:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تعادل از تحولات بازارو اثر كاهش نرخ بهره آمريكا بر رشد طلا و كاهش دلار گزارش مي دهد

اونس جهاني 1437 دلار؛ اثر كاهش نرخ بهره آمريكا بر قيمت طلا و دلار /كاهش 7 درصدي ارزش دلار در خرداد 98

در بازار طلا نيز با اعلام اونس جهاني 1437 دلار و نرخ دلار 12030 تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 771 هزار، هرگرم طلاي 18 عيار 409 هزار، سكه 4 ميليون و 177 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 250 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 450 هزار، سكه گرمي 970 هزار تومان معامله كردند
کد خبر: ۱۳۹۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
اقتصاد گردان  – احسان شمشيري
بازار ارز و طلا روزهاي پنج شنبه و جمعه با روند با ثباتي همراه شد و با کاهش قیمت‌ها در بازار ارز، نرخ دلار بار دیگر به کانال ۱۱ هزار تومان برگشت.  روز پنج شنبه نيز  صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز چهارشنبه ۵۰ تومان کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند که نسبت به روز گذشته ۱۵۰ تومان کاهش داشته است.
سامانه سنا نيز نرخ هاي ارز را براي روز پنج شنبه به ترتيب دلار 11869، يورو 13569، درهم 3244، يو آن 1765، پوند 14561، ليرتركيه 2251 تومان اعلام كرد. اما عصر جمعه 11 مرداد 98 نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به 12030 تومان رسيد.  
همچنين بانک‌ها روز دهم مرداد قیمت دلار را کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که در روز چهارشنبه ۱۱ هزار و ۶۵۴ تومان بود، پنج شنبه به ۱۱ هزار و ۵۵۷ تومان رسید. شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۲ هزار و ۷۶۳ تومان می‌خرند که در مقایسه با قیمت ۱۳ هزار و ۹۹۹ تومانی چهارشنبه، قیمت این ارز نیز کاهش یافته است. هر پوند انگلیس هم در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۴ هزار و ۱۴ تومان خریداری می‌شود.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۴۰۵ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد.
در بازار طلا نيز با اعلام اونس جهاني 1437 دلار و  نرخ دلار 12030 تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 771 هزار، هرگرم طلاي 18 عيار 409 هزار، سكه 4 ميليون و 177 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 250 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 450 هزار، سكه گرمي 970 هزار تومان معامله كردند. 

اما از سوي ديگر، كارشناسان پيش بيني مي كنند كه با سياست كاهش نرخ بهره در آمريكا و كاهش ارزش دلار آمريكا، قيمت طلا در هفته جاري افزايش يابد و احتمالا در روزهاي آينده شاهد رشد بيشتر نرخ اونس جهاني طلا خواهيم بود. عصر جمعه 11 مرداد 98 نيز نرخ اونس جهاني طلا به 1437 دلار رسيد كه نسبت به روز پنج شنبه با رشد 15 دلاري همراه شده است و پيش بيني مي شود كه با جنگ تعرفه اي آمريكا و چين و اثر سياست كاهش نرخ بهره، در روزهاي آينده نيز نرخ طلا افزايش بيشتري داشته باشد. 

بانک مرکزی: دلار یک‌ ماهه ۷.۵ درصد ارزان شد

  از سوي ديگر،  متوسط نرخ دلار در سه ماهه نخست سال ۹۸ براساس آمار بانک مرکزی به ۱۳ هزار و ۸۷۷ تومان رسید و قیمت این ارز در خردادماه ۷.۵ درصد نسبت به اردیبهشت ماه کاهش یافت.
براساس آمار بانک مرکزی متوسط قیمـت فـروش یک دلار آمریکا در خرداد ماه ١٣٩٨ در بازار آزاد شهر تهران ۱۳ هزار و ۴۲۷ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۷.۵ درصد کاهش داشته است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک دلار آمریکـا در ماه مذکور به ترتیب ۱۲ هزار و ۷۶۳ تومان و ۱۴ هزار و ۱۹۳ تومان بوده است.
همچنین در خرداد ماه ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد شهر تهران ۱۵ هزار و ۲۸۱ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۶.۹ درصد کاهش داشته است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک یورو در ماه مذکور به ترتیب ۱۴ هزار و ۶۲۷ تومان و ١۶ هزار و ۵۴ تومان بوده است.
در سه ماه اول سال ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب ١٣ هزار و ۸۷۷ تومان و ۱۵ هزار و ۷۵۲ تومان بوده است. متوسط قیمت فروش و درصد تغییر سایر ارزهای عمده در جداول شماره زیر نشان داده شده است.


