:
كمينه:۱۵.۹۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
چرا صرافان علاقه‌ای به عضویت در بازار متشکل ارزی ندارند؟

اونس جهاني به مرز 1500 دلار رسيد / درخواست روسای پیشین بانک مرکزی آمریکا از ترامپ

به دنبال افزايش نرخ اونس و اعلام قيمت دلار قیمت 11960 تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۲۱ هزار و ۷۶۳ تومان با ۸۷۷۳ تومان افزایش و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 821 هزار تومان رسيد. قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و ۲۵۵ هزار تومان با۵۰ هزار تومان افزایش و قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین هر عدد نیم سکه به قیمت دو میلیون و ۲۳۰ هزار تومان با ۲۰ هزار تومان افزایش، هر عدد ربع سکه یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و هر عدد سکه یک گرمی ۹۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد
کد خبر: ۱۳۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
اقتصاد گردان - قیمت طلا در بازارهای جهانی روز چهارشنبه به روند صعودی خود ادامه داد و متاثر از تشدید تنش های تجاری بین آمریکا و چین، كاهش قابل توجه و بيش از 700 واحد شاخص وال استريت و.. موجب افزایش تقاضای سرمایه گذاری برای طلا شده و ارزش هر اونس طلای جهانی نیز به 1497 دلار رسيد. 

