:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

کاهش خام‌فروشی در پتروشیمی هدف قرار گرفت

مدیر عامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) گفت: در حال حاضر ساخت پارک پتروشیمی در ایلام، ارومیه و لردگان با هدف کاهش خام‌فروشی در حوزه پتروشیمی کشور دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۳۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
اقتصادگردان- رسول اشرف‌زاده، یکی از برنامه‌های کلیدی در دست اجرا در هلدینگ پترول را تکمیل زنجیره ارزش با ساخت پارک‌های پتروشیمی در منطقه کمتر توسعه یافته کشور دانست و گفت: مهمترین مزیت‌های احداث پارک پتروشیمی‌ها در کشور جلوگیری از خام فروشی، تکمیل زنجیره ارزش، اشتغال آفرینی پایدار، هدایت حجم سرمایه گذاری‌ها به پروژه‌های زودبازده با مشارکت بخش خصوصی، متنوع سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی و افزایش تاب‌آوری سبد صادراتی به ویژه در شرایط تحریم از مهمترین مزیت های احداث پارک پتروشیمی‌هاست.

وی افزود: مطالعات اقتصادی ساخت نخستین پارک پتروشیمی در ارومیه با هدف تولید شش محصول جدید از خوراک «ملامین» تولیدی پتروشیمی ارومیه آغاز شده که می‌توان با سرمایه‌گذاری ۹۰ تا ۲۵۳ میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی زمینه احداث شش واحد در قالب پارک پتروشیمی ملامین فراهم خواهد شد.

مدیر عامل پترول که در نشست خبری سخن می‌گفت، با بیان این‌که از محصول ملامین می‌توان بیش از ۱۰۰ محصول جدید و کاربردی در کشور تولید کرد، گفت: در ایلام نیز ساخت دو پارک پتروشیمی «بنزین پیرولیز» و «پلی پروپیلن» در دستور کار قرار گرفته، ضمن آنکه در لردگان هم با استفاده از خوراک اوره مطالعات ساخت یک پارک پتروشیمی اوره رزینی آغاز شده است.

اشرف‌زاده با بیان این‌که در جهان از محصول اوره می‌توان حدود ۳۰۰ محصول میانی و نهایی تولید کرد، ابراز کرد: مطالعات انجام گرفته نشان می‌دهد در ایران امکان تولید دست کم ۱۰۰ محصول با استفاده از خوراک اوره وجود دارد.

وی افزود: درباره طرح ساخت یک مجتمع پلی پروپیلن در ایلام باید بگویم که تاکنون تجهیزات و لایسنس این طرح به طور کامل خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود این طرح ۱۵۰ هزار تنی در مدت زمان کمتر از دو سال آماده بهره‌برداری شود.

خبرهای خوب در حوزه پتروشیمی

مدیرعامل پترول در تشریح آخرین وضعیت طرح‌های در دست ساخت و آماده بهره‌برداری در سال جاری، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال چهار طرح مهم شامل طرح شیرین‌سازی گاز و الفین پتروشیمی ایلام، طرح اوره و آمونیاک پتروشیمی لردگان و طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه در مدار بهره‌برداری قرار بگیرند.

اشرف‌زاده با تاکید به این مساله که هم‌اکنون پیشرفت ساخت فاز دوم توسعه پتروشیمی ایلام به بیش از ۹۵ درصد رسیده است، تصریح کرد: پیشرفت واحد شیرین‌سازی گاز حدود ۹۸ درصد و واحد اولفین ۹۵ درصد بوده که علاوه بر تامین کامل خوراک اتیلن واحد پلی‌اتیلن پتروشیمی ایلام، سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن اتیلن مازاد قابل تزریق به خط اتیلن غرب است.

به گفته وی، اجرای این پروژه علاوه بر دستاوردهای اقتصادی دارای مزیت‌های زیست محیطی است چراکه با راه‌اندازی این طرح گازسوزی در ایلام متوقف شده و از سوختن سالانه بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار اتان، متان و سایر برش‌های گازی جلوگیری می‌شود.

اشرف‌زاده، طرح پتروشیمی لردگان با ظرفیت تولید سالانه ۶۷۷ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۷۳ هزار تن اوره را به عنوان طرح دیگر، آماده بهره‌برداری در سال ۹۸ عنوان کرد و افزود: پیشرفت ساخت این طرح نیز حدود ۹۶ درصد بوده که هم اکنون در مرحله پیش راه اندازی و برنامه‌ریزی برای تولید زودهنگام محصول است.

مدیرعامل پترول گفت: طرح‌های یک میلیون تنی تولید اتیلن پتروشیمی گچساران با پیشرفت ۶۱ درصدی، پتروشیمی صدف با ظرفیت تولید سالانه ۱۳۶ هزار تن ESBR  یا استایرن بوتادین امولسیونی با پیشرفت ۴۴ درصد، پتروشیمی دهدشت با پیشرفت ساخت ۱۰ درصد از دیگر طرح‌های در دست اجراست.

وی ابراز کرد: در پتروشیمی ارومیه نیز پس از ثبت رکورد جدید تولید با ظرفیت ۱۰۸ درصد در سال گذشته امسال طرح تولید سولفات پتاسیم با ظرفیت تولید سالانه ۴۰ هزار تن محصول راه‌اندازی می‌شود که هم اکنون پیشرفت ساخت این طرح حدود ۷۲ درصد است.

او در تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای ساخت پتروشیمی دهدشت هم توضیح داد: در حال حاضر توسعه پتروشیمی دهدشت با تسطیح زمین، احداث ساختمان‌های غیر عملیاتی آغاز شده است.

اشرف‌زاده  با اشاره به مذاکرات انجام شده با صندوق توسعه ملی برای تامین مالی این طرح تولید پلی اتیلن با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال، اظهار کرد: با توجه به مذاکرات انجام شده پیش بینی می‌شود تا یک ماه آینده تزریق منابع از صندوق توسعه ملی انجام شود که در این صورت عملیات اجرایی واحدهای تولیدی و عملیاتی این طرح نیمه دوم امسال آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به خرید لایسنس و بسته مهندسی اصولی این طرح، گفت: در صورت گشایش منابع مالی این طرح تولید پلی اتیلن در مسیر خط اتیلن دنا در مدت زمان سه سال ساخته خواهد شد.