر سه شنبه نيز با اعلام دلار نقدي 11650 تومان و اونس طلای جهانی 1527 دلار، قيمت ها اندكي كاهش يافت و یک مثقال طلا به 1 ميليون و 813 هزار، گرم طلاي18عيار 418 هزار، سکه امامی 4 ميليون و 210 هزار تومان رسيد
کد خبر: ۱۳۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
اقتصاد گردان  – احسان شمشيري 
عصر سه شنبه 22 مرداد 98 اونس طلا در بازار جهاني با 26 دلار افزايش نسبت به روز دوشنبه به 1532 دلار رسيد و به دنبال كاهش چند روز قبل كه به زير 1500 دلار رسيده بود، بار ديگر به بالاي 1500 دلار رسيده و براساس رشد قيمت اونس جهاني، اندكي روي قيمت طلا و سكه در بازار داخلي ايران اثرگذار بوده است. فعالان بازار ارز مي گويند كه اگرچه اونس جهاني طلا افزايش يافته اما به موازات آن نرخ دلار در بازار داخلي كاهش يافته و در نتيجه اثر رشد قيمت اونس جهاني را تا حدودي خنثي كرده و تخليه حباب قيمت سكه و طلا نيز تاحدودي مانع از رشد قيمت طلا و سكه در بازار ايران شده است.
  نظرسنجی کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو حكايت از پيش بيني سرمایه گذاران و تحلیلگران در جهت افزايش قیمت‌ها دارد.  زيرا تحولات جهاني از جمله جنگ تجاري آمريكا و چين، نگرانی‌ها نسبت به اعتراضات در هنگ کنگ و ریزش ارزش ارز آرژانتین، خروج بريتانيا از برگزيت، آينده قيمت سهام را تضعيف كرده و در نتيجه سرمايه گذاري سنتي مثل طلا با رشد قيمت ها همراه شده است. 
قیمت ارز  روز سه شنبه  نسبت به هفته گذشته و روز شنبه با کاهش 50 توماني در دلار و يورو همراه شد و نرخ دلار در بازار ازاد و معاملات نقدي 11710 تومان معامله شد. نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 11700 و يورو به 13200 تومان رسيد. در صرافي هاي مجاز بانكي نيز دلار 11700 تومان و يورو 13200 تومان فروخته شد و نرخ خريد در صرافي ها براي دلار 11650 و يورو 13150 تومان بود. 
 سامانه سنا نيز نرخ ميانگين معاملات ارزي براي روز دوشنبه را براي دلار 11758، يورو 13240، درهم 3210، يوآن 1728، پوند 14296 و لير تركيه 2232 تومان اعلام كرده است. 
 در بازار طلا با افزايش اونس جهاني طلا به 1532 دلار، قيمت طلا و سكه نيز اندكي افزايش داشت و  سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزايش 70 هزار تومانی، چهار میلیون و 230هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم نیز با 6۰ هزار تومان افزايش چهار میلیون و 15۰ هزار تومان داد و ستد شد.
هر قطعه نیم‌سکه نیز با ۴۰ هزار تومان افزايش قیمت، دو میلیون و 240 هزار تومان و ربع سکه هم با 60 هزار تومان افزايش، یک میلیون و 43۰ هزار تومان و سكه گرمي 980 هزار تومان معامله شد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در طلافروشی‌ها 420 هزار تومان معامله می‌شود که 8۰۰۰ تومان افزايش داشته است. مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده نيز به 1 ميليون و 819 هزار تومان رسيد. 
در ساعات عصر سه شنبه نيز با اعلام دلار نقدي 11650 تومان و اونس طلای جهانی 1527 دلار، قيمت ها اندكي كاهش يافت و یک مثقال طلا به 1 ميليون و 813 هزار، گرم طلاي18عيار 418 هزار، سکه امامی 4 ميليون و 210 هزار تومان رسيد. 
بانک‌ها روز ۲۲ مرداد قیمت دلار را کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که در روز یکشنبه ۱۱ هزار و ۴۵۹ تومان بود، به ۱۱ هزار و ۳۶۲ تومان کاهش یافت. همچنین شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۲ هزار و ۷۳۱ تومان می‌خرند که در مقایسه با قیمت ۱۲ هزار و ۸۴۰ تومانی روز یکشنبه، نرخ این ارز هم کاهش یافته است.هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۳ هزار و ۶۸۳ تومان خریداری می‌شود.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۳۷۱ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد.
صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نيز قیمت دلار را نسبت به روز یکشنبه ثابت نگه داشتند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان می‌فروشند که نسبت به روز یکشنبه تغییری نداشته است. 