 به دنبال افزايش نرخ اونس و اعلام قيمت دلار  قیمت  11960 تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۲۱ هزار و ۷۶۳ تومان با ۸۷۷۳ تومان افزایش و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 821 هزار تومان رسيد.  قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و ۲۵۵ هزار تومان  با۵۰ هزار تومان افزایش و قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین هر عدد نیم سکه به قیمت دو میلیون و ۲۳۰ هزار تومان با ۲۰ هزار تومان افزایش، هر عدد ربع سکه یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و هر عدد سکه یک گرمی ۹۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
اما قيمت دلار نسبت به روز سه شنبه با كاهش مواجه شده است و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۵۰ تومان کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان است.این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان می‌فروشند که ۵۰ تومان داشته است.
بانک‌هاقیمت دلار را کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار به ۱۱ هزار و ۵۵۷ تومان کاهش یافت. همچنین شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۲ هزار و ۹۶۰ تومان می‌خرند و هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۴ هزار و ۵۳ تومان خریداری می‌شود.قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۶۱۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار تومان می‌رسد.
چرا صرافان علاقه‌ای به عضویت در بازار متشکل ارزی ندارند؟
 از سوي ديگر،  يك كارشناس اقتصادي گفت: بازار متشکل ارزی نقشی تعیین‌کننده در اقتصاد ندارد و عملا چیزی را تغییر نخواهد داد، البته ممکن است هدف این بازار ایجاد اثر روانی و ایجاد نرخ ارزی جدید باشد.
محمد علی چمنیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بازار متشکل معاملات ارزی اظهار کرد: این بازار در اقتصاد کشور چندان تاثیرگذار نخواهد بود و احتمالا به واسطه آن به ده نرخ ارز موجود در بازار یک نرخ جدید دیگر به نام نرخ بازار متشکل ارز اضافه خواهد شد. به نظر نمی‌رسد که این بازار اهداف بانک مرکزی را محقق کند زیرا بسیار محدود، بسته و اصطلاحا دارای عمق کمی است. همچنین صرافانی که قرار است از این بازار اسکناس خریداری کنند نمی‌دانند آن را کجا به فروش برسانند و  ظاهرا آنان تنها می‌توانند اسکناس‌های خود را به موارد 24 گانه مجاز اعلام شده، بفروشند.
وي ادامه داد: بانک مرکزی نیز اعلام کرده که موارد 24 گانه اعلام شده تنها پنج درصد از بازار ارزی را شامل و عمده بازار ارزی در واردات و حواله‌جات محدود می‌شود، البته در این راستا افرادی نیز معتقدند که بازار غیر رسمی بیش از پنج درصد است اما ملاک در این بازار سهم اسکناس در بازار رسمی است.دولت و بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که این بازار با حضور 100 صراف آغاز به کار خواهد کرد اما تاکنون از 600 صراف موجود تنها 40 صراف وارد این بازار شده‌اند و این نکته نیز حائز اهمیت است که اسکناس تنها پنج درصد از بازار ارزی را تشکیل می‌دهد و حجم کاری این بازار زیر یک درصد است بنابراین با این اوصاف این بازار نقشی تعیین‌کننده در اقتصاد ندارد و عملا چیزی را تغییر نخواهد داد البته ممکن است هدف این بازار ایجاد اثر روانی و ایجاد نرخ ارزی جدید باشد.
وی در خصوص علت عدم استقبال صرافان از این بازار اضافه کرد: ممکن است یکی از علل عدم استقبال صرافان از این بازار حق عضویت 25 میلیونی باشد اما عوامل دیگری نیز در این امر دخیل است، به طور کلی بخش خصوصی تمایل ندارد در جایی که دخالت دولت زیاد است، وارد شود.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: همچنین محدوده تغییرات ارز در این بازار کمتر از سه درصد است، به طور مثال زمانی که ارزش اسکناس در بازار واقعی 10 درصد افزایش پیدا کند، چرا صرافان نباید اجازه افزایش بیش از سه درصد را داشته باشند در صورتی که تغییرات در بازار واقعی بیشتر از این بازار است؟
چمنیان با اشاره به این موضوع که عوامل دیگری جز حق عضویت 25 میلیونی وجود دارد که سبب عدم استقبال صرافان از این بازار می‌شود، مطرح کرد: بیست میلیون تومان برای صرافان با حجم کاری آنان مبلغ زیادی نیست و بیان این مساله به عنوان علت عدم استقبال صرافان مسئله‌ای ظاهری است و باید در پشت آن به دنبال دلایل واقعی‌تر آن باشیم.
وی ادامه داد: به خاطر داشته باشید که چند سال گذشته نیز سازوکاری مشابه این بازار با عنوان «بازار آتی سکه» نیز ایجاد شد و در این بازار نیز امکان تغییر بیش از پنج درصد وجود نداشت و کارمزد نیز دریافت می‌شد. در حال حاضر نیز از دیگر عوامل عدم رغبت صرافان به ورود به این بازار می‌توان به دریافت کارمزد اشاره کرد.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد گفت: کافی است نگاهی به عاقبت «بازار آتی سکه» بیندازید و ببینید که سرنوشت این بازار چه شد، در آن زمان آنقدر نوسانات قیمت سکه افزایش پیدا کرد تا بانک مرکزی خود دستور به تعطیلی این بازار را داد.
چمنیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز گرانی ارز می‌تواند منجر به بسته شدن این بازار شود و همین بی‌اعتمادی به بازار متشکل معاملات ارزی خود از عوامل دیگر عدم رغبت صرافان به ورود به این بازار است.
وی افزود: هم‌اکنون صرافان با  بی‌اعتمادی به این بازار و مجریان آن مواجه هستند و باید به این نکته توجه داشت که تجربیات گذشته بسیار مهم است. در حال حاضر شش الی هفت ماه است که خبر ایجاد این بازار اعلام می‌شود اما ظن قوی بر این است که مجریان بازار متشکل معاملات ارزی در این کار حرفه‌ای نیستند و نرم‌افزارهای مربوط به آن به درستی طراحی نشده و مجریان آن نتوانستند اعتماد فعالان اقتصادی را جلب کنند.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد در خصوص مکانیزم قیمت‌گذاری این بازار که به گفته مجریان آن مبتنی بر عرضه و تقاضای اولیه است، بیان کرد: این موضوع بیشتر نشات گرفته از دخالت دولت بوده و برگرفته از همان داستانی است که می‌گویند می‌خواهیم قیمت را در ایران تعیین کنیم و قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا با وجود محدودیت‌های سه درصدی و وجود فروشندگان بزرگی همچون بانک‌ها به نوعی تعیین قیمت است.
چمنیان تصریح کرد: همچنین با توجه به عمق کم بازار، طبیعتا تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا غیر منطقی است و طبیعتا قیمت‌ها بر اساس اهرم‌هایی خارج از بازار تعیین می‌شود.
وی اضافه کرد: پیشنهاد ما برای افزایش تاثیرگذاری این بازار این است که به نوعی این بازار به حواله‌جات متصل شود، در این صورت حجم کاری بازار نیز افزایش خواهد یافت و توسعه‌دهندگان و مجریان طرح باید به طریقی این معادله را حل کنند و این بازار محدود را به بازارهای بزرگ‌تری متصل کنند.

