:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
اونس جهاني به 1440 دلار رسيد

سقف حواله های ارزی افزایش یافت

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار به چهار میلیون و ۱۷۵ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۰۹ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت دارد. سکه طرح قدیم با قیمتی معادل چهار میلیون و ۸۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود. این در حالی است که قیمت نیم‌سکه دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۵۰ هزار تومان است. همچنین در بازارهای جهانی، آخرین قیمت هر اونس طلای جهانی به ۱۴۴۱ دلار رسیده است
کد خبر: ۱۳۹۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸
اقتصاد گردان - احسان شمشيري
بانک مرکزی در بخشنامه ای به بانک ها سقف صدور حواله ارزی برای شرکت های تجاری را ۵ میلیون یورو و برای شرکت های تولیدی ۱۰ میلیون یورو اعلام کرد.
 در بخشنامه ای که بانک مرکزی با امضاي  مهدی کسرایی پور از اداره سیاستها و مقررات ارزی به مدیران عامل بانک ها ابلاغ کرده، آمده است: به منظور تسهیل امور واردات کالا در شرایط تحریم و در صورت عدم امکان بهره‌مندی از سایر روش‌های پرداخت (اعتبار اسنادی و برات اسنادی) صدور حواله ارزی تا سقف ۵ میلیون یورو و یا معادل آن به سایر ارزها برای واحدها و شرکت های تجاری و ۱۰ میلیون یورو یا معادل آن به سایر ارزها برای واحد/شرکت های تولیدی  قابل قبول است.
البته براین اساس شرط صدور این حواله ارزی نیز قابل قبول بودن وضعیت اعتباری متقاضی از سوی بانک و همچنین کمتر بودن تعهدات ارزی ایفا نشده متقاضی از ۳۰ درصد عنوان شده است.
در متن کامل بخشنامه بانک مرکزی آمده است: پیرو نامه‌های مورخ چهاردهم آبان ماه ۱۳۹۷، و بیست و هفتم اسفندماه ۱۳۹۷ و با اشاره به بند (د-۲) از بخش اول مجموعه مقررات ارزی به اطلاع می‌رساند به منظور تسهیل امور واردات کالا در شرایط تحریم و در صورت عدم امکان بهره‌مندی از سایر روش‌های پرداخت (اعتبار اسنادی و برات اسنادی) صدور حواله ارزی تا سقف ۵ میلیون یورو و یا معادل آن به سایر ارزها برای واحدها و شرکت های تجاری و ۱۰ میلیون یورو یا معادل آن به سایر ارزها برای واحد و شرکت های تولیدی در صورت قابل قبول بودن وضعیت اعتباری متقاضی از سوی آن بانک و نیز به شرط آنکه درصد تعهدات ارزی ایفا نشده متقاضی کمتر از ۳۰ درصد باشد و منوط به پذیرش کلیه مسئولیت‌های مترتبه توسط متقاضی و اخذ وثایق مکفی موضوع تبصره ۲ ذیل بند (ی) از بخش اول مجموعه مقررات ارزی، با رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع می‌باشد.
هیات مدیره بانک نسبت به تدوین ساز و کار عملیاتی کنترل ریسک مربوطه با در نظر گرفتن سرعت عمل مناسب در ارایه خدمات فوق به متقاضیان اقدام نمایند. در خصوص شرکت های بازرگانی دولتی ایران، پشتیبانی امور دام کشور و خدمات حمایتی کشاورزی انجام حواله ارزی خارج از سقف مبالغ فوق الذکر فارغ از میزان تعهدات ارزی ایفا نشده شرکت های مزبور امکان‌پذیر خواهد بود. مقتضی است ضمن پیگیری تعهدات ارزی واردکنندگان مراتب را به شعب ذیربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن نیز نظارت فرمایند.