آیین‌نامه ورود و صدور فلزات گرانبها در شورای پول و اعتبار تصویب شد

 از سوي ديگر، آیین‌نامه ورود و صدور فلزات گرانبها در وزارت صنعت اصلاح و در شورای پول و اعتبار تصويب شد. آیین‌نامه ورود و صدور فلزات گرانبها با پیگیری دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط از جمله بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان ملی استاندارد و واحدهای تولیدی بخش خصوصی، اصلاح و در شورای پول و اعتبار تصویب و سپس توسط بانک مرکزی ابلاغ شد.
آیین‌نامه صدور، ورود و معاملات فلزات گرانبها از قبل از انقلاب تاکنون بازنگری نشده بود که با توجه به تغییر شرایط، ضرورت ایجاد اصلاحات وجود داشت.
درباره بازنگری این آیین‌نامه که منحصرا به طلا و فلزات گرانبها مربوط است، مرجع و متولی صنعتی وجود نداشت که این موضوع را پیگیری و نواقص را برطرف کند بنابراین دفتر صنایع فلزی وزارت صنعت متولی شد چرا که این صنعت پتانسیل بسیار بالایی در امر اشتغال و صادرات دارد.
بررسی این آیین‌نامه از یک سال و نیم پیش شروع و اصلاحات آن با حضور دستگاه‌های همکار و با محوریت وزارت صمت انجام شد. نمایندگان بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ناجا و وزارت اقتصاد و دارایی از جمله دستگاه‌های شرکت کننده در جلسات اصلاح آیین‌نامه صدور و ورود فلزات گرانبها بودند.
با تصویب این آیین‌نامه در شورای پول و اعتبار و ابلاغ آن توسط بانک مرکزی، می‌توان گفت این آیین‌نامه واقعی‌تر شده و مشکلات و موانعی که با توجه به ماهیت صنعت طلا و شرایط مترقب بر فرایند آن تسهیل شده است.با توجه به پتانسیل بالای کشور ما در زمینه صادرات مصنوعات طلا این آیین‌نامه می‌تواند در جهت افزایش تولید این صنعت در داخل و صادرات آن تاثیرات بسزایی داشته باشد.
در تبصره ۱ ماده ۴ این آیین‌نامه آمده است اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای مجوز تولید می‌توانند پس از تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به ورود فلزات گرانبهای ذوب شده خام به کشور با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوطه اقدام کنند؛ صدور تاییدیه انطباق شمش وارداتی بر عهده سازمان ملی استاندارد است. همچنین در تبصره۲ آیین نامه آمده است ورود کالاهای صنعتی فلزات گرانبها توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوط با مجوز وزارت صنعت معدن و تجارت مجاز است.
در ماده ۶، صدور مصنوعات فلزات گرانبها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منحصراً با اخذ مجوز از بانک مرکزی و با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوطه و با ضوابط قید شده در آیین‌نامه مجاز است. تمام این اصلاحات در جهت تسهیل فعالیتهای تولیدی و صادراتی این صنعت انجام پذیرفته است.

ایجاد شهرک‌های تخصصی طلا و جواهرات

همچنين پیشنهاد ایجاد شهرکهای تخصصی طلا و جواهر به منظور تجمیع تولید و تمرکز بر صادرات این محصول به شرکت شهرکها و صنایع کوچک ارائه شده است.این پیشنهاد پس از بررسی برای تصویب به دولت ارائه خواهد شد.

