:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
پيش بيني كارشناسان از رشد طلا به سمت 1600 دلار

طلا از مرز 1500 دلار عبور كرد، حركت اونس به سمت 1600 دلار / نارضايتي ترامپ از قوي بودن دلار

دلار قوی مانع از رقابت شرکت های آمریکایی در بازار جهانی می‌شود.در متن توییت ترامپ آمده است: به عنوان رئیس جمهور شما، شاید فکر می‌کنید که من باید از اینکه دلار قوی است شاد باشم، اما خیر اینطور نیست! باید ارز ملی را ضعیف کرد. نرخ بهره بالای سیستم ذخیره فدرال در مقایسه با دیگر کشورها دلار را در سطح بالایی نگه می دارد که در نتیجه رقابت برای تولیدکنندگان خوب ما هر چه دشوارتر می شود.
کد خبر: ۱۳۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
اقتصاد گردان - نرخ هر اونس طلا روز جمعه18 مرداد 98 در بازارهاي جهاني از مرز 1500 دلار عبور كرد و با افزايش 6 دلاري نسبت به پنج شنبه رقم 1504 دلار را ثبت كرد. تحليل گران در بانک گلدمن ساکس آمریکا پيش بيني كرده اند كه طلا تا ۱۶۰۰ دلار صعود می‌کند و قیمت طلا که اکنون به بالاترین حد خود در شش سال گذشته رسیده است، تا شش ماه آینده با تقاضای سرمایه گذاران برای خرید دارایی‌های امن به ۱۶۰۰ دلار در هر اونس صعود می‌کند.





تحلیلگران بانک گلدمن ساکس بر این باورند که صعود هر اونس طلا به بالای مرز ۱۵۰۰ دلار تازه شروع روند افزایشی این فلز ارزشمند است. ضعیف شدن چشم انداز اقتصاد جهانی به دلیل تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، جذابیت طلا را به عنوان پناهگاه امن در برابر ناملایمات مالی افزایش داده است.
تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند: اگر نگرانی‌های پیرامون رشد اقتصادی به دلیل تشدید جنگ تجاری استمرار پیدا کند، احتمالا سرمایه‌های بیشتری وارد صندوق‌های سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا خواهد شد. تولید صنعتی در آلمان با بزرگترین کاهش سالانه در حدود یک دهه گذشته روبرو شده است و نگرانی‌ها نسبت به حرکت اقتصاد جهانی به سوی نخستین رکود خود در یک دهه اخیر را تقویت کرده است. در منطقه آسیا اقیانوسیه، بانک‌های مرکزی نیوزیلند، هلند و تایلند برای مصون نگه داشتن اقتصادهایشان از ناملایمات جهانی، در اقدامی غیرمنتظره نرخ‌های بهره را کاهش دادند. این اقدام درست یک هفته پس از تصویب ۲۵ واحدی کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا صورت گرفت.
مایکل ویدمر، تحلیلگر بانک امریکا مریل لینچ هفته گذشته اعلام کرده بود طلا ممکن است تا دو سال آینده به دلیل سیاست پولی تسهیل بانک‌های مرکزی به مرز ۲۰۰۰ دلار صعود کند. طلا در سال ۲۰۱۱ به رکورد ۱۹۲۱ دلار و ۱۷ سنت در هر اونس صعود کرده بود.
وی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ اظهار کرد: ما بر این باوریم که کاهش بیشتر نرخ‌های بهره در راه است. صحبت‌ها درباره تسهیل سیاست پولی در سایر بخش‌های جهان در جریان است و روی ارزش دلار تاثیر می‌گذارد. نوسانات فزاینده ممکن است باعث شود طلا به قیمتی بالاتر از قیمت ۱۵۰۰ دلار پیش بینی شده از سوی این بانک صعود کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، بانک‌های "یو بی اس گروپ" و "سیتی گروپ" نیز به طلا خوش بین هستند و پیش بینی می‌کنند قیمت این فلز می‌تواند تا رکورد ۱۶۰۰ دلار صعود کند.
 در بازار داخلي نيز به دنبال ثبت نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به قيمت 11930 تومان، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده 1 ميليون و 810 هزار، گرم 18 عيار 418 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 212 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 230 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 440 هزار، و سكه گرمي 950 هزار تومان معامله شده و پيش بيني مي شود كه متاثر از رشد قيمت اونس جهاني طلا، در هفته جاري و از روز شنبه انواع طلا و سكه با قيمت هاي بالاتري مبادله شود. 
در بازار ارز نيز سامانه سنا نرخ ميانگين معاملات ارز روز پنج شنبه 17 مرداد 98 را براي دلار 11847، يورو 13362، درهم 3228، يوآن 1784، پوند 14514، لير تركيه 2245 تومان اعلام كرده است. 
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۲ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۲۳ واحد پولی دیگر از جمله پوند افزایش یافت. همچنین نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۳۵ ریال افزایش ۵۱ هزار و ۱۱۰ ریال و هر یورو نیز با ۲۰ ریال ۴۷ هزار و ۸۲ ریال ارزش‌گذاری شد. ارز ترمز طلا را هم کشید
 یک کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه حباب سکه در محدوده ۱۰۰ هزار تومان قرار دارد، گفت: در پی تغییر و تحولات شاخص‌های اقتصادی و بازار نفت، ارزش هر اونس طلای جهانی به یکباره رشد قابل توجهی را به ثبت رساند اما ثبات نرخ ارز از افزایش یکباره طلا و سکه در بازار داخلی جلوگیری کرده است.
محمد کشتی آرای  در رابطه با وضعیت بازار طلا و سکه اظهار کرد: در هفته گذشته بازار طلا با اتفاق عجیبی روبرو شد و هر اونس طلا در بازار جهانی با رشد قابل توجهی در محدوده ۳۵ تا ۶۰ دلاری مواجه شد.این کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: دلیل اصلی رشد قابل توجه ارزش هر اونس طلا تغییر شاخص‌های اقتصادی و تحولات بازار نفت بوده است.
وی تاکید کرد: رشد ارزش اونس جهانی در حالی رخ داد که در پی مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز، ارش ارز به ویژه دلار روند با ثباتی را در پیش گرفته بود که این موضوع تا حدودی از افزایش قابل توجه طلا و سکه در بازار داخلی جلوگیری کرد.
کشتی آرای با اشاره به اینکه قیمت سکه طی یک هفته رشد ۱۴۰ هزار تومانی را تجربه کرده است، بیان کرد: قیمت هر گرم طلای خام ۱۸ عیار طی هفته گذشته از ۴۰۵ هزار به ۴۱۸ هزار تومان افزایش یافت و این در حالی بود که حباب سکه به ۱۰۰ هزار تومان رسید. اگر مدیریت بازار ارز ادامه یابد و ارزش هر اونس طلای جهانی روند صعودی به خود نگیرد، قیمت‌ها برای هفته آینده در همین محدوده باقی خواهد ماند.
این کارشناس بازار طلا و سکه، ارزش هر اونس طلای جهانی را ۱۴۹۵ دلار، قیمت سکه تمام طرح قدیم را چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، سکه تمام طرح جدید را چهار میلیون و ۲۲۵ هزار تومان، نیم سکه را دو میلیون و ۲۶۰ هزار تومان، ربع سکه را یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان و سکه گرمی را ۹۷۰ هزار تومان اعلام کرد.