 دلار در جنگ ارزی چین و آمریکا

 از سوي ديگر،  با وجود دلایل خوب برای پیشرفت، دلار نتوانست در برابر همتایانش صعود کند.
به گزارش رویترز، معاملات روز چهارشنبه بازارهای ارزی نیز به مانند روزهای قبل کاملا تحت تاثیر حواشی تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت و اسکناس سبز نتوانست در برابر سایر همتایانش نیرومند ظاهر شود. پس از بازگشت بی‌نتیجه هیات تجاری آمریکایی از شانگهای، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است که از یکم سپتامبر امسال بر واردات محصولاتی به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار از چین تعرفه ۱۰ درصدی وضع خواهد کرد.
پس از شکسته شدن کانال تاریخی هفت یوان در برابر دلار، ارز چینی امروز نیز در همان محدوده باقی ماند و با وجود ورود چند بانک دولتی چینی برای حمایت از یوان به میدان، هر دلار به ازای ۷.۰۷۰۱ یوان مبادله شد. به گفته برخی منابع آگاه، چند بانک بزرگ دولتی چین به منظور حمایت از یوان، خرید اوراق آتی بر حسب یوان را افزایش داده اند.
هر چند که امروز با توجه به تضعیف موقعیت پول های نیوزلند و استرالیا به خاطر مساله نرخ بهره، پوند به خاطر مساله برگزیت و یورو به دلیل کاهش نرخ تورم انتظار می رفت دلار تقویت شود اما فشار سنگین جنگ تجاری باعث شد تا شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد نسبتا بدون تغییر در مقایسه با سه‌شنبه و در سطح ۹۷.۴۷۴ واحد باقی بماند.
دلار در برابر ین ژاپن ۰.۳ درصد ریزش کرد و به ازای ۱۰۶.۱۳ ین مبادله شد. از سوی دیگر در نشانه ای هشدارآمیز نسبت به نگرانی معامله گران از تشدید جنگ تجاری، بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا باز هم کاهش یافت و به ۱.۶۸۸۸ درصد رسید.
تاهورو سوزوکی، مدیر بخش تحقیقات بانک "جی پی مورگان" در ژاپن گفت: انتظار داریم تا پایان امسال هر دلار به ۷.۳۵ یوان برسد و از سوی دیگر رسیدن هر دلار به ۱۰۴ یا ۱۰۳ ین نیز دور از ذهن نخواهد بود. تنش های تجاری معامله گران را ترسانده است.از سوی دیگر هر یورو به ازای ۱.۱۲۰۲ دلار مبادله شد.
وارد کردن نام چین در لیست سیاه دستکاری ارزی آمریکا، آخرین ترکش از جنگ دامنه‌دار تجاری میان دو کشور است.
به گزارش یورونیوز، در ادامه جنگ تجاری چین با آمریکا، مقامات ایالات متحده نام چین را در لیست کشورهایی قرار دادند که به طور عمدی ارزش واحد پول خود را دستکاری می‌کنند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که برای اولین بار از سال ۱۹۹۴ بدین سو، چین با دستکاری در واحد پولی خود ارزش دلار را پایین آورده و باعث شده قیمت طلا به بالاترین میزان در شش سال گذشته برسد. وزارت خزانه‌داری آمریکا افزوده چین به عنوان عضوی از گروه سران ۲۰ کشور صنعتی باید از تنزل ارزش پول به منظور رقابت با دیگران خودداری کند و خود را به آن متعهد بداند.
اقدام جدید آمریکا پس از آن انجام می‌گیرد که چین اجازه داد واحد پولش ۱.۴ درصد تضعیف شود و برای نخستین بار در بیش از ۱۰ سال اخیر ارزش هر دلار آمریکا به ۷ یوان رسید. قبل از اینکه وزارت خزانه‌داری آمریکا چین را در لیست قرار دهد، دونالد ترامپ رییس‌جمهور این کشور در حساب خود در توییتر، پکن را به دستکاری در واحد پولش متهم کرد.
ترامپ نوشته بود: "چین ارزش واحد پولش را تقریبا به کمترین میزان تاریخی کاهش داد. به این می‌گویند «دستکاری واحد پول». بانک فدرال می‌شنوی؟ این یک تخطی بزرگ است که چین را در درازمدت به طور زیادی تضعیف خواهد کرد. "
این وزارتخانه اعلام کرده‌ که در چارچوب تصمیم جدید، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری، با صندوق بین‌المللی پول همکاری خواهد کرد تا اثر مزایای رقابتی غیرعادلانه‌ای را که ماحصل تازه‌ترین اقدامات چین است از بین ببرد. صندوق بین‌المللی پول هنوز به این مطلب واکنشی نشان نداده است. با این حال این نهاد ماه پیش اعلام کرده بود که یوان چین با مبانی اقتصاد جهانی مطابق است در حالی‌ که دلار آمریکا شش تا ۱۲ درصد بیش از ارزش خود ارزشگذاری شده است.
جنگ تجاری اخیر میان چین و آمریکا سبب آشفتگی بازارهای مالی، اخلال در زنجیره تولید و کاهش رشد جهانی شده است. تاکنون حدود نیمی از مجموع ۵۴۰ میلیارد دلار کالای چینی که به آمریکا صادر می‌شوند، مشمول تعرفه واردات ۲۵ درصدی شده‌اند. اما ترامپ اخیرا با ابراز نارضایتی از مذاکرات تجاری دو طرف، اعلام کرد که ۳۲۵ میلیارد دلار باقیمانده نیز تنها برای دوره‌ کوتاهی از تعرفه معاف خواهد بود و این بخش از کالاهای چینی نیز مشمول تعرفه واردات ۲۵ درصدی خواهند شد.

