:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رمزارز چین نهايي شد

اونس جهاني 1506 دلار / رشد 106 درصدي سكه در يكسال منتهي به خرداد 98

قيمت طلا و سكه نيز اندكي كاهش داشت و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۲۵ هزار تومانی، چهار میلیون و ۱۶۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم نیز با ۳۰ هزار تومان كاهش چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان داد و ستد شد.هر قطعه نیم‌سکه نیز با ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت، دو میلیون و ۱۹۰ هزار تومان و ربع سکه هم با 60 هزار تومان كاهش، یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و سكه گرمي 960 هزار تومان معامله شد.همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در طلافروشی‌ها 412 هزار تومان معامله می‌شود که ۳۰۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده نيز به 1 ميليون و 785 هزار تومان رسيد
کد خبر: ۱۳۹۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
اقتصاد گردان  – عصر دوشنبه 21 مرداد 98 اونس طلا در بازار جهاني با 6 دلار افزايش نسبت به روي شنبه به 1504 دلار رسيد و به دنبال كاهش چند روز قبل كه به زير 1500 دلار رسيده بود، بار ديگر به بالاي 1500 دلار رسيده و پيش بيني مي شود كه براساس رشد قيمت اونس جهاني، اندكي روي قيمت طلا و سكه اثرگذار باشد.  همچنين  نتیجه نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو حكايت از پيش بيني سرمایه گذاران و تحلیلگران در جهت افزايش قیمت‌ها دارد. 


 قیمت ارز  روز يكشنبه 20 مرداد 98  نسبت به هفته گذشته و روز شنبه با کاهش 50 توماني در دلار و يورو همراه شد و نرخ دلار در بازار ازاد و معاملات نقدي 11750 تومان، در صرافي ها 11800 تومان و در سامانه سنا 11807 تومان معامله شد. همچنين نرخ يورو نيز در بازار آزاد به 13200 تومان، صرافي ها 13300 و در سامانه سنا به 13305 تومان رسيد. 
 سامانه سنا نرخ ميانگين معاملات ارزي براي روز يكشنبه را براي دلار 11708، يورو 13305، درهم 3243، يوآن 1759، پوند 14456 و لير تركيه 2256 تومان اعلام كرده است. 
 در بازار طلا نيز با كاهش اونس جهاني طلا به 1493 دلار، قيمت طلا و سكه نيز اندكي كاهش داشت و  سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۲۵ هزار تومانی، چهار میلیون و ۱۶۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم نیز با ۳۰ هزار تومان كاهش چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان داد و ستد شد.
هر قطعه نیم‌سکه نیز با ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت، دو میلیون و ۱۹۰ هزار تومان و ربع سکه هم با 60 هزار تومان كاهش، یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و سكه گرمي 960 هزار تومان معامله شد.همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در طلافروشی‌ها 412 هزار تومان معامله می‌شود که ۳۰۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده نيز به 1 ميليون و 785 هزار تومان رسيد. 
بانک‌ها روز۲۰ مرداد قیمت دلار را کاهش دادند و هر دلار را ۱۱ هزار و ۴۵۹ تومان خریدند.شعب ارزی بانک‌ها امروز هر یورو را هم ۱۲ هزار و ۸۴۰ تومان خریدند و هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری شد. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها که از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است، با احتساب کارمزد حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است.
بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که تمام ارزها نسبت به روز گذشته ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس ۵۰ هزار و ۵۴۷ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزار و ۳۴۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