اوج‌گیری دوباره قیمت طلا در بازار جهانی

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی درپی نگرانی‌ها نسبت به اعتراضات در هنگ کنگ و ریزش ارزش ارز آرژانتین در بحبوحه کندی اقتصاد جهانی، به بالاترین حد در بیش از شش سال گذشته صعود کرد.
 هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۵۱۵ دلار و ۳۲ سنت رسید. بهای معاملات این بازار پیش‌تر تا مرز ۱۵۱۸ دلار و سه سنت پیش رفته بود.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۱۵۲۶ دلار و ۹۰ سنت رسید.
به گفته ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی در شرکت دیلی فارکس، بحران در آرژانتین و وخامت اوضاع سیاسی در هنگ کنگ باعث ریسک گریزی سرمایه‌گذاران شده است. بانک‌های مرکزی نمی‌توانند کار چندانی انجام دهند زیرا نرخ‌های بهره در رکورد پایینی قرار دارد.
معترضان موفق شدند فرودگاه هنگ کنگ را که پرازدحام‌ترین فرودگاه باری جهان است، تعطیل کنند. این اعتراضات که در مخالفت با لایحه استرداد به سرزمین اصلی چین آغاز شده بود به درخواستها برای دموکراسی گسترش یافته است. در آن سوی دیگر جهان، نگرانی‌ها نسبت به بازگشت سیاستهای مداخله جویانه بازار آرژانتین را فرا گرفته است. این ابهامات به همراه نگرانی نسبت به پیامدهای جنگ تجاری آمریکا و چین که باعث کندی اقتصاد جهانی شده است، سرمایه گذاران را متقاضی دارایی‌های امن کرده است.
طلا به همراه ین ژاپن و اوراق قرضه آمریکا در شرایط ابهامات سیاسی و مالی به عنوان سرمایه‌گذاری مطمئن دیده می‌شود. ین نزدیک به بالاترین حد خود در هفت ماه اخیر در برابر دلار قرار گرفت.
بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران به سمپوزیوم سالانه بانک مرکزی آمریکا که هفته آینده برگزار می‌شود چشم دوخته‌اند. معامله‌گران احتمال کاهش ۲۵ واحدی نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در سپتامبر را ۷۴ درصد ارزیابی می‌کنند.
نرخ‌های بهره جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا که بازدهی ندارد را افزایش می‌دهد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر می‌کند.
ذخایر طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز دوشنبه ۰.۹ درصد رشد کرد و به ۸۴۷.۷۷ تن رسید که منعکس کننده تقاضای بالا برای طلا است.
به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است مقاومت در سطح ۱۵۲۴ دلار را تست کند و اگر این سطح شکسته شود، می تواند تا سطح ۱۵۴۶ دلار صعود کند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۱.۱ درصد جهش پیدا کرد و به ۱۷ دلار و ۲۵ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۹ درصد افزایش، ۸۵۹ دلار و ۷۱ سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۷ درصد افزایش، در ۱۴۳۶ دلار و ۸۷ سنت ایستاد

دلار عقب ماند 

به گزارش رویترز، نگرانی‌ها از تشدید تنش بین آمریکا و چین سر مسائل تجاری رو به گسترش است و موضع دو طرف در قبال یکدیگر روز به روز سخت‌تر می‌شود و اين تحولات موجب شده كه شاخص دلار نيز ۰.۱ درصد کاهش يابد. 
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در شرایطی از آمادگی برای افزایش تعرفه‌ها بر دیگر کالاهای وارداتی چین سخن می‌گوید که طرف چینی نیز فعالیت برخی شرکت‌های آمریکایی را محدود کرده و میزان سرمایه‌گذاری خود در آمریکا را کاهش داده است.
در معاملات روز سه‌شنبه بازارهای ارز، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۱ درصد کاهش به ۹۷.۳۹ واحد رسید. ارزهای اروپایی بزرگ ترین برندگان امروز بودند؛ به گونه‌ای که هر پوند با ۰.۳۷ درصد افزایش به ازای ۱.۲۰۸ دلار و هر یورو با ۰.۱۷ درصد افزایش به ازای ۱.۱۲۱۹ دلار مبادله شدند.
گریگوری اندرسون، مدیر معاملات ارزی در موسسه گبی ام او کپیتال مارکتس" گفت: در مجموع روز آرامی را سپری کردیم. شاهد تقویت ارزش یورو و پوند بودیم اگرچه دلیل بنیادینی پشت این روند صعودی قرار نداشت و بیشتر به نظر می رسد این دو ارز از ضعف دلار بهره گرفتند.
از سوی دیگر ارزش ین ژاپن نیز در برابر دلار با صعود ۰.۳۸ درصدی به بالاترین سطح خود از می ۲۰۱۸ تاکنون رسید. هر دلار به ۱۰۵.۲۶ ین عقب نشست.
جو مانیمبو، تحلیل‌گر ارشد بازار در موسسه "وسترن یونیون بیزینس سالوشنز" گفت: ین در بالاترین سطح امسال خود قرار دارد و دلیل آن، چشم‌انداز تاریک جنگ تجاری آمریکا و چین است. این مساله روی چشم‌انداز جهانی و ثبات اقتصادی در بلند مدت نیز موثر خواهد بود.
در برابر سایر ارزهای مهم، هر دلار آمریکا به ازای ۷۱.۰۶۰۱ روپیه هند، ۱.۴۷۹۵ دلار استرالیا، ۱.۳۲۴۶ دلار کانادا، ۱.۳۸۷۷ دلار سنگاپور و ۷.۰۶۳۳ یوان چین مبادله شدند. هم چنین نرخ برابری فرانک سوئیس در برابر دلار در معاملات امروز ۱.۰۲۸۴ اعلام شد.