نرخ ها در بازار 

از سوي ديگر، بازار ارز و طلا روز شنبه 12 مرداد 98 و هفته جاري را با روند با ثبات نرخ ها آغاز كرد و نرخ دلار بار دیگر در مرز 12 هزار تومان قرار گرفت. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را 12 هزار تومان و يورو را 13500 تومان اعلام كردند و نرخ خريد دلار نيز 11900 تومان اعلام شد. در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز دلار به 11960 تومان و كانال 11 هزار تومان كاهش يافت. 
در  سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي دلار به 12 هزار تومان و يورو به 13500 تومان رسيد. همچنين سامانه سنا نرخ ميانگين ارز را براي روز پنج شنبه به ترتيب دلار 11903، يورو 13464، درهم 3246، يو آن 1772، پوند 14486، ليرتركيه 2244 تومان اعلام كرد.
بازار سکه و طلا درحالی نخستین روز از هفته جاری را با کاهش حدود ۵۰ هزار تومانی قیمت نسبت به مدت مشابه هفته گذشته آغاز کرد که قیمت ارز در نخستین روز از هفته جاری با افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته همراه بود.
قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار به چهار میلیون و ۱۷۵ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۰۹ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت دارد. سکه طرح قدیم با قیمتی معادل چهار میلیون و ۸۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود. این در حالی است که قیمت نیم‌سکه دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۵۰ هزار تومان است. همچنین در بازارهای جهانی، آخرین قیمت هر اونس طلای جهانی به ۱۴۴۱ دلار رسیده است.
بانک‌ها نيز قیمت دلار را نسبت به پنج‌شنبه گذشته افزایش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که در روز پنج‌شنبه ۱۱ هزار و ۵۵۷ تومان بود، شنبه به ۱۱ هزار و ۶۵۴ تومان رسید. شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان می‌خرند که در مقایسه با قیمت ۱۳ هزار و ۷۶۳ تومانی پنج‌شنبه، قیمت این ارز نیز کاهش یافته است.هر پوند انگلیس هم در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۴ هزار و ۱۹۲ تومان خریداری می‌شود.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۶۰۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد.
در بازار طلا نيز با اعلام اونس جهاني 1440 دلار و  نرخ دلار 11960 تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 771 هزار، هرگرم طلاي 18 عيار 409 هزار، سكه 4 ميليون و 157 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 270 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 470 هزار، سكه گرمي 970 هزار تومان معامله كردند. 
اما از سوي ديگر، كارشناسان پيش بيني مي كنند كه با سياست كاهش نرخ بهره در آمريكا و كاهش ارزش دلار آمريكا، قيمت طلا در هفته جاري افزايش يابد و احتمالا در روزهاي آينده شاهد رشد بيشتر نرخ اونس جهاني طلا خواهيم بود. همچنين پيش بيني مي شود كه با جنگ تعرفه اي آمريكا و چين و اثر سياست كاهش نرخ بهره، در روزهاي آينده نيز نرخ طلا افزايش بيشتري داشته باشد. 
از سوي ديگر، مشاور اقتصادی کاخ سفید گفت که اروپا نیازمند یک برنامه منسجم رشد است و نه دستکاری در نرخ های برابری ارز.
به گزارش فاکس بیزینس، لری کودلو، مشاور اقتصادی رئیس جمهور آمریکا بار دیگر به اروپا در خصوص دستکاری تعمدی در نرخ برابری ارز هشدار داد و  گفت که اگر اروپایی‌ها می‌خواهند یک نرخ بهره مناسب داشته باشند باید دارای یک برنامه منسجم اقتصادی باشند و این‌که فقط به تزریق بیشتر و بیشتر پول به بازارها اقدام کنند، دردی از آن‌ها دوا نخواهد شد. وی گفت که در حاشیه نشست وزیران خارجه گروه هفت که اواخر این ماه برگزار خواهد شد، پیغامی را از طرف کاخ سفید به طرف های اروپایی منتقل خواهد کرد.