بیت کوین به بالای ۱۰ هزار دلار برگشت
 
پس از چندین کاهش متوالی، قیمت بیت‌کوین در بازارهای جهانی مجددا به بالای ۱۰هزار دلار رسید.
به گزارش فوربس، کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا هر چند باعث کاهش بازدهی اوراق قرضه شد اما در بازار ارزهای مجازی از آن استقبال شد و ورق بار دیگر به نفع این ارزها برگشت. در آخرین تحول مربوط به این ارزها، بهای بیت کوین ۱۰ درصد افزایش یافت تا قیمت آن مجددا به بالای ۱۰ درصد برسد.
متس گرینسپن، تحلیل گر ارشد بازار در موسسه "ای تورو" گفت: با توجه به این که قیمت ارزهای دیجیتالی بر حسب شرایط اقتصادی و رویکرد مقامات جهانی نسبت به آن‌ها تعیین می‌شود باید منتظر واکنش ادامه دار معاملات این ارزها نسبت به کاهش نرخ بهره در سراسر جهان باشیم. بیت کوین در واکنش به کاهش نرخ بهره آمریکا یک رالی لذت‌بخش را تجربه کرد که نظیر آن را در بازار بورس نیز شاهد بودیم.
در حال حاضر ۳.۱۵ میلیون بیت‌کوین استخراج شده است که ۸۵ درصد ظرفیت آن است. در واکنش به نظر منفی مقامات آمریکایی به ارز دیجیتالی فیس بوک، بهای بیت کوین هفته گذشته سقوط سنگینی را تجربه کرده بود. برخی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتالی معتقدند باید منتظر صعود بیشتر ارزهای مجازی در هفته‌های پیش رو باشیم.  جفری اشپرشر، مدیر موسسه "آیس" گفت: در اینده نزدیک در نظر داریم تا از قراردادهای آتی بیت‌کوین رونمایی کنیم. این مساله ارزش بیت کوین را تقویت خواهد کرد.
امروز هر واحد بیت کوین به ازای ۱۰ هزار و ۵۳۶.۶۷ دلار مبادله شد، بهای اتریوم ۲۲۱.۶ دلار، لایت کوین ۸۷.۷۲ دلار، بیت کوین کش ۳۳۱.۲۲ دلار، بینانس کوین ۲۸.۵۵ دلار، دش ۱۰۸.۶۳ دلار و زد کش ۶۸۴۳ دلار تعیین شد.
بیت کوین امسال نیز به مانند سال گذشته دارای نوسانات زیادی بوده است اما در مجموع ارزش آن نسبت به انتهای سال گذشته بیش از سه برابر شده است.

توئیت ترامپ دلار را ریزشی کرد

 پس از آن که ترامپ چین را به اعمال تعرفه های جدیدی تهدید کرد، ارزش دلار در برابر بسیاری از ارزها کاهش یافت.به رویترز، رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد که در صورت نرسیدن به توافق تجاری جدید با چین، واشنگتن بر ۳۰۰ میلیارد دلار از محصولات وارداتی چینی تعرفه ۱۰ درصدی وضع خواهد کرد. توئیت ترامپ که تنها چند ساعت پس از بازگشت هیات آمریکایی از شهر شانگهای منتشر شد، آب سردی بر امید معامله گران برای حصول توافق زودهنگام بود. وی با متهم کردن چین به نخریدن مقادیر بالای محصولات کشاورزی آمریکایی مدعی شد که رفتار چینی‌ها ناعادلانه است.
در واکنش به تهدیدات ترامپ، ارزش دلار تنها در برابر ین ۱.۳۲ درصد ریزش کرد تا هر دلار به ۱۰۷.۳۱ ین برسد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۲ درصد کاهش به ۹۸.۳۲۵ واحد رسید.
مازن عیسی، استراتژیست ارزی در بانک "تی دی" گفت: تحرکات جدیدی را در بازار ارز شاهد بوده ایم. به نظر می‌رسد بازار ارز دیگر چندان امن نیست. بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز بار دیگر به زیر ۱۰ درصد رسید و با ایستادن در سطح ۱.۸۷۸ درصد در پایین ترین سطح خود از نوامبر سال ۲۰۱۶ قرار گرفت. از سوی دیگر ارزش یورو که به دنبال کاهش نرخ بهره آمریکا به پایین‌ترین سطح ۲۶ ماه اخیر خود رسیده بود ۰.۱۳ درصد تقویت شد تا هر یورو به ازای ۱.۱۰۸۸ دلار مبادله شود.
پوند نیز به مانند یورو از ضعف دلار بهره گرفت تا از ضعیف‌ترین سطح خود در طول سی ماه اخیر فاصله بگیرد و با ۰.۰۶ درصد افزایش به ۱.۲۱۵ دلار برسد. عیسی افزود: نکته جالب توجه در خصوص آخرین تصمیم بانک مرکزی آمریکا آن است که ترامپ بلافاصله پس از کاهش نرخ بهره دور جدیدی از تنش با چین را آغاز کرده است. هر دلار آمریکا هم‌چنین به ازای ۱.۳۲۲ دلار کانادا، ۱.۴۶۸۱ دلار استرالیا و ۶.۹۱۰۴ یوان چین مبادله شد.

کاهش نرخ بهره آمریکا و تاثیرگذاری بر ارزش دلار
 
بازارهای جهانی در پی کاهش نرخ بهره در آمریکا شاهد کاهش نرخ برابری دلار آمریکا در برابر ارزهای عمده جهان هستند.
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بانک مرکزی آمریکا چهارشنبه شب و برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون اقدام به کاهش نرخ بهره کرد. با کاهش ۰.۲۵درصدی، دامنه نرخ بهره در آمریکا به ۲ تا ۲.۲۵ درصد رسید.
این اقدام که با حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همراه بود با هدف مقابله با تبعات کاهش رونق اقتصادی جهان و تلاش برای حفظ رشد اقتصادی این کشور انجام شده است.
بانک مرکزی آمریکا امیدوار است با تشویق سرمایه‌گذاری و پرداخت تسهیلات بانکی و عرضه پول ارزان از طریق کاهش نرخ بهره بتواند مانع نزدیک‌تر شدن نرخ رشد اقتصادی آمریکا به یک درصد و تنزل بیشتر نرخ تورم این کشور به زیر ۲ درصد شود.
در چنین شرایطی نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل یورو ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱.۱۰۴۵ رسید.این درحالی است که بهای جهانی هر اونس طلا طی معاملات بعدازظهر پنجشنبه بازارهای جهانی هزار و ۴۱۱ دلار بود.