:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بازار متشکل ارزی مبتنی بر اسکناس است و منتظر نرخ دبي و سليمانيه نمي ماند

9 صبح به وقت تهران نرخ ارز اعلام مي شود؛ بازار متشکل ارزی در آستانه تست گرم / اونس جهاني طلا به 1459 دلار افزايش يافت

به دنبال اعلام اونس جهاني 1459 دلاري و نرخ دلار 11990 تومان و در مرز 12 هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و 240 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز قبل 95 هزار تومان افزایش یافته است.سکه تمام طرح قدیم نیز با قیمتی معادل چهار میلیون و 120 هزار تومان داد و ستد می‌شود که افزایش 70 هزار تومانی را تجربه می‌کند. در این میان نیم‌سکه دو میلیون و 250 هزار تومان قیمت دارد که نسبت به دیروز ۲۰ هزار تومان گران شده است. ربع سکه بدون تغییر قیمت یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. اما سکه یک گرمی 960 هزار تومان است که قیمت آن 10 هزار تومان افزایش یافته است
کد خبر: ۱۳۹۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
اقتصادگردان - فعالان بازار متشکل ارزی از انجام تست گرم در این بازار در روزهای آتی خبر دادند. سامانه اصلی این بازار به سامانه های بانک‌ها، صرافی‌ها و چند بخش مختلف در بانک مرکزی متصل است، به طوری که کوچک ترین ایراد می‌تواند همه فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، به همین دلیل افزایش دقت سامانه در اولویت است.
به اعتقاد فعالان و کارشناسان حوزه ارز، با راه اندازی این بازار، «تهران» به پایتخت ارزی کشور تبدیل خواهد شد. بازار متشکل ارزی این امکان را ایجاد می کند که ساعت ۹ صبح هر روز، نرخ متوسط مشخص و معاملات بر اساس آن انجام شود. بازار متشکل ارزی مکانی برای عرضه و تقاضای بی‌واسطه ارز است که بر معاملات آنی و نقدی اسکناس متمرکز خواهد شد. با ایجاد این بازار و مشخص‌ شدن نرخ در داخل کشور، عناوینی مانند دلار سلیمانیه یا دلار هرات به حاشیه خواهد رفت و فشارهای بیرونی برای تعیین نرخ ارز به حداقل می‌رسد

شفاف سازی و امنیت بازار ارز

کارشناسان معتقدند، پیاده‌سازی این ساز و کار روشی مناسب برای کشف قیمت ارز  خواهد بود و نرخ موزون متوسط کشف شده در این بازار، عددی است که مبنای معاملات قرار می‌گیرد و حداکثر نوسان در نظر گرفته شده برای آن نیز ۳ درصد است. بازار متشکل ارزی، نرخ را بر اساس معاملات واقعی مشخص می‌کند، به طوری که تعداد و قیمت ارز مبادله شده به صورت رسمی ثبت می‌شود.
همچنین فعالان بازار ارز، راه اندازی بازار متشکل را پایانی بر فعالیت صرافی‌ها با دو یا چند دفتر یا حساب‌های متعدد بانکی به نام اقوام صاحبان صرافی می‌دانند. اکنون میان خریداران و فروشندگان ارز برای دریافت مبلغ مورد معامله نگرانی وجود دارد، اما بازار متشکل ارزی این دغدغه را برطرف و به نیابت از طرفین معامله، پول را به حساب آنها واریز می کند.

