:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

وضعیت نامعلوم بازار نفت

این روزها قیمت نفت تحت تاثیر تنش بیش‌تر در روابط تجاری آمریکا و چین که نگرانی‌ها نسبت به جنگ ارزی را برانگیخته، به ریزش سنگینی تن داده است؛ در این بین عربستان سعودی سعی دارد با کاهش تولید وضعیت بازار را سر و سامان دهد اما همچنان بازار نفت در وضعیت بی‌ثباتی است.
کد خبر: ۱۳۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
اقتصادگردان- قیمت نفت چهارشنبه گذشته و همزمان با اقدام بانک‌های مرکزی در کاهش نرخ‌های بهره به منظور حمایت از رشد اقتصادی، با دور جدیدی از سقوط سنگین روبرو شد. بانک‌های مرکزی هند، نیوزیلند و تایلند برای حمایت از رشد اقتصاد و صادراتشان در برابر پیامدهای جنگ تجاری آمریکا و چین، نرخ‌های بهره را کاهش دادند. این کاهش نرخ‌ها نشان می‌دهد که جنگ میان واشنگتن و پکن، اقتصاد جهان را تهدید می‌کند.

به اعتقاد تحلیلگران، تعرفه‌های بالاتر آمریکا روی واردات چین، هر دو اقتصاد را کند خواهد کرد اما دولت چین ممکن است برای تلافی کردن تعرفه‌های آمریکا، ارزش یوان را ضعیف کند. ارزش یوان دوشنبه هفته پیش به پایین هفت یوان در برابر هر دلار سقوط کرد که از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ کم‌سابقه بود. با این حال بانک مرکزی چین فعلا از سقوط بیشتر ارزش یوان جلوگیری کرده زیرا ریسک فرار سرمایه‌ها را به همراه دارد.

نرسی قربان - کارشناس ارشد حوزه انرژی - درباره وضعیت فعلی بازار نفت گفت: کاهش تولید اوپک موضوعی بود که قبلا بر سر آن تصمیم گیری شده بود لذا نمی‌توان گفت که این مساله در شرایط فعلی تاثیر چندانی دارد.

وی با اشاره به تصمیم عربستان برای کاهش تولید، اظهار کرد: به تازگی عربستان اعلام کرده است که با هدف افزایش قیمت‌ها قصد کاهش تولید خود را دارد که این مساله نیز بستگی به واکنش بازار دارد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان این‌که این موضوع تا حدی موجب می شود تا افت شدید بازار برگردد، تصریح کرد: نمی‌توان گفت که این مساله موجب بالارفتن قیمت‌ها می‌شود چراکه عوامل دیگری همچون جنگ تجاری آمریکا و چین نیز در این مساله تاثیر گذار است.

قربان با تاکید به این موضوع که اگر اختلافات آمریکا و چین افزایش یابد، رشد اقتصادی جهان دچار مخاطره می‌شود و تقاضا برای نفت کاهش می‌یابد اما اگر وضعیت پایدار شود، احتمال افزایش قیمت‌ نفت وجود دارد.

سرنوشت جنگ آمریکا و چین چه می‌شود؟

اما به دلیل اهمیت چین برای اقتصاد جهانی و به دلیل این که ارزها روی هم تاثیر می‌گذارند و از آنجا که ارتباط میان دلار و یوان به سیاست پولی جهانی جهت می‌دهد، افت یکباره ارزش یوان فشار شدیدی را به سایر اقتصادهای نوظهور تحمیل کرد. شی جین پینگ، رییس جمهور چین هیچ علامتی دال بر عقب نشینی نشان نمی‌دهد و ترامپ هم خود را کنار کشیده و راه چندانی برای خروج از جنگ تجاری برای سران قدرتمندترین اقتصادهای جهان نمانده است.

پیامدهای این جنگ به سرعت گسترش پیدا می‌کند. چند روز از زمانی که توییت ترامپ درباره وضع تعرفه‌های جدید روی واردات چین نگذشته است اما بانک‌های مرکزی متعددی در جهان کاهش نرخ‌های بهره را اعلام کرده‌اند. شاخص داوجونز اینداستریال هفته گذشته هفت درصد نزول کرد. نفت خام کاهش بهای بیشتری داشته و در نخستین هفته اوت بیش از ۱۳ درصد افت کرد. در حقیقت نفت از اوج قیمتی که در آوریل داشت، بیش از ۲۰ درصد سقوط کرده و روند نزولی پیدا کرده است.

نفت اما مشکلات خاص خود را دارد و از یک سو با کندی رشد تقاضا و از سوی دیگر با رشد سریع عرضه مواجه است. آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا که رشد غیرمنتظره ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته را نشان داد، سقوط قیمت‌ها را تشدید کرد. همچنین جنگ ارزی، تاثیر مستقیمی روی تقاضا برای نفت دارد. قوی‌تر شدن دلار، نفت را برای کشورهای دیگر گران‌تر می‌کند و روی مصرف کنندگان تاثیر فوری می‌گذارد. به همین دلیل است که نفت با دلار رابطه معکوس دارد و گرانی دلار باعث کاهش قیمت آن می‌شود.

سد عربستان برای کاهش قیمت نفت

از سوی دیگر، عربستان سعودی در پی سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین حد هفت ماه گذشته، با سایر تولیدکنندگان نفت درباره واکنش‌های احتمالی برای متوقف کردن این روند به رایزنی پرداخته است.  یک مقام سعودی که به دلیل محرمانه بودن مذاکرات مایل نبود نامش فاش شود، به بلومبرگ گفت: این کشور اجازه نخواهد داد قیمت نفت سقوط کند و همه گزینه‌های موجود را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در هر حال، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت عضو اوپک است، تحت توافق کاهش تولید این گروه تولیدش را بیش از سقفی که با تولیدکنندگان دیگر اوپک توافق کرده بود، کاهش داده است. اوپک، روسیه و شماری دیگر از کشورهای غیرعضو اوپک در چارچوب ائتلافی معروف به اوپک پلاس، ماه میلادی گذشته توافق کردند کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز را تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ تمدید کنند.