هفته گذشته بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفت تا نرخ بهره بازتامین مالی خود را به صفر درصد کاهش دهد و ماریو دراگی، رئیس ایتالیایی این بانک وعده داد سیاست‌های محرک پولی جدیدی در راه خواهند بود که احتمالا از ماه نوامبر اجرایی می‌شوند. کمتر بودن هزینه استقراض از اروپا در مقایسه با آمریکا یکی از فاکتورهای تقویت دلار در برابر یورو طی روزهای اخیر بوده است.
کودلو ضمن اشاره تلویحی به این مساله گفت: حتما سخنان رئیس جمهور را در این خصوص شنیده‌اید. او ایده اروپا را دوست ندارد. چه به صورت رسمی و چه به صورت نانوشته، اروپایی ها نباید نرخ برابری یورو را به پایین سوق دهند. وی افزود: چیزی که (اروپایی ها) نیاز دارند کاهش نرخ مالیات است. باید موانع تجاری را کاهش دهند. این خیلی مهم است.
کودلو تنها فردی در کاخ سفید نیست که فکرمی کند اروپایی‌ها عمدا در نرخ برابری ارز دستکاری می‌کنند. پیش تر ترامپ از بانک مرکزی آمریکا انتقاد کرده و گفته بود که برخی طرف ها از جمله اتحادیه اروپا و چین از دستکاری در نرخ ارز برای تضعیف رقابت‌پذیری محصولات آمریکایی استفاده می‌کنند.
ریزش دلار در بازارهای جهانی
 با وجود آمار خوب اشتغال‌زایی، ارزش دلار در آخرین روز معاملات هفتگی تضعیف شد.
به گزارش رویترز، شدت یافتن جنگ تجاری بین چین و آمریکا که به دنبال تهدید رئیس جمهور آمریکا برای اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات کالاهایی به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از چین وارد فاز جدیدی شده است، فضای معاملات را چنان تحت تاثیر قرار داد که حتی اشتغال‌زایی برای ۱۶۴ هزار نفر در ماه ژوئیه در آمریکا نیز نتوانست به تقویت دلار کمکی کند و در نهایت اسکناس سبز در برابر تمام رقبای اصلی خود عقب نشست.
در آخرین روز از معاملات هفتگی، هر دلار با ۰.۷۶ درصد کاهش به ۱۰۶.۵ ین ژاپن رسید تا اسکناس ژاپنی به بالاترین سطح خود طی هفت ماه نخست امسال برسد. از سوی دیگر یورو نیز ۰.۲۲ درصد در برابر دلار تقویت شد و به ۱.۱۱۰۹ دلار رسید تا مجددا موفق به باز پس‌گیری کانال ۱.۱۱ دلاری شده باشد. از سوی دیگر دلار در برابر فرانک سوئیس نیز ۰.۸۳ درصد ریزش کرد و هر دلار به ۰.۹۸۱۸ فرانک رسید.
گرگ اندرسون، مدیر معاملات ارزی جهانی در موسسه "بی ام او کپیتال مارکتس" گفت: کاهش‌های بیشتر دلار تا رسیدن به یک نرخ تعادلی کاملا محتمل است چرا که فکر می‌کنم مجموع شرایط، بانک مرکزی آمریکا را به سمت کاهش بیشتر نرخ بهره سوق خواهد داد.
بانک مرکزی آمریکا چهارشنبه هفته پیش برای نخستین بار در طول ۱۰ سال اخیر نرخ بهره را کاهش داده بود. بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به کاهش رشد اقتصادی و تشدید جنگ تجاری با چین، این بانک در ماه سپتامبر یک مرتبه دیگر نرخ بهره را کاهش خواهد داد.
گرسون دیتنزفیلد، مدیر موسسه "الیانس برنشتاین" گفت: کاری که پاول (رئیس بانک مرکزی آمریکا) می خواهد انجام دهد برای ما روشن نیست. واقعیت این است که اگر نرخ بهره را باز هم کاهش دهند باید منتظر ریزش بیشتر بازارها باشیم.