درخواست روسای پیشین بانک مرکزی آمریکا از ترامپ

 همچنين  چهار نفر از روسای پیشین بانک مرکزی آمریکا از رئیس جمهور این کشور خواستند تا به استقلال این نهاد احترام بگذارد.
به گزارش رویترز، چهار نفر از روسای سابق بانک مرکزی آمریکا که هنوز در قید حیات هستند در نشستی مشترک خواهان حفظ استقلال بانک مرکزی به دور از رویکردهای سیاسی شدند. اخیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از بانک مرکزی این کشور به دلیل افزایش نرخ بهره شدیدا انتقاد کرده بود و از مدیران ارشد فدرال رزرو خواسته بود تا برای کمک به تقویت رشد اقتصادی آمریکا نرخ بهره را کاهش دهند. ترامپ اخیرا حتی اعلام کرده است که اگر بخواهد می‌تواند جروم پاول، رئیس این بانک را برکنار کند اما فعلا لزومی به این کار نمی‌بیند.
پاول فولکر، آلن گرین اسپن، بن برنانک و ژانت یلن، چهار رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: روسای سابق هیات مدیره فدرال رزرو در لزوم استقلال عمل بانک مرکزی کاملا با هم هم‌عقیده هستند و این مساله را بهترین راه کمک به اقتصاد می‌دانند. ما معتقدیم فدرال رزرو باید دور از مسائل سیاسی باشد و اعضای هیات مدیره آن نباید تهدید به برکناری شوند.
فولکر که هم در زمان دولت جیمی کارتر دموکرات و هم در زمان رونالد ریگان جمهوری‌خواه رئیس بانک مرکزی آمریکا بوده است گفت فدرال رزرو در شرایط فشار نمی تواند تصمیم عاقلانه ای برای نرخ بهره بگیرد.
بانک مرکزی آمریکا سرانجام هفته گذشته تسلیم فشارها شد و نرخ بهره را برای نخستین بار در طول ۱۰ سال اخیر کاهش داد. دونالد ترامپ در تازه ترین انتقادات خود از مدیران بانک مرکزی آمریکا روز دوشنبه از آن‌ها خواست تا با کاهش نرخ بهره پاسخ مناسبی به اقدام چین در کاهش تعمدی ارزش یوان بدهند.
لری کودلو، مشاور اقتصادی دولت ترامپ ماه گذشته به فعالان بازار اطمینان خاطر داده بود که ترامپ قصد مداخله مستقیم در معاملات بازار ارز را ندارد.
پیش تر ترامپ خواهان کاهش بیشتر و گسترده تر نرخ بهره شده و گفته بود: چیزی که بازارها می خواهند ببینند این است که جروم پاول و دیگر مدیران فدرال رزرو،   تازه یک چرخه کاهش نرخ بهره را هم گام با چین، اتحادیه اروپا و دیگر مناطق جهان آغاز کرده اند نه این‌که صرفا به همین کاهش بسنده کنند.