پول آرژانتین ۱۵ درصد سقوط کرد

 از سوي ديگر، ارزش پزو آرژانتین پس از انتخابات اولیه این کشور به پایین‌ترین سطح تاریخ خود رسید.
به گزارش بی بی سی، در انتخابات اولیه ریاست جمهوری آرژانتین، مائوریسیو ماکری- رئیس جمهور فعلی آرژانتین از نامزد حزب رقیب شکست خورد که اگرچه به دلیل پایین بودن رای هر دو نامزد، انتخابات به مرحله دوم کشیده شد اما احتمال بالاتر پیروزی گزینه رقیب دولت فعلی با سقوط شدید بازارهای مالی این کشور همراه بود.
به دنبال اعلام نتایج انتخابات، ارزش پزو ابتدا ۳۰ درصد سقوط کرد اما پس از آن این ارز با کاهش ۱۵.۲۴ درصدی ارزش خود در برابر دلار به کار خود خاتمه داد. قرار گرفتن پزو در پایین ترین سطح تاریخ خود بازار بورس را نیز کاملا تحت تاثیر قرار داد و ارزش نماد برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بوینس آیرس به کمتر از نصف کاهش یافت.ماکری در واکنش به ریزش شدید بازارهای مالی این کشور در یک کنفرانس خبری حاضر شد و ضمن اطمینان دادن به هواداران خود برای پیروزی در دور دوم انتخابات مدعی شد که این ریزش نشان دهنده اعتماد نداشتن بازار به رقیب است.
در معاملات بورس، شاخص " مارول" بورس بوینس آیرس بیش از ۳۰ درصد سقوط کرد. ریزش سنگین بازارهای مالی آرژانتین باعث نگرانی در کشور همسایه یعنی برزیل شده است، رئیس جمهور برزیل هشدار داد که شکست ماکری می‌تواند باعث ایجاد یک بحران اقتصادی جدی دیگر در آمریکای لاتین شود.
آرژانتین از سال ۲۰۱۵ برای نجات خود از ورطه نابودی دست به دامن صندوق بین المللی پول شد. دولت ماکری برای تداوم دریافت کمک از صندوق بین المللی پول مجبور به انجام اصلاحات اقتصادی گسترده و اتخاذ سیاست ریاضت اقتصادی شده که همین مساله باعث کاهش محبوبیت چشمگیر آن شده است.
نرخ تورم آرژانیتن در حال حاضر ۲۲ درصد است که با وجود کاهش محسوس در مقایسه با قبل، هنوز هم یکی از بالاترین نرخ های تورم جهان محسوب می‌شود. طبق آمارهای رسمی منتشرشده، اکنون بیش از نیمی از مردم این کشور در فقر زندگی می‌کنند.

لیر هم ریزش کرد

 همچنين لیر  تركيه در آخرین دور از معاملات ارزی ۱.۴ درصد ریزش کرد.
به گزارش اهوال، پس از چندین تقویت متوالی، لیر ترکیه یکی از بدترین روزهای امسال خود را سپری کرد و نگرانی از چشم‌انداز بازارهای نوظهور باعث افزایش صف فروش لیر شد.
ارزش لیر در برابر دلار درمعاملات صرافی های استانبول با کاهش ۱.۴ درصدی همراه بود تا بدین ترتیب هر دلار به ازای ۵.۵۶ لیر مبادله شود. بدین ترتیب لیر از قله چهار ماه اخیر خود که اواخر هفته گذشته بدان رسیده بود عقب نشست.
کالوم پیکرینگ، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در بانک برنبرگ سوئیس گفت: لیر ترکیه در صورت تداوم روند نامطمئن سیاست‌گذاری‌های مالی و پولی در این کشور می تواند با تکانه‌های بیشتری مواجه شود. از دید اقتصادی، ترکیه جای مطمئنی برای سرمایه گذاری نیست هرچند که موقعیت جغرافیایی ممتازی در اتصال آسیا و اروپا به یکدیگر دارد.
اقتصاد ترکیه در حال درجا زدن و حتی عقب‌گرد است، چراکه انجام بسیاری از اصلاحات به تعویق افتاده و برخی از دستاوردهایی که زمانی آن را به مکانی ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده بود از بین رفته‌اند.
اوت سال گذشته لیر ترکیه بعه پایین ترین سطح خود رسید و هر دلار به ازای ۷.۲۲ لیر مبادله شد. با این حال پس از بهبود مناسبات آنکارا و واشنگتن و برخی اصلاحات ساختاری، ارزش لیر بار دیگر تقویت شد. اکنون فعالان اقتصادی نگران‌اند که دخالت دولت در سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی باعث از دست رفتن دستاوردها شود.
طاها آکیول، روزنامه نگار اقتصادی ترک نوشت: نگرانی‌ها از فشار دولت به بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره به ویژه پس از برکناری رئیس قبلی این بانک افزایش یافته است.در برابر سایر ارزهای مهم، هر یورو به ازای ۶.۲۲۳۸ لیر و هر پوند به ازای ۶.۷۱۱۹ لیر مبادله شدند.در بین دیگر ارزهای نوظهور، ارزش روبل روسیه نیز در معاملات امروز نزولی بود و هر دلار با ۰.۵ درصد افزایش به ازای ۶۵.۶۸ روبل مبادله شد.