:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
چرا نامزد آلمانی ریاست اینستکس انصراف داد؟

bernd erbel برند اربل رئیس اینستکس استعفا کرد

روزنامه بیلد آلمان گزارش داد، «برند اربل» سفیر سابق آلمان در ایران که به تازگی از ۱۰ مرداد رسماً ریاست اینستکس را بر عهده گرفته بود، از این سمت استعفا کرده است. استعفای اربل به دلیل افشای گفتگوی او با «کن جبسن» مجری یک رادیوی اینترنتی است که در آن درباره هولوکاست و مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی و فلسطینیان اظهاراتی مطرح کرده است
کد خبر: ۱۳۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷

اقتصاد گردان -  وزارت خارجه آلمان استعفای اربل را تایید کرده و دلیل آن را مسائل شخصی اعلام کرده است. اربل در مصاحبه ای فعالیت های موشکی ایران را قانونی اعلام کرده بود که در پی این موضع گیری مورد هجمه محافل صهیونیستی قرار گرفته بود.
اینستکس نهادی است که سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان با هدف حفظ روابط تجاری با ایران در سایه تحریم های آمریکا راه اندازی کرده اند اما به رغم وعده های مکرر نتوانسته اند آن را عملیاتی کنند.
مقر این نهاد در فرانسه قرار دارد و بر اساس توافق سه کشور، فردی از آلمان باید ریاست آن را برعهده داشته باشد. انگلیس هم به عنوان سهامدار در آن مشارکت خواهد داشت.

چرا نامزد آلمانی ریاست اینستکس انصراف داد؟

اسپوتنیک نيز گزارش داد: برند اربل، سفیر سابق آلمان در ایران و عراق که برای تصدی سمت مدیرعاملی ساز و کار موسوم به «اینستکس» برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران نامزد شده بود، این سمت را بر عهده نخواهد گرفت. اربل اندکی قبل از معرفی نامزدی وی در دو مصاحبه با کن یبسن، روزنامه نگار جنجالی در آلمان شرکت کرده بود که در سال ۲۰۱۱ به خاطر اظهارات یهودی ستیزانه از شبکه رادیویی RBB اخراج شده است.
دیپلمات آلمانی در یکی از این مصاحبه ها از جمله گفته رژیم اسرائیل به ضرر یک ملت دیگر تاسیس شده که به قول وی" به این ترتیب میهن خود را از دست داده است". بعدتر وزارت خارجه آلمان اعلام کرد برند اربل انصراف خود از سمت ریاست اینستکس به دلایل شخصی را به اطلاع این وزارتخانه رسانده است.
ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به «اینستکس» توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) نهایی و ثبت شد؛ اما از آن روز تا به حال هنوز کاملاً عملیاتی نشده است. هدف این ساز و کار ادامه تجارت بین اعضای اتحادیه اروپا و ایران علی رغم تحریم های آمریکا از زمان خارج شدن ترامپ از برجام در ماه مه سال ۲۰۱۸ است اما چندی پیش سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد تا به حال فقط چند میلیون دلار پرداخت از طریق مکانیزم محاسبات بین اتحادیه اروپا و ایران موسوم به اینستکس انجام شده که در واقع ناچیز و هیچ است. ایران خواستار آن است که از طریق اینستکس بتواند از جمله نفت خود را بفروشد.