:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

ادامه حفاری نفت و گاز ترکیه در مدیترانه

ترکیه با وجود اختلافات شدید بر سر حق اکتشاف که توجه اتحادیه اروپا و آمریکا را به خود جلب کرده، به حفاری نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه ادامه می‌دهد و یک کشتی دیگر را برای حفاری اعزام خواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۹۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
اقتصادگردان- فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه اظهار کرده که این دو کشتی به حفاری در آب‌های ساحلی قبرس ادامه می‌دهند و یک کشتی دیگر تا پایان اوت به آنها ملحق خواهد شد.

ترکیه که دولت بخش ترک نشین قبرس را به رسمیت می‌شناسد و با بخش یونانی قبرس روابط دیپلماتیک ندارد، مدعی است بخش فراساحلی قبرس که در قلمرو قبرس ترک‌نشین یا ترکیه قرار دارد و تصور می رود منابع نفت و گاز دارند، در قلمرو قضایی این کشور است.

همچنین ترکیه توافقی که قبرس با کشورهای دیگر حوزه مدیترانه در خصوص منطقه دریایی انحصاری دارد را قبول ندارد.

رویترز به نقل از دونمز نوشت: کشتی‌های فاتح و یاووز به فعالیت حفاری ادامه می‌دهند و کشتی اکتشافی اورک ریس قرار است تا پایان ماه میلادی جاری به این دو کشتی بپیوندد.

ترکیه در فوریه امسال اعلام کرد که کشتی‌های اکتشافی به زودی عملیات حفاری برای منابع نفت و گاز فراساحلی را در بخش شمالی قبرس آغاز می‌کنند. این اقدام تنش‌ها میان ترکیه، قبرس و یونان را در خصوص حق اکتشاف در شرق مدیترانه شعله‌ور کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به نظر می‌رسد ترکیه با وجود هشدار از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا که ماه گذشته ترکیه را هدف تحریم قرار داد، مصمم است به فعالیت حفاری ادامه دهد. اتحادیه اروپا اعلام کرد به دنبال ادامه فعالیت‌های حفاری غیرقانونی ترکیه، این بلوک مذاکرات درباره توافق حمل و نقل هوایی را معلق کرده و مذاکرات رده بالا میان ترکیه و اتحادیه اروپا را متوقف می‌کند. همچنین اتحادیه اروپا مساعدت به ترکیه برای سال ۲۰۲۰ را کاهش داد و از بانک سرمایه گذاری اروپا خواست فعالیت‌های وام دهی خود در ترکیه را بازبینی کند.