:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت از سنگ‌های پیش پای تولید می‌گوید

پول برای ساخت «باستی هیلز» داریم، اما برای تولید نه

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعلل دولت در حل مشکلات تامین برق و آب شهرک‌های صنعتی گفت: اگر مشکل آب، برق و زباله در شهرک‌های صنعتی حل شود صدها هزار شغل ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
اقتصادگردان- محمدرضا مرتضوی اظهار کرد: صنایع کوچک همان قدر که آسیب‌پذیرند به همان میزان نیز قدرت مانور دارند و دولت مکلف است تعهدات خود را مانند خدمات برق، آب، راه‌های در دسترسی و جمع‌آوری زباله نسبت به شهرک‌های صنعتی انجام دهد.

او با بیان اینکه اکنون در شهرک صنعتی چرمشهر صدها هزار تن ضایعات و زباله‌های سمی تلنبار شده است، افزود: صدها هزار شغل در شهرک‌های صنعتی استان تهران منتظر برق هستند. در حالی که پول انشعاب از واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی گرفته شده است اما می‌گویند منابع نداریم و به این واحدها برق نمی‌دهند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن وتجارت گفت: اگر مشکل آب، برق و زباله در شهرک‌های صنعتی حل شود؛ صدها هزار شغل ایجاد خواهد شد. وزارت نیرو چگونه انشعاب را می‌فروشد اما برق نمی‌دهد. در پرند صنایع غذایی آب ندارند.

زمانی که سرمایه‌گذار وارد شهرک صنعتی می‌شود پول قرارداد را از وی می‌گیرند اما زمانی که وی کارگاه یا کارخانه خود را راه‌اندازی می‌کند می‌گویند آب و برق نداریم.

او با اشاره به اینکه وضع کارگاه‌های صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی بهتر است، عنوان کرد: اکنون با توجه به تحریم‌ها فرصت بسیار خوبی برای صنایع کوچک ایجاد شده؛ زیرا عدالت محورترین بخش اقتصاد کشور این صنایع هستند.

مرتضوی گفت: در شهرک صنعتی چرمشهر زمین برای دفن زباله موجود است اما زباله‌ها را جمع‌آوری نمی‌کنند که انباشت زباله موجب بیماری کارگران شده است. در کشوری یک ساله شهرک «باستی هیلز» می‌سازند اما می‌گویند پول جمع‌آوری زباله‌های صنعتی را نداریم؛ در حالی که پول این کار از ساختن بخش کوچکی از ویلاهای این شهرک کمتر است.

او افزود: تولیدکنندگان بطور کامل از طرح خوشه‌های صنعتی استقبال می‌کنند زیرا این طرح؛ توصیه تولید‌کنندگان بوده است. اکنون اتحادیه مبلمان، پوشاک و کفش آمادگی کامل برای ایجاد خوشه را دارند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: ما کمک نمی‌خواهیم و فقط می‌خواهیم همه وظیفه خود را انجام دهند؛ زیرا 60 درصد مالیات کشور از صنایع و تولیدکنندگان گرفته می‌شود اما 20 درصد آن را نیز برای ما هزینه نمی‌کنند. در شهرک صنعتی نظرآباد صنعتگری کارخانه‌ای ساخته و پایان کار آن را نیز گرفته است اما چون زمین آن 20 سند جداگانه دارد، بانک به آن تسهیلات نمی‌دهد. این صنعتگر از اداره ثبت آن منطقه تقاضای صدور یک سند به جای 20 سند را کرده است اما یک نفر در این اداره می‌گوید من این کار را نمی‌کنم.

او با بیان اینکه مالیاتی که صنعتگران می‌دهند باید خرج توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه شود، افزود: اکنون کشور در شرایط اضطرار است اما در این شرایط تحریم، صنایع کوچک مانند اسب زین کرده آماده فعالیت هستند. این آمادگی با نداشتن آب، برق، گاز و تسهیلات ندادن بانک‌ها معطل مانده است؛ چطور 80 هزار مگاوات در کشور برق تولید و بخشی از آن را صادر می‌کنیم اما اکنون 20 هزار شغل معطل 400 مگاوات برق است.