بازار متشکل ارزی مبتنی بر اسکناس است

بازار متشکل ارزی مبتنی بر اسکناس است، بانک‌ها اسکناس ارز را از صرافی‌ها دریافت می‌کنند و در صورت اعلام نیاز آنها، اسکناس را نیز بر می‌گردانند. این موضوع تضمین شده و بانک‌ها موظف هستند همه نیاز صراف‌ها به اسکناس را به صورت لحظه‌ای تامین کنند.
در این بازار هر صراف موظف است یک حساب مبتنی بر دلار، یک حساب مبتنی بر یورو و یک حساب مبتنی بر ریال در بانک مورد نظرش افتتاح کند، صراف به اعضای بازار وکالت می‌دهد که از حساب‌های وی به اندازه معامله ثبت شده در سامانه، برداشت و به حساب طرف دوم معامله واریز شود.
پیش از این از سوی بانک مرکزی اعلام شده که در آستانه عید قربان فعالیت این بازار آغاز خواهد شد و آنطور که فعالان این بازار  می‌گویند، تست اولیه برای بازار متشکل ارزی یا همان تست گرم این بازار در اواخر هفته جاری انجام خواهد شد. تست گرم همان معاملات واقعی در این بازار برای دریافت نقاط ضعف احتمالی است.

شرط استفاده بدهکاران ارزی از مزایای قانون رفع موانع تولید

از سوي ديگر،  بدهکاران ارزی در صورت تسویه یا تعیین تکلیف بدهی خود می‌توانند از مزایای ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور استفاده کنند.
 دبیر کمیسیون اقتصاد هیات دولت در نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها اعلام کرد: تسهیلات‌گیرندگانی که در مهلت‌های مقرر در آیین‌نامه منطبق با تعریف بدهکار در بند (ج) ماده یک آیین‌نامه باشند و با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به تسویه یا تعیین تکلیف بدهی خود اقدام کرده باشند، مشمول استفاده از مزایای آیین نامه اجرایی ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور خواهند بود.


قیمت طلا، سکه و ارز 

 از سوي ديگر، بازار ارز و طلا روز دوشنبه 14 مرداد 98 همسو با یکدیگر نبودند و در حالیکه قیمت ارز ثابت و در مواردی کاهشی بود، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه روبه افزایش رفت كه دليل آن رشد اونس جهاني طلا به 1459 دلار بود. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز گذشته تغییر ندادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان خریدند و ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان فروختند که نسبت به روز يكشنبه تغییری نداشته است. نرخ دلار در بازار ازاد به 11990 تومان رسيد و نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 11900 و يورو به 13400 تومان رسيد. 

به دنبال اعلام اونس جهاني 1459 دلاري و نرخ دلار 11990 تومان و در مرز 12 هزار تومان،  قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و 240 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز قبل 95 هزار تومان افزایش یافته است.سکه تمام طرح قدیم نیز با قیمتی معادل چهار میلیون و 120 هزار تومان داد و ستد می‌شود که افزایش 70 هزار تومانی را تجربه می‌کند. در این میان نیم‌سکه دو میلیون و 250 هزار تومان قیمت دارد که نسبت به دیروز ۲۰ هزار تومان گران شده است. ربع سکه بدون تغییر قیمت یک میلیون و ۴۳۰  هزار تومان فروخته می‌شود. اما سکه یک گرمی 960 هزار تومان است که قیمت آن 10 هزار تومان افزایش یافته است.
در طلافروشی‌ها هم هر گرم طلای ۱۸ عیار  414 هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود که 6000 تومان نسبت به دیروز افزایش قیمت دارد. مظنه مثقال 17 عيار نيز به 1 ميليون و 797 هزار تومان رسيد. 
بانک‌ها نيزچهاردهم مرداد قیمت دلار را نسبت به روز قبل کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که ۱۱ هزار و ۶۰۵ تومان بود، دوشنبه به ۱۱ هزار و ۵۰۵ تومان رسید. شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۲ هزار و ۸۵۹ تومان خریدند که در مقایسه با قیمت ۱۲ هزار و ۸۹۷ تومانی روز يكشنبه، قیمت این ارز نیز کاهش یافته است. هر پوند انگلیس هم در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۴ هزار و ۳۹ تومان خریداری می‌شود. در این میان ارز مسافرتی  هم ارزان شد و با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش یافت.