رشد106 درصدي سكه در يكسال منتهي به خرداد 98 

از سوي ديگر، براساس آمارهاي ماهانه اقتصادي بانك مركزي، در خـرداد مـاه ١٣٩٨ متوسـط قيمـت فـروش يـک دلار امريكـا در بـازار آزاد شـهر تهـران ١٣٤٢٧٦ ريال بود كه در مقايسه با ماه قبل 7.5 درصد کاهش داشته است. همچنـين حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش يـک دلار امريکـا در مـاه مـذکور بـه ترتيـب ١٢٧٦٣٣ ريال و ١٤١٩٣٣ ريال بوده است. در خرداد ماه ١٣٩٨ متوسط قيمت فروش يک يورو در بازار آزاد شهر تهران ١٥٢٨١٤ ريال بـود كه در مقايسه با ماه قبل 6.9 درصد کاهش داشته است. 
با توجه به نوسان شديد نرخ هاي ارز در بهار 97، بانك مركزي از اعلام نرخ دلار سال قبل و همچنين افزايش قيمت يكسال اخير خودداري كرده است اما با توجه به قيمت 4045 تومان سال 96 مي توان برآورد كرد كه قيمت دلار 232 درصد در 15 ماه منتهي به خرداد 98 رشد كرده است. همچنين از آنجا كه قيمت سكه طلا و دلار متناسب رشد كرده است، با توجه به رشد 106 درصدي قيمت سكه در اين يكسال، احتمالا دلار نيز همين مسير را طي كرده و از حدود 6500 تومان در خرداد 97 به 13427 تومان در خرداد 98 رسيده است.  
همچنين حداقل و حداکثر نرخ فروش يک يورو در ماه مذکور به ترتيـب ١٤٦٢٧٠ ريـال و ١٦٠٥٤٠ ريال بوده است. سه در ماه اول سال ١٣٩٨ متوسط قيمت فروش يک دلار امريكا و يک يورو در بـازار آزاد شهر تهران به ترتيب ١٣٨٧٧٨ ريال و ١٥٧٥٢٠ ريال بوده است
همچنين در بازار سكه طلا،  در خردادماه ١٣٩٨ متوسط قيمت فروش يك سكه تمام بهار آزادي طـرح قـديم در بـازار آزاد شهر تهران 4 ميليون و 524 هزار و 800 تومان بود كه در مقايسه با ماه قبل 6.5 درصد کاهش و نسبت بـه مـاه مشابه سال قبل 106 درصد افزايش نشان مي دهد. همچنـين حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش سـکه مـذکور در مـاه يـاد شـده بـه ترتيـب 4 ميليون و 303  هزار تومان و 4 ميليون و 716 هزار تومان بوده است.
در خردادماه ١٣٩٨ متوسط قيمت فروش يك سكه تمام بهار آزادي طـرح جديـد در بـازار آزاد شهر تهران 4 ميليون و 663 هزار تومان بود كه در مقايسه با ماه قبل 6.9 درصد کاهش و نسبت بـه مـاه  مشابه سال قبل 105 درصد افزايش نشان مي دهد. همچنـين حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش سـکه مـذکور در مـاه يـاد شـده بـه ترتيـب 4 ميليون و 453 هزار و 4 ميليون و 855 هزار تومان بوده است.
در سه ماه اول سال ١٣٩٨ متوسط قيمت فروش يك سكه تمام بهار آزادي در بازار آزاد شهر تهران
با طرح قديم 4 ميليون و 675 هزار تومان  و با طرح جديد 4 ميليون و 834 هزار تومان بود کـه نسـبت بـه دوره مشـابه سال ١٣٩٧ به ترتيب  ١٤٠ درصد و ١٤١ درصد افزايش يافته است


روسیه در ذخایر طلا و ارز از عربستان پیشی خواهد گرفت

برای اولین بار در هشت سال گذشته روسیه می‌تواند در ذخایر بین‌المللی که شامل ارز و طلا است از عربستان سعودی پیشی بگیرد.
به گزارش بلومبرگ، این نخستین بار در طول هشت سال اخیر است که روسیه می‌تواند در ذخایر بین المللی که شامل ارز و طلا است از عربستان سعودی پیشی بگیرد. طی چهار سال گذشته، ذخایر طلا و ارز روسیه 45 درصد رشد داشته و در ژوئن به 518 میلیارد دلار رسیده است. در همین زمان، شاخص های عربستان سعودی رو به کاهش است و در ماه ژوئن به 527 میلیارد دلار رسیده است.
بلومبرگ خاطرنشان می کند که ریاض به دلیل افت قیمت نفت مجبور است ذخایر خود را در حوزه‌های اجتماعی صرف کند، در حالی که مسکو در تحریم‌های جدید هزینه‌های بودجه را محدود می‌کند

رمزارز چین نهايي شد

از سوي ديگر،  گزارش‌ها حاکیست که توسعه رمزارز دولتی چین به مرحله نهایی رسیده و آماده عرضه اولیه است.
با این‌که به نظر می‌رسید دولت چین علاقه و تمایل چندانی به استفاده از ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده ندارد اما اخبار و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های خبری از احتمال عرضه زودهنگام یک رمزارز دولتی در این کشور خبر داده و سخن گفته‌اند.بانک چین به تازگی اعلام کرده است که رمزارز دولتی این کشور پس از نزدیک به پنج سال توسعه به مرحله نهایی نزدیک شده و آماده عرضه اولیه است.
بر اساس گزارش وب سایت engadget، مو چانگ چون، معاون بخش پرداخت بانک چین، در این خصوص خاطرنشان کرده است که رمزارز دولتی چین ساختار بسیار پیچیده‌تری نسبت به سایر  رمزارز موجود در بازارهای جهانی دارد تا بتواند با تکیه بر بانک چین و سایر بانک‌های تجاری بزرگ در این کشور به خوبی از عهده ابراقتصاد چین برآید.وی همچنین در ادامه اظهارات خود گفت نسخه اولیه رمزارز دولتی چین هم‌اکنون آماده و موجود است و تیم‌های تحقیقاتی مربوطه در حال پیاده‌سازی ساختار مبتنی بر پلت‌فرم بلاک‌چین هستند.

وی البته در جای دیگری از سخنانش تاکید کرد که ارز دیجیتال دولت چین کاملاً مبتنی بر پلت‌فرم بلاک‌چین خواهد بود چرا که به گفته وی بلاک‌چین قادر به انجام عملیات‌ لازم برای تراکنش‌های جزئی نیست.چین از جمله کشورهایی بود که در برابر قانونی‌سازی استفاده از ارزرمزهای مشهور در جهان همچون بیت‌کوین مقاومت بسیاری کرد ولی حالا به نظر می‌رسد که تمامی کشورهای جهان تصمیم گرفته‌اند به‌جای مقاومت و قبول نکردن حقیقتی به‌نام توسعه روزافزون ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده باید به قانونی‌سازی و توسعه ارزرمزهای تایید شده خود بپردازند.