صعود کم جان دلار

 به گزارش رویترز، پس از تشدید اختلافات بین چین و آمریکا بر سر مسائل تجاری که از روز دوشنبه این هفته با سقوط یوان یه یک کانال پایین‌تر وارد فاز تازه ای شد، ارزش دلار در برابر همتای چینی‌اش با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۷.۰۷۲۷ یوان رسید که هنوز هم یکی از پایین‌ترین سطوح در طول ۱۰ سال اخیر محسوب می‌شود.
آمریکا چین را به دستکاری تعمدی در ارزش نرخ ارز متهم کرده و حتی نام این کشور را رسما به فهرست سیاه ارزی وزارت خزانه‌داری خود افزوده است.مازن عیسی، کارشناس ارشد ارزی در موسسه "تی دی سکیوریتیز" گفت: صعود اخیر یوان با استقبال معامله گران مواجه شد چرا که به نظر می‌رسد بانک مرکزی چین برای نجات این ارز وارد عمل شده است.
از سوی دیگر شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می گیرد با رشد خفیف ۰.۰۸ درصدی به ۹۷.۶۲۶ واحد رسید. به نظر می رسد که در آینده نزدیک، چشم‌انداز روشنی از حل و فصل اختلافات بین دو اقتصاد نخست جهان بر سر مسائل تجاری وجود نداشته باشد و این مساله به نوسانات بیشتر بازار ارز دامن بزند.
در بین دیگر ارزها، یورو با وجود تشدید اختلافات داخلی بین دولت ائتلافی راست گرای ایتالیا به دنبال انتشار خبری از تلاش آلمان برای دستیابی به تراز بودجه‌ای متعادل‌تر در برابر دلار تقویت شد و به ازای ۱.۱۱۹۷ دلار مبادله شد هر چند که هنوز موفق به بازپس‌گیری کانال ۱.۱۲ دلاری نشده است.
هر پوند به ازای ۱.۲۱۰۴ دلار و هر فرانک سوئیس به ازای ۱.۰۲۶۷ دلار مبادله شدند. دیگر ارز امن جهانی یعنی ژاپن با اندکی عقب‌نشینی به نرخ برابری ۱۰۵.۹۴۴۸ در برابر هر دلار رسید. هم چنین هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۶۸۳ دلار استرالیا، ۱.۳۲۲۲ دلار کانادا و ۱.۳۸۱۲ دلار سنگاپور معامله شد.



ترامپ بازهم به جنگ دلار قوی رفت!

از سوي ديگر،  رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر در توییتی از قوی بودن دلار ابراز نارضایتی کرد.
به گزارش سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ در حساب توییتر خود نوشت از اینکه دلار قوی است ناراضی است، زیرا دلار قوی مانع از رقابت شرکت های آمریکایی در بازار جهانی می‌شود.در متن توییت ترامپ آمده است:: "به عنوان رئیس جمهور شما، شاید فکر می‌کنید که من باید از اینکه دلار قوی است شاد باشم، اما خیر اینطور نیست! "
وی نوشت: "باید ارز ملی را ضعیف کرد. نرخ بهره بالای سیستم ذخیره فدرال در مقایسه با دیگر کشورها دلار را در سطح بالایی نگه می دارد که در نتیجه رقابت برای تولیدکنندگان خوب ما هر چه دشوارتر می شود. "
به نوشته رویترز، رئیس جمهور امریکا خواهان سقوط دلار است. زیرا ارز ارزان تر محرک خوبی برای اقتصاد آمریکا خواهد بود و شاید این موضوع ورق مثبتی در دست او در انتخابات آتی بشود. اما دستکاری ارزی ممکن است مقام دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی را به خطر بیاندازد و جنگ ارزی را دامن بزند. 
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: مدیران بانک مرکزی آمریکا مغرورتر از آن هستند که بگویند اشتباه کرده‌اند!
به گزارش رویترز، بار دیگر بانک مرکزی آمریکا به دلیل کاهش ندادن گسترده نرخ بهره و ممانعت از تضعیف دلار، هدف حملات دونالد ترامپ قرار گرفت و وی نارضایتی خود از قوی بودن دلار در برابر سایر ارزها را ابراز کرد. رئیس جمهور آمریکا که از ماه ها پیش انتقادات تندی را علیه مدیران بانک مرکزی آمریکا و رئیس آن، جروم پاول مطرح کرده است، بار دیگر به این نهاد مالی تاخت و نوشت: نرخ‌های بهره بالای فدرال رزرو در مقایسه با دیگر کشورها، دلار را بالا نگه داشته و کار را برای تولیدکنندگان بزرگ ما برای رقابت با دیگران دشوار کرده است.
چنید پیش بانک مرکزی آمریکا برای نخستین بار در طول یک دهه اخیر نرخ بهره را کاهش داد اما به نظر می رسد که این کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره چندان باعث رضایت خاطر ترامپ نشده است. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فدرال رزرو باید نرخ بهره را سریع‌تر و بیشتر کاهش دهد. مشکل ما این است که مدیران بانک مرکزی ما مغرور تر از آن هستند که بگویند اشتباه کرده اند! باید همین حالا سیاست بی‌معنای انقباضی خود را خاتمه دهند!
حملات جدید ترامپ به دلار و فدرال رزرو در شرایطی صورت می‌گیرد که اقدام غافلگیرکنده وی در تهدید چین به اعمال تعرفه بر تمامی ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهی وارداتی باقی مانده از این کشور، بازارهای مالی و ارزی جهان را به هم ریخت.
به گفته بسیاری از کارشناسان، بانک مرکزی آمریکا اکنون گزینه دیگری به جز کاهش بیشتر نرخ بهره ندارد.
انتظار می‌رود فدرال رزرو ماه آینده نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد دیگر کاهش دهد. پیش‌تر ترامپ خواهان کاهش بیشتر و گسترده تر نرخ بهره شده و گفته بود چیزی که بازارها می‌خواهند ببینند این است که جروم پاول و دیگر مدیران فدرال رزرو، تازه یک چرخه کاهش نرخ بهره را هم گام با چین، اتحادیه اروپا و دیگر مناطق جهان آغاز کرده اند نه این‌که صرفا به همین کاهش بسنده کنند.

چین از "دلار" دورتر شد

 همچنين  حجم خرید طلا توسط بانک مرکزی چین برای هشتمین ماه متوالی افزایش یافت.
به گزارش اسپوتنیک، با وجود تلاش‌ها برای یافتن راه حل پایان دادن به بن بست تجاری ایجاد شده بین آمریکا و چین، نزاع اقتصادی پکن و واشنگتن روزبه روز عمیق تر می شود و این نزاع، پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد بر تمامی ۳۰۰ میلیارد دلار محصول باقی مانده چینی تعرفه ۱۰ درصدی اعمال خواهد کرد، بیش از پیش تشدید شده است. آمریکا در حال حاضر بخش بزرگی از محصولات چینی را مشمول تعرفه ۲۵ درصدی کرده است.
طبق اعلام شورای جهانی طلا، میزان خرید طلا توسط چین برای هشتمین ماه متوالی افزایش یافته است و تنها در ماه ژوئیه ۱۰ تن طلا خریداری شده است. از ابتدای امسال تاکنون چین ۹۴ تن طلا خریداری کرده است تا بدین ترتیب، ذخایر طلای چین به ۱۹۴۵ تن برسد. با در نظر گرفتن متوسط بهای ۱۵۰۰ دلار در هر اونس، ارزش ذخایر طلای چین اکنون ۹۰ میلیارد دلار است.
تشدید تقاضای کشورهای مختلف برای خرید طلا و بالا گرفتن جنگ تجاری بین آمریکا و چین باعث رسیدن طلا به بالاترین سطح خود در طول ۶ سال اخیر نیز شده است. تحلیل گران بانک "سوسیه جنرال" در گزارشی اعلام کردند که این اقدام چین در راستای کاهش وابستگی اقتصادی به دلار و رسیدن به موضع مستحکم‌تر در جنگ ارزی خواهد بود. در حال حاضر بانک های مرکزی روسیه، چین و لهستان بیش از سایر کشورها در حال خرید طلا هستند. از ماه ژانویه تاکنون بانک مرکزی روسیه ۹۶.۴ تن طلا خریداری کرده است و بدین ترتیب ذخایر طلای روسیه تا ابتدای ماه اوت ارزشی معادل ۱۰۰.۳ میلیارد دلار داشته است.
تام مک گرگور، تحلیل گر مسائل چین گفت: پکن نگران است که تنش با آمریکا بد تر شود و به همین دلیل در حال تقویت ذخایر طلای خود است. طلا یک سرمایه گذاری کاملاً امن در شرایط فعلی است.

لیر ترکیه به قله چهار ماهه رسید

 از سوي ديگر،  هم‌زمان با بهبود نسبی روابط بین ترکیه و آمریکا، ارزش لیر به بالا ترین سطح چهار ماه اخیر رسید.
به گزارش اهوال، لیر ترکیه که از چندی پیش و با تشدید اختلافات بین ترکیه و آمریکا سر خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه وارد محدوده ریزشی شده بود، با تغییرات صورت گرفته در نرخ بهره و بهبود روابط بین دو متحد عضو ناتو، بار دیگر تقویت شد. یک هیات عالی رتبه از پنتاگون اخیرا از ترکیه دیدن کرد و وزیر بازرگانی آمریکا نیز به زودی راهی آنکارا خواهد شد تا سر مسائل تجاری با همتای ترک خود رایزنی کند.
امروز ارزش هر دلار در صرافی‌های استانبول با ۰.۴ درصد کاهش به ۵.۴۹ لیر رسید تا با ثبت دومین صعود متوالی، ارزش لیر به بالاترین سطح خود از ماه می برسد. اوت سال گذشته ارزش لیر با رسیدن به ۷.۲۲ لیر در برابر هر دلار به ضعیف ترین سطح خود رسیده بود. در برابر دیگر ارز مهم جهانی یعنی یورو نیز لیر ۰.۴ درصد صعود کرد تا هر یورو به ازای ۶.۱۵ لیر مبادله شود.
با صعود اخیر، زیان لیر در برابر دلار از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به ۳.۶ درصد کاهش یافت. این اتفاق در شرایطی که نرخ تورم ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل افزایش یافت کمی دور از انتظار بود. بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده است که تا ابتدای ماه اوت، حجم سپرده های دلاری در ترکیه به ۲۱۴.۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است که نسبت به ماه قبل ۱.۷ میلیارد دلار کمتر است.  
به نظر می‌رسد که با تصمیم بانک مرکزی ترکیه برای کاهش نرخ بهره و احتمال بالای تداوم روند کاهشی، تقاضا برای خرید لیر در مقطع کنونی افزایش پیدا کرده و همین مساله لیر را تقویت کرده است. با این حال هنوز مشخص نیست که این کاهش نرخ بهره تا چه حد بر تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید لیر اثر